מה הוחלט?
בהמשך להחלטות הממשלה מספר 4865 מיום 09.02.2020 מספר 658 מיום 22.12.2020 (להלן – החלטה 658) ומספר 1278 מיום 14.03.2022 (להלן – החלטה 1278) ולנוכח הימשכות האיום הביטחוני על העיר אשקלון:
במטרה להמשיך ולחזק את החוסן האזרחי-ביטחוני של תושבי העיר אשקלון, להכריז על העיר אשקלון כאזור עדיפות לאומית לשנים 2024-2023 לטובת תוכנית סיוע בדגש על המטרות ומטרות המשנה הבאות:
א. העצמת תושבים וחיזוק החוסן האישי והקהילתי ומטרות המשנה שלהלן: (א) הגברת הביטחון האישי והקהילתי של תושבי העיר אשקלון; (ב) חיזוק החוסן של תושבי העיר; (ג) תגבור פעולות חינוך.
ב. פיתוח ושדרוג תשתיות ומטרות המשנה שלהלן: (א) פיתוח תשתיות תומכות דיור, לרבות תשתיות תחבורה; (ב) פיתוח ושדרוג תשתיות סביבתיות.
ג. קידום החוסן הביטחוני ומטרות המשנה שלהלן: (א) מוכנות הרשות המקומית לחירום; (ב) קידום שיפוץ מקלטים ציבוריים; (ג) התחדשות עירונית כמענה משלים למיגון.
א. העצמת תושבים וחיזוק החוסן האישי והקהילתי
1. הגברת הביטחון האישי והקהילתי
1.1. בהמשך להחלטה 658, להנחות את המשרד לביטחון לאומי להמשיך, במהלך תוקפה של החלטה זו, את השתתפותו במימון פקחים ביחידת הפיקוח העירוני הייעודית הפועלת במערך האכיפה העירוני (להלן – השיטור העירוני) באשקלון לצורך שיפור הזמינות והתגובה של כוחות האכיפה בעיר בהיקף של עד 60% ממצבת הפקחים הפועלים במערך האכיפה העירוני. השתתפות המשרד תהיה בהיקף מקסימלי שיקבע המשרד לביטחון לאומי ובהתאם למצבת הפקחים בפועל ולכללים שיקבע בנושא. לצורך כך יקצה המשרד לביטחון לאומי מתקציבו עד 2.2 מלש"ח בפריסה שווה על פני השנים 2024-2023 לעיר אשקלון.
יובהר כי לאחר סיום תוקפה של החלטה זו יחולו לעניין השתתפות המשרד במימון הפקחים הפועלים במערך האכיפה העירוני באשקלון התבחינים והכללים הרוחביים החלים בעניין השתתפות המשרד במימון פקחים במסגרת התוכנית, כפי שנקבעו על ידי המשרד לביטחון לאומי.
1.2. להנחות את המשרד לביטחון לאומי לפעול באמצעות הרשות הלאומית לביטחון קהילתי (להלן – הרשות) להרחבת תוכניות הרשות למניעת אלימות וכן למאבק בשימוש בסמים ואלכוהול בעיר אשקלון ובכלל זה הרחבת המערכים הטכנולוגיים למניעת אלימות במרחב הציבורי, בהתאם לתוכנית שתגובש במשרד בנושא זה. לצורך כך יקצה המשרד לביטחון לאומי, באמצעות הרשות, מתקציבו סך כולל של 2.8 מלש"ח בפריסה שווה על פני השנים 2024-2023 לעיריית אשקלון בהסתמך על תבחינים מקצועיים אשר ייקבעו על ידי הרשות. יובהר כי תקציב זה יוקצה בנוסף לתקציב השנתי המוקצה ליישום תוכניות הרשות בעיר.
2. חיזוק החוסן האישי ורשתות תמיכה קהילתיות
2.1. משרד החינוך יתקצב שעות טיפול פסיכולוגי, שעות ייעוץ חינוכי-רגשי למתן מענים רגשיים לילדים וכן תמיכה להורים ולצוותי הוראה בעיר אשקלון עבור חיזוק חוסן התלמידים וצוותי החינוך וכן עבור הדרכה ותמיכה במערך המטפל בשדה החינוך בעיר לשנות הלימודים התשפ"ד-התשפ"ה. לצורך כך יקצה משרד החינוך מתקציבו סך של 6 מלש"ח בפריסה שווה על פני השנים 2024-2023. התקצוב ייעשה בכפוף לאישור תוכניות העבודה על ידי משרד החינוך.
