מה הוחלט?
בהמשך להחלטות הממשלה מס' 2097 מיום 10 באוקטובר 2014 (להלן – החלטה 2097), מס' 326 מיום 16 באוגוסט 2020 (להלן – החלטה 326), ומס' 852 מיום 1 במרץ 2021 (להלן – החלטה 852), ונוכח התקדמות פרויקט נימבוס, פרויקט ממשלתי אסטרטגי, אשר נועד לאפשר אספקת שירותי ענן ציבורי עבור משרדי הממשלה ויחידות הסמך על בסיס פלטפורמת הענן ציבורי אשר עונות לדרישות הייחודיות של ממשלת ישראל (להלן – פרויקט נימבוס), ולצורך שיפור תהליכי העבודה, האצת תהליכי הדיגיטציה, וייעול ההוצאות בתחום הטכנולוגיות המידע במשרדי הממשלה ויחידות הסמך:
1 . לאמץ מדיניות שלפיה תינתן עדיפות לכך שמערכות המחשוב של הממשלה ויחידות הסמך תפותחנה בענן ציבורי או תהגרנה אליו (מדיניות Cloud first) על בסיס הענן הציבורי של הספקים הזוכים בפרויקט נימבוס ובהתאם לסטנדרט הממשלתי בנושא, אשר תבטיח את האינטרסים החיוניים של ממשלת ישראל והגנה על המידע הממשלתי.
2 . להקים צוות בראשות ראש מערך הדיגיטל הלאומי ובהשתתפות מנכ"ל משרד ראש הממשלה, הממונה על התקציבים במשרד האוצר, ראש מנהל הרכש הממשלתי וראש מערך הסייבר הלאומי, או מי מטעמם (להלן – צוות אסטרטגיה), אשר יגבש אסטרטגיה ממשלתית ארוכת טווח למעבר לענן הציבורי אשר תכלול בין היתר, את כל אלה: אסטרטגיית ההגירה לענן, כתיבת מדיניות (Policy) מרכזית לאופן מימוש מערכות המחשוב של המשרדים ויחידות הסמך בענן, זאת בין היתר תוך קביעת אמות מידה להעברת מידע פרטי לענן, איתור צרכים רוחביים והתאמתם לפתרונות הענן הזמינים, יצירת תהליכי הדרכה, הכשרה והתמקצעות בקרב הממשלה בעבודה על תשתית הענן, יצירת מדיניות להגירה לחו"ל, קביעת מדיניות הגנה, אבטחה ובקרה בסייבר בענן ציבורי, תוך מתן התייחסות לסיכונים השונים הכרוכים בשימוש בענן.
3 . צוות אסטרטגיה ישלח בתוך 100 ימים את טיוטת האסטרטגיה הממשלתית להערות כלל המנכ"לים של משרדי הממשלה. לאחר מתן הזדמנות להעברת הערות לטיוטת האסטרטגיה, צוות האסטרטגיה יגבש את האסטרטגיה הממשלתית הכוללת ויציג אותה לפני הממשלה עד ליום 30 בינואר 2022.
4 . להטיל על ראש מערך הדיגיטל הלאומי להקים, בתוך 260 יום, את התשתיות הרוחביות הבאות בענן הציבורי: תשתית החיבור המאובטחת לעננים שזכו במכרז, תשתית לניהול הדואר האלקטרוני הממשלתי, תשתית לניהול זהויות דיגיטליות, תשתית לניהול ושיתוף מסמכים. שירותים רוחביים אלו יפעלו בהתאם לאסטרטגיה הממשלתית שתיקבע.
5 . מיום הקמת השירותים המנויים בסעיף 4 על ידי מערך הדיגיטל הלאומי, לחייב את משרדי הממשלה ויחידות הסמך לעשות שימוש בשירותים אלו ולא לפתח או לרכוש שירותים מקבילים, אלא באישור ראש מערך הדיגיטל הלאומי.
6 . להטיל על המנמ"ר של המשרד ויחידות הסמך לנהל את הליך ההגירה של המשרד או יחידת הסמך לענן ציבורי תוך ניהול מעקב ובקרה אחר הנכסים, המערכות והמידע של המשרד בענן, והכל בהתאם להנחיות ראש מערך הדיגיטל הלאומי.
7 . להקים ועדה בראשות הממונה על התקציבים במשרד האוצר ובהשתתפות המנהל הכללי של משרד ראש הממשלה וראש מערך הדיגיטל הלאומי או מי מטעמם (להלן – הוועדה לתקציב ענן) אשר תקבע, בתוך 30 ימים, כללים להקצאת הסכום של 210 מיליון ש"ח שנותר מהסכומים שהוקצו בשנת 2020 לפי סעיפים 3ב(א)(1)(ה)(1)(ט) ו-3ב(א)(1)(ה)(2) לחוק יסוד: משק המדינה ויועדו ל"עידוד הגירה לשירותי ענן" במסגרת החלטה 326 ולהחלטה 852, בהתבסס על העקרונות הבאים:
א. שיפור עבודת המשרדים ואופן עבודת הממשלה.
ב. שיפור השירות הממשלתי לציבור.
ג. ייעול ההוצאה הממשלתית בתחום טכנולוגיית המידע והחיסכון הצפוי בהוצאות המשרד בעקבות ההגירה לענן.
ד. רמת הבשלות של המשרד המבקש ושל המערכת למעבר מיידי לענן.
ה. חלוקת התקציב בין משרדי הממשלה ויחידות הסמך ייעשה בכפוף לאמור:
1) הוועדה תוכל להתנות הקצאה של תקציב בהפחתה של תקציביים עתידיים אשר תיווצר מהחיסכון שנגרם כתוצאה מההגירה לענן.
2) התקציב שיופחת כתוצאה מהחיסכון שנגרם עקב ההגירה לענן ציבורי יוקצה לטובת מעבר של משרדים ומערכות נוספות לענן.
3) משרדי הממשלה ויחידות הסמך יידרשו להשתתף במימון ההגירה לענן הציבורי מתקציבם השוטף בשיעור שייקבע על ידי הוועדה.
8 . לצורך הגברת הפיקוח על ההוצאה הממשלתית בתחום טכנולוגיות המידע במשרדי הממשלה ויחידות הסמך, לתקן את החלטה 2097, כך שפיתוח מערכות טכנולוגיה בממשלה ייעשה בהתאם למדיניות ממשלתית סדורה, באופן הבא:
א. לתקן את סעיף 5(ז) להחלטה כך שבמקום "בשים לב" יבוא "בכפוף".
ב. להוסיף את סעיף 5(ז)(ד): "לפני אישור של פרויקטים שלהם קיים פתרון רוחבי, כפי שיוגדרו בהנחיות ראש מערך הדיגיטל הלאומי".
ג. להוסיף את סעיף 5(ז)(ה): "לפני אישור של פיתוח מערכת או שירות דיגיטלי, להוציא פרויקטים שאושרו במסגרת תכנית העבודה השנתית כמפורט בסעיף 5ז(א), בסכום העולה על 10 מיליוני ש"ח, כאשר בכלל זה תחושב עלות שעות הפיתוח של משאבי המשרד, וזאת עבור מערכות ושירותים דיגיטליים אשר יפותחו עד ליום 01.08.2026".
ד. להוסיף את סעיף 5(ז)(ו): "מגיש הבקשה רשאי להגיש ערר בכתב על חוות הדעת של ראש מערך הדיגיטל הלאומי לוועדת ערר בהשתתפות ראש מערך הדיגיטל הלאומי, מנכ"ל משרד ראש הממשלה והממונה על התקציבים במשרד האוצר.
9 . החלטה זו לא תחול על "גופים מיוחדים" כהגדרתם בהחלטת הממשלה מס' 3611 מיום 7 באוגוסט 2011 ועל הרשות להגנת עדים ושירות בתי הסוהר.
10 . לעניין החלטה זו –
מחשוב ענן – מודל שימוש המאפשר גישה נוחה ורחבה, באמצעות רשת האינטרנט או קו תקשורת ייעודי, למאגר משותף של משאבי מחשוב (רשתות, שרתים, אמצעי אחסון, כלי פיתוח, אפליקציות, שירותים וכו') הניתנים להתאמה (קונפיגורציה) ואשר ניתן להקצות אותם או לבטל את הקצאתם באופן מהיר תוך מאמצי ניהול מינימליים ואינטראקציה מזערית עם ספק שירותי הענן.
ענן ציבורי – מחשוב ענן במסגרתו שירותי הענן זמינים באופן פומבי ומשמשים לקוחות שונים באופן מסחרי, לרבות פרטים, חברות ותאגידים, גופים ממשלתיים ואחרים.
שירותי ענן – שירותי מחשוב ענן, ובכלל זה שירות IaaS, PaaS, SaaS, הניתנים למשתמש באמצעות מחשוב ענן.
בהחלטה זו הממשלה מטילה על ראש מערך הדיגיטל הלאומי הקמת מערכת ענן לרשתות האינטרנט של גופי הממשל על מנת לייעל את פעולות הממשלה לצד שמירה על חומרי הגופים והביטחון מפני התקפות סייבר אפשריות.