מה הוחלט?
כחלק ממדיניות הממשלה להקלת הרגולציה ולטיוב אספקת שירותי הדואר והשירותים הכספיים לכלל הציבור בכל רחבי מדינת ישראל, על רקע הפרטת חברת דואר ישראל בע"מ (להלן – חברת הדואר) בהתאם להחלטות ועדת השרים לענייני הפרטה מס' מח/7 מיום 2 ביולי 2018 ומס' מח/10 מיום 21 בינואר 2020 (להלן – החלטת ההפרטה) ובהתבסס על ההמלצות המעודכנות של הוועדה המייעצת לשר התקשורת לבחינת שירותי דואר בתחום השמור מיום 16 בספטמבר 2020 (להלן – המלצות ועדת רוזן), למכתב שר התקשורת מיום 20 באוקטובר 2020 בדבר אימוץ המלצות ועדת רוזן (להלן – מכתב האימוץ) ולתזכיר חוק הדואר (תיקון מס'….) תיקונים שונים, התשפ"א-2021, שפורסם להערות הציבור ביום 10 במאי 2021 (להלן – תזכיר חוק הדואר(, המבוסס על המלצות ועדת רוזן ומכתב האימוץ:
1 . לצורך הקלת הרגולציה ולטיוב אספקת שירותי הדואר והשירותים הכספיים, לתקן את חוק הדואר, התשמ"ו-1986 (להלן – חוק הדואר), בהתאם לתזכיר חוק הדואר ובעריכת שינויים בו, על פי, בין היתר, העקרונות הבאים:
א. לפתוח את שירותי הדואר בתחום השמור, כהגדרתו בחוק הדואר, הניתנים כיום על ידי חברת הדואר בלבד, לתחרות.
ב. לבטל את סעיפים 5א(ג) ו-5א(ד) לחוק הדואר הקובעים את חובתה של חברת הדואר לקבל מראש את אישור שר התקשורת למתן שירותים נוספים על השירותים המפורטים ברישיון הכללי של חברת הדואר, ובלבד שמתן שירות כספי על ידי חברת הדואר לא יהיה פטור מקבלת אישור שר התקשורת מראש. חלף זאת ייקבע כי מתן שירותים נוספים, למעט שירותים כספיים כאמור, יהיה כפוף למסירת הודעה לשר התקשורת, לא יאוחר מ-48 שעות טרם תחילת אספקת השירות.
ג. לקבוע, בהמשך לסעיף 1(ב) לעיל, כי חברת הדואר תהא רשאית לתת שירות הדפסה של דבר דואר באמצעות בית דפוס שהוא תאגיד נפרד שחברת הדואר אינה מחזיקה בו אמצעי שליטה, או שהיא מחזיקה בו אמצעי שליטה, בשיעור שאינו עולה על השיעור שקבע שר התקשורת לעניין זה ברישיונה. השר יהיה רשאי לאשר לחברת הדואר לתת שירות הדפסה ללקוח פרטי שלא באמצעות תאגיד נפרד כמפורט לעיל, בהתאם לתנאים שייקבע ובלבד שנוכח כי הדבר לא יפגע בתחרות בתחום הדואר.
ד. לתקן את סעיף 5ג(א) לחוק הדואר באופן שתבוטל חובתו של שר התקשורת, בהתייעצות עם שר האוצר, לקבוע תקני איכות ושירות לעניין מתן שירותים בסיסיים ולקבוע כי שר התקשורת יהיה רשאי לקבוע תקני איכות ושירות, בכפוף להתייעצות עם שר אוצר.
ה. לתקן את חוק הדואר באופן שיצומצם הפיקוח על התעריפים להם כפופה חברת הדואר וזאת באמצעות:
1) ביטול ההסדר הקיים לפיו שר התקשורת באישור שר האוצר יקבע בתקנות תשלומים ביחס לשירותים המנויים בתוספת לחוק הדואר, וכן ביטול התנאי לפיו סמכות הרשות של שר התקשורת, באישור שר האוצר לקבוע תשלומים הינה רק ביחס לשירותים שאינם מופיעים בתוספת.
2) קביעה כי שר התקשורת, באישור שר האוצר, יהא רשאי לקבוע תשלומים לכלל שירותי הדואר שמספק בעל רישיון כללי, לרבות תשלומים מרביים או מזעריים.
3) קביעה כי בגין כל שירות דואר שלא נקבע לו תשלום לפי חוק, או שנקבע לו תשלום מירבי או מזערי, ידרוש בעל רישיון כללי תשלום סביר.
