CECI
  • אודות המרכז
      אודות המרכז
    • דבר המייסד
    • צוות המרכז
    • ועד מנהל
    • פורום מומחים
    • שיתופי פעולה
    • עמיתי מחקר
    • חברי המרכז בארה”ב
    • מקורות מימון
    • רקע עלינו
    • הצהרת נגישות
  • העשייה שלנו
  • שער לידע
  • מן התקשורת
  • קולות קוראים
  • צרו קשר

הרשמה לניוזלטר

    תחרות במשק הגפ"מ למגזר הביתי

    בית - EzGov - תחרות במשק הגפ"מ למגזר הביתי

    החלטת הממשלה קובעת כי יש להסדיר את התחרות בשוק הגז ולהקל על הצרכנים הביתיים במעבר בין חברות גז ובעלויות השירות. לפי ההחלטה, על מנת להקל על הצרכנים הביתיים במעבר בין חברות גז, בבית משותף בו קיימת

    מה הוחלט?

    לאשר את החלטת ועדת השרים לענייני חברה וכלכלה מס' חכ/40 מיום 9.8.2016. להלן נוסח ההחלטה:

    1. לעגן בחוק המקרקעין (החלפת ספק גז בבית משותף), התשנ"א-1991 את העקרונות הבאים, במקום ההוראות שנוגעות לעניין זה בחוק המקרקעין התשכ"ט-1969 (להלן – חוקי המקרקעין):

    א. בבית משותף שבו קיימת מערכת גז מרכזית, יהיו רשאים בעלי הדירות להחליף ספק גז בהסכמה בכתב של יותר ממחצית מבעלי הדירות המחוברים לאותה מערכת גז מרכזית או בהחלטת האסיפה הכללית שהתקבלה בהסכמת רוב מבין בעלי הדירות המחוברים לאותה מערכת גז מרכזית שהשתתפו באסיפה, ובלבד שכינוס האסיפה לצורך קבלת החלטה כאמור נעשה לפי הוראות התקנון בעניין כינוס אסיפה כללית, ובהעדר הוראה בעניין בתקנון – לפי הוראות התקנון המצוי בעניין זה. מקום שבו שני בתים משותפים או יותר מחוברים לאותה מערכת גז מרכזית, החלטה על החלפת ספק גז תתקבל לפי אחת מהדרכים המפורטות בסעיף זה, בכל אחד מהבתים המשותפים.

    ב. לבצע את ההתאמות הנדרשות בחוקי המקרקעין.

    2. לתקן את חוק הסדרים במשק המדינה (תיקוני חקיקה), התשמ"ט-1989 ( להלן- חוק ההסדרים) בהתאם לעקרונות הבאים:

    א. מבלי לגרוע מההוראות שקבועות בסעיף 17ב לחוק ההסדרים, ספק גז יחויב להציע לצרכנים שונים המחוברים לאותה מערכת גז מרכזית את אותן החלופות להסכם התקשרות לאספקת גז.

    ב. באשר לדמי פיקדון ששולמו לפני תיקון החוק:
    (1) קיבל ספק גז יוצא מספק גז נכנס ציוד מושאל המסומן בסימונו והמציא לו ספק הגז הנכנס העתק התקשרות בחוזה להספקת גז עם צרכן גז בכתובת ממנה נלקח הציוד המושאל וייפוי כוח ממנו, יעביר ספק הגז היוצא לספק הגז הנכנס את דמי הפיקדון בעד הציוד המושאל, אלא אם פנה בעל הפיקדון להחזרתו.
    (2) הוחזר הציוד המושאל והועברו דמי הפיקדון לספק נכנס לפי סעיף קטן (ב), ירשום ספק הגז הנכנס את דמי הפיקדון על שם בעל הפיקדון.
    (3) לא היו בידי ספק הגז היוצא פרטי בעל הפיקדון – 
    (1) סכום דמי הפיקדון שיועבר בהתאם לסעיף קטן (ב) יהיה הסכום המרבי לפי צו פיקוח על מחירי מצרכים ושירותים (קביעת רמת פיקוח ומחירים מרביים לפיקדון בעד ציוד גז), תשע"ו-2015.
    (2) ירשום ספק הגז הנכנס עבור איזו כתובת ניתנו דמי הפיקדון וישיב את סכום הפיקדון שהועבר לצרכן שיוכיח כי הוא בעל הפיקדון.
    (4) ביקש בעל הפיקדון מספק גז יוצא לקבל לידיו את דמי הפיקדון ששולמו על ידו, ודמי הפיקדון הועברו בהתאם לסעיף קטן (ב), יודיע ספק הגז היוצא לצרכן לאיזה ספק גז הועברו דמי הפיקדון ובאיזה מועד.