2.2. משרד החינוך יעמיד תקציב שקלי לעיריית אשקלון עבור קיום פעילות תומכת או טיפולית לחיזוק החוסן, שהיא פרטנית או קבוצתית, עבור תלמידים וצוותי מוסדות החינוך לשנות הלימודים התשפ"ד-התשפ"ה. לצורך כך יקצה משרד החינוך סך של 6 מלש"ח בפריסה שווה על פני השנים 2024-2023. לצורך יישום סעיף זה יקצה משרד האוצר למשרד החינוך סך של 2 מלש"ח בפריסה שווה על פני השנים 2024-2023.
יובהר כי התקציב בסעיף זה אינו בא להחליף את התקציב הניתן במסגרת תוכנית גמישות פדגוגית ניהולית שמקצה משרד החינוך לעיר או למוסדות החינוך בעיר.
3. תגבור החינוך
3.1. משרד החינוך יתגבר פעילויות בית ספריות בעיר אשקלון עבור שנות הלימודים התשפ"ד-התשפ"ה. לצורך כך יקצה משרד החינוך סך של 16 מלש"ח בפריסה שווה על פני השנים 2024-2023. תקצוב הפעילויות בפועל יהיה בכפוף לבקרה של משרד החינוך על תוכניות פעילויות בית ספריות שיובאו לאישורו. לצורך יישום סעיף זה יקצה משרד האוצר למשרד החינוך סך של 8 מלש"ח בפריסה שווה על פני השנים 2024-2023.
3.2. להנחות את משרד החינוך לתגבר פעילויות חינוך בלתי פורמלי ובתוך כך גם יוזמות חינוכיות וקהילתיות להעצמה חברתית-רגשית עבור שנות הלימודים התשפ"ד-התשפ"ה. לצורך מימון של פעילויות אלו יקצה משרד החינוך 23 מלש"ח בפריסה שווה על פני השנים 2024-2023. לצורך יישום סעיף זה יקצה משרד האוצר למשרד החינוך סך של 9 מלש"ח בפריסה שווה על פני השנים 2024-2023.
הקצאת התקציב תתבצע בהתאם לתוכנית עבודה שיגבש המשרד בתוך 90 יום לרבות על ידי בחינה של תיקון מבחני התמיכה של המשרד באופן שייתן העדפה בתחומים מתחומי החלטה זו, לפי הצורך. ככל שקיימים מבחנים לתמיכה בפעילות זו, יחולק התקציב בדרך של מתן עדיפות במסגרת מבחני התמיכה הקיימים.
3.3. מנהל הפיתוח במשרד החינוך יקצה סך של 9 מלש"ח בפריסה שווה על פני השנים 2024-2023 עבור חידוש, עיצוב, פיתוח חצרות ושדרוג ופיתוח סביבות למידה חדשניות במוסדות החינוך בעיר אשקלון בהתאם לנוהלי מנהל הפיתוח. לצורך יישום סעיף זה יקצה משרד האוצר למשרד החינוך סך של 4 מלש"ח בפריסה שווה בשנים 2024-2023.
ב. פיתוח ושדרוג תשתיות
4. תשתיות תומכות דיור
לרשום את הודעת רשות מקרקעי ישראל כי בכוונתה להביא לפני הוועדה לתכנון ופיתוח, כהגדרתה בקובץ החלטות מקרקעי ישראל, הצעה לדיון להגדלת הסכום המוקצה לביצוע תשתיות על בהסכם הגג של אשקלון בסך של עד 80 מלש"ח לצורך ביצוע תשתיות-על תומכות דיור בעיר אשקלון, זאת מעבר לתשתיות העל המאושרות בהסכם הגג עם עיריית אשקלון וכן להביא לדיון הוועדה לתכנון ופיתוח הצעה לאומדן עלויות הפרויקטים לצורך העמסתם על כלל יחידות הדיור שנותרו לשיווק בהסכם הגג, זאת בכפוף להחלטת הוועדה לתכנון ופיתוח ולתיקון הסכם הגג, ככל שיידרש.
5. תשתיות תחבורה
5.1. בהמשך לסעיף 16 להחלטה 658, להנחות את משרד התחבורה והבטיחות בדרכים, בכפוף לנוהלי המשרד לרבות בחינת חברת בקרה, לתקצב את חשמול והשלמת פרויקט הקמת התחנה המרכזית אשקלון בהיקף כולל של עד 17 מלש"ח מתקציבי המשרד. לצורך כך יקצה משרד התחבורה והבטיחות בדרכים מתקציבי המשרד סך של 2 מלש"ח בשנת 2023 וסך כולל של 15 מלש"ח בפריסה שווה על פני השנים 2026-2024.