4) להסמיך את שר התקשורת להורות לבעל רישיון כללי להודיע לו מראש, בהתאם למתכונת שקבע, על תשלום שבכוונתו לדרוש בעד שירות כאמור בסעיף 1(ה)(3) וכן על כל שינוי בתשלום כאמור, בטרם מתן השירות או ביצוע השינוי, וכן לדרוש מידע מבעל רישיון כללי, וכן להסמיך את שר התקשורת לתת הוראות בכל מקרה בו ראה כי המחיר אותו גובה בעל רישיון כללי אינו סביר או שהוא דורש בעד שירות דואר תשלום שמעורר חשש לפגיעה בתחרות.
5) לקבוע כי לשר התקשורת, באישור שר האוצר, יהיה שיקול דעת בקביעת מנגנון הצמדה לתשלומים שייקבעו בתקנות בהתאם לסעיף 1(ה)(2).
ו. על מנת להבטיח עמידת בעלי הרישיונות וההיתרים בהוראות חוק הדואר, לתקן את חוק הדואר באופן שירחיב את סמכויות הפיקוח והאכיפה של משרד התקשורת במטרה לאפשר פיקוח יעיל על בעל רישיון כהגדרתו בחוק הדואר (להלן – בעל רישיון) כמפורט להלן:
1) להסמיך את שר התקשורת לקבוע ברישיון או בהוראת מינהל, עניינים שקביעת כללים על פי הוראות סעיף 53(א) לחוק הדואר לגביהם, ידרשו אישור מראש של השר. בנוסף, לתקן את חוק הדואר, כך שתובהר חובת פרסומם לציבור של כללים כאמור בסעיף 53(א), לרבות כל כלל חדש או שינוי כלל קיים 14 ימים טרם כניסתם לתוקף. לקבוע כי בעל רישיון ימסור הודעה לשר התקשורת אודות כלל חדש או שינוי כלל קיים טרם כניסת הכלל או שינוי הכלל לתוקף.
2) לתקן את חוק הדואר באופן בו ייתווסף בפרק ו'1 סעיף "פיקוח על מתן שירותים שאינם השירותים הכספיים" ולקבוע בו הוראות, בין היתר לעניין הסמכת פקחים, הקניית סמכויות לפקחים לדרישת ידיעות ומסמכים, כניסה למקום שבו פועל בעל רישיון או מי מטעמו, סמכויות לערוך בדיקות ומדידות.
3) הסמכת המנהל הכללי של משרד התקשורת והמפקח על השירותים הכספיים לעניין חברת בנק הדואר בע"מ (להלן – בנק הדואר), לבצע בירור מנהלי, אם יש להם יסוד סביר להניח כי בעל רישיון או החברה הבת הפרו הוראה לפי חוק הדואר. לתקן את חוק הדואר, באופן בו ייקבע ביחס לבנק הדואר בלבד, כי מפקח או פקח יהיה רשאי לגלות מסמך שהגיע אליו מכוח תפקידו, בכל הנוגע לשירותים הכספיים, גם לצורך הליך פלילי. בהמשך לכך, לקבוע בסעיף 88ז1(א) כי חברת הדואר תשמור גם כל התכתבות עם מקבל שירות כספי לפחות שבע שנים.
4) להגדיל את סכומי העיצומים הכספיים הקבועים כיום בחוק הדואר. כמו כן, תעודכן רשימת ההפרות המנויות בסעיף 109ב לחוק הדואר, בגינן ניתן להטיל עיצום כספי, בין היתר באופן שהמנהל הכללי של משרד התקשורת יהיה מוסמך להטיל עיצום כספי על אדם הנותן שירותי דואר בתחום המוסדר בלא רישיון או היתר, בניגוד להוראות סעיף 1א לחוק הדואר.
5) לקבוע בחוק הדואר מנגנון של התראה מנהלית קודם להטלת עיצום כספי.
2 . לתקן את חוק הדואר (תיקון מספר 11), התשע"ב-2012 (להלן – תיקון 11), באופן שביצוע ההפרדה המבנית בין חברת הדואר ובין חברת בנק הדואר שצפויה להיכנס לתוקף ב"יום הקובע" כהגדרתו בתיקון 11 (להלן – היום הקובע) לא תהיה עוד בגדר חובה. בנוסף מוצע לתקן את הגדרת היום הקובע כך שייקבע לסוף שנת 2026, תוך הותרת סמכותו של שר התקשורת להקדים את היום הקובע, בצו, לבקשת החברה ואם ראה שמתקיימים התנאים המוקדמים כהגדרתם בתיקון 11 כפי שיעודכנו בהחלטה זו, וכן יהיה רשאי הוא לקבוע תנאים נוספים. בחלוף התקופה האמורה, תבוטלנה הוראות תיקון 11 שטרם נכנסו לתוקף.
