דו"ח מוניטור מיוחד: מלחמת חרבות ברזל – פינוי אוכלוסייה אזרחית מקווי עימות

פינוי אוכלוסייה אזרחית מקווי עימות בזמן מערכות צבאיות

במערכה הנוכחית, כמו גם במערכות קודמות, נאלצה המדינה לפנות אוכלוסייה אזרחית מקווי עימות. נכון ל־22.10.23 ניתנה ההנחייה לפנות כ־13 אלף אזרחים מישוביי הדרום והצפון. מדובר בתושבים של 97 ישובים והעלות הכוללת של הפינוי מוערכת לעת עתה בכ־600 מיליון שקלים. פינוי האוכלוסייה מיישובים שלמים כרוכה בעלויות רבות ותלויה בתפקוד של מערך לוגיסטי שלם שמטרתו היא קליטה נוחה ככל האפשר של האזרחים מאזורי הלחימה, לעיתים לאחר שהלחימה כבר נתנה את אותותיה והשאירה נזק ברכוש ובנפש.

סוגיית פינוי אוכלוסייה אזרחית בעת לחימה, קיבלה התייחסות רחבה בדו״ח שכתב מבקר המדינה על ההתנהלות במלחמת לבנון השנייה, שהתרחשה בשנת 2006. וכך, בדצמבר 2007, בעקבות לקחי המלחמה הוקמה רח״ל — רשות החירום הלאומית שנועדה לשמש כגורם מתאם ומתכלל של הארגונים המטפלים בעורף בשעת חירום. בשנת 2012 אוחדה רח״ל עם המשרד להגנת העורף אולם עם סגירת המשרד בשנת 2014 שבה לפעול כרשות במשרד הביטחון. כמו כן, בשנים 2016 ו־2020 התפרסמו דו״חות עדכניים של מבקר המדינה אשר חשפו כי עדיין קיימים פערים משמעותיים במוכנות המדינה לפינוי אוכלוסייה אזרחית במצבי מלחמה וחירום.

 

 

לכתבה במדור המוניטור ב"גלובס"

למה חרגנו מהפורמט

בימי שגרה, מדור המוניטור מבצע מעקב מדוקדק אחר יישום החלטות ממשלה – כאשר בכל פעם נבחנת החלטת ממשלה אחרת. אולם, אלה אינם ימי שגרה.

במצב חירום, זרם בלתי פוסק של ידיעות ודיווחים מסחרר אותנו, מה שפעמים רבות משאיר אותנו אבודים במרחב. מרוב עצים, אנחנו לא רואים את היער. לכן, החלטנו במרכז להעצמת האזרח לעלות מעלה ולהתבונן על המצב ממעוף הציפור.

כחלק מהמאמצים שלנו לסייע בהבהרת התמונה הגדולה, בתקופה הקרובה אנחנו נרתום את המשאבים שלנו על מנת לבצע סקירות מקיפות יותר – שמותחות את היריעה מעבר להחלטת ממשלה מסוימת.

רוצים לעזור לנו בעבודת המוניטור?

מוזמנים ליצור קשר ולעזור לנו לשפר את הנתונים