5.2. בהמשך לסעיף 17 להחלטה 658, להנחות את משרד התחבורה והבטיחות בדרכים להקצות לעיריית אשקלון את יתרת התקציב כאמור בהחלטה 658, במסגרת קול קורא "שותפים לדרך", בסך של 10 מלש"ח בפריסה שווה על פני השנים 2024-2023 לטובת פרויקטי בטיחות תחבורתיים. רשימת הפרויקטים המלאה תאושר בין משרד התחבורה והבטיחות בדרכים לבין עיריית אשקלון עד לסוף הרבעון השלישי בשנת 2023.
6. שמירה על הניקיון
6.1. להאריך את תוקף סעיפים 7 ו-19 בהחלטה 658, כפי שתוקנה בהחלטה מס' 324 מיום 16.03.2023 ואת תוקף סעיף 9 בהחלטה מס' 4865 מיום 09.02.2020 עד לסוף שנת 2029.
6.2. לתקן את סעיף 19(ג) בהחלטה 658 באופן שבמקום המילים "עד 35 מיליון ש"ח", יבוא "עד 37 מיליון ש"ח" ובמקום המילים "בעיר אשקלון", יבוא "בנפת אשקלון, ובתנאי שהוא ישרת את העיר אשקלון."
6.3. הממשלה מנחה את המשרד להגנת הסביבה, בכפוף להוראות חוק שמירת הניקיון ותקנותיו, לפנות להנהלת הקרן לשמירת הניקיון בבקשה לאשר, בתנאים שתקבע הקרן, את הסעיפים האלה:
6.3.1. להקצות לעיריית אשקלון עד 4 מלש"ח עבור ביצוע פעולות של חינוך סביבתי בעיר אשקלון, בתנאים שתקבע הקרן לשמירת הניקיון.
6.3.2. בכפוף ולאחר תיקון חוק שמירת הניקיון באופן שיכלול מטרות נוספות – להקצות לאיגוד ערים לאיכות סביבה -נפת אשקלון עד 2 מלש"ח עבור רכישת ציוד ואמצעי מחשוב וטכנולוגיות לביצוע פיקוח, ניטור, שליטה ובקרה של מפגעי פסולת ומניעתם בתחומי העיר אשקלון, כולל ממשק עם המוקד העירוני ו/או כל פעולה הנדרשת להשגת מטרות אלה.
6.3.3. להקצות לעיריית אשקלון סכום של עד 4 מלש"ח עבור הקמת תשתיות למערך איסוף נפרד לפסולת גושית בעיר אשקלון בתנאים שתקבע הקרן.
6.3.4. להקצות לעיריית אשקלון סכום של עד 4 מלש"ח עבור הקמת מתקן לטיפול בגזם עירוני והקמה והפעלה של מערך לניהול הגזם העירוני בעיר אשקלון, בהתאם לתוכנית שתוגש לקרן לשמירת הניקיון ותאושר על ידיה ובתנאים שתקבע. יובהר, כי סכום זה יהיה בנוסף לקבוע בעניין זה בסעיף 9(ב) בהחלטה 4865.
ג. קידום החוסן הביטחוני
7. מוכנות הרשות המקומית לחירום
להטיל על המשרד להגנת הסביבה להקצות 1 מלש"ח בשנת 2023 מתקציבו לאיגוד ערים לאיכות הסביבה נפת אשקלון, לטובת העיר אשקלון, עבור היערכות לטיפול בסיכונים סביבתיים וטיפול באירועים סביבתיים בשעת חירום בתחומי נפת אשקלון, בתנאים שיקבע המשרד.
8. שיפוץ מקלטים ציבוריים ומשותפים
8.1. משרד הביטחון יקצה סך של 40 מלש״ח בפריסה שווה על פני השנים 2024-2023 לטובת שיפוץ מקלטים משותפים בעיר אשקלון, בהתאם לסדר עדיפות שייקבע על ידי פיקוד העורף ולהוראותיו.
8.2. להנחות את משרד הפנים להעמיד סיוע לעיריית אשקלון לצורך שיפוץ ושדרוג המקלטים הציבוריים בעיר אשקלון, שאינם תקינים לשימוש מיידי בשעת חירום, בסך כולל של עד 8 מלש''ח וכן לסייע ברכש של מרכיבי ביטחון הכוללים גנרטורים, נגרר חילוץ, מכשירי קשר, רכבי ביטחון, ציוד חירום אישי לעובדי העירייה ומשאבות מים בסך של עד 2 מלש"ח בפריסה שווה על פני השנים 2024-2023. שיפוץ ושדרוג המקלטים ייעשה על ידי העירייה בהתאם להנחיות הגורמים המוסמכים על פי דין והסיוע יינתן בהתאם לקריטריונים וכללי בקרה שייקבעו לעניין זה.
