מה הוחלט?
לצורך עמידה במסגרת התקציב לשנת 2019 ובמסגרות הפיסקאליות הקבועות בחוק הפחתת הגירעון והגבלת ההוצאה התקציבית, התשנ"ב-1992, לבצע שינוי בסדר העדיפות הממשלתית לצורך ביצוע תשלומים, שיהיה בהם כדי לייתר המשך ניהול הליכים משפטיים בקשר לזכאות הקבוצות הבאות: השוטרים, גמלאי המשטרה, הסוהרים, גמלאי שירות בתי הסוהר וכן גמלאי השב"כ וגמלאי המוסד אשר פרשו לפני יום 30.4.16 או לשאריהם או יורשיהם, לפי העניין (להלן כל אחד מהם – הקבוצה וכולם יחד – משרתי הביטחון) לתשלום "תוספת היעדר קביעות" כמשמעותה בסיכום הבין-משרדי בין משרד האוצר לבין צה"ל מיום 20.6.06 (להלן – הסיכום מיום 20.6.06) ובסיכום הבין-משרדי בין משרד האוצר לבין צה"ל מיום 29.3.07 (להלן – הסיכום מיום 29.3.07) ובסיכום הבין-משרדי בין משרד האוצר לבין צה"ל מיום 10.9.07 (הסיכום מיום 10.9.07) (להלן – תוספת היעדר קביעות) וכן לצורך מתן מענק עבור חברה רב–לאומית בהתאם להוראות חוק לעידוד השקעות הון, התשי"ט-1959, בגין ביצוע השקעה משמעותית בפריפריה וזאת בהמשך לעדכון הממשלה בהחלטה מס' 3865 מיום 10.06.2018, העמדת תקציב ממשלתי עבור תחרות הזמר הבין-לאומית – "האירוויזיון", הגדלת היקף מפקחי הבנייה, הרחבת הסדר קרן הרווחה של גמלאים בהסדר פנסיה תקציבית וחיזוק החוסן האזרחי בשדרות וביישובי "עוטף רצועת עזה" כדלקמן:
1. בכפוף לקבלת הסכמה בכתב לאמור בסעיף 2 להחלטה זו וכן ויתור על כל טענה, דרישה או תביעה בעניינים האמורים בסעיפים אלה של 95% ממשרתי הביטחון בכל אחת מהקבוצות, ובכפוף לביטול בהסכמה של פסקי הדין שניתנו בעניין תוספת היעדר קביעות וקבלת תוקף של פסק דין להסכמות שלהלן לגבי כלל משרתי הביטחון, להחיל לגבי משרתי הביטחון את ההסדר המפורט בסעיף 2 להחלטה זו.
2. פרטי ההסדר המוצע:
א. למשרת ביטחון פעיל תשולם תוספת בשיעור תוספת היעדר קביעות שהיתה משולמת לו, לו היה חל לגביו הסיכום מיום 20.6.06, הסיכום מיום 29.3.07 או הסיכום מיום 10.9.07, החל ממועד התחולה הקבוע בסיכום הרלוונטי או מהמועד שבו התקיימו בו התנאים לקבלת התוספת, לפי המאוחר מביניהם, וכל עוד הם מתקיימים בו, ולמשרת ביטחון שהוא גמלאי תתוקן המשכורת הקובעת, ובהתאמות הבאות:
1) בסיכום מיום 20.6.06, במקום הדרגות "סגן אלוף ואלוף משנה" יבוא: במשטרה – "סגן ניצב וניצב משנה", בשב"ס – "סגן גונדר וגונדר משנה", בשב"כ – הדרגות המקבילות כמפורט בנספח א' לסיכום הבין-משרדי מיום 7.8.1997 בין משרד האוצר, נציבות שירות המדינה ושירות הביטחון הכללי (להלן – סיכום השב"כ), במוסד – כמפורט בנספח א' לסיכום הבין-משרדי מיום 26.2.1998 בין משרד האוצר, נציבות שירות המדינה והמוסד למודיעין ולתפקידים מיוחדים (להלן – סיכום המוסד), לפי העניין.
2) בסיכום מיום 29.3.07, במקום הדרגה "רב סרן" יבוא: במשטרה – "רב פקד", בשב"ס – "רב כלאי", בשב"כ – הדרגה המקבילה כמפורט בנספח א' לסיכום השב"כ, במוסד – הדרגה המקבילה כמפורט בנספח א' לסיכום המוסד, לפי העניין.
במקום הדרגות "סגן אלוף ואלוף משנה" יבוא: במשטרה – "סגן ניצב וניצב משנה", בשב"ס – "סגן גונדר וגונדר משנה", בשב"כ – הדרגות המקבילות כמפורט בנספח א' לסיכום השב"כ, במוסד – הדרגות המקבילות כמפורט בנספח א' לסיכום המוסד, לפי העניין.
במקום הדרגות "תת אלוף ואלוף" יבוא: במשטרה – "תת ניצב וניצב", בשב"ס – "תת גונדר וגונדר", בשב"כ – הדרגות המקבילות כמפורט בנספח א' לסיכום השב"כ, במוסד – הדרגות המקבילות כמפורט בנספח א' לסיכום המוסד, לפי העניין.
3) סיכום מיום 10.9.07 יחול כלשונו.
ב. על אף האמור, על הזכאות לתשלום לפי סעיף קטן (א) יחולו כל אלה:
1) תשלום הפרשים בעד התוספת עבור התקופה שהחל ממועד התשלום בהתאם לסיכום שהיה חל לגבי אותו משרת ביטחון ועד ליום 31 בדצמבר 2018 (להלן – הפרשים), ייעשה בפעימות, בהתאם לשנת לידתו של משרת הקבע, כמפורט בנספח א'.
2) סכומי ההפרשים יחושבו וישולמו במונחים נומינאליים, ללא ריבית והצמדה.
3) תשלום התוספת בשנת 2019 לשוטרים וסוהרים פעילים ייעשה בשיעור של 50%. יתרת התשלום בעד שנת 2019 תתווסף לתשלומי ההפרשים כמפורט בנספח א' ויחול לגביה האמור בפסקה (2).
4) יובהר למען הסר ספק כי משרתי הביטחון הזכאים להפרשים כאמור לא יהיו רשאים לקחת הלוואה על חשבון הפרשי השכר והגמלאות כאמור שתסובסד או תקבל ערבות, במישרין או בעקיפין, על ידי המדינה או גוף הנתמך על ידה.
5) התשלום יבוצע בתוך 90 ימים מהמועד שבו קוימו כל התנאים לפי סעיפים 1 ו-2 להחלטה, ולא לפני מועד תשלום קצבת חודש ינואר 2019 או משכורת חודש ינואר 2019, לפי העניין.
ג. לצורך ביצוע התשלומים לפי סעיף 2 להחלטה זו, תקצה הממשלה סך של 22 מיליארד ₪ בשנים 2019 עד 2035.
3. לצורך מימון בין היתר כל האמור בסעיפים 1 ו-2 להחלטה זו, לבצע שינויים בסדרי העדיפויות בתקציב המדינה ולהפחית את בסיס תקציבי משרדי הממשלה בשנת הכספים 2019 בשיעור של 1.35% ובשנים 2020 ואילך בשיעור נוסף של 0.2% כמפורט בטור א' בנספח ב' להחלטה זו. בהתאם, להפחית את בסיס ההרשאה להתחייב של משרדי הממשלה בשנים 2018 ואילך לכל הפחות בשיעור האמור. ההפחתה זו תחול בתנאים האמורים:
א. על אף האמור בסעיף זה, לא יבוצעו הפחתות בתקנות שעניינן ביצוע חקיקה שבה מוגדרים סכומי התקציב או שיעורי התקציב שיש להקצות לשם יישומה, בתקנות שנועדו למילוי מחויבות חוזית של הממשלה לביצוע הוצאה (לרבות הסכמי שכר והסכמים אחרים, ולמעט התחייבות להוציא הוצאה לפי תעריפים הקבועים בחוק) ובתקנות אשר ההפחתה מהן תוביל לחריגה תקציבית באותה תקנה.
