מה הוחלט?
בהמשך להחלטת הממשלה מס' 476 מיום 16.08.2015 שעניינה "מתווה להגדלת כמות הגז הטבעי המופקת משדה הגז הטבעי "תמר" ופיתוח מהיר של שדות הגז הטבעי "לוויתן", "כריש" ו"תנין" ושדות גז טבעי נוספים" (להלן: החלטת ממשלה 476) ולהחלטה בדבר פטור מהגבלים עסקיים, בהתאם לסעיף 52 לחוק ההגבלים העסקיים, התשמ"ח-1988 (להלן – חוק ההגבלים העסקיים) שניתן על ידי שר הכלכלה והתעשייה ופורסם ברשומות ביום 22.12.2015:
1. לשוב ולאמץ את החלטת ממשלה 476, למעט פרק י' להחלטת ממשלה 476, שכותרתו "סביבה רגולטורית יציבה" אשר במקומו יבוא:
י. קיום סביבה רגולטורית המעודדת השקעות
1. הממשלה מודעת לכך שפיתוח מקטע הפקת הגז הטבעי בעומק הים הוא בעל מאפיינים ייחודיים ומחייב השקעות עתק. מדובר בהשקעות חריגות בהיקפן לעומת השקעות אחרות במשק הישראלי. כך, בעלי הזכויות בחזקות השקיעו עד כה למעלה מ-5 מיליארד דולר ארה"ב וקיבלו על עצמם להשקיע סכומים דומים נוספים. השקעות אלה משרתות אינטרס ציבורי חשוב.
2. הממשלה מכירה בצורך בסביבה רגולטורית המעודדת השקעות של חברות בינלאומיות ומקומיות במקטע חיפוש הגז הטבעי והפקתו, ובכלל זה קבלת המימון הנדרש במקטע זה מגופים פיננסיים מקומיים ובינלאומיים. סביבה זו משרתת את האינטרס הציבורי. לכן, מבקשת הממשלה ליצור תנאים אשר יסייעו להגביר את האמון, להחיש את ההשקעות במקטע האמור, לקדמן וכן לעודד השקעות נוספות במקטע זה, לרבות באמצעות כניסת משקיעים חדשים.
3. החלטת הממשלה מבוססת אף על חובתם של בעלי הזכויות הנוכחיים בחזקות לפתח את החזקות במהירות ובשקידה ראויה בהתאם לשטרי החזקה והוראות חוק הנפט, התשי"ב-1952. בנוסף, היא מבוססת על התחייבותם של בעלי הזכויות הנוכחיים בחזקות לעמוד בכל תנאי המתווה המפורט בהחלטת ממשלה 476.
4. בשנים האחרונות קידמה הממשלה מספר מהלכים משמעותיים ומהותיים לשם הסדרת מקטע הפקת הגז הטבעי. מדובר בעיקר בחוק מיסוי רווחי נפט ובהחלטת ממשלה מס' 442 מיום 23.6.2013 (על תיקוניה בהחלטת ממשלה 476) העוסקת בעיקר בהבטחת האספקה של הגז הטבעי למשק המקומי. לאלה יש לצרף את ההסדר המבני בהתאם לפטור לפי חוק ההגבלים העסקיים, כפי שנקבע בהחלטת שר הכלכלה והתעשייה לפי סעיף 52 לחוק ההגבלים העסקיים.
5. לפיכך מחליטה הממשלה כי:
א. אם יהיו שינויים בחקיקה שהם מהותיים בעיני המשקיע הסביר, בשיעור חלקו המירבי של הציבור ברווחים של בעלי הזכויות בחזקות (שיעור ה – government take), הממשלה תבחן בחיוב גיבוש פתרונות לקיום הכדאיות הכלכלית המקובלת בפרויקטים דומים בענף בעולם להשקעות שבוצעו לשם פיתוח החזקה (להלן: בחינת הממשלה).
בחינת הכדאיות הכלכלית תתחשב בהשקעות שבוצעו מיום מתן רישיונות החיפוש שקדמו לחזקה הנדונה, וכן בהשקעות שיבוצעו על פי תכנית הפיתוח המאושרת לאותה חזקה.
יובהר כי החלטת הממשלה אינה מתייחסת לשינוי רוחבי במשטר המס שאינו מתייחס למקטע הפקת הגז הטבעי בלבד.
