עשור של ועדות שרים – מחקר השוואתי

תאריך פרסום:
05/01/2015
ללא קטגוריה

מחקר בוחן את התפתחותן של ועדות שרים בישראל בין השנים 2006-2016. המחקר מצא כי מספר ועדות השרים גדל באופן משמעותי בעשור האחרון, וכי ועדות השרים הפכו להיות יותר מעורבות בקבלת החלטות חשובות.

הסיבות לעלייה במספר ועדות השרים

המחקר מציע מספר הסברים לעלייה במספר ועדות השרים. הסבר אחד הוא שהממשלה בישראל הפכה להיות יותר מורכבת בעשורים האחרונים. מספר המשרדים הממשלתיים גדל, והנושאים שבהם עוסקת הממשלה הפכו להיות מורכבים יותר. ועדות שרים מסייעות להתמודד עם המורכבות הזו על ידי מתן אפשרות למספר רב של שרים לדון בנושאים חשובים ולהגיע להסכמות.

הסבר נוסף הוא שהממשלה הישראלית הפכה להיות יותר פתוחה ויותר שקופה בעשור הנחקר. ועדות שרים מתכנסות באופן פומבי, ופרוטוקולי הישיבות שלהם מתפרסמים לציבור. דבר זה מאפשר לציבור להיות יותר מעורב בקבלת ההחלטות הממשלתיות.

המחקר מציג ניתוח כמותי של התפתחותן של ועדות השרים, מספר ועדות השרים בישראל יגדל מ-80 ועדות שרים בשנת 2012 ל-120 ועדות שרים בשנת 2022.

ועדות השרים הפכו להיות יותר מעורבות בקבלת החלטות חשובות, הינן כלי חשוב עבור הממשלה להפעיל את מדיניותה. הן מקלות על קבלת החלטות, מייעלות את עבודת הממשלה ומאפשרות לציבור להיות יותר מעורב בקבלת ההחלטות הממשלתיות.