ב. מכלל התקנות שנותרו, מהן ניתן לבצע הפחתה כאמור, תבוצע הפחתה בשיעור זהה מכל אחת מהתקנות כך שסך ההפחתה תגיע לסכום הכולל של ההפחתה כפי שנקבעה ביחס לכל משרד כמפורט בטבלה (להלן – סכום הפחתה משרדי).
ג. על אף האמור בסעיף קטן (ב), רשאים משרד ממשלתי ואגף התקציבים במשרד האוצר להסכים ביניהם על שיעור הפחתה שונה לכל תקנה ותקנה אשר בתחום סמכותו של אותו משרד, ובלבד שהסך הכולל של סכום הפחתה משרדי לא ישתנה. לעניין הפחתת הרשאה, שיעורי ההפחתה ייקבעו על ידי אגף התקציבים במשרד האוצר, על פי קצב הוצאתה.
ד. להטיל על שר העבודה, הרווחה והשירותים החברתיים ועל שר האוצר להורות למוסד לביטוח לאומי, מתוקף סמכותם לפי סעיף 24(א) בחוק יסודות התקציב, התשמ"ה-1985 (להלן – חוק יסודות התקציב), להפחית, החל משנת 2017, סך של 13.8 מיליון ש"ח מבסיס התקציב המינהלי של המוסד לביטוח לאומי.
ה. להטיל על שר האוצר לפנות ליושב ראש הכנסת ולמבקר המדינה בבקשה לפעול לצמצום הוצאות פעילותם בבסיס התקציב של שנת הכספים 2019, וזאת בהתייחס לשיעור ההפחתה האמור בסעיף זה, ולהפחית את תקציב הכנסת ותקציב משרד מבקר המדינה בשנות הכספים 2019 ואילך בהתאם להחלטות שיתקבלו על ידם כאמור.
ו. על אף האמור, על תקציב המשרד לביטחון הפנים והגופים הכפופים לו וכן על תקציבי השירותים הביטחוניים יחול שיעור הפחתה כפול מן האמור בסעיף זה.
4. לבצע שינויים בסדר העדיפות הממשלתי ולהפחית את שיאי כוח האדם, חודשי העבודה הבלתי צמיתה ורכיבי השכר הנלווים להם ביחידות המטה של משרדי הממשלה ויחידות הסמך בשיעור אחיד של 0.5% בשנת 2019 ואילך ובהתאם להפחית את תקציבי השכר הנלווים להם וכן להפחית את שיאי כוח האדם, חודשי העבודה הבלתי צמיתה ורכיבי השכר הנלווים להם ביחידות ממשלתיות המספקות שירותים, בשיעור אחיד של 0.25% בשנת 2019 ובהתאם להפחית את תקציבי השכר הנלווים להם. זאת על פי ההתאמות הנדרשות הנובעות מהמאפיינים השונים של היחידות הממשלתיות. הפחתה זו תחול בתנאים האמורים:
א. להטיל על שר העבודה, הרווחה והשירותים החברתיים ועל שר האוצר להחיל את האמור בסעיף זה על המוסד לביטוח לאומי, להפחית את מספר העובדים, רכיבי השכר הנלווים, והיקף תקציבי השכר בשיעור המפורט לעיל.
ב. להטיל על שר העבודה, הרווחה והשירותים החברתיים ועל שר האוצר להחיל את האמור בסעיף זה על שירות התעסוקה, להפחית את מספר העובדים, רכיבי השכר הנלווים, והיקף תקציבי השכר בשיעור המפורט לעיל.
ג. להטיל על שר האוצר לפנות אל מבקר המדינה וכנסת ישראל, בבקשה להחיל את מספר העובדים, רכיבי השכר והיקף תקציב השכר בשיעור המפורט לעיל.
ד. למען הסר ספק, אין באמור בהחלטה זו כדי לפגוע במחויבות לתשלום שכר המגיע לעובד על פי כל דין או הסכם.
