רקע
ביולי 2024 התקבלה החלטת ממשלה 2007 לגיבוש תוכנית לאומית לשילוב אנשים עם מוגבלות בחיים בקהילה, כהשלמה ליישום חוק שירותי רווחה לאנשים עם מוגבלות (2022) ולהתחייבויות ישראל לאמנת ה‑CRPD (מאז 2012). לפי נתוני הלמ"ס, כ‑18% מהאוכלוסייה בישראל הם אנשים עם מוגבלות; מגמה זו הוחמרה בעקבות מלחמת "חרבות ברזל", שבמהלכה אלפי אזרחים וחיילים הפכו לבעלי מוגבלות. לצורך גיבוש התוכנית הוקם צוות בין‑משרדי בהובלת משרד הרווחה, בשיתוף משרדי הבריאות, החינוך, האוצר, התחבורה והשיכון, יחד עם ארגוני חברה אזרחית ונציגי אנשים עם מוגבלות. מטרות היישום כוללות קידום תעסוקה, דיור בקהילה, נגישות בתחבורה ושירותים מותאמים בקהילה.
מה קורה עם ההחלטה
מתוך 25 סעיפים אופרטיביים שנבדקו בדוח, 6 יושמו (24%), 4 יושמו חלקית (16%) ו־15 לא יושמו כלל (60%). צוות בין־משרדי הוקם, כמו גם צוותי משנה ויוזמות ניסוייות, אך תוכנית הפעולה הלאומית טרם הוגשה לאישור הממשלה. התקנות שנדרשו לצורך הפעלת החוק תוקנו חלקית אך טרם אושרו בוועדת העבודה והרווחה בכנסת ולכן לא נכנסו לתוקף. החסם המרכזי שעלה הוא הצורך באישור סטטוטורי של תקנות בכנסת, המעכב יישום החלטות למרות עבודה מקצועית שנעשתה במשרדי הממשלה. פחות מ־1% מהאנשים עם מוגבלות עברו לדיור קהילתי, והיעדר מנגנוני פיקוח ובקרה אפקטיביים מדגיש את הקשיים ביישום. קיימים פערים גדולים במיוחד בתחום התעסוקה, עם שיעור השתלבות נמוך, ותשתיות נגישות שאינן מספקות. ללא שינוי מבני, תיאום ממשלתי ותקצוב ייעודי, זכויות רבות נותּרות על הנייר בלבד.