מה הוחלט?
לצורך עמידה במסגרת התקציב לשנים 2023 ו-2024 ובמסגרות הפיסקליות הקבועות בחוק הפחתת הגירעון והגבלת ההוצאה התקציבית, התשנ"ב-1992, ובהוראות סעיף 40א לחוק יסודות התקציב, התשמ"ה–1985 (להלן – חוק יסודות התקציב), לקבוע כדלקמן:
1. לבצע שינויים בסדרי העדיפויות שבתקציב המדינה ולהפחית את בסיס תקציבי משרדי הממשלה כדלקמן:
א. בשנת הכספים 2023 בשיעור של 3%, כמפורט בנספח א' שלהלן, ובהתאם לכך להפחית את בסיס ההרשאה להתחייב של משרדי הממשלה לכל הפחות בשיעור האמור;
ב. בשנת הכספים 2024 בשיעור של 3%, כמפורט בנספח א', ובהתאם לכך להפחית את בסיס ההרשאה להתחייב של משרדי הממשלה לכל הפחות בשיעור האמור;
ג. בשנת הכספים 2025 בשיעור של 1.5%, כמפורט בנספח א', ובהתאם לכך להפחית את בסיס ההרשאה להתחייב של משרדי הממשלה לכל הפחות בשיעור האמור;
ד. להנחות את שר האוצר, בהתאם לסמכותו לפי סעיף 13 לחוק יסודות התקציב, להתיר לשימוש בשנת 2023 סך שלא יעלה על 88% מהסכומים העודפים שנותרו בסעיפי התקציב בחוק התקציב לשנת 2022, ולהתיר לשימוש בשנת 2024, וסך של 88% מהסכומים העודפים שייוותרו, ככל שייוותרו, בסעיפי התקציב בחוק התקציב לשנת 2023, ולהעביר, בהתאם לסעיפים 11 ו-12 לחוק יסודות התקציב, שיעור של 12% בכל שנה לטובת מימוש החלטות הממשלה שהתקבלו במסגרת התכנית הכלכלית לשנים 2023 ו-2024, ובמסגרת הדיונים לאישור תקציב המדינה לשנים 2023 ו-2024.
2. אם צעדים שנכללו בהחלטות הממשלה במסגרת אישור תקציב המדינה לשנים 2023 ו-2024 לא יאושרו על ידי הכנסת עד ליום אישור חוקי התקציב לשנים האמורות בקריאה שנייה ושלישית, כך שהדבר יוביל להגדלה של ההוצאה הממשלתית או הקטנה של הכנסות המדינה באותן השנים, להטיל על שר האוצר להגדיל את השיעורים האמורים בסעיף 1, בהתאמה.
3. ההפחתה האמורה בסעיף 1 להחלטה זו תבוצע על אף האמור בהחלטות ממשלה קודמות והחלטות ממשלה שיתקבלו במסגרת דיוני התקציב לשנים 2023 ו-2024, ולפיכך תחול גם על תקציבים שהוקצו ליישום החלטות כאמור.
4. על אף האמור, לא יבוצעו הפחתות בתקנות שעניינן ביצוע חקיקה שבה מוגדרים סכומי התקציב או שיעורי התקציב שיש להקצות לשם יישומה, בתקנות שנועדו למילוי מחויבות חוזית של הממשלה לביצוע הוצאה (לרבות הסכמי שכר והסכמים אחרים ולמעט התחייבות להוציא הוצאה לפי תעריפים הקבועים בחוק) ובתקנות אשר ההפחתה מהן תוביל לחריגה תקציבית באותה תקנה.
5. מבין התקנות שנותרו אשר ניתן לבצע הפחתה כאמור, תבוצע הפחתה בשיעור זהה מכל אחת מהתקנות כך שסך ההפחתה תגיע לסכום הכולל של ההפחתה כפי שנקבעה ביחס לכל משרד כמפורט בנספח א'.
6. על אף האמור בסעיף 5, רשאים משרד ממשלתי ואגף התקציבים במשרד האוצר להסכים ביניהם על שיעור הפחתה שונה לכל תקנה ותקנה אשר בתחום סמכותו של אותו משרד, ובלבד שהסך הכולל של סכום ההפחתה המשרדי לא ישתנה מהאמור בנספח א'.