ה. סכומי ההפחתה לצורך ביצוע החלטה זו מפורטים בטורים ב' עד ד' בנספח ב' להחלטה זו.
ו. על אף האמור, על המשרד לביטחון הפנים וכלל היחידות והגופים הכפופים לו, יחולו שיעורי הפחתה כפולים על האמור בסעיף זה.
5. לצורך הרחבת מערך הפיקוח על העבודה:
א. להורות לנציב שירות המדינה לאפשר למשרד העבודה, הרווחה והשירותים החברתיים לצאת באופן מיידי בגיוס 60 עובדים נוספים מעבר למצבת כוח האדם הקיימת כיום במינהל הבטיחות והבריאות התעסוקתית (להלן – מינהל הבטיחות) במשרד העבודה, הרווחה והשירותים החברתיים.
ב. להורות לשר האוצר להקצות 60 תקני כוח אדם נוספים למינהל הבטיחות כלהלן:
25 תקנים נוספים בשנת 2018 ו–35 תקנים נוספים במהלך הרבעון הראשון של שנת 2019, בכפוף להוראות חוק יסודות התקציב.
ג. הממונה על זרוע העבודה ידווח לממשלה אחת לחציון על קצב מימוש התקנים, ועל פעולות מינהל הבטיחות להפחתת מספר תאונות העבודה.
ד. לא תתבצע הסטת תקינה בין השנים 2023-2019 ממינהל הבטיחות ליחידות אחרות במשרד העבודה, הרווחה והשירותים החברתיים אלא באישור הממונה על התקציבים במשרד האוצר.
ה. החליטה הממשלה על הפחתה רוחבית במספר עובדים במשרדי הממשלה בין השנים 2023-2019, לא יפחית משרד העבודה, הרווחה והשירותים החברתיים ממספר תקני כוח אדם של מינהל הבטיחות מעבר לאחוז ההפחתה שנקבע אלא בהסכמת הממונה על התקציבים במשרד האוצר.
ו. להפחית את שיאי כוח האדם, חודשי העבודה הבלתי צמיתה ורכיבי השכר הנלווים להם ביחידות המטה של משרדי הממשלה ויחידות הסמך בשיעור אחיד של 0.21% בשנת 2019 ואילך ובהתאם להפחית את תקציבי השכר הנלווים להם כמפורט בנספח ג' להחלטה זו.
6. להנחות את הממונה על התקציבים במשרד האוצר כי התקציב שיוקצה לתחרות הזמר הבין-לאומית "האירוויזיון" כאמור בהחלטה זו יעמוד רק לטובת הלוואה לתאגיד השידור הציבורי. ככל שלא תועמד הלוואה ויהיה צורך להעמיד תקצוב לתאגיד השידור הציבורי בחקיקה, יובא הנושא לאישור הממשלה.
נספח א' – שיעור ההחזר ע"פ שנת לידה
להלן פירוט השנים והשיעורים שבהם יבוצעו התשלומים בהתאם לשנת הלידה משרתי הביטחון במועד הקובע.
