דו"ח מוניטור מיוחד: מלחמת חרבות ברזל – בינוי ושיכון

בינוי ושיכון במלחמת חרבות ברזל

לתחום הבינוי והשיכון תפקיד חשוב ביצירת רציפות תפקודית של המשק, החיונית במיוחד בימי מלחמה. על התחום אמון באופן ישיר משרד הבינוי והשיכון אך אינו הגורם הבלעדי. סוגיות של בינוי נמצאות גם תחת אחריותם של משרד האוצר, משרד הפנים, ואף משרד התחבורה.

דו"ח זה מבקש לסקור את תחומי העניין החשובים ביותר תחת סוגיית הבינוי והשיכון בתקופת המלחמה. בהמשך תוצג תמונת המצב העוקבת אחר פעולות הממשלה, בדגש על משרד הבינוי והשיכון, בתחומי: שיקום עוטף עזה ומנהלת תקומה, הדיור הציבורי וענף הבנייה.

למרות שישראל היא מדינה רווית מלחמות ועתות צרה, מערכה זו שונה מקודמותיה, בעיקר בשל ההשפעה העמוקה על העורף ומשך הזמן בו המשק נמצא במצב חירום. ניתן לראות השפעות של המערכה על ענף הבנייה שהיקף פעילותו נפגע בצורה משמעותית, את הצורך בשיקום חבל ארץ באופן רחב היקף ועוד. אלו השפעות שלא התקיימו בהיקף שכזה במערכות הלחימה הקודמות, או אף מצבי חירום אזרחיים קודמים — כמו מגפת הקורונה. על־כן חשיבות הדו"ח המונח לפנינו, להעלות את הפערים שענף זה מתמודד עימם, לציין מסקנות מאירועי עבר המלצות שכבר עלו בדו"חות מבקר מדינה וכד,' ולהציע המלצות אופרטיביות לטווח הזמן הקצר והארוך לטובת טיפול מיטבי בבעיות שעלו לאור המלחמה

למה חרגנו מהפורמט

בימי שגרה, מדור המוניטור מבצע מעקב מדוקדק אחר יישום החלטות ממשלה – כאשר בכל פעם נבחנת החלטת ממשלה אחרת. אולם, אלה אינם ימי שגרה.

במצב חירום, זרם בלתי פוסק של ידיעות ודיווחים מסחרר אותנו, מה שפעמים רבות משאיר אותנו אבודים במרחב. מרוב עצים, אנחנו לא רואים את היער. לכן, החלטנו במרכז להעצמת האזרח לעלות מעלה ולהתבונן על המצב ממעוף הציפור.

כחלק מהמאמצים שלנו לסייע בהבהרת התמונה הגדולה, בתקופה הקרובה אנחנו נרתום את המשאבים שלנו על מנת לבצע סקירות מקיפות יותר – שמותחות את היריעה מעבר להחלטת ממשלה מסוימת.

 

 

לכתבה במדור המוניטור של גלובס

רוצים לעזור לנו בעבודת המוניטור?

מוזמנים ליצור קשר ולעזור לנו לשפר את הנתונים