9. התחדשות עירונית כמענה משלים למיגון
לאור המצב הביטחוני המורכב ואיום הטילים שאיתו מתמודדת העיר אשקלון, בשים לב לגידול המשמעותי בעיר בשנים האחרונות וכדי לתת מענה לשכונות הוותיקות בעיר מתוך רצון לקדם הליכי התחדשות עירונית בשכונות אלו גם באזורים שבהם הכדאיות הכלכלית איננה מספיקה לקידום התוכניות ולצורך מתן מענה מלא לבקשות העירייה בשים לב לסעיף 17 בהסכם הגג שנחתם עמה, לקדם תוכנית רחבה למיגון ולהתחדשות עירונית בעיר אשקלון כמפורט להלן:
9.1. לאור המצב הביטחוני הייחודי הקיים בעיר אשקלון, כמפורט בהחלטה 1278, לאור היתרונות הרבים הקיימים בפרויקטים להתחדשות עירונית ולצורך מתן מענה כולל שיהווה תחליף מלא לבקשות העירייה הנוגעות לסבסוד מיזמי התחדשות עירונית הנעדרים כדאיות כלכלית, לרבות בקשות לקבלת סיוע במסגרת המנגנונים המופיעים בפרק 5.6 לקובץ החלטות מועצת מקרקעי ישראל, להנחות את שר הבינוי והשיכון, באמצעות הרשות הממשלתית להתחדשות עירונית (להלן – הרשות להתחדשות עירונית), באישור אגף התקציבים ואגף החשב הכללי במשרד האוצר, לקבוע מנגנון לקולות קוראים לסבסוד פרויקטים להתחדשות עירונית בעיר אשקלון שאין בהם כדאיות כלכלית, זאת על יסוד הכללים הרוחביים לעניין זה כפי שנקבעו במסמך העקרונות לסיוע כספי למיזמי התחדשות עירונית ללא כדאיות כלכלית או מסמך אחר שיבוא במקומו. קולות קוראים כאמור יפורסמו במהלך השנים 2031-2023. בנוסף, להנחות את הרשות הממשלתית להתחדשות עירונית, באישור הגורמים האמורים, לפרסם את הקול הקורא לשנת 2023 עד ליום 01.10.2023. במסגרת הקול קורא יתמודדו מיזמי התחדשות עירונית בעיר אשקלון, שבהתאם לבדיקות הרשות להתחדשות עירונית הם אינם עומדים ברף הכדאיות הכלכלית למימוש הליכי פינוי בינוי. סעיף זה ייכנס לתוקף עם חתימת הסכם כמפורט בסעיף 9.2.
9.2. להנחות את החשב הכללי, מנהל רשות מקרקעי ישראל ומנכ"ל משרד הבינוי והשיכון לפעול מול עיריית אשקלון לעריכת הסכם, שבו ייקבע כי כניסת המנגנון המובא בסעיף 9.1 לתוקף, לרבות הסכומים שהוקצו למימון המנגנון המתואר בסעיף
10.8, יהוו תחליף לדרישות העירייה בנושא קרקע משלימה, לרבות באמצעות המנגנונים הנזכרים בפרק 5.6 לקובץ החלטות מועצת מקרקעי ישראל לעניין קרקע משלימה, להחלטה 658 ולסעיף 17 להסכם הגג שנחתם ביום 10.10.2015 (להלן – הסכם הגג) על יסוד התחשיב הבא:
9.2.1. חישוב רכיב הקרקע אשר ממנו ייגזרו סכומי הזכאות יהיה יום חתימת הסכם הגג ויעמוד על 50 אלף ש"ח ליחידת דיור.
9.2.2. מסכום זה יופחת שיעור של 12% בגין חלף היטל ההשבחה.
9.2.3. בהתאם לסעיף 5.6 לקובץ החלטות מועצת מקרקעי ישראל, מכלל הסכום המתקבל לאחר החלת סעיפים 9.2.1 ו-9.2.2 יש לנכות שיעור של 20%.
9.2.4. בשל המעבר למנגנון הקצאה ישיר, המאפשר קבלת סבסוד כספי ישיר ולא סבסוד בעין ומגדיל משמעותית הן את הסכומים והן את מידת ודאות התממשותם, להחיל על הסכומים המתקבלים בסעיף 9.2.3 מקדם ייעול בשיעור 70%.