7. להטיל על שר העבודה ועל שר האוצר להורות למוסד לביטוח לאומי, מתוקף סמכותם לפי סעיף 24(א) בחוק יסודות התקציב, להפחית בכל אחת משנות הכספים 2023 ו-2024 סך של 11.6 מיליון ש"ח, ובשנת הכספים 2025 להפחית 5.8 מיליון ש"ח, מבסיס התקציב המינהלי של המוסד לביטוח לאומי.
8. להטיל על שר האוצר לפנות ליושב ראש הכנסת ולמבקר המדינה בבקשה לפעול לצמצום הוצאות פעילותם בבסיס התקציב של שנות הכספים 2023 ו-2024 וזאת בהתייחס לשיעור ההפחתה האמור בסעיף 1 לעיל, ולהפחית את תקציב הכנסת ותקציב משרד מבקר המדינה בשנות הכספים 2023 ו-2024 בהתאם להחלטות שיתקבלו על ידיהם כאמור.
9. לבצע שינויים בסדרי העדיפויות שבתקציב המדינה ולהפחית את שיאי כוח האדם, חודשי העבודה הבלתי צמיתה ורכיבי השכר הנלווים להם במשרדי הממשלה וביחידות הסמך בכל אחת משנות הכספים 2023 ו-2024 בשיעור של 1% מתקני המטה ו-0.5% מתקני השירותים, כמפורט בנספח ב' שלהלן, ובהתאם להפחית את תקציבי השכר הנלווים להם.
10. לצורך עמידה במסגרות הפיסקליות לשנים 2023 ו-2024 הקבועות בחוק המסגרות:
א. להקצות מכל סעיף תקציב בסכום המפורט בטבלה שבנספח ב' להחלטת הממשלה מס' 279 מיום 1 באוגוסט 2021 וכמפורט בנספח ג' שלהלן, בכל אחת מהשנים 2023 ו-2024 לצורך רזרבה בכל אחד מהסעיפים.
ב. ככל שיוסכם, באישור הממשלה, על העברת סכומים מקרן קיימת לישראל לצורך מימון פרויקטים להסרת חסמים בתחום הדיור, ובכלל כך בינוי כיתות לימוד, פרויקטי ניקוז, ביוב ופרויקטי תחבורה והסעת המונים, אשר תוקצבו בחוק התקציב השנתי בשנים 2023 ו-2024 – להטיל על שר האוצר לאפשר את השימוש בסכום הרזרבה האמור בסעיף קטן (א), או חלק ממנו, בכל אחד מהסעיפים וזאת לאחר קבלת הסכומים האמורים, בכל אחת מהשנים 2023 ו-2024 ובהתאם לגובה הסכום שהתקבל.
נספח א' – סכומי ההתייעלות הנדרשים, בסיס תקציבי משרדי הממשלה:
סעיף תקציבי |
שם סעיף |
שווי 1% הפחתה (אלפי ש"ח) |
01 |
נשיא המדינה ולשכתו |
188 |
04 |
משרד ראש הממשלה |
19,200 |
05 |
משרד האוצר |
7,512 |
06 |
משרד הפנים |
862 |
07 |
המשרד לבטחון הפנים |
40,690 |
08 |
משרד המשפטים |
4,825 |
09 |
משרד החוץ |
5,964 |
10 |
מטה לביטחון לאומי |
124 |
12 |
גמלאות ופיצויים |
196 |
13 |
הוצאות שונות |
1,598 |
15 |
משרד הביטחון |
190,000 |
16 |
הוצאות חירום אזרחיות |
5,894 |
17 |
תאום הפעולות בשטחים |
291 |
18 |
רשויות מקומיות |
13,457 |
19 |
מדע תרבות וספורט |
10,124 |
20 |
משרד החינוך |
37,336 |
21 |
השכלה גבוהה |
30,655 |
22 |
המשרד לשירותי דת |
3,356 |
23 |
משרד הרווחה |
26,851 |
24 |
משרד הבריאות |