בהמשך לכך, יתוקן סעיף 57(ב) לתיקון 11 כך שרשימת התנאים המוקדמים תכלול את התנאים הבאים: הודעת חברת הבת לשר כי באפשרותה לתת את השירותים הכספיים בעצמה או באמצעות חברת הדואר, וזאת ללא הגבלת מועדים למתן הודעה כאמור וללא צורך בקביעת הסכם, וההוראות הקבועות בפסקאות (2)-(3) לסעיף 57(ב) לתיקון 11.
3 . להטיל על שר התקשורת ושר האוצר, לפעול בהתאם לסמכותם לפי סעיף 5ב(א) לחוק הדואר, לקביעת תעריף שבעל היתר ישלם לבעל רישיון כללי עבור שירותי חלוקת דבר דואר בתאי חלוקה במרכזי חלוקה ותאי דואר שכורים.
4 . להטיל על שר התקשורת, בהסכמת שר האוצר ובאישור ועדת הכלכלה, לתקן את תקנות הדואר (שירותי דואר בסיסיים ושירותים כספיים אשר יינתנו לכלל הציבור בכל המדינה), התשס"ח-2008, בהתאם להמלצות ועדת רוזן ומכתב האימוץ ולעניין השירותים הכספיים בהתאם להמלצות הוועדה לבחינת תעריפי חברת הדואר ובנק הדואר ושירותיהן בראשות ד"ר זיו רייך מיום 4 בדצמבר 2014, שאומצו על ידי שר התקשורת ושר האוצר ביום 17 בנובמבר 2014 באופן שיבוטלו שירותי הדואר שאינם שירותים כספיים הקבועים בתקנות אלו ובמקומם לקבוע את השירותים הבאים או חלקם: משלוח דבר דואר רגיל, רשום ודואר מהיר "דואר 24" בארץ, משלוח חבילות בארץ, הפניית דבר דואר בארץ, משלוח כתבים ואביזרים לעיוורים בארץ ובחוץ לארץ דרך האוויר, מכירת בולים, משלוח דבר דואר רגיל ורשום לנמען בחוץ לארץ דרך האוויר, משלוח חבילה לנמען בחוץ לארץ דרך האוויר. בנוסף, יוסרו מן התקנות האמורות שירותים כספיים ללקוחות עסקיים ושירותים לעסקים.
5 . להטיל על שר התקשורת לתקן את תקנות הדואר (תשלומים בעד שירותי החברה לפי סעיף 37(א) ו-(ג) לחוק), התשס"ח-2007, באופן שיבוטלו התשלומים הקבועים בתקנות אלו ובמקומם לקבוע תשלומים עבור השירותים הבאים או חלקם: שירות מכתב בודד בשירות דואר 24, מכתב בודד למשלוח לחו"ל דרך האוויר, מכתב בודד בשירות דואר רשום בארץ ומכתב בודד בשירות דואר רשום לחו"ל דרך האוויר.
6 . לרשום את הודעת שר התקשורת על תיקון רישיון חברת הדואר שיבוצע לאחר תיקוני חוק הדואר והתקנות המפורטות בהחלטה זו, בשים לב להמלצות ועדת רוזן ומכתב האימוץ, ובפרט לצורך קביעת אמות מידה לפריסת נקודות מסירה לחבילות ודואר רשום, עדכון הקריטריונים לפריסת יחידות דואר והסרת פירוט יחידות הדואר.
7 . לרשום את הודעת שר התקשורת על תיקון ההיתרים שהוענקו מכוח סעיף 1ג לחוק הדואר, שיבוצע לאחר תיקוני חוק הדואר והתקנות המפורטות בהחלטה זו, בשים לב להמלצות המעודכנות הוועדה ומכתב האימוץ ובכלל כך, מתן אפשרות לבעל היתר לספק כל שירות דואר בתחום השמור.
על מנת לקדם את התחרות בתחום הדואר, הממשלה מאשרת את הרפורמה בשירותי הדואר שתכלול מתן שירותי דואר על ידי גופים מתחרים נוספים לאחר הפרטת דואר ישראל. גופים אלו יוכלו לספק שירותי דואר בלבד למעט שרותי דפוס ושירותים נוספים שיהיו כפופים למתר רשיון מאת שר התקשורת.