9.2.5. הסכום המתקבל יינתן עבור כל יחידת דיור אשר שווקה בהצלחה עד למועד קבלת החלטת ממשלה זו וכן שיעור של 50% עבור יחידות הדיור אשר ישווקו בהצלחה עד סוף מימוש הסכם הגג והרחבתו אשר נחתמה בטרם החלטה זו. מספר יחידות הדיור שטרם שווקו ובגינם ייערך ההסדר לא יעלה על מספר יחידות הדיור ששווקו בהצלחה עד ליום החתימה על ההסדר.
10. תיקון החלטת ממשלה והנחיות נוספות
10.1. לתקן את סעיף 6 בהחלטה 1278 כך שברישה, אחרי המילה "לדירות" יבוא "שאינן חלק מבית משותף כמשמעו בחוק פינוי ובינוי (עידוד מיזמי פינוי ובינוי), תשס"ו-2006 או דירה שאינה נמצאת במתחם שסומן על ידי הרשות להתחדשות עירונית כבעל פוטנציאל פינוי בינוי בהתאם לסעיף 10.5 בהחלטה 852 מיום 31.7.2023."
10.2. לתקן את סעיף 12 להחלטה כך שהסכום יעמוד על 10 מלש"ח בכל שנה מהשנים האמורות בסעיף האמור.
10.3. לקבוע כי על אף האמור בסעיף 10.1 לעיל, זכאי שדירתו בבית משותף כאמור, שיש לו היתר בנייה או הגיש בקשה לקבלת היתר בנייה עד למועד קבלת החלטה זו ויגיש בקשה להלוואה או מענק בתוך 60 יום ממועד קבלת החלטה זו, יוכל לממש את ההלוואה או המענק בתוך חצי שנה מיום קבלת אישור הזכאות ממשרד הבינוי והשיכון, בהתאם לכללים שנקבעו לפי סעיף 6(ז) להחלטה 1278.
10.4. להנחות את הרשות להתחדשות עירונית להגיש למוסד התכנון הרלוונטי את התוכנית העירונית להתחדשות בניינית עד ליום 01.11.2024.
10.5. להנחות את הרשות להתחדשות עירונית להשלים את המיפוי של כלל המתחמים בעלי פוטנציאל לפינוי-בינוי בעיר אשקלון עד ליום 01.03.2024.
10.6. לאור המצב הביטחוני והצורך לקדם מענה מהיר למיגון העיר אשקלון, להנחות את מנהל התכנון, בהתאם לסעיף 260 לחוק התכנון והבנייה, התשכ"ה-1965, לתת קדימות לטיפול בתוכניות התחדשות עירונית בעיר אשקלון, אשר מוגשות על ידי גורם ממשלתי. למען הסר ספק אין באמור כדי לגרוע משיקול דעת מוסדות התכנון.
10.7. להנחות את יושב ראש מועצת מקרקעי ישראל, בתיאום עם משרד האוצר, להביא לדיון לפני מועצת מקרקעי ישראל, במידת הצורך, בתוך 45 יום ממועד החלטה זו, הצעה לתיקון קובץ החלטות מועצת מקרקעי ישראל לצורך יישום האמור בסעיפים 9.1 ו-9.2 להחלטה זו, כך שפרק משנה 5.6 לקובץ החלטות מועצת מקרקעי ישראל בנושא קרקע משלימה למיזמי התחדשות עירונית לא יחול על העיר אשקלון בקשר למיזמים שאין בהם כדאיות כלכלית ובלבד שתיקון זה לא יחול על החלטה של הנהלת רשות מקרקעי ישראל אשר אישרה הקצאת קרקע טרם החלטה זו.
10.8. בהמשך לסעיף 9.1 להחלטה זו ולצורך תגבור פעולות לקידום התחדשות עירונית מאסיבית ברחבי העיר אשקלון, תקצה הרשות להתחדשות עירונית סך של 15 מלש"ח בפריסה על פני השנים 2025-2023 לטובת פעולות תומכות התחדשות עירונית. לצורך יישום סעיף זה משרד האוצר יקצה לרשות להתחדשות עירונית סך של 15 מלש"ח בפריסה שווה על פני השנים 2025-2023 מתוך התקציב המצוין בסעיף 16.2 להחלטה זו. סעיף זה ייכנס לתוקף עם חתימת הסכם כמפורט בסעיף
9.2.
10.9. לצורך יציאה לקולות קוראים כמפורט בסעיף 9.1 יוקצו הסכומים הבאים:
10.9.1. משרד האוצר יקצה לרשות להתחדשות עירונית סך של 40 מיליוני ש"ח בשנת 2023;
10.9.2. משרד האוצר יקצה לרשות להתחדשות עירונית סך כולל של 560 מלש"ח בפריסה שווה על פני השנים 2031-2024.
