מה הוחלט?
בהמשך למאמצי הממשלה בשנים האחרונות לקידום תחום ההתחדשות העירונית ובמטרה להגדיל את היצע יחידות הדיור ברחבי הארץ, בהמשך לתיקון מס' 139 לחוק התכנון והבנייה, התשכ"ה-1965 (להלן – חוק התכנון והבנייה) וכן בהמשך לקידומן של תכניות מכוח סעיף 23 לתמ"א 38 ולפי סעיף 64(ב) לחוק התכנון והבנייה, המייצרות את התשתית התכנונית הנדרשת לקידום הליכי התחדשות עירונית מבוססי תכנון ברחבי ישראל, על מנת לייעל את השימוש בקרקע המיועדת למבני ציבור ועל מנת לקדם תכנון והקמה של מוסדות חינוך לצורך מתן מענה לצרכים המתעוררים מגידול האוכלוסייה הנגזרים מהיקפי הבנייה העתידית ומפרויקטים נרחבים להתחדשות עירונית:
העמקת ההתחדשות העירונית באזורי הביקוש
1. לתקן את סעיף 14 לחוק הרשות הממשלתית להתחדשות עירונית התשע"ו-2016 (להלן – חוק הרשות להתחדשות עירונית) כך שסמכות מנהל הרשות הממשלתית להתחדשות עירונית להכריז על שטח כעל מתחם לפינוי לשם בינוי או לעיבוי בנייה לפי סעיף 14(א)(1) לחוק תחול גם אם יש בשטח פחות מ- 24 יחידות ובתנאי שבשטח כאמור יש לפחות 8 יחידות שהן יחידות צמודות קרקע ומוצעת לגביו תכנית הכוללת לפחות מכפלת מספר היחידות בחמש או 70 יחידות, לפי הגבוה מביניהם. הוראות חוק פינוי ובינוי (עידוד מיזמי פינוי ובינוי), התשס"ו-2006 (להלן – חוק פינוי ובינוי) לא יחולו על יחידות צמודות קרקע שאינם בית משותף כהגדרתו בחוק פינוי ובינוי הנכללות במתחם כאמור.
2. להנחות את מנהל התכנון לקדם תכנית מתאר מחוזית במחוזות הרלוונטיים לעניין זה שתתייחס לאזורים עירוניים בהם קיים ריכוז של יחידות צמודות קרקע, אשר תגדיל את זכויות הבנייה הקיימות ואת כמות יחידות הדיור לדונם בהתחדשות עירונית ותעצים את הציפוף העירוני. תכנית כאמור תכלול התייחסות מיוחדת לאזורים בהם קיימת היתכנות להוספת שטחי מסחר ותעסוקה וכן יסומנו במסגרתה השכונות השונות בהן קיים פוטנציאל להוספת יחידות דיור וייוצר מנגנון תמריצי שבו בעלי הקרקע מתחרים על כמות זכויות בנייה מוגבלת במטרה לעודד את קידום התכניות המפורטות.
3. להנחות את מנהל הרשות הממשלתית להתחדשות עירונית לקדם תכניות התחדשות עירונית ביחס לשטחים הכוללים יחידות צמודות קרקע.
4. להקים צוות בין-משרדי לצורך גיבוש פתרונות נוספים לקידום ההתחדשות העירונית ביחס לשטחים הכוללים יחידות צמודות קרקע, בהתאם למפורט להלן:
א. הצוות יהיה בראשות ראש הרשות להתחדשות עירונית ובהשתתפות הממונה על התקציבים באוצר, המשנה ליועצת המשפטית לממשלה (משפט אזרחי), ראש מטה התכנון הלאומי, מנהל מנהל התכנון, המנהל הכללי של משרד הבינוי והשיכון, ראש המועצה הלאומית לכלכלה או מי מטעמם.
ב. הצוות יבחן דרכים ופתרונות, בכלל זה תיקוני חקיקה נדרשים, לצורך קידום נרחב של פרויקטי התחדשות עירונית בשטחים שכוללים יחידות צמודות קרקע כאמור.
ג. הצוות יתייחס, בין היתר, לסוגיית ההתנגדויות הקיימות לקידום פרויקטים כאמור, חסמים תכנוניים וחסמים כלכליים.
ד. הצוות יגיש את המלצותיו לשר הבינוי והשיכון ולשר האוצר בתוך 120 ימים מיום קבלת החלטה זו.
תוספת אלפי יחידות דיור בהליך מהיר
5. על מנת להגדיל את היצע יחידות הדיור באמצעות תוספת יחידות דיור צמודות קרקע ותוספת שטחי בנייה, ובהמשך להחלטת הממשלה מס' 1530 מיום 2 ביוני 2022, לתקן את חוק התכנון והבנייה בהתאם להצעת החוק הממשלתית בעניין פיצול דירות צמודות קרקע שאושרה בוועדת השרים לענייני חקיקה ביום 22 במאי 2022 בשינויים הבאים:
א. הקלת פיצול דירות לא תחול במתחמי השפעה של המטרו, כהגדרתם בחוק רכבת תחתית (מטרו), תשפ"ב-2021.
ב. ההקלה תחול על תכניות שנכנסו לתוקף לפני יום 7 באוגוסט 2017.
ג. תיקון זה יחול כהוראת שעה למשך שנתיים.
6. להנחות את המפקד הצבאי באזורי יהודה ושומרון להטמיע, בשינויים המחויבים ובהתאמה להוראות הדין ותחיקת הביטחון, את יישום סעיף 5 להחלטה זו, ככל שנדרש, באזור יהודה ושומרון.
הרחבת ההטבות להתחדשות בניינית מבוססת תכנון
7. לתקן את חוק המקרקעין (חיזוק בתים משותפים מפני רעידות אדמה), התשס"ח-2008 (להלן – חוק חיזוק בתים משותפים) בהתאם לעקרונות אלה:
א. להפחית את הרוב הדרוש מבין בעלי הדