שיפור התחבורה הציבורית בטווח הקצר

מה הוחלט?

החלטה ממשלה מס' 234 – "שיפור התחבורה הציבורית בטווח קצר" התקבלה על רקע משבר זה וייעודה לנסות ולספק פתרונות טקטיים מיידים לשיפור פעולתה של התחבורה הציבורית עד שיושלמו פרויקטים תשתיתיים ארוכי טווח. יש לציין כי מטרת פתרונות אלו הם להקל על המשבר בטווח הקרוב, וכי אין ציפייה שהחלטה זו תספק פתרון מלא ותשתיתי לסוגיה. עיקרי ההחלטה עוסקים באכיפת שימוש שלא כחוק בנתיבי תחבורה ציבורית ובנתיב המהיר באמצעות מצלמות, הסמכת רשויות תמרור מקומיות אשר יהיו רשאיות לפרוס נתיבי תחבורה ציבורית ללא אישור ייעודי ממשרד התחבורה, כך שיוכלו לנהל את התנועה באופן יעיל, וכן ביטול הפיקוח על מחירי החניות בשטחי כחול־לבן, כדי שהרשויות העירוניות יוכלו להעלות את מחיר החנייה, ולהפוך את הרכב הפרטי לפחות אטרקטיבי.

מה קורה עם זה?

החלטת ממשלה זו חשובה ומהווה צעד משמעותי של הממשלה בתמיכה בתחבורה הציבורית ושיפור השירות למשתמשים. בזכות ההחלטה נכנס לחיינו התיקוף המקוון בתחבורה הציבורית – דוגמא לאופן בו דיגיטציה יכולה לייעל ולשפר שירותים. כמו כן, ההחלטה אפשרה ביזור גדול יותר של סמכויות לחברות ממשלתיות ולרשויות המקומיות, בין השאר ביטול הפיקוח על מחירי החניות בשטחי כחול לבן – צעד לא פופולרי, אבל כזה שיסייע להתאים את עלות החנייה.

אמנם מרבית הסעיפים בהחלטה יושמו, אך סעיף מרכזי ומהותי בה, המורה על הקמת יחידת אכיפה אשר תעסוק באכיפת שימוש שלא כדין בנת"צ – לא יושם. כמו כן, ההחלטה ביקשה לקיים פיילוטים לשיפור שירות התחב"צ לציבור כמו התקנת מצלמות אכיפה באוטובוסים בכדי לאתר נהגים שנוסעים שלא כחוק בנת"צ או קווי שירות מותאמי ביקוש – את שניהם הוחלט שלא להמשיך.

כיום, מהפרסומים האחרונים לציבור ניתן ללמוד כי משרד התחבורה בראשותה של השרה מירי רגב, מתעדף את מראים כי גישה שיפור חווית הנסיעה ברכב הפרטי על פני שיפור חוויית הנסיעה בתחב"צ. מחקרים בארץ ובעולם זו, משמרת את המשבר הקיים, ובכל שנה שעוברת המשבר אף מחריף עקב עלייה במספר התושבים אשר מחזיקים ברכב בישראל. לנוכח מדיניות זו ומסקנות תחקיר המוניטור המובא לפניכם, נראה כי העתיד התחבורתי של ישראל בטווח הקצר וגם הארוך עגום ביותר.

 

 

לכתבה במדור המוניטור ב-"גלובס"

רוצים לעזור לנו בעבודת המוניטור?

מוזמנים ליצור קשר ולעזור לנו לשפר את הנתונים