נספח ב' – סכומי הפחתה לצורך תעדוף הוצאות הממשלה
קוד סעיף |
שם סעיף |
טור א- שווי 1% |
טור ב- שווי שכר תקציב נטו** (אלפי ש"ח) |
טור ג- שווי שכר כהוצאה מותנית (אלפי ש"ח) |
טור ד' כוח אדם (מספר משרות) |
---|---|---|---|---|---|
01 |
נשיא המדינה ולשכתו |
189 |
151 |
– |
1 |
04 |
משרד ראש הממשלה |
15,262 |
3,147 |
39 |
11 |
05 |
משרד האוצר |
5,875 |
6,474 |
10 |
24 |
06 |
משרד הפנים |
748 |
576 |
– |
3 |
07 |
משרד לביטחון הפנים |
77,215 |
58,241 |
2,550 |
228 |
08 |
משרד המשפטים |
4,478 |
8,066 |
504 |
29 |
09 |
משרד החוץ |
4,852 |
3,812 |
42 |
5*** |
10 |
מטה לביטחון לאומי |
132 |
178 |
– |
1 |
12 |
גמלאות ופיצויים |
261 |
– |
– |
– |
13 |
הוצאות שונות |
4,394 |
– |
– |
– |
15 |
משרד הביטחון |
161,658 |
5,164 |
– |
10 |
16 |
הוצאות חירום אזרחיות |
3,543 |
100 |
– |
0 |
17 |
תיאום הפעולות בשטחים |
297 |
108 |
225 |
1 |
18 |
רשויות מקומיות |
18,697 |
– |
– |
– |
19 |
משרד המדע והחלל, התרבות |
15,235 |
318 |
– |
1 |
20 |
משרד החינוך |
73,794 |
3,365 |
18 |
12 |
21 |
השכלה גבוהה |
27,750 |
6,666 |
– |
– |
22 |
המשרד לשירותי דת |
5,290 |
633 |
– |
2 |
23 |
משרד הרווחה והשירותים החברתיים |
21,430 |
2,691 |
23 |
11 |
24 |
משרד הבריאות |
27,221 |
1,438 |
355 |
8 |
25 |
תגמולים לנכים |
397 |
118 |
– |
1 |
26 |
המשרד להגנת הסביבה |
1,952 |
744 |
65 |
3 |
29 |
משרד הבינוי והשיכון |
1,049 |
731 |
– |
3 |
30 |
משרד העלייה והקליטה |
9,945 |
562 |
– |
3 |
31 |
הוצאות ביטחוניות שונות |
70,120 |
147 |
– |
1 |
33 |
משרד החקלאות ופיתוח הכפר |
14,296 |
2,079 |
406 |
8 |
34 |
משרד האנרגיה |
4,655 |
680 |
15 |
2 |
36 |
משרד הכלכלה והתעשייה |
27,372 |
1,313 |
– |
6 |
37 |
משרד התיירות |
2,801 |
342 |
– |
1 |
38 |
תמיכות בענפי המשק |
23,915 |
955 |
– |
3 |
39 |
משרד התקשורת |
281 |
239 |
– |
1 |
40 |
משרד התחבורה והבטיחות בדרכים |
1,801 |
1,250 |
151 |
5 |
41 |
רשות ממשלתית למים ולביוב |
410 |
368 |
– |
1 |
42 |
מענקי בינוי ושיכון |
5,859 |
– |
– |
– |
43 |
המרכז למיפוי ישראל |
367 |
251 |
– |
1 |
51 |
דיור ממשלתי |
1,438 |
– |
– |
– |
52 |
פיתוח המשרד לביטחון-הפנים |
10,672 |
– |
– |
– |
53 |
משפטים ובתי משפט |
173 |
– |
– |
– |
54 |
רשויות פיקוח |
6,092 |
1,289 |
– |
5 |
60 |
חינוך |
11,117 |
– |
– |
– |
67 |
משרד הבריאות |
6,831 |
– |
– |
– |
68 |
רשות האוכלוסין וההגירה |
4,045 |
1,046 |
133 |
6 |
70 |
שיכון |
18,987 |
– |
– |
– |
73 |
מפעלי מים |
7,211 |
– |
– |
– |
76 |
תעשייה |
1,672 |
– |
– |
– |
78 |
פיתוח תיירות |
2,974 |
– |
– |
– |
79 |
פיתוח התחבורה |
48,062 |
– |
– |
– |
83 |
הוצאות פיתוח אחרות |
12,701 |
