מחליטים:
בהמשך להחלטת הממשלה מספר 2156 מיום 11.12.2016 ולהחלטות הממשלה המוזכרות בה או הנסמכות עליה ולהחלטת הממשלה מספר 2017 מיום 21.9.2014 ובמטרה להוסיף ולחזק את החוסן האזרחי בשדרות וביישובי עוטף רצועת עזה, הממשיכים לחיות תחת איום ביטחוני מתמיד, לאשר תוכנית סיוע לתושבים ולרשויות המקומיות ביישובי עוטף עזה, לשנים 2020-2019, כדלקמן:
1. הגדרת האזור
יישובי עוטף עזה, לעניין החלטה זו, הם אזור שדרות רבתי והיישובים במועצות האזוריות אשכול, חוף אשקלון, שדות נגב ושער הנגב אשר בתיהם, כולם או חלקם, נמצאים בטווח של עד 7 ק"מ מגדר המערכת סביב רצועת עזה, כפי שנקבעו בהחלטות הממשלה מס' 4460 מיום 22.3.2012, מס' 2766 מיום 27.1.2011, מס' 2341 מיום 1.8.2004, מס' 2704 מיום 14.11.2004, מס' 2173 מיום 4.7.2004, מס' 1708 מיום 27.5.2007, מס' 3493 מיום 15.5.2008 ומס' 1470 מיום 25.3.2007 (להלן: "יישובי עוטף עזה").
2. הטבות מיסוי
לרשום את הודעת שר האוצר לפיה בהתאם לסעיף 5(ד) לחוק סיוע לשדרות וליישובי הנגב המערבי (הוראת שעה), תשס"ז-2007 (להלן בסעיף זה: "החוק"), מי שהינו תושב יישובי עוטף עזה, כפי שהוגדרו בחוק ובצו סיוע לשדרות וליישובי הנגב המערבי (הוראת שעה), תשס"ח-2007, שהותקן מכוחו, יהיה זכאי, גם בשנות המס 2020-2019, לזיכוי מס בשיעור 20% מהכנסתו החייבת מיגיעה אישית עד לסכום הקבוע לעניין זה לפי החוק.
3. יישובי ספר
לרשום כי בכוונת שר האוצר להשתמש בסמכותו על פי סעיף 35 לחוק מס רכוש וקרן פיצויים, תשכ"א-1961, לכלול ברשימת "יישובי הספר" את יישובי עוטף עזה שאינם נכללים ברשימה נכון למועד זה.
4. פטור מדמי חכירה
הממשלה רושמת לפניה את המשך תוקף הפטורים הקיימים מתשלום דמי חכירה לרשות מקרקעי ישראל ביישובי עוטף עזה על פי החלטות מועצת מקרקעי ישראל גם בשנים 2020-2019. הממשלה מנחה את יו"ר מועצת מקרקעי ישראל להביא בפני המועצה הצעה להארכת הפטור מדמי חכירה ודמי רכישה הקיים על פי החלטות מועצה 1553 ו-1554 אשר תוקפו פג בסוף שנה זו.
5. הטבות ארנונה
א. להנחות את שר הפנים להאריך את תוקף תקנה 3ג לתקנות ההסדרים במשק המדינה (הנחה מארנונה), התשנ"ג-1993 ביחס לשנים 2020-2019, באופן שיאפשר להמשיך ולהעניק גם בשנים 2020-2019 הנחה בשיעור של 45% בשיעורי הארנונה למגורים, וכן הנחה בשיעור של 39% בשיעורי הארנונה לנכסים אחרים, כהגדרתם בתקנה 3ג האמורה.
ב. משרד הפנים יעביר לרשויות המקומיות מדי רבעון מענק מיוחד למימון הנחות הארנונה הקבועות בסעיף קטן 4(א) לעיל, כנגד גביית הארנונה בפועל. משרד האוצר ישפה את משרד הפנים בסך המענק המיוחד שיעביר משרד הפנים לרשויות, כאמור.
6. מענקים מיוחדים לרשות המקומית:
משרד הפנים יקצה, בשנים 2020-2019, מענק ביטחוני מיוחד לעיריית שדרות ולמועצות האזוריות שבתחומן מצויים יישובי עוטף עזה, בסך כולל של 115 מלש"ח, למימון הוצאות הנובעות מהמצב הביטחוני והשלכותיו. חלוקת התקציב בין הרשויות נעשית בהתאם לקריטריונים שנקבעו לחלוקת המענקים הביטחוניים המיוחדים, המשקללים את גודל האוכלוסייה ואת האשכול הכלכלי חברתי של הרשות, בהתאמות הנדרשות על פי נתוני הלמ"ס העדכניים, כדלקמן:
שם הרשות
|
הקצאה שנתית (מלש"ח)
|
אשכול
|
10.23
|
שער הנגב
|
5.43
|
שדות נגב
|
6.71
|
חוף אשקלון
|
3.34
|
שדרות
|
31.76
|
המענק הביטחוני המיוחד יינתן בנוסף ומבלי לפגוע בכל מענק אחר. מתוך סך התקציב לסעיף זה יוקצו עד 2.6 מלש"ח לטובת צורכי חירום (כ- 520 אלש"ח לרשות) בתיאום עם משרד הפנים.
לצורך כך, יקצה משרד הפנים 41.5 מלש"ח (20.75 מלש"ח לשנה) מתקציבו ומשרד האוצר יעביר למשרד הפנים תקציב תוספתי ייעודי בסך 73.5 מלש"ח (36.75 מלש"ח לשנה) לשנים 2020-2019.
יובהר כי הנתונים הסופיים בטבלה ייקבעו על פי נתוני למ"ס עדכניים המפורסמים נכון למועד קבלת החלטה זו.
7. מענק פיתוח
משרד הפנים יקצה 40 מלש"ח בפריסה שווה על פני השנים 2020-2019 לטובת מענקי פיתוח לעיריית שדרות ולמועצות האזוריות שבתחומן מצויים יישובי עוטף עזה. מתוך הסכום האמור, 7 מלש"ח לשנה יוקצו לעיריית שדרות ויתרת הסכום תחולק בין המועצות האזוריות על פי נוסחת הקצאת תקציבי הפיתוח הנהוגה במשרד הפנים. לצורך כך, משרד האוצר יעביר למשרד הפנים תקציב תוספתי ייעודי בסך 40 מלש"ח בפריסה שווה על פני השנים 2020-2019. השלמת מאצ'ינג לפרויקטים המתוקצבים על ידי משרד התחבורה והבטיחות בדרכים תתאפשר מתקציבי הפיתוח שבסעיף זה, בתיאום עם משרד הפנים.
8. מוכנות הרשות לחירום
משרד הפנים יקצה 2.75 מלש"ח מתקציבו, בשנים 2020-2019, לטובת קידום ופיתוח מוכנות הרשות המקומית לחירום בהתאם לחלוקה כדלקמן:
שם המועצה
|
תכלית
|
סכום (מלש"ח)
|
מ.א שער הנגב
|
הקמת מרכז הפעלה
|
1.5
|
מ.א שדות נגב
|
הקמת מרכז הפעלה
|
0.75
|
מ.א חוף אשקלון
|
הקמת מחסן רשותי
|
0.5
|
9. בריאות וחוסן
א. משרד הבריאות ימשיך להפעיל את חמשת מרכזי החוסן ביישובי עוטף עזה בשנים 2020-2019. לצורך הפעלת מרכזי החוסן, כאמור, יוקצו 10.5 מלש"ח, בכל אחת מהשנים, מהמקורות הבאים:
1. 3 מלש"ח מתקציב משרד הבריאות;
2. 2.7 מלש"ח ממשרד האוצר;
3. 1.2 מלש"ח מתקציב משרד העבודה, הרווחה והשירותים החברתיים;
4. 1.1 מלש"ח מתקציב משרד ראש הממשלה;
5. 1.5 מלש"ח מתקציב משרד הביטחון;
6. 1 מלש"ח מתקציב המשרד לשוויון חברתי.