27,221 |
25 |
הרשות לניצולי שואה |
772 |
26 |
המשרד להגנת הסביבה |
2,342 |
29 |
משרד הבינוי והשיכון |
897 |
30 |
המשרד לקליטת העליה |
9,528 |
31 |
הוצאות ביטחוניות שונות |
35,000 |
33 |
משרד החקלאות |
11,346 |
34 |
משרד האנרגיה |
4,323 |
36 |
תעסוקה |
23,261 |
37 |
משרד התיירות |
1,422 |
38 |
כלכלה ותעשייה |
19,724 |
39 |
משרד התקשורת |
282 |
40 |
משרד התחבורה |
2,257 |
41 |
רשות ממשלתית למים וביוב |
399 |
42 |
מענקי בינוי ושיכון |
6,393 |
43 |
המרכז למיפוי ישראל |
433 |
51 |
דיור ממשלתי |
1,474 |
52 |
המשטרה ובתי הסוהר |
3,629 |
54 |
רשויות פיקוח |
19,303 |
60 |
חינוך |
19,181 |
67 |
בריאות |
5,666 |
68 |
רשות האוכלוסין |
4,152 |
70 |
שיכון |
14,853 |
73 |
מפעלי מים |
4,917 |
76 |
תעשייה |
1,697 |
78 |
תיירות |
2,549 |
79 |
תחבורה |
68,826 |
83 |
הוצאות פיתוח אחרות |
15,430 |
נספח ב' – סכומי הפחתת שיאי כוח האדם, חודשי עבודה בלתי צמיתה ורכיבי שכר נלווים במשרדי הממשלה:
סעיף תקציבי |
שם סעיף |
הוצאה נטו – 2023 (אלפי ש"ח) |
שיאי כוח אדם – 2023 |
הוצאה נטו – 2024 (אלפי ש"ח) |
שיאי כוח אדם – 2024 |
1 |
נשיא המדינה ולשכתו |
480 |
1.0 |
480 |
1.0 |
4 |
משרד ראש הממשלה |
8,890 |
26.5 |
8,890 |
26.5 |
5 |
משרד האוצר |
15,380 |
50.5 |
15,380 |
50.5 |
6 |
משרד הפנים |
1,294 |
5.5 |
1,294 |
5.5 |
7 |
משרד לביטחון פנים |
60,915 |
215.0 |
60,915 |
215.0 |
8 |
משרד המשפטים |
19,340 |
60.0 |
19,340 |
60.0 |
9 |
משרד החוץ |
10,360 |
11.0 |
10,360 |
11.0 |
10 |
מטה לביטחון לאומי |
232 |
0.5 |
232 |
0.5 |
15 |
משרד הבטחון |
10,333 |
20.5 |
10,333 |
20.5 |
16 |
הוצאות חירום אזרחיות |
229 |
0.5 |
229 |
0.5 |
17 |
תאום הפעולות בשטחים |
246 |
2.0 |
246 |
2.0 |
19 |
משרד המדע והחלל, התרבות |
671 |
2.5 |
671 |
2.5 |
20 |
משרד החינוך |
14,163 |
23.5 |
14,163 |
23.5 |
22 |
המשרד לשירותי דת |
1,572 |
4.0 |
1,572 |
4.0 |
23 |
משרד הרווחה והשירותים |
6,425 |
23.5 |
6,425 |
23.5 |
24 |
משרד הבריאות |
8,836 |
46.5 |
8,836 |
46.5 |
25 |
תגמולים לנכים |
255 |
1.0 |
255 |
1.0 |
26 |
המשרד להגנת הסביבה |
1,644 |
6.0 |
1,644 |
6.0 |
29 |
משרד הבינוי והשיכון |
1,530 |
5.5 |
1,530 |
5.5 |
30 |
המשרד לקליטת העליה |
1,207 |
5.0 |
1,207 |
5.0 |
31 |
הוצאות ביטחוניות שונות |
2,771 |
0.5 |
2,771 |
0.5 |
33 |
משרד החקלאות |
4,027 |
15.0 |
4,027 |
15.0 |
34 |
משרד האנרגיה והמים |
1,214 |
3.5 |
1,214 |
3.5 |
36 |