– |
– |
– |
89 |
מפעלי משרד ראש הממשלה |
– |
188 |
– |
1 |
95 |
נמל חדרה |
– |
23 |
– |
– |
נספח ג' – סכומי הפחתה לצורך מתן תוספת פקחי בנייה**
שם הסעיף |
הוצאה נטו (אלפי ש"ח) |
הוצאה מותנית (אלפי ש"ח) |
כוח אדם (מספר משרות) |
---|---|---|---|
נשיא המדינה ולשכתו |
60 |
– |
1 |
הכנסת |
891 |
– |
2 |
משרד ראש הממשלה |
1,259 |
16 |
4 |
משרד האוצר |
1,176 |
2 |
4 |
משרד הפנים |
182 |
– |
1 |
המשרד לביטחון הפנים |
1,437 |
510 |
7 |
משרד המשפטים |
1,120 |
70 |
4 |
משרד החוץ |
1,525 |
17 |
2 |
מטה לביטחון לאומי |
71 |
– |
– |
מבקר המדינה |
498 |
– |
1 |
משרד הביטחון |
1,869 |
– |
4 |
הוצאות חירום אזרחיות |
40 |
– |
– |
תיאום הפעולות בשטחים |
37 |
61 |
– |
משרד המדע והחלל, התרבות |
127 |
– |
1 |
משרד החינוך |
1,346 |
7 |
5 |
השכלה גבוהה |
77 |
– |
– |
המשרד לשירותי דת |
126 |
1 |
1 |
משרד הרווחה והשירותים החברתיים |
484 |
4 |
2 |
משרד הבריאות |
575 |
142 |
3 |
תגמולים לנכים |
47 |
– |
– |
המשרד להגנת הסביבה |
298 |
26 |
1 |
משרד הבינוי והשיכון |
292 |
– |
1 |
משרד העלייה והקליטה |
225 |
– |
1 |
הוצאות ביטחוניות שונות |
59 |
– |
– |
משרד החקלאות ופיתוח הכפר |
741 |
162 |
3 |
משרד האנרגיה |
272 |
6 |
1 |
משרד הכלכלה והתעשייה |
431 |
– |
2 |
משרד התיירות |
137 |
– |
– |
תמיכות בענפי המשק |
382 |
– |
1 |
משרד התקשורת |
95 |
– |
– |
משרד התחבורה והבטיחות בדרכים |
500 |
60 |
2 |
רשות ממשלתית למים ולביוב |
147 |
– |
1 |
המרכז למיפוי ישראל |
487 |
– |
2 |
רשויות פיקוח |
119 |
15 |
1 |
רשות האוכלוסין וההגירה |
75 |
– |
– |
מפעלי משרד ראש הממשלה |
9 |
– |
– |
נמל חדרה |
– |
– |
2 |
* לעניין סעיף 07, סעיף 31 וסעיף 52 מדובר בשווי כפול בהתאם להוראות סעיפים 3 ו-4 לעיל.
**קשיחות העסקה במגזר הציבורי גורמת לכך שלא ניתן לבטל את המשרות באופן מידי. על כן, הקיצוץ המלא בשכר הישיר יגיע להבשלה מלאה רק בשנת 2020, ולכן בשנת 2019 החיסכון בהוצאה הישירה והמותנית יהיה הדרגתי.
***המשרות כוללות 2 משרות ייעודיות לעובדי חוץ לארץ.
החלטת הממשלה מבצעת הפחתה רוחבית מתקציביהם של משרדי הממשלה, על מנת לתקצב את המהלכים/ההסדרים הבאים:
א. תשלום תוספת הקרויה "תוספת היעדר קביעות" לקבוצות הבאות שוטרים, גמאלי המשטרה, סוהרים, גמלאי שירות בתי הסוהר, גלמאי השב"כ וגמלאי המוסד, אשר פרשו לפני ה-30 אפריל 2016.
ב. מתן מענק עבור חברה רב-לאומית, בגין השקעה משמעותית בפריפריה.
ג. העמדת תקציב ממשלתי עבור תחרות האירוויזיון.
ד. הגדלת היקף מפקחי הבנייה
ה. הרחבת קרן הרווחה של גמלאי הפנסיה התקציבית.
ו. חיסוק החוסן האזרחי בשדרות וביישובי עוטף עזה.
ההחלטה מפרטת את אופן יישומם של המהלכים וההסדרים שלעיל וכן מפרטת את ההפחתות בתקציב וכ"א שתבוצענה במשרדי הממשלה השונים.