    ג. באשר לדמי פיקדון שישולמו לאחר תיקון החוק: הודיע צרכן גז לספק גז כי הבעלות על הדירה הועברה לצרכן חדש, ספק הגז יהיה מחויב להחזיר את הפיקדון לצרכן הגז או להעביר את הפיקדון על שם הצרכן החדש, לפי בחירת הצרכן העוזב.

    3. להטיל על השר התשתיות הלאומיות, האנרגיה והמים לנקוט בפעולות הבאות:
    א. לבחון גיבוש הסדרים להקלה על ספקים קטנים במילוי גז בבתי הזיקוק.
    בסעיף קטן זה "ספק קטן" – ספק גז אשר סך רכישות הגפ"מ שלו בשנה האחרונה מכל אחד מבתי הזיקוק אינו עולה על 5% מכמות הגפ"מ המיוצרת על ידי כל אחד מבתי הזיקוק, ואינו תאגיד קשור כהגדרתו בתקנות הסדרים במשק המדינה (תיקוני חקיקה)(מכירת גז על ידי בתי זיקוק לספקי גז), התש"ע-2009.
    ב. במסגרת הליך תחרותי להקמה ולהפעלה של מתקן לאחסון מלאי של גפ"מ, יידרש הזוכה לאפשר אחסון תפעולי לטובת קידום תחרות במשק הגפ"מ, בהתאם להנחיות מנהל מינהל הדלק.
    ג. לתקן את תקנות הסדרים במשק המדינה (תיקוני חקיקה) (משק הגז – החלפת ספק גז), התשנ"א-1991 כך שיתאימו לתיקוני החקיקה שייקבעו לפי סעיף 2(ב).

    4. להטיל על ועדת המחירים המשותפת למשרד האוצר ולמשרד התשתיות הלאומיות, האנרגיה והמים לבחון את הצורך לשנות את המחיר של מכל נייח שנמכר לספק נכנס שנקבע בצו פיקוח על מחירי מצרכים ושירותים (מחיר מכל גפ"מ נייח), התשס"ט-2009, וזאת בהתאם לסמכותה לפי חוק פיקוח על מחירי מצרכים ושירותים, התשנ"ו–1996.

    5. להטיל על ועדת המחירים המשותפת למשרד האוצר ולמשרד התשתיות הלאומיות, האנרגיה והמים לבחון את הצורך בפיקוח או בקביעת כללים לשיעור השינוי של מחיר הגפ"מ לצרכנים במערכת גז מרכזי לאחר תחילת ההתקשרות בהתאם לסמכותה לפי חוק פיקוח על מחירי מצרכים ושירותים, התשנ"ו-1996.

    החלטת הממשלה קובעת כי יש להסדיר את התחרות בשוק הגז ולהקל על הצרכנים הביתיים במעבר בין חברות גז ובעלויות השירות. לפי ההחלטה, על מנת להקל על הצרכנים הביתיים במעבר בין חברות גז, בבית משותף בו קיימת מערכת גז מרכזית, הדיירים יהיו רשאים להחליף ספק גז בהסכמה בכתב של יותר ממחצית הדיירים או בהסכמת רוב מתוך אסיפת דיירים כללית. זאת ועוד, ספק גז יהיה מחויב להציע לצרכנים שונים המחוברים למערכת גז מרכזית, חלופות שונות לאספקת הגז. עוד ההחלטה קובעת תנאים בעניין דמי הפיקדון, אשר מהווהים חסם עבור חברות גז קטנות להיכנס לשוק ולהתחיל בהליך הקמה והפעלה של מתקן לאחסון מלאי של מיכלי גז. כמו כן, ההחלטה קובעת כי שר התשתיות הלאומיות, האנרגיה והמים יבחן הסדרים להקלה על ספקים קטנים במילוי גז בבתי הזיקוק וכדי לעודד תחרות, וכן יבחן הצורך בפיקוח או בקביעת כללים לשיעור השינוי של מחיר הגז הביתי. החלטה זו מצטרפת להחלטות נוספות בנושא "קידום התחרות בשוק הגפ"ם" מאוגוסט 2007 (החלטה 2179) ומדצמבר 2011 (החלטה 3990). 

    תיאור ההחלטה

    תאריך פרסום:
    11/08/2016
    הממשלה ה-34
    מספר ההחלטה
    החלטה 1852
    אנרגיה מים ותשתיות
    תעשייה מסחר ומשק
    • ת.ד. 39080 תל אביב, מיקוד 6139002
    • 03-6438979
    • 03-6439438
    • [email protected]
    כניסת סטודנטים
    © 2022 כל הזכויות שמורות המרכז הישראלי להעצמת האזרח (ע"ר) dooble