הסדרת הפיקוח על מערך הפנימיות בישראל

תאריך פרסום:
21/09/2023
ללא קטגוריה

ילדים ונוער בסיכון בישראל

בישראל חיים כ-330,000 ילדים ובני נוער במצבי סיכון ומצוקה. ילדים אלו חשופים להתעללות, לאלימות, לזנחה, לבעיות נפשיות או פיזיות, ולגורמים נוספים שיכולים לפגוע בהתפתחות שלהם.

מעונות חוץ ביתיים

עבור ילדים ובני נוער בסיכון קשים במיוחד, המדינה מספקת מעונות חוץ ביתיים. מעונות אלו מספקים לילדים מקום בטוח לגור בו, חינוך, טיפול ותמיכה.

נכון לשנת 2023, בישראל פועלים 108 מעונות חוץ ביתיים, המטפלים בכ-6,500 ילדים ובני נוער. המעונות מחולקים לסוגים שונים, בהתאם לצרכים של הילדים המטופלים בהם.

ממצאי הדו"ח

דו"ח שערכנו, המרכז להעצמת האזרח, בחן את המדיניות של משרד הרווחה והשירותים החברתיים ביחס למעונות חוץ ביתיים. ממצאי הדו"ח מעלים כי קיים פער בין המצב הרצוי לבין המצב בפועל.

הפערים המרכזיים:

  • מחסור בכוח אדם: המעונות סובלים ממחסור בכוח אדם מקצועי, כגון עובדים סוציאליים, פסיכולוגים ומטפלים.
  • תקציב מוגבל: המעונות סובלים מתקציב מוגבל, מה שמקשה עליהם לספק שירותים איכותיים לילדים המטופלים בהם.
  • סטנדרטיזציה נוקשה: מכרז 150/2019, שקובע את תנאי ההפעלה של המעונות, מטיל עליהם סטנדרטיזציה נוקשה, שעלולה לפגוע ביכולת שלהם להתאים את השירותים שלהם לצרכי הילדים המטופלים בהם.

המלצות

הדו"ח ממליץ על מספר פעולות לשיפור המצב במעונות החוץ ביתיים בישראל:

  • הגדלת תקציב המעונות: על מנת לאפשר למעונות לספק שירותים איכותיים לילדים המטופלים בהם, יש להגדיל את התקציב שלהם.
  • שיפור הכשרת כוח האדם: יש לשפר את הכשרת כוח האדם במעונות, כדי להבטיח שעובדים סוציאליים, פסיכולוגים ומטפלים אחרים יהיו מקצועיים ומתאימים לעבודה עם ילדים בסיכון.
  • גמישות בסטנדרטיזציה: יש לשנות את מכרז 150/2019, כדי לאפשר למעונות גמישות רבה יותר בהתאמת השירותים שלהם לצרכי הילדים המטופלים בהם.

מוזמנים לקרוא את הדוח המלא מטה