משרדי הממשלה המנויים לעיל יהיו חברים בוועדת ההיגוי של מרכזי החוסן ויעבירו את השתתפותם בהפעלת מרכזי החוסן לתקציב משרד הבריאות לא יאוחר מיום 30.4.2019 ו-30.4.2020 בהתאמה, למעט סכום של 625 אלש"ח מהתקציב בסך 1.2 מיליון ש"ח המיועד מתקציב משרד העבודה, הרווחה והשירותים החברתיים, שיועבר ישירות למרכזי החוסן, בכל אחת מהשנים.
ב. משרד הבריאות יתגבר את מערך רפואת החירום ביישובי עוטף עזה בשנים 2020-2019, באמצעות הצבת שתי ניידות טיפול נמרץ (להלן: נט"ן) בשדרות, שיתנו מענה גם במועצה האזורית שער הנגב; הצבת נט"ן במ.א אשכול; תקצוב חלקה של מועצה אזורית שדות נגב בהפעלת שירותי הנט"ן בשטחה; השתתפות בהפעלת מוקד רפואי לילי בעיר שדרות בהתאם לנוהל המקובל בהפעלת מוקדי לילה, ותמיכה באיתנות הנפשית ביישובי העוטף בסך של 3.75 מלש"ח לשנה. לצורך כך, יקצה משרד הבריאות מתקציבו 3.6 מלש"ח בכל אחת מהשנים 2020-2019, ומשרד האוצר יעביר למשרד הבריאות תקציב תוספתי ייעודי בסך 0.3 מלש"ח בפריסה שווה על פני השנים 2020-2019 (0.15 מלש"ח בשנה).
10. עידוד הקמת מפעלים ביישובי שדרות ועוטף עזה
להנחות את הרשות להשקעות ולפיתוח התעשייה והכלכלה במשרד הכלכלה והתעשייה, בהסכמה עם אגף התקציבים במשרד האוצר, לגבש ולהפעיל מסלול מינהלי, בסך 14 מלש"ח לשנים 2020-2019, להקמה, להעתקה ולהרחבה של מפעלים שאינם עומדים בתנאי החוק לעידוד השקעות הון, התשי"ט-1959 ביישובי שדרות ועוטף עזה.
א. 10 מלש"ח יוקצו עבור מפעלים שאינם עומדים בתנאי החוק לעידוד השקעות הון, התשי"ט-1959 לטובת הקמה, הרחבה או העתקה וזאת לרבות למפעלים בעוצמה טכנולוגית עילית ואנרגיה מתחדשת, על מנת להביא להגדלת אפשרויות התעסוקה ביישובי שדרות ועוטף עזה. לצורך תקצוב סעיף זה, יקצה משרד הכלכלה והתעשייה 10 מלש"ח מתקציב הרשות להשקעות.
ב. 4 מלש"ח יוקצו עבור מפעלים שאינם עומדים בתנאי החוק לעידוד השקעות הון, התשי"ט-1959 לטובת הקמה או העתקה של מפעלים בעוצמה טכנולוגית עלית בשדרות ובמטרה ליצור אקו סיסטם של תעשייה עתירת ידע ומקומות תעסוקה איכותיים. המשרד יהיה רשאי להסיט תקציב שלא ינוצל עד ליום 30.6.2020 לטובת צורכי המשרד. לצורך תקצוב סעיף זה, יקצה משרד הכלכלה והתעשייה 4 מלש"ח ממקורותיו.
11. פיתוח אזורי תעשייה
א. להנחות את מנהל אזורי תעשייה במשרד הכלכלה והתעשייה להקצות 9.5 מלש"ח בשנים 2020-2019, לתכנון, שדרוג וביצוע סקרי התכנות של אזורי התעשייה בתחום אזור עוטף עזה כדלקמן:
שם אזור התעשייה
|
סכום (מלש"ח)
|
אז"ת ספירים
|
3
|
אז"ת בשדות נגב
|
2
|
אז"ת חוף אשקלון
|
0.5
|
אז"ת בשדרות
|
2
|
אז"ת אבשלום
|
2
|
התקציב יוקצה בהתאם לתבחינים מקצועיים שייקבעו על ידי משרד הכלכלה והתעשייה בהתאם לשיקול דעתו המקצועי ולאור הצרכים, כאשר לעניין איזור התעשייה שדרות, הסכומים יוקצו רק לאחר מימוש של לפחות 25% מהתקציבים הקיימים מהחלטת הממשלה מס' 2017 עד יוני 2020.
משרד הכלכלה והתעשייה יהיה רשאי להסיט תקציבים שטרם נוצלו בין אזורי התעשייה על פי שיקול דעתו ובכפוף להסכמת אגף תקציבים במשרד האוצר.
לצורך כך, יקצה משרד הכלכלה והתעשייה מתקציבו 5.5 מלש"ח, ומשרד האוצר יעביר למשרד הכלכלה והתעשייה תקציב תוספתי ייעודי בסך 4 מלש"ח בשנים 2020-2019.
ב. להאריך את תוקף סעיף 11 בהחלטת הממשלה מס' 2156 מיום 11.12.2016 לשנים 2020-2019, ללא תוספת תקציב.
12. עידוד, קידום ופיתוח עסקים קטנים ובינוניים
להנחות את הסוכנות לעסקים קטנים ובינוניים במשרד הכלכלה והתעשייה להקצות 1.5 מלש"ח בשנים 2020-2019, לפעול לעידוד, לקידום ולפיתוח עסקים קטנים ובינוניים לרבות באמצעות הקמת מאיץ עסקי בעוטף עזה, בהתאם לנוהלי הסוכנות. לצורך כך, יקצה משרד הכלכלה והתעשייה מתקציבו 1 מלש"ח בשנים 2020-2019, ומשרד האוצר יעביר למשרד הכלכלה והתעשייה תקציב תוספתי ייעודי בסך 0.5 מלש"ח בשנים 2020-2019.
13. התייעלות אנרגטית
להנחות את הרשות להשקעות במשרד הכלכלה והתעשייה, משרד האנרגיה והמשרד להגנת הסביבה לתת קדימות ראשונה לביצוע פרויקטים להתייעלות אנרגטית בשדרות וביישובי עוטף עזה, במסגרת החלטת הממשלה והוראת המנכ"ל הייעודית לעניין זה, בשנים 2020-2019, וזאת במסגרת תכנית המענקים ליישום היעדים להפחתת פליטות גזי חממה ולהתייעלות אנרגטית.
14. תרבות וספורט
משרד התרבות והספורט יתן העדפה ממקורותיו התקציביים ליישובי עוטף עזה באמצעות הרשויות המקומיות לשנים 2020-2019, במסגרת סל תרבות עירוני וסל הספורט על מנת לסייע להן בפעולות תרבות וספורט.
משרד התרבות והספורט יקצה ליישובי עוטף עזה 4 מלש"ח מתקציבו בפריסה שווה על פני השנים 2020-2019, לטובת פעילות ספורט כהגדרתה בסל הספורט, פעילות תרבות כהגדרתה בתקנת סל תרבות עירוני וכן שיפוץ או הקמה של מתקני ספורט, על פי התקנות הרלבנטיות של משרד התרבות והספורט. החלוקה תתבצע על פי הנהלים והקריטריונים המקצועיים של משרד התרבות והספורט. התקציב יועבר בכפוף לעמידה בדרישות המקצועיות של תקנות התמיכה של המשרד ובכפוף לכל דין.
15. חינוך לא פורמלי
א. משרד החינוך יתגבר פעילויות חינוכיות ביישובי עוטף עזה, בהיקף כולל של 5.6 מלש"ח, בפריסה שווה על פני שנות הלימודים תשע"ט, תש"פ ותשפ"א. הרשויות המקומיות בעוטף עזה לא תחויבנה לשאת בהשתתפות כספית במסגרת פעילויות אלו. לצורך כך יקצה משרד החינוך מתקציבו 4.6 מלש"ח ומשרד האוצר יעביר למשרד החינוך תקציב תוספתי ייעודי בסך 1 מלש"ח לשנות הלימודים תשע"ט, תש"פ ותשפ"א. תקציב שלא ימומש בשנת הלימודים תשע"ט יועבר לשנת הלימודים הבאה.
ב. משרד החינוך יפעיל ביישובי עוטף עזה את תכנית "חוג לכל ילד", בסך כולל של 5.4 מלש"ח מתקציבו בשנים 2020-2019.
ג. בשנים 2020-2019, שר החינוך יפעל לתיקון מבחני תמיכה באופן שיביא לידי ביטוי העדפת מוסדות ציבור הנמצאים ביישובי עוטף עזה ומקיימים בהם פעילות חינוכית, בכפוף להוראות סעיף 3א לחוק יסודות התקציב, התשמ"ה-1985.
16. פעילות בית ספרית
משרד החינוך יתגבר פעילויות בית ספריות בעוטף עזה בהיקף כולל של 15 מלש"ח בפריסה שווה על פני שנות הלימודים תשע"ט, תש"פ ותשפ"א . תקצוב הפעילויות יהיה בכפוף לפיקוח של משרד החינוך על תכניות פעילויות בית ספריות שיובאו לאישורו. לצורך כך יקצה משרד החינוך מתקציבו 11 מלש"ח ומשרד האוצר יעביר למשרד החינוך תקציב תוספתי ייעודי בסך 4 מלש"ח בשנות הלימודים תשע"ט, תש"פ ותשפ"א. תקציב שלא ימומש בשנת הלימודים תשע"ט יועבר לשנת הלימודים הבאה.
17. טיפול רגשי לילדים
א. משרד החינוך יתקצב שעות טיפול וייעוץ רגשי לילדים ביישובי עוטף עזה, בהיקף תקציבי של 24 מלש"ח בפריסה שווה על פני השנים 2020-2019. לצורך כך יקצה משרד החינוך 12 מלש"ח מתקציבו (6 מלש"ח בשנה) ומשרד האוצר יעביר למשרד החינוך תקציב תוספתי ייעודי בסך 12 מלש"ח (6 מלש"ח בשנה) בשנים 2020-2019.
ב. משרד החינוך יתקצב בשנות הלימודים תשע"ט ותש"פ מוסדות פנימייתיים טיפוליים ביישובי עוטף עזה בהיקף כולל של 0.5 מלש"ח (0.25 מלש"ח לכל שנה) ממקורות משרד החינוך עבור תגבור שעות כוח אדם בנוסף לשעות המוקצות לצוות הקיים ולטיפולים רגשיים ונפשיים פרטניים וקבוצתיים, עבור התלמידים (200 אלש"ח בשנה); לפעילות הפגתית לתלמידים ולצוותים במוסד (50 אלש"ח בשנה). תקציב שלא ימומש בשנת הלימודים עבורה הוקצה יועבר לשנת הלימודים הבאה.
18. קליטה ועלייה
א. להנחות את משרד העלייה והקליטה להקצות 0.7 מלש"ח מתקציבו בשנים 2020-2019, לתכניות קליטה בקהילה, לרבות הפעלת אנשי מקצוע דוברי שפות העולים ביישובי עוטף עזה, בתיאום עם רשויות עוטף עזה בתוך 120 יום מאישור ההחלטה. הקצאת התקציב תיעשה בהתאם למספר העולים החדשים בכל יישוב.
ב. הרשויות המקומיות בעוטף עזה לא תחויבנה לשאת בהשתתפות כספית בתמיכות שיקצה המשרד לרשויות מקומיות בשנים 2020-2019.
19. רווחה
א. משרד העבודה, הרווחה והשירותים החברתיים (להלן – משרד העבודה והרווחה) ימשיך לתגבר את הפעילות הקהילתית לאוכלוסיות רווחה ביישובי עוטף עזה בשנים 2020-2019, בהיקף של 500 אלש"ח, מתקציבו, בכל אחת מהשנים.
ב. משרד העבודה והרווחה יתגבר פעילות בתחום הרווחה ביישובי עוטף עזה, לרבות תכניות לאוכלוסיית נוער וצעירים, בתקופה שממועד החלטה זו ועד ליום 31.12.2020, בהיקף כולל של 9.5 מלש"ח. סכום זה יעמוד לרשות הרשויות במימון מלא של המדינה. משרד העבודה והרווחה יקבע את הקריטריונים להקצאת סכום זה. לצורך כך יקצה משרד העבודה והרווחה 4.5 מלש"ח ומשרד האוצר יעביר למשרד העבודה והרווחה תקציב תוספתי ייעודי בסך של 5 מלש"ח בשנים 2020-2019.
ג. משרד העבודה והרווחה יפעל למיגון מרכזי יום הפועלים כמסגרות יומיות לאוכלוסיות שונות ביישובי עוטף עזה, בהשקעה בסך כולל של 8 מלש"ח מתקציבו לשנים 2020-2019.
ד. משרד העבודה והרווחה יקצה מתקציבו סך של 0.6 מלש"ח (0.3 מלש"ח בשנה) לתקצוב עבודת צוותי חירום שכונתיים בשדרות בשנים 2020-2019.
ה. משרד העבודה והרווחה יפעל לתגבור הפעילות הקהילתית לאוכלוסיות רווחה בעיר שדרות בשנים 2020-2019, בהיקף של 1 מלש"ח, לטובת הקמת מנהלות בשכונות ותגבור שני תקני כוח אדם, לצורך הנגשת השירות בתחומי החירום. יובהר כי הקמת המנהלות והעברת התקציב הייעודי טעונות אישור המודל על ידי משרד העבודה והרווחה ולאחר תום תקופת ההחלטה לשנים 2020-2019, תועבר האחריות לתקצוב ולהפעלת המודל לידי הרשות המקומית, ככל שלא תתקבל החלטה אחרת בנושא.
20. זרוע העבודה – מעונות יום
א. בהמשך להחלטות הממשלה מס' 453 מיום 21.6.2009, מס' 2156 מיום 11.12.2016 ומס' 3469 מיום 25.1.2018, לקבוע כי בשנות הלימודים התש"פ ותשפ"א, תינתן למתגוררים ביישובי עוטף עזה דרגת סבסוד 3 (בהתאם ללוח תשלומי ההורים המפורסם על ידי הממונה על זרוע העבודה במשרד העבודה והרווחה), מבלי לבדוק את שיעור ההכנסה לנפש. הטבה זו תינתן בכפוף לעמידת שני בני הזוג בכל יתר התנאים הקבועים במבחן התמיכה, המפורסם על ידי המשרד.
ב. משרד העבודה והרווחה יעניק קדימות לבינוי מעונות יום ביישובי עוטף עזה, בשנים 2020-2019, בכפוף לחלוקת התקציב למגזרים ייעודיים כפי שתיקבע בהוראת מנכ"ל לתקצוב רשויות מקומיות לבינוי מעונות יום.
ג. להנחות את משרד העבודה והרווחה להקצות 2.9 מלש"ח לתכנון מעונות יום ביישובי עוטף עזה בשנים 2020-2019. הקצאת התקציב תהא בחלוקה שווה בין הרשויות המקומיות שבשטחן מצויים יישובי עוטף עזה, בהתאם לעלויות התכנון שיקבעו על ידי האגף למעונות יום ומשפחתונים. המשרד יהיה רשאי להסיט תקציב שלא ינוצל עד ליום 31.8.2019 לטובת תכנון מעונות יום ברשויות אחרות בעוטף עזה. לצורך כך, יקצה משרד האוצר למשרד העבודה והרווחה תקציב תוספתי ייעודי בסך 2.9 מלש"ח לשנים 2020-2019.
21. מים וביוב
בהמשך לפעולות ולתקציבים לפיתוח תשתיות הביוב באזור עוטף עזה בשנים קודמות, יקצה המנהל לפיתוח תשתיות ביוב ברשות הממשלתית למים ולביוב (להלן "המילת"ב") ממקורותיו, סך של לפחות 50 מלש"ח לצורך פיתוח תשתיות הביוב ביישובי עוטף עזה, בפריסה דו-שנתית. מקורות המימון של תקציבים אלו יהיו ממקורות המילת"ב, ויוקצו, כבעבר, בחלוקה של 60% מענק ו- 40% הלוואה. התקציבים כאמור יועברו בכפוף לשיקולי משק המים ויעדיו, לנוהלי המילת"ב ולמגבלות התקציב.
22. חקלאות ופיתוח הכפר
א. עובדים זרים בחקלאות – בהמשך לאמור בסעיף מס' 2 להחלטת הממשלה מס' 2047 מיום 17.11.2016, להנחות את שר החקלאות ופיתוח הכפר להמשיך ולתת גם בשנים 2020-2019, עדיפות בהקצאת היתרים לחקלאים המעבדים שטחים חקלאיים המצויים באזור עוטף עזה, בשיעור של עד 15% ולא יותר ממקדם ההקצאה הנורמטיבי מתוך המכסה הקיימת. כמו כן, להאריך את תוקף סעיף 35(א) בהחלטת הממשלה מספר 2017 מיום 21.09.2014 (להלן: החלטה 2017), כך שיחול גם בשנים 2020-2019, ולתקן כך שבמקום 410 עובדים נוספים, יבוא: 700 עובדים נוספים.
ב. מכסות חלב – להנחות את שר החקלאות ופיתוח הכפר לפעול, במסגרת סמכותו לפי חוק תכנון משק החלב, התשע"א-2011, לעיגון הוראה בדבר תוספת מכסת חלב ליצרני חלב בקר קיימים, אשר מייצרים את מכסתם ברפתות הממוקמות ביישובי עוטף עזה. תוספת כאמור תיקבע בשנים 2020-2019, ככל שיוחלט על הקצאה של תוספת רוחבית ליצרנים קיימים בשנים אלו. התוספת תהיה בשיעור של 10% מהתוספת שתיקבע בשנים כאמור, ככל שתיקבע, ליצרן שמתגורר באזור עדיפות לאומית, כמשמעותו בהחלטת הממשלה מס' 3738 מיום 15.4.2018. בנוסף, להנחות את שר החקלאות ופיתוח הכפר לפעול, במסגרת סמכותו כאמור, לעיגון הוראות בדבר מתן קדימות בהקצאת מכסות חלב ליצרנים חדשים שיקימו את רפתותיהם ביישובי עוטף עזה, בשנים 2020-2019, ככל שיוקצו מכסות חלב ליצרנים חדשים בשנים כאמור.
ג. מכסות הטלה – להנחות את שר החקלאות ופיתוח הכפר לפעול, במסגרת סמכותו לפי חוק המועצה לענף הלול (ייצור ושיווק), התשכ"ד – 1963, לקידום התקנת תקנות המועצה לענף הלול (כללים בדבר מכסות לייצור ביצי מאכל לשיווק בשנת 2019), התשע"ט – 2019, כך שתיקבע בהן תוספת מכסת הטלה למגדלים קיימים המייצרים את מכסתם בלולים הממוקמים ביישובי עוטף עזה בשנים 2020-2019, ככל שיוחלט על תוספת רוחבית למגדלים קיימים. התוספת למכסות להטלה תהיה בשיעור של 10% מעבר לתוספת שתיקבע למגדלים קיימים. בנוסף, להנחות את שר החקלאות ופיתוח הכפר לפעול, במסגרת סמכותו כאמור, לעיגון הוראות בדבר מתן קדימות בהקצאת מכסות הטלה למגדלים חדשים שיקימו את לוליהם ביישובי עוטף עזה, בשנים 2020-2019, ככל שיוקצו מכסות הטלה ליצרנים חדשים בשנים כאמור.
ד. צמצום פערים חברתיים וכלכליים בעוטף עזה – לרשום את הודעת משרד החקלאות ופיתוח הכפר לפיה במהלך השנים 2020-2019 יושלם ביצוע תכנית נקודתית לפיתוח ולהעצמה של יישובים בעוטף עזה שקצב התפתחותם איטי ביחס לשאר יישובי העוטף, בשל מיקומם הגאוגרפי, באמצעות החטיבה להתיישבות, בהתאם לתכנית העבודה המאושרת ובכפוף לנוהלי התמיכה של החטיבה להתיישבות.
ה. חיזוק מו"פ דרום – להוסיף בסעיף 39 בהחלטה 2017, אחרי המילים "לשם פיתוח חממות מתקדמות חוסכות כוח אדם, הקמת מעבדה לשירות החקלאים באזור, לפיתוח ענפי חקלאות וגידולים חדשים" יבוא: "לרכישת כלי עיבוד ושינוע, למחשוב מערכות השקייה ולהרחבת חדר הכנסים."
23. הגנת הסביבה
הממשלה מנחה את המשרד להגנת הסביבה לפנות להנהלת קרן הניקיון בבקשה לבחון לאשר את הסעיפים להלן (למעט סעיף ח'):
א. טיפול בפסולת חקלאית – יינתן סיוע בסכום כולל של עד 20 מיליון שקלים חדשים, לאשכול נגב מערבי ולאיגוד ערים נפת אשקלון (להלן – האיגודים), שיחולק ביניהם באופן יחסי לכמות הפסולת החקלאית שיוצרה ביישובי עוטף עזה שבתחומם של האיגודים בשנת 2017, ותוך מתן עדיפות ליישובים המסווגים בדירוג סוציו-אקונומי נמוך יותר עבור הכנה וביצוע של תוכנית בנושא טיפול בפסולת החקלאית ביישובי עוטף עזה כפי שתאושר על ידי הקרן לשמירת הניקיון (להלן – הנהלת הקרן), כשלעניין סעיף זה:
1. התקציב לשני האיגודים יוקצה בתנאי שהוא ישמש לטובת יישום מרכיבי התוכנית בכל יישובי עוטף עזה, שבכל המועצות האזוריות.