ב. הממשלה רואה חשיבות בשינויים במשטר הפיסקלי, לרבות שינויי חקיקה, שתכליתם הגשמת העקרונות שבבסיס חוק מיסוי רווחי נפט וחוק הנפט וכן בשינויים שתכליתם הגנה על חלקו הראוי של הציבור כפי שהוא מעוגן כיום בחוקים אלה.
מבלי לגרוע מעקרון כללי זה, הממשלה רואה חשיבות בסגירת פרצות מס ובהבהרת הדין הקיים, כולל באמצעות תיקוני חקיקה. כמו כן, הממשלה רואה חשיבות בקידום הליכי גבייה ובתיקונים שוטפים בתחום דיני המס והתמלוגים, אף אם יש לכל אלה השלכות על בעלי הזכויות בחזקות, לרבות השלכות פיסקליות.
ג. אם יהיו שינויים מהותיים בהסדרים שנקבעו בהחלטת הממשלה מס' 442 מיום 23.6.2013 (על תיקוניה בהחלטת ממשלה 476), הממשלה תבחן בחיוב גיבוש פתרונות לקיום הכדאיות הכלכלית המקובלת בפרויקטים דומים בענף בעולם להשקעות שבוצעו לשם פיתוח החזקה (להלן: בחינת הממשלה).
בחינת הכדאיות הכלכלית תתחשב בהשקעות שבוצעו מיום מתן רישיונות החיפוש שקדמו לחזקה הנדונה, וכן בהשקעות שיבוצעו על פי תכנית הפיתוח המאושרת לאותה חזקה.
אמירה זו מתייחסת למגבלות אשר ההסדרים הללו מטילים על בעלי הזכויות הנוכחיים בחזקות.
יובהר כי עמדה זו אינה מתייחסת לשינוי רוחבי במשטר הנורמטיבי שאינו מתייחס למקטע הפקת הגז הטבעי בלבד וכן להליכי אכיפה על פי הדין הקיים.
ד. במסגרת בחינת הממשלה, תשקול הממשלה, בין היתר, קיומם של חוזי יצוא שנחתמו על בסיס אישורי יצוא שניתנו על פי דין.
ה. בחינת הממשלה תימשך לא יותר מחמישה חודשים מעת כניסתו לתוקף של השינוי המהותי בהתאם לסעיפים קטנים (א) או (ג) ולא יאוחר משישים ימים לאחר קבלת כל החומר הרלוונטי לשם הליך בחינת הממשלה, לפי המוקדם.
ו. ייבחן בקפדנות כל שינוי באסדרה של המקטע שעלול להשפיע מהותית על כדאיות ההשקעה של בעלי הזכויות בחזקות בפיתוח של החזקות. בעת קביעת כללי האסדרה ישאף המאסדר להתאים את האסדרה, במידת האפשר, לסטנדרטים המקובלים במדינות ה-OECD, בהן מתקיימת תעשיית נפט וגז. יודגש, כי אין בעמדה זו כדי להביא למניעת התפתחותה של אסדרה במקטע, לרבות חקיקה ראשית וחקיקת משנה, הנחיות, הליכי אכיפה והחלטות של גופים מוסמכים על פי דין.
6. א. האמור בסעיף 5 נכון למשך 10 שנים מיום קבלת החלטת ממשלה 476 בכפוף לעמידתם של כל בעלי הזכויות הנוכחיים בחזקות בתנאי המתווה שנקבע בהחלטת ממשלה 476. בחינת מדיניות הממשלה לאחר תקופה זו תיעשה בהתאם לנסיבות באותה עת.
ב. על מנת לקדם פיתוח מהיר ככל האפשר של שדה "לוויתן", יחולו ההסדרים הבאים:
(1) עד סוף שנת 2017 יהא על בעלי הזכויות בחזקות "לוויתן" להתקשר בהסכמים מחייבים לרכישת ציוד ושירותים לצורך פיתוח החזקה בסכום של 1.5 מיליארד דולר ארה"ב לפחות, בנוסף לסכומים שהושקעו עד למועד קבלת החלטת ממשלה 476. אם לא תבוצע התקשרות כאמור, הממשלה תשוב ותשקול את הצורך במדיניותה לעידוד ההשקעות על פי החלטה זו בהתחשב, בין היתר, בהוראות סעיף ג(3) להחלטת ממשלה 476.
(2) לאחר חמש שנים מהמועד הקובע כהגדרתו בהחלטת הממשלה 476, תהא הממשלה רשאית לבחון את מדיניותה לעידוד ההשקעות על פי החלטה זו. אם במועד האמור החלה הזרמת גז משדה "לוויתן" למשק המקומי, או אם יוברר באותו מועד כי בעלי הזכויות בחזקות "לוויתן" השקיעו בהן בפועל, מיום קבלת הרישיונות שקדמו לחזקות "לוויתן", סכום של ארבעה מיליארד דולר ארה"ב לפחות והם מצויים בשלב מתקדם של פיתוח חזקות לוויתן, אזי לא תשונה המדיניות עד לחלוף 10 שנים מיום קבלת החלטת ממשלה 476.
(3) אין באמור בסעיפים קטנים (1) ו-(2) בכדי לגרוע מסמכויות השר והממונה על ענייני הנפט לפי חוק הנפט, התשי"ב-1952 ושטרי החזקה.
(4) בעת הפעלת הסמכות על פי סעיפים קטנים (1) ו-(2) ייעשה מאמץ שלא לפגוע בפעולות לחיפוש גז טבעי ולפיתוח שדות גז טבעי נוספים מעבר ל"תמר" ול"לוויתן".
ג. ככל שנקבעו במסגרת המתווה הכולל, כפי שנקבע בהחלטת ממשלה 476 ונספחיה, לוחות זמנים אחרים שבמסגרתם תימנע הממשלה מעריכת שינויים בהתאם לסמכויות מסוימות – יחולו לעניין זה לוחות הזמנים הספציפיים שנקבעו בהחלטת ממשלה 476.
ד. כל ההסדרים הנוגעים לקיום סביבה רגולטורית המעודדת השקעות אינם מתייחסים לאסדרה על כל צורותיה שהליכי השימוע לגביה החלו לפני מועד החלטת ממשלה 476 או שהוצגו לבעלי הזכויות בחזקות לפני מועד החלטת ממשלה 476. ההסדרים אף אינם מתייחסים לאסדרה המפורטת בהחלטת ממשלה 476.
7. א. שינוי תנאי החזקות ייעשה מכאן ואילך בנסיבות חריגות ובתנאים שנקבעו לשינוי תנאי החזקה של חזקות "לוויתן" (סעיף 32 לשטר חזקה "לוויתן דרום" ו"לוויתן צפון").
ב. העברת זכויות של בעלי הזכויות בחזקות ושעבודן לאחרים תיעשה בהתאם לחוק הנפט ולהוראות מכוחו. בהתאם, בקשות להעברת זכויות נפט ושעבודן תאושרנה בהתאם להוראות הדין.
ג. הממשלה מכירה בכך שפיתוח יעיל של זכויות נפט מצריך קבלת אישורים רגולטוריים תוך פרקי זמן סבירים. זאת כדי לאפשר את הקדמת ביצוע השקעות. לפיכך, הממשלה מנחה את המאסדרים לדון בנושאים המחייבים את הפעלת סמכותם בכל הנוגע לפיתוח המאגרים בפרקי זמן סבירים.
8. "החזקות" – "תמר" ו"לוויתן".
2. להטיל על שר הכלכלה והתעשייה ועל שר התשתיות הלאומיות, האנרגיה והמים לבחון, ככל שיהיה צורך בכך, את לוחות הזמנים בקשר עם הגדרת "המועד הקובע לכריש ותנין" שבנספח א' להחלטת ממשלה 476. אם יתברר כי קיים צורך בהארכה, אזי ההארכה תהיה לתקופה שלא תעלה על חודשיים.
החלטת הממשלה מאשרת מחדש את מרבית סעיפי החלטת הממשלה הקודמת, שקבעה מתווה להגדלת כמות הגז הטבעי בישראל (מתווה הגז). המתווה החדש מכיל את מרבית עקרונות המתווה הקודם, וקובע לפעול לטובת יציבות רגולטורית במשק הגז לעשר השנים הקרובות, אך בשונה מההחלטה הקודמת של מתווה הגז, אינו מבטיח שלא יהיה שינוי במיסוי, בבעלות על המאגרים וכיוצא בזה. כך, הממשלה אינה קובעת להתנגד לחוקים פרטיים שינסו לעשות כן. במקרים בהם שינויים ישפיעו לרעה על חברות הגז, קובעת הממשלה כי היא תשקול בחיוב לפצות אותן.