משרד הכלכלה |
2,905 |
12.0 |
2,905 |
12.0 |
37 |
משרד התיירות |
804 |
2.0 |
804 |
2.0 |
38 |
תמיכות בענפי המשק |
2,085 |
6.0 |
2,085 |
6.0 |
39 |
משרד התקשורת |
454 |
1.5 |
454 |
1.5 |
40 |
משרד התחבורה והבטיחות |
2,912 |
9.5 |
2,912 |
9.5 |
41 |
רשות ממשלתית למים |
708 |
2.0 |
708 |
2.0 |
43 |
המרכז למיפוי ישראל |
577 |
2.0 |
577 |
2.0 |
54 |
רשויות פיקוח |
3,190 |
10.0 |
3,190 |
10.0 |
68 |
רשות האוכלוסין, ההגירה |
2,494 |
13.0 |
2,494 |
13.0 |
נספח ג' – סכומי הקפאת התקציב לשנים 2023 ו-2024:
סעיף תקציבי |
שם סעיף |
הקפאת תקציב (אלפי ש"ח) |
01 |
נשיא המדינה ולשכתו |
510 |
04 |
משרד ראש הממשלה |
41,207 |
05 |
משרד האוצר |
15,863 |
06 |
משרד הפנים |
2,020 |
07 |
המשרד לבטחון הפנים |
104,239 |
08 |
משרד המשפטים |
12,091 |
09 |
משרד החוץ |
13,100 |
10 |
מטה לביטחון לאומי |
356 |
12 |
גמלאות ופיצויים |
705 |
13 |
הוצאות שונות |
11,864 |
15 |
משרד הבטחון |
436,477 |
16 |
הוצאות חירום אזרחיות |
9,566 |
17 |
תאום הפעולות בשטחים |
802 |
18 |
רשויות מקומיות |
50,482 |
19 |
מדע תרבות וספורט |
41,135 |
20 |
משרד החינוך |
109,671 |
21 |
השכלה גבוהה |
74,925 |
22 |
המשרד לשירותי דת |
14,283 |
23 |
משרד הרווחה |
57,861 |
24 |
משרד הבריאות |
73,497 |
25 |
הרשות לניצולי שואה |
1,072 |
26 |
המשרד להגנת הסביבה |
5,270 |
29 |
משרד הבינוי והשיכון |
2,832 |
30 |
המשרד לקליטת העליה |
26,852 |
31 |
הוצאות ביטחוניות שונות |
55,058 |
33 |
משרד החקלאות |
38,599 |
34 |
משרד האנרגיה |
12,569 |
36 |
תעסוקה |
73,904 |
37 |
משרד התיירות |
7,563 |
38 |
כלכלה ותעשייה |
64,571 |
39 |
משרד התקשורת |
759 |
40 |
משרד התחבורה |
4,863 |
41 |
רשות ממשלתית למים וביוב |
1,107 |
42 |
מענקי בינוי ושיכון |
15,819 |
43 |
המרכז למיפוי ישראל |
991 |
51 |
דיור ממשלתי |
4,817 |
52 |
המשטרה ובתי הסוהר |
14,407 |
54 |
רשויות פיקוח |
16,448 |
60 |
חינוך |
30,016 |
67 |
בריאות |
18,444 |
68 |
רשות האוכלוסין |
10,922 |
70 |
שיכון |
51,265 |
73 |
מפעלי מים |
19,470 |
76 |
תעשייה |
4,514 |
78 |
תיירות |
8,030 |
79 |
תחבורה |
129,767 |
83 |
הוצאות פיתוח אחרות |
34,293 |
לצורך עמידה במסגרת התקציב לשנים 2023 ו-2024 ובמסגרות הפיסקליות הקבועות בחוק הפחתת הגירעון והגבלת ההוצאה התקציבית לבצע שינויים בסדרי העדיפויות שבתקציב המדינה ולהפחית את בסיס תקציבי משרדי הממשלה. בלשון החוק מופיע פירוט ההפחות והתקציבים ממשרדי הממשלה והרשויות הממשלתיות.