2. הנהלת הקרן תקבע את אופן יישום החלטה זאת בנוגע למועצה אזורית שער הנגב השייכת לשני האיגודים, כך שהסיוע שיינתן ליישובי עוטף עזה הממוקמים בה לא יחרוג מהסיוע שיינתן לשאר היישובים.
ב. מתקני טיפול בפסולת מעורבת – יינתן סיוע לרשויות המקומיות שבשטחן נמצאים יישובי עוטף עזה, לרבות איגודי ערים שכוללים בתחומם יישוב מיישובי עוטף עזה, להקים בתחומן מתקנים למיון, טיפול ו/או מחזור של פסולת מעורבת באזור עוטף עזה, בסכום של עד 100 מלש"ח, ולא יותר מ-40% מהתמיכה. ובתנאי שהמתקן יטפל בלפחות 500 טונה פסולת ביום, והתוכנית הסטטוטורית החלה באותו מקום, מאפשרת את כל האמור, לרבות הוצאת היתר בנייה מכוחה, להקמתו של המתקן המוצע ותפעולו המלא לשנת היעד, נכון ליום קבלת החלטת ממשלה זו.
ג. טיפול בפסולת בניין – עיריית שדרות תקים ותנהל את המכרז להקמת מתקן לטיפול בפסולת בניין, שייתן פתרון לפסולת הבניין בכל מרחב יישובי עוטף עזה. לצורך כך, יוקצו לעיריית שדרות עד 4,493,000 ש"ח עבור הקמת מתקן כאמור, ובתנאים שתקבע הנהלת הקרן, ובתנאי שיוכן חוק עזר עירוני להסדרת האיסוף, הטיפול, הפיקוח והאכיפה על פסולת בניין בתחומי הרשויות הרלוונטיות.
ד. טיפול במפגעי פסולת בניין – יינתן סיוע לרשויות המקומיות שבשטחן מצויים יישובי עוטף עזה, בסכום כולל של עד 8 מלש"ח, עבור טיפול במפגעי פסולת בניין ביישובי עוטף עזה, ובלבד שינקטו צעדים למניעת הישנות המפגע. הסכום האמור יחולק בין הרשויות באופן יחסי למספר התושבים שביישובי עוטף עזה הכלולים בהן ותוך מתן עדיפות ליישובים המסווגים בדירוג סוציו-אקונומי נמוך יותר וכן בכפוף להכנת חוק עזר עירוני להסדרת האיסוף, הטיפול, הפיקוח והאכיפה על פסולת בניין.
ה. חינוך סביבתי – יינתן סיוע לרשויות המקומיות שבשטחן מצויים יישובי עוטף עזה, בסכום כולל של עד 2 מלש"ח, עבור ביצוע פעילויות חינוכיות סביבתיות ביישובי עוטף עזה שבתחומן, כך שהסכום בין הרשויות יוקצה באופן יחסי למספר התושבים שביישובי עוטף עזה הכלולים בהם ובתנאים שתקבע הנהלת הקרן.
ו. הסדרת פסולת –
1. להאריך את תוקף סעיף 18 להחלטת הממשלה מס' 2156 מיום 11.12.2016 , כך שיחול גם בשנים 2020-2019.
2. יינתן סיוע בסך של עד 3.5 מלש"ח לטובת כלי אצירה ופיקוח, להסדרת הטיפול בפסולת תוך מתן עדיפות לריכוזי אוכלוסייה גבוהים ויישובים בעלי דירוג סוציו-אקונומי נמוך. הסיוע מותנה באישור תוכנית לנושא זה על ידי הנהלת הקרן ובתנאים שתקבע.
ז. הסרת אסבסט – יינתן סיוע בסכום של עד 10 מלש"ח עבור הרחבת הפרויקט להחלפת גגות האסבסט ביישובי עוטף עזה, הסכום יוקצה באופן שנקבע בסעיף 48(א) להחלטת הממשלה מס' 2017 מיום 21.9.2014, ובתנאי שבעלי הזכויות במבנים יישאו בעלות כוללת של לפחות 25% מעלות הסרת גגות האסבסט והתקנת גג חליפי.
ח. טיפוח סביבתי –
1. להנחות את המשרד להגנת הסביבה להקצות סכום של עד 7 מלש"ח מתקציבו, בשנים 2020-2019, לעיריית שדרות, עבור הרחבת הפרויקט לעידוד הטיפוח הסביבתי בשכונות טעונות טיפוח סביבתי בעיר וזאת בהתאם לתוכנית שתוגש למשרד להגנת הסביבה ותואשר על ידה.
2. הממשלה רושמת לפניה את הודעתו של השר להגנת הסביבה לפיה הוא יפנה לוועדה למיזמים סביבתיים, שהוקמה במסגרת ההסכם מיום 18.11.2015 בין מדינת ישראל לבין הקרן הקיימת לישראל, בבקשה להקצות סכום של עד 7 מלש"ח נוספים מיתרת התקציב שלא נוצל לטובת מיזמים ירוקים סביבתיים, בפרויקטים המשותפים של קק"ל והמשרד להגנת הסביבה, עבור הרחבת הפרויקט לעידוד הטיפוח הסביבתי בשכונות טעונות טיפוח סביבתי בעיר, וזאת בהתאם לעקרונות שנקבעו בקול קורא 6397/16.
מקורות מימון לסעיף 23 (הגנת הסביבה):
הממשלה פונה להנהלת הקרן בבקשה כי תבחן את אישור התקציב לטובת יישום סעיפים א'-ז' בהחלטה זו, על בסיס תוכנית מפורטת שתוצג לה, והכל בהתאם לחוק שמירת הניקיון, התשמ"ד-1984, התקנות על פיו ובתנאים שתקבע.
24. תכנון ובנייה
להנחות את מינהל התכנון להקצות סך של 2.3 מלש"ח בשנים 2020-2019, לטובת רכישת שירותי ייעוץ, תכנון, ליווי וקידום תכניות והיתרי בנייה בוועדות התכנון המקומיות המטפלות ביישובי עוטף עזה כדלקמן: 0.9 מלש"ח לוועדת התכנון המקומית שדרות; 0.9 מלש"ח לועדת התכנון המרחבית נגב מערבי; 0.5 מלש"ח לוועדת התכנון המקומית חוף אשקלון. הקצאת התקציב תבוצע בפריסה שווה על פני השנים 2020-2019, ובכפוף לאישור מינהל התכנון לתכנית עבודה לרכישת השירותים כאמור ובכפוף לדיווח חצי שנתי שיגישו ועדות התכנון למינהל התכנון. לצורך כך, יקצה משרד האוצר למינהל התכנון תקציב תוספתי ייעודי בסך 2.3 מלש"ח בפריסה שווה על פני השנים 2020-2019. כמו כן, יבחן מינהל התכנון כלי סיוע נוספים לקידום התכנון ביישובי עוטף עזה.
25. שיקום שכונות
להנחות את משרד הבינוי והשיכון לבצע שיקום שכונות פיזי וחברתי ביישובי עוטף עזה, בשנים 2020-2019, בסך כולל של 9 מלש"ח מתקציבו. הקצאת התקציב תהא ליישובים המוכרזים כאזורי שיקום שכונות פיזי וחברתי, על פי קריטריונים שקבע המשרד.
26. שוויון חברתי
א. להנחות את המשרד לשוויון חברתי להפעיל תכנית בתחומי פעילותו למען הקהילה, בהיקף תקציבי של 1 מלש"ח לשנים 2020-2019.
ב. מטה ישראל דיגיטלית במשרד לשוויון חברתי יסייע, בשנים 2020-2019, לקידום השירותים הדיגיטליים ולייעול השירותים ביישובי עוטף עזה, בהתאם לתוכנית, בהיקף של עד 3 מלש"ח, מתקציב המשרד לשוויון חברתי.
27. מדע בקהילה
משרד המדע והטכנולוגיה יתגבר את פעילויות המדע והטכנולוגיה במסגרת החינוך הבלתי פורמלי ביישובי עוטף עזה וירחיב את הפעילות שאושרה במסגרת החלטת הממשלה מספר 2156 מיום 11.12.2016, בסך כולל של עד 5 מלש"ח מתקציבו, לשנים 2020-2019, בנוסף לפעילותו לקיום מרכז מחקר ופיתוח מדעי אזורי באזור עוטף עזה. יוער, כי הסכומים האמורים כפופים לעמידה בתבחינים שוויוניים ובהתאם לכל דין.
28. תיירות
א. להנחות את משרד התיירות להקצות מתקציבו 3 מלש"ח לשיקום ולהקמת שבילי אופניים בעוטף עזה בשנים 2020-2019. הפרויקטים ייבחנו על ידי צוות תכנון ופיתוח במשרד התיירות בהתאם לנוהלי המשרד לפיתוח תשתיות תיירות ציבוריות.
ב. משרד התיירות יתקצב הסעות מאורגנות לקבוצות תיירים שיגיעו לנפוש ולטייל בעוטף עזה, בסך של עד 1 מלש"ח מתקציבו בשנים 2020-2019. הקצאת התקציב תיעשה בהתאם לקריטריונים ואמות מידה שיגבש המשרד בתוך 60 יום מאישור החלטה זו, ובכפוף לכל דין.
ג. משרד התיירות ייתקצב פרויקטים לפיתוח תשתיות תיירות ציבוריות ברשויות המקומיות ביישובי עוטף עזה בהיקף של עד 3 מלש"ח מתקציבו לשנים 2020-2019. הפרויקטים ייבחנו על ידי צוות תכנון ופיתוח במשרד התיירות בהתאם לנוהלי המשרד לפיתוח תשתיות תיירות ציבוריות. לצורך כך, יקצה משרד התיירות מתקציבו 2 מלש"ח בשנים 2020-2019, ומשרד האוצר יקצה למשרד התיירות תקציב תוספתי ייעודי בסך 1 מלש"ח לשנים 2020-2019.
29. ביטחון הפנים
א. אבטחת מוסדות חינוך:
בהמשך להחלטת הממשלה מס' 2017 מיום 21 בספטמבר 2014 בעניין תכנית אסטרטגית רב שנתית לפיתוח שדרות ויישובי עוטף עזה:
1. לטובת המשך אבטחת מוסדות החינוך ביישובי עוטף עזה הממוקמים מחוץ ליישובים, יקצה המשרד לביטחון הפנים תקן אבטחה ניידת אחד אשר יספק מענה אבטחתי לגני ילדים, בהתאם להנחיות משטרת ישראל, לכל אחת משלוש המועצות האזוריות שער הנגב, שדות נגב ואשכול, בסך כולל של 1.02 מלש"ח לשנים 2020-2019. לצורך כך יקצה המשרד לביטחון הפנים מתקציבו 680 אלש"ח לשנים 2020-2019, ומשרד האוצר יעביר למשרד לביטחון הפנים תקציב תוספתי ייעודי בסך 340 אלש"ח לשנים 2020-2019.
2. לצורך תגבור אבטחת מוסדות החינוך בעיר שדרות וכן ביישובי עוטף עזה שבמועצה האזורית חוף אשקלון, יקצה המשרד לביטחון הפנים 2 תקני אבטחה ניידת אשר יספקו מענה אבטחתי לגני ילדים בשדרות ותקן אבטחה ניידת אחד אשר יספק מענה אבטחתי לגני ילדים ביישובי עוטף עזה שבמועצה האזורית חוף אשקלון, בהתאם להנחיות משטרת ישראל, בסך כולל של 1.02 אלש"ח, לשנים 2020-2019. לצורך כך יקצה המשרד לביטחון הפנים מתקציבו 790 אלש"ח לשנים 2020-2019, ומשרד האוצר יעביר למשרד לביטחון הפנים תקציב תוספתי ייעודי בסך של 230 אלש"ח לשנים 2020-2019.
ב. חיזוק הביטחון האישי
להנחות את המשרד לביטחון הפנים באמצעות הרשות למאבק באלימות, בסמים ובאלכוהול במשרד, להמשיך להפעיל בשנים 2020-2019, את התכנית לחיזוק הביטחון האישי בשדרות וביישובי עוטף עזה, בסך כולל של 2.74 מלש"ח, באופן הבא:
1. המשרד ישתתף במימון הפעלת המוקד הרואה בשדרות (השתתפות במימון מוקדנים) בהיקף של עד 960 אלש"ח לשנים 2020-2019.
2. המשרד ישתתף במימון רכישת אמצעים טכנולוגיים ומרכיבי ביטחון ביישובי עוטף עזה שבמועצות האזוריות בסך כולל של עד 1.78 מלש"ח, לשנים 2020-2019, בחלוקה שלהלן שנקבעה ע"פ מודל שגובש במשרד: למועצה האזורית אשכול – עד 510 אלש"ח; למועצה האזורית חוף אשקלון – עד 420 אלש"ח; למועצה האזורית שדות נגב – עד 500 אלש"ח, ולמועצה האזורית שער הנגב – עד 350 אלש"ח.
התכנית המפורטת בסעיף זה תיושם בהתאם לכללים שיקבע המשרד לביטחון הפנים וללא השתתפות עצמית מצד הרשויות המקומיות הרלוונטיות. לצורך כך, יקצה המשרד לביטחון הפנים סך של עד 1.827 מלש"ח מתקציבו בשנים 2020-2019, ומשרד האוצר יעביר למשרד לביטחון הפנים תקציב תוספתי ייעודי בסך של 913 אלש"ח בשנים 2020-2019.
ג. מניעת אלימות בהסעות
להנחות את המשרד לביטחון הפנים, באמצעות הרשות למאבק באלימות, בסמים ובאלכוהול במשרד, להרחיב את התכניות למניעת אלימות בהסעות ביישובי עוטף עזה שבמועצות האזוריות, בסך כולל של עד 1.2 מלש"ח בשנים 2020-2019. לצורך כך, יקצה המשרד לביטחון הפנים מתקציבו עד 800 אלש"ח בשנים 2020-2019, ומשרד האוצר יעביר למשרד לביטחון הפנים תקציב תוספתי ייעודי בסך 400 אלש"ח לשנים 2020-2019. התקציב יוקצה להרחבת התכניות כאמור בחלוקה שווה בין המועצות האזוריות שבתחומן נמצאים יישובי עוטף עזה בהתאם לכללים שיקבע המשרד לביטחון הפנים וללא השתתפות עצמית מצדן.
30. מבני דת
להנחות את המשרד לשירותי דת להקצות מתקציבו סך של 2.8 מלש"ח בשנים 2020-2019, להקמת מבני דת ביישובי עוטף עזה, בהתאם לתכנית עבודה שישלים המשרד על סוף הרבעון השני של שנת 2019.
31. מרכזי צעירים
להנחות את המשרד לפיתוח הפריפריה, הנגב והגליל להקצות 2 מלש"ח מתקציבו, בשנים 2020-2019 (1 מלש"ח בשנה), לתכנית מרכזי הצעירים בשדרות וביישובי עוטף עזה.
32. העצמה קהילתית
להנחות את המשרד לפיתוח הפריפריה, הנגב והגליל להפעיל תכנית לחיזוק החוסן הקהילתי שתכלול בין היתר אירועים והפוגות, בשדרות וביישובי עוטף עזה, בסך כולל של 7 מלש"ח מתקציבו בשנים 2020-2019. המשרד יתקצב את היישובים בהתאם לאמות מידה שוויוניות ובהתאם לתכנית עבודה שתגובש על ידי היישובים ותאושר מראש על ידי גורמי המקצוע במשרד.
33. פיתוח תשתיות ומבני ציבור
להנחות את המשרד לפיתוח הפריפריה, הנגב והגליל להקצות 16.5 מלש"ח מתקציבו, בשנים 2020-2019, לשדרוג תשתיות ותיקות, הקמה ושיפוץ של מוסדות ציבור, לרבות שצ"פים ופארקים, בשדרות וביישובי עוטף עזה, בהתאם לכללי המשרד.
34. תחבורה
משרד התחבורה והבטיחות בדרכים יבצע את הפרויקטים כדלקמן שנקבעו על פי צרכים תחבורתיים ביישובי עוטף עזה:
א. להנחות את משרד התחבורה והבטיחות בדרכים לכלול בתכנית הבטיחות העירונית פרויקטים ליד מוסדות חינוך במושבים תקומה, שוקדה, כפר מימון, שובה וסעד, בהיקף של 2.8 מלש"ח בשנת 2019, אשר יתוקצב עפ"י הסדר השתתפות הרשויות המקומיות (מאצ'ינג) ובהתאם לכללי ונוהלי המשרד.
ב. להנחות את משרד התחבורה והבטיחות בדרכים לכלול בתכנית הפיתוח העירונית פרויקט הסדרת כיכר בתושיה באומדן של 1.2 מלשח בשנת 2019, אשר יתוקצב עפ"י הסדר השתתפות הרשויות המקומיות (מאצ'ינג) ובהתאם לכללי ונוהלי המשרד.
ג. להנחות את משרד התחבורה והבטיחות בדרכים לכלול בתכנית הבטיחות העירונית את הסדרי העלאה והורדה בנווה אשכול באומדן של 0.8 מלש"ח אשר יתוקצבו עפ"י הסדר השתתפות הרשויות המקומיות (מאצ'ינג) ובהתאם לתעדוף, כללי ונוהלי המשרד.
ד. להנחות את משרד התחבורה והבטיחות בדרכים לתכנן ולבצע מתקציב סל פניות שמאלה לשנת 2019, כניסות לקריית החינוך במועצה האזורית שער הנגב הן מכביש 34 ("צומת גבים") והן מכביש 232.
ה. להנחות את משרד התחבורה והבטיחות בדרכים לכלול בתכנית הפיתוח העירונית בשנת 2018, ביצוע פרויקט קריית החינוך שער הנגב – הסדרי תנועה ובטיחות, בסך כולל של עד 3 מלש"ח, אשר יתוקצבו בהשתתפות עפ"י הסדר השתתפות הרשויות המקומיות (מאצ'ינג) ובהתאם לתעדוף, כללי ונוהלי המשרד.
ו. להנחות את משרד התחבורה והבטיחות בדרכים לכלול בתכנית הבטיחות העירונית את הסדרת מוסד חינוך שקמה באומדן של 2.7 מלש"ח אשר יתוקצבו עפ"י הסדר השתתפות הרשויות המקומיות (מאצ'ינג) ובהתאם לכללי ונוהלי המשרד.
ז. להנחות את משרד התחבורה והבטיחות בדרכים לכלול בתכנית הבטיחות העירונית בשנת 2019 ביצוע פרויקט הסדרת כניסה לקריית חינוך בשדרות בהיקף של 2 מלש"ח, אשר יתוקצבו בהשתתפות עפ"י הסדר השתתפות הרשויות המקומיות (מאצ'ינג) ובהתאם לתעדוף, כללי ונוהלי המשרד.
ח. להנחות את משרד התחבורה והבטיחות בדרכים לתכנן ולבצע מתקציב סל פניות שמאלה לשנת 2019, את הפרויקטים הבאים: (א) כניסה מערבית לעיר שדרות מתוך כביש 34 ("צומת ניר עם"). (ב) שדרוג כניסה מזרחית לעיר שדרות מכביש 232.
ט. להנחות את משרד התחבורה והבטיחות בדרכים לתקצב במסגרת פרויקטי הבטיחות להסדרי העלאה והורדה בבית ספר הרא"ה ובבית ספר אלון בשדרות באומדן של 2 מיליון ש"ח, בשנת 2019, על פי כללי ונוהלי המשרד.
י. יקודם שיתוף פעולה בין רכבת ישראל לעיריית שדרות לבחינת קידום יזמות לפיתוח מבנים למסחר ותעסוקה בצמוד למתחם הרכבת.
35. מיגון ומרכיבי ביטחון
להנחות את משרד הביטחון, באמצעות פיקוד העורף ובהתאם לסדר עדיפויות שיקבע פיקוד העורף, להקים ולתחזק מרכיבי ביטחון ביישובי עוטף עזה, לרבות הצבת מיגוניות בסך כולל של 11.4 מלש"ח בשנת 2019, כדלקמן:
גורם אחראי במשהב"ט
|
פעילות
|
תקציב מלש"ח במלש"ח
|
היחידה להתיישבות
|
הקמת מרכיבי ביטחון
|
4.3
|
פקע"ר
|
אחזקת מרכיבי ביטחון
|
6.6
|
פקע"ר
|
מיגוניות
|
0.5
|
36. הארכת תוקף החלטת הממשלה מס' 2017 מיום 21.9.2014
א. במקום האמור בסעיף מס' 55, יבוא: "ההחלטה תיושם במהלך השנים 2019-2014, בהתאם לפירוט בסעיפי ההחלטה, כפי שתוקנה בהחלטה זו. תקציבים מחויבים המיועדים לפעילות בשנה מסוימת, יועברו באישור אגף התקציבים בהתאם למנגנון העברת העודפים הקיים לשנת התקציב הבאה. פעולות שלא יבוצעו עד ליום 31.12.2019, יבוטלו ותקציבים שלא ימומשו עד למועד זה יימחקו.
ב. להאריך את תוקף הסעיפים 3, 4(ב), 15-12, 21(ג), 26, 27, 33, 39 בהחלטת הממשלה מס' 2017 עד ליום 31.12.2019.