11. למען הסר ספק, עם כניסת המנגנון המפורט בסעיף 9.1 לרבות התקצוב שהוקצה לו כאמור בסעיף 10.8 בהחלטה זו לתוקף, יבוטלו כל מנגנוני ההקצאה הקודמים שחלים על העיר אשקלון בנוגע לקרקע משלימה, לרבות בהחלטות ממשלה קודמות, בין היתר כפי שנקבעו בהחלטות ממשלה 658 ו-4865.
12. בהתאם להוראות סעיף 40א לחוק יסודות התקציב, התשמ"ה-1985 ולצורך מימון סעיף 10.9, יוקצו סך של 350 מלש"ח מתקציבי הפעולות והפרויקטים הרוחביים הממשלתיים לצד הסכומים המתקבלים מסעיף 10.2 להחלטה זו וסך כולל של 50 מלש"ח בפריסה שווה על פני השנים 2024-2023 מתקציב משרד ראש הממשלה להחלטות ממשלה רוחביות לצורך מימון פעולה מאזנת כהגדרתה בסעיף האמור.
ד. ליווי התוכנית וייעוץ לטובת יישומה
13. משרד ראש הממשלה יפעל לקידום היישום של החלטה זו לרבות ביצוע מעקב ובקרה, הסרת חסמים ויצירת שיתופי פעולה בין-משרדיים ובין-מגזריים.
14. משרדי הממשלה הלוקחים חלק בהחלטה זו יגישו למשרד ראש הממשלה ברבעון הראשון בכל שנה תוכנית עבודה לביצוע סעיפיהם בהחלטה. כמו כן, ידווחו המשרדים למשרד ראש הממשלה אחת לרבעון על התקדמות סעיפי ההחלטה הנוגעים לכל משרד בתחומו.
15. השרים הנוגעים בדבר ידווחו לממשלה על הטבות שניתנו לאזורי עדיפות לאומית לפי החלטה זו בכל שנה, בהתאם לסעיף 155 לחוק ההתייעלות הכלכלית (תיקוני חקיקה ליישום התוכנית הכלכלית לשנים 2009 ו-2010), התשס"ט-2009.
16. בהתאם לסעיף 40א לחוק יסודות התקציב, התשמ"ה-1985, לצורך מימון פעולה מאזנת כהגדרתה בסעיף 40א לחוק האמור:
16.1. בכל סעיף בהחלטה שבו מוקצים כספים על ידי משרדי הממשלה, יקצו המשרדים מתקציביהם את הסכומים המפורטים בהחלטה זו, בהתאם לטבלה בסעיף 16.3.
16.2. בכל סעיף בהחלטה שבו מוטלת על משרד האוצר הקצאת כספים, ההקצאה תבוצע מתוך סכום חד פעמי של 38 מיליון ש"ח, שיוקצה מהסכומים האמורים בסעיף 10א להחלטת ממשלה 238 מיום 24.02.2023.
16.3. הטבלה התקציבית להלן:
סעיף |
תת סעיף |
משרד |
משרדי 2023 |
משרדי 2024 |
משרדי 2026-2025 |
אוצרי 2023 |
אוצרי 2024 |
אוצרי 2031-2025 |
סה"כ תקציב |
תכנית לחיזוק החוסן האזרחי-ביטחוני |
|||||||||
1 |
1.1 |
ביטחון לאומי |
1.1 |
1.1 |
0 |
0 |
0 |
0 |
2.2 |
1 |
1.2 |
ביטחון לאומי |
1.4 |
1.4 |
0 |
0 |
0 |
0 |
2.8 |
2 |
2.1 |
חינוך |
3 |
3 |
0 |
0 |
0 |
0 |
6 |
2 |
2.2 |
חינוך |
2 |
2 |
0 |
1 |
1 |
0 |
6 |
3 |
3.1 |
חינוך |
4 |
4 |
0 |
4 |
4 |
0 |
16 |
3 |
3.2 |
חינוך |
7 |
7 |
0 |
4.5 |
4.5 |
0 |
23 |
3 |
3.3 |
חינוך |
2.5 |
2.5 |
0 |
2 |
2 |
0 |
9 |
4 |
4.1 |
רמ"י |
– |
– |
0 |
0 |
0 |
0 |
80 |
5 |
5.1 |
תחבורה |
2 |
5 |
10 |
0 |
0 |
0 |
17 |
5 |
5.2 |
תחבורה |
5 |
5 |
0 |
0 |
0 |
0 |
10 |
6 |
6.2 |
הגנת הסביבה |
– |
– |
– |
0 |
0 |
0 |
2 |
6 |
6.3.1 |
הגנת הסביבה |
– |
– |
– |
0 |
0 |
0 |
4 |
6 |
6.3.2 |
הגנת הסביבה |
– |
– |
– |
0 |
0 |
0 |
2 |
