בהמשך להחלטת הממשלה מס' 171 מיום 25 ביולי 2021 ועל מנת לפתור כשל שוק משמעותי הנגרם כאשר המזהם אינו משלם עבור הנזק הסביבתי שנגרם מפליטות גזי החממה (להלן – פליטות פחמן) להן גרם, ומשום שתמחור פליטות פחמן נחשב להסדרה היעילה והאפקטיבית ביותר לעידוד הפחתת פליטות אלו וליצירת ודאות בשוק:
1 . להטיל על שר האוצר:
א. לתקן את צו הבלו על דלק (הטלת בלו), התשס"ד-2004 ואת צו תעריף המכס והפטורים ומס קנייה על טובין, התשע"ז-2017 כך שיביא להפנמה מדורגת של העלויות החיצוניות הסביבתיות של פליטות פחמן בהתאם למפורט להלן:
1) סכום הבלו ומס הקנייה על פחם בש"ח לטון יעמוד על 131 בשנת 2023, 167 בשנת 2024, 214 בשנת 2025, 274 בשנת 2026, 353 בשנת 2027, 456 בשנת 2028 ואילך.
2) סכום הבלו ומס הקנייה על גז טבעי בש"ח לטון יעמוד על סך של 29 בשנת 2023, 45 בשנת 2024, 65 בשנת 2025, 91 בשנת 2026, 126 בשנת 2027, 170 בשנת 2028 ואילך.
3) סכום הבלו ומס הקנייה על מזוט 0.5% בש"ח לטון יעמוד על סך של 79 בשנת 2023, 163 בשנת 2024, 271 בשנת 2025, 412 בשנת 2026, 595 בשנת 2027, 833 בשנת 2028 ואילך.
4) סכום הבלו ומס הקנייה על מזוט 1% בש"ח לטון יעמוד על סך של 867 ש"ח לטון בשנת 2023, 951 בשנת 2024, 1059 בשנת 2025, 1200 בשנת 2026, 1383 בשנת 2027, 1,621 בשנת 2028 ואילך.
5) סכום הבלו ומס הקנייה על גז פחמימני מעובה בש"ח לטון יעמוד על סך של 158 בשנת 2023, 205 בשנת 2024, 266 בשנת 2025, 345 בשנת 2026, 448 בשנת 2027, 365 בשנת 2027, 582 בשנת 2028 ואילך.
6) סכום הבלו ומס הקנייה על פטקוק (קוקס נפט שסיווגו בפרט משנה 27.13.1000 לתעריף המכס) בש"ח לטון יעמוד על סך של 92 בשנת 2023, 151 בשנת 2024, 227 בשנת 2025, 327 בשנת 2026, 457 בשנת 2027, 625 בשנת 2028 ואילך.
ב. לפרסם את שיעור מיסוי הפחמן על דלקים במונחי מס לטון פחמן.
ג. על אף האמור בסעיף א3, שר האוצר יקבע שיעור מס אחיד לכל סוגי המזוט אם מצא מנהל רשות המסים כי הדבר נדרש לצורכי אכיפת הגבייה.
2 . להטיל על צוות בראשות אגף התקציבים במשרד האוצר ומשרד האנרגיה ובהשתתפות המשרד להגנת הסביבה, הכלכלנית הראשית במשרד האוצר ומשרד העבודה, הרווחה והשירותים החברתיים, ובהתייעצות עם בנק ישראל והמוסד לביטוח לאומי, להמליץ למנכ"ל משרד האנרגיה על מנגנונים לעידוד התייעלות באנרגיה והקלה במעבר לאנרגיה נקייה לשכבות החלשות כתוצאה מהטלת המס כאמור מבלי לפגוע בתמריצים להפחתת פליטות אשר בבסיס המס, וזאת בתוך 6 חודשים מיום פרסום החלטה זו. סעיף זה יתוקצב מתקציב משרד האנרגיה. החל משנת 2028 יש לבחון מנגנון זה לאור תמהיל הדלקים בייצור חשמל ובשים לב לאחוז הייצור מאנרגיה מתחדשת.
3 . על מנת לאפשר למגזר העסקי להתאים עצמו לשינויים במשק, לקדם בו חדשנות ולסייע לו במעבר למקורות אנרגיה מופחתי פליטות ובכך למזער את הפגיעה בתחרותיות התעשייה הישראלית, ולצורך תמיכה בהתייעלות באנרגיה במשק, תובא לממשלה תוך 60 יום תכנית לאומית רב שנתית להתייעלות אנרגטית למגזר העסקי בדגש על התעשייה על סך 350 מיליון ש"ח מתקציב משרד האנרגיה. אופן הקצאת התקציבים, בהתאם להחלטת הממשלה שתתקבל ייעשה בהסכמות עם משרד האוצר, משרד האנרגיה ומשרד הכלכלה והתעשייה.
4 . להטיל על השרה להגנת הסביבה בהתייעצות עם שר האוצר לקבוע מנגנון שיגלם את עלות הפחמן על הטמנה ושריפה של פסולת מעורבת כהגדרתה בחוק שמירת הניקיון, התשמ"ד-1984 בתוך 12 חודשים מיום פרסום החלטה זו.
5 . ככל שתהיינה התפתחויות טכנולוגיות אשר יאפשרו צמצום פליטות הפחמן מדלקי המקור, משרד האנרגיה, משרד האוצר והמשרד להגנת הסביבה יבחנו את המשמעות של התפתחויות טכנולוגיות אלו.