37. יישום
לא פעל שר בתוך 60 יום לבצע העברה תקציבית בהתאם לחוק יסודות התקציב, התשמ׳ה-1985 (להלן – חוק יסודות התקציב), ליישום החלטה זו, יפנה שר האוצר לביצוע ההעברה התקציבית מתוך תקציב המשרד האמור, בתיאום עם ראש הממשלה, ויראו פנייה זו כפנייה על דעת הממשלה. בהיעדר מועד קבוע בסעיף כלשהו בהחלטה זו לביצוע העברה תקציבית בין משרדי ממשלה, תבוצע ההעברה התקציבית עד ליום 30 באפריל לכל שנת תקציב רלוונטית.
38. בהתאם לסעיף 40א לחוק יסודות התקציב, לצורך מימון החלטה זו, בוצעה פעולה מאזנת כהגדרתה בסעיף האמור, במסגרת החלטת הממשלה מס' 4280 מיום 18 בנובמבר 2018.
39. השרים הנוגעים בדבר ידווחו לממשלה על הטבות שניתנו לאזורי עדיפות לאומית לפי החלטה זו בכל שנה, בהתאם לסעיף 155 לחוק ההתייעלות הכלכלית (תיקוני חקיקה ליישום התכנית הכלכלית לשנים 2009 ו-2010), התשס"ט-2009 (להלן – החוק).
עדיפות לאומית
נוכח המצב הביטחוני השורר באזור עוטף עזה ומאפייני האוכלוסייה והאזור הייחודיים, כמפורט להלן, אשר אינם מתקיימים באזורים אחרים במדינת ישראל, לרבות באזורי עדיפות לאומית אחרים, ובהמשך לתוכניות סיוע שמפעילה הממשלה ביישובים אלו החל משנת 2004, מחליטה הממשלה להמשיך ולייחד את היישובים המוגדרים בסעיף 1 להחלטה זו מתוך כלל היישובים במדינת ישראל, גם בשנים 2020-2019, ולהעניק להם סיוע והטבות כמפורט בהחלטה זו.
בהתאם לפרק כ"ו לחוק בנושא אזורי עדיפות לאומית, יצוין כי השיקול המרכזי שביסוד החלטה זו הוא המצב הביטחוני באזור או ביישוב, כאמור בסעיף 151(ב)(1) לחוק. לשיקול מרכזי זה מצטרפים שיקולים תומכים הנוגעים לחוסנו הכלכלי והחברתי של האזור או היישוב ורמת השירותים בו, כאמור בסעיף 151(ב)(2) לחוק, זאת בשים לב לעומס השירותים הייחודי המוטל על הרשויות ולהשפעות המצב הביטחוני בהיבטים פסיכולוגיים וסוציאליים כמפורט להלן. יצוין גם, כי כל היישובים הנכללים בהחלטה זו, נמצאים גם בתחום האזורים והיישובים שהוכרזו כבעלי עדיפות לאומית בהחלטת הממשלה מס' 3738 מיום 15.4.2018.
להלן הנימוקים והנתונים התומכים בהחלטה:
המצב הביטחוני וההפרעה לשגרת החיים האזרחית
יישובי עוטף רצועת עזה, כהגדרתם בגוף החלטה זו, סובלים מזה שנים רבות מירי מתמשך של רקטות ומפעולות איבה שונות כלפי יישובי האזור ותושביו. בהתאם למידע שנמסר ממערכת הביטחון, יישובי עוטף עזה ממשיכים להיות תחת איום מתמיד וחשופים לאיומים שונים שאינם קיימים באזורים אחרים בארץ באותו ההיקף ובאותה העצימות, כגון ירי תלול מסלול של רקטות ומרגמות וטרור הצתות של שטחים פתוחים, יערות, שטחי חקלאות ויישובים. כמו כן, אזור עוטף עזה ממשיך להיות חשוף לניסיונות חדירה של מחבלים ליישובים לרבות באמצעות מנהרות התקפיות תת-קרקעיות ומהים. איום החדירה ליישובים מתקיים גם בתקופות של רגיעה יחסית. בהתאם, שגרת חייהם של תושבי האזור מתאפיינת בהתמודדויות ייחודיות ומורכבות בתחומי הביטחון שאינה מאפיינת אזורים אחרים במדינה.
שגרת החירום המתוארת מצריכה מתן מענה ייחודי ושונה לתושבים ולרשויות באזור עוטף עזה, השונה מזה שניתן באזורים אחרים במדינת ישראל, ומשקף את השונות בין אזור עוטף עזה לאזורים אחרים בארץ. בהתאם לכך, כוללת החלטה זו שורת כלי סיוע, בהם השקעות שונות בתשתיות, חינוך, רווחה, מרכזי חוסן, פיתוח כלכלי, איכות סביבה והטבות לתושבי האזור, והכל כמפורט בהחלטה, שמטרתם חיזוק החוסן של התושבים והרשויות באזור עוטף עזה המתבטא, בין השאר, בחיזוק הכלכלה המקומית, תמיכה חברתית בתושבי האזור וחיזוק השלטון המקומי באזור.
השפעות פסיכולוגיות – סוציאליות
בשנת 2017 טיפלו מרכזי החוסן באזור בכ-2,385 תושבים בטיפול פרטני ומשפחתי, כאשר כ-60% מתוכם ילדים ונוער. בנוסף, טיפלו מרכזי החוסן בשנת 2017 בלמעלה מ-14,450 תושבים, במסגרת קבוצות טיפוליות, הכשרות וסדנאות היערכות לחירום.
באפריל 2018, לאור הסלמה בניסיונות הפיגוע ובשימוש בעפיפוני ובלוני הטרור, נמדדה עלייה של 256% במספר המטופלים שטופלו בטיפול ישיר ברבעון השלישי של שנת 2018 (1.4.18 – 30.7.18) לעומת המספר הממוצע של המטופלים ברבעון שטופלו בטיפול ישיר בשנת 2017 (596 לעומת 1528).
הוצאות מיוחדות הנובעות מהמצב הביטחוני
הרשויות המקומיות באזור עוטף עזה נושאות בעלויות כספיות ייחודיות שמקורן במצב הביטחוני השורר באזור. בכלל זה, הוצאות מיוחדות לטובת שירותי אבטחה והסעות לבתי ספר, הוצאות בגין אבטחה יישובית, תחזוקה מתמדת של מקלטים, הפעלת מוקדי חירום ומתן סיוע לתושבים בעת הפעלת התרעות "צבע אדום" וכיו"ב.
יישובי עוטף עזה כוללים יישובים כפריים במועצות האזוריות ואת שדרות, שהיא הרשות העירונית היחידה באזור האמור. חלק מרכיבי התוכנית מותאמים ליישובים במועצות האזוריות בלבד או לשדרות בלבד, על פי העניין ועל פי השיקולים המקצועיים הרלוונטיים. רכיבים אחרים בתוכנית נקבעו על פי הצרכים המקצועיים והביטחוניים הרלוונטיים, מתוך ראיית צרכי האזור כולו.
תוקף החלטת הממשלה לשנים 2020-2019, למעט סעיפי חינוך, סעיפי מעונות יום, אבטחת מוסדות לימוד, הסעות תלמידים שימשיכו לפעול עד לסוף שנת הלימודים תשפ"א.