6 |
6.3.3 |
הגנת הסביבה |
– |
– |
– |
0 |
0 |
0 |
4 |
6 |
6.3.4 |
הגנת הסביבה |
– |
– |
– |
0 |
0 |
0 |
4 |
7 |
|
הגנת הסביבה |
0 |
1 |
0 |
0 |
0 |
0 |
1 |
8 |
8.1 |
ביטחון |
20 |
20 |
0 |
0 |
0 |
0 |
40 |
8 |
8.2 |
פנים |
5 |
5 |
0 |
0 |
0 |
0 |
10 |
סך הכול |
53 |
56 |
10 |
11.5 |
11.5 |
0 |
239 |
||
התחדשות עירונית כמענה משלים למיגון ותיקון החלטת ממשלה 1278 |
|||||||||
9 |
9.1 |
הרשות להתחדשות עירונית |
0 |
0 |
0 |
40 |
70 |
490 |
600 |
10 |
10.8 |
0 |
0 |
0 |
5 |
5 |
5 |
15 |
|
סך הכול |
0 |
0 |
0 |
45 |
75 |
495 |
615 |
עדיפות לאומית
נוכח המצב הביטחוני השורר בעיר אשקלון, והאיומים המגוונים והייחודיים החלים על העיר בשנים האחרונות אשר אינם מתקיימים באזורים אחרים במדינת ישראל, מלבד ביישובי עוטף עזה ובעיר שדרות, כמפורט להלן, ובהמשך לתוכנית סיוע שמפעילה הממשלה בעיר החל משנת 2020, מחליטה הממשלה להמשיך ולייחד את העיר, גם בשנים 2023-2024, ולהעניק לה סיוע והטבות כמפורט בהחלטה זו.
בהתאם לפרק כ"ו לחוק ההתייעלות הכלכלית (תיקוני חקיקה ליישום התוכנית הכלכלית לשנים 2009 ו-2010), התשס"ט-2009 (להלן – החוק), בנושא אזורי עדיפות לאומית, יצוין כי השיקול המרכזי שביסוד החלטה זו הוא המצב הביטחוני באזור או ביישוב, כאמור בסעיף 151(ב)(1) לחוק.
המצב הביטחוני וההפרעה לשגרת החיים האזרחית
כאמור בחוות הדעת של משרד הביטחון, בהמשך להחלטת ממשלה מס' 658, יש צורך בקידום החלטת ממשלה לטובת תוכנית לחיזוק העיר אשקלון בראייה קדימה. בהתאם לחוות הדעת, בשל קרבה לרצועת עזה והתשתיות החיוניות הנמצאות בתחומה, העיר אשקלון מהווה מטרה מרכזית לארגוני טרור ברצועת עזה ומהווה יעד מרכזי לירי, אחרי יישובי עוטף עזה ושדרות.
יצוין כי ביום 20.04.2023 התקבלה החלטת ממשלה מס' 462 שעניינה "תוכנית לחיזוק החוסן האזרחי בשדרות וביישובי "עוטף רצועת עזה" לשנים 2023-2024 ותיקון החלטות ממשלה", שהכריזה על יישובי עוטף עזה כאזור עדיפות לאומית נפרד, וזאת בהתאם למידע שנמסר ממערכת הביטחון, שלפיו יישובי עוטף עזה ממשיכים להיות תחת איום מתמיד וחשופים לאיומים שונים שאינם קיימים באזורים אחרים בארץ באותו ההיקף ובאותה עצימות.
מהמידע שנמסר ממשרד הביטחון עולה כי בין השנים 2021-2023, גם בעת שגרה וגם בעת מבצעי לחימה (מבצעי שומר החומות, עלות השחר ומגן וחץ), היקף ההתרעות והשיגורים לעיר אשקלון גבוה משמעותית ביחס לכל יתר הרשויות בארץ, למעט הרשויות בעוטף עזה.
כמו כן, ממשרד הביטחון נמסר כי תדירות ההתרעות אשר יכול תושב העיר לחוות בעת ירי מטחים על העיר יכול להגיע אף לכמות של 40 התרעות ביום כאשר זמן ההגעה למרחב המוגן הוא 30 שניות – תנאים שאינם מאפשרים שגרת חיים אלמלא מגורים בסמיכות למרחב מוגן. כמו כן ממשרד הביטחון נמסר כי כמות הנפגעים בגוף ובנפש ברחבי העיר אשקלון היא הגדולה ביותר מכלל ערי הדרום בכלל המערכות מאז "צוק איתן".
הממשלה הכירה בצורך בחיזוק החוסן האזרחי ביטחוני של תושבי העיר אשקלון ופעלה מזה זמן רב לסייע לעיר אשקלון ולתושבי העיר להתמודד עם המצב הביטחוני הייחודי בעיר. בתוך כך, ביום 09.02.2020 התקבלה החלטת ממשלה מס' 4865 בעניין "תוכנית סיוע לאשקלון בשל המצב הביטחוני", שהתקבלה על בסיס שיקולים מקצועיים המייחדים את המצב הביטחוני בעיר אשקלון, ונועדה לסייע במימון פעולות דחופות ומידיות למתן מענה לצרכים הנובעים מהמצב הביטחוני שבו שרויה העיר אשקלון, ואשר נועדו להקל על התמודדות עיריית אשקלון ותושביה עם השלכות סבבי הלחימה ולשפר את מוכנות העיר לחירום.
בהמשך לכך, ביום 22.12.2020 התקבלה החלטת ממשלה 658. החלטה זו ביקשה, לנוכח הימשכות האיום הביטחוני שעמו מתמודדת העיר אשקלון ותושביה ובהתאם לסעיף 151(ב)(1) לפרק כ"ו לחוק בעניין המצב הביטחוני באזור או ביישוב, להכריז על העיר אשקלון כאזור עדיפות לאומית לשנים 2022-2021. ההחלטה כוללת, בהתאם, השקעות במגוון תחומים לרבות פיתוח כלכלי, תשתיות, חינוך, מרכזי חוסן, ועוד, כפי שמפורט בה בהרחבה, אשר מטרתן חיזוק החוסן של התושבים ופיתוח העיר. בהמשך להחלטות אלה, ביום 14.03.2022 התקבלה החלטת הממשלה מס' 1278 שעניינה קידום פתרונות מיגון בעיר אשקלון, ובכלל זה סיוע בקידום פתרונות מיגון דירתיים, ובמתן מענים נוספים הנוגעים למצב הביטחוני בעיר.
כעת, נוכח מצבה הייחודי על העיר אשקלון, מאפייני האיום והשלכותיו על העיר ותושביה, עולה הצורך בהמשך הפעלת כלי סיוע מתחומים שונים, שיענו על הצורך בחיזוק הביטחון האישי והגברת החוסן הקהילתי בעיר, ועל הצורך בהגברת החוסן של הרשות וסיוע להתנהלותה בחירום ובשגרה, לצד שיפור ופיתוח התשתיות בעיר ופיתוח הכלכלה המקומית, המושפעים מהמצב הביטחוני המתמשך, ואשר ביכולתם לחזק את האטרקטיביות של העיר, לחולל בה צמיחה ולהשפיע בצורה משמעותית על חיי תושביה.
בהתאם לאמור, כוללת ההחלטה שורת כלי סיוע הנוגעים לחיזוק החוסן האזרחי והביטחוני של תושבי העיר אשקלון, כמפורט בתיאור המטרות בסעיף 1 להחלטה.
ההחלטה תקפה לשנים 2024-2023, למעט כלי סיוע בתחום החינוך שיופעלו בשנות הלימודים ה'תשפ"ד-ה'תשפ"ה, וזאת לאור אופי הפעילות המותאמת למשך שנת הלימודים, וכן למעט סעיפים הנוגעים לפרויקטים של תשתיות ופרויקטים של התחדשות עירונית וזאת לאור אופי הפעילות ארוכת הטווח.
במטרה להמשיך ולחזק את החוסן האזרחי-ביטחוני של תושבי העיר אשקלון, הוחלט בממשלה להכריז על העיר אשקלון כאזור עדיפות לאומית לשנים 2024-2023 לטובת תוכנית סיוע.
התוכנית תכלול את העצמת תושבים וחיזוק החוסן האישי והקהילתי באמצעות הגברת הביטחון האישי והקהילתי של תושבי העיר אשקלון, חיזוק החוסן של תושבי העיר ותגבור פעולות חינוך. כמו כן, הוחלט על פיתוח ושדרוג תשתיות ומטרות המשנה בהן פיתוח תשתיות תומכות דיור, לרבות תשתיות תחבורה ופיתוח ושדרוג תשתיות סביבתיות.
לצד זאת יבוצע קידום החוסן הביטחוני שיכלול מוכנות הרשות המקומית לחירום, קידום שיפוץ מקלטים ציבוריים והתחדשות עירונית כמענה משלים למיגון. בנוסף תבוצע העצמת תושבים וחיזוק החוסן האישי והקהילתי והגברת הביטחון האישי והקהילתי.
לפרטים נוספים אנא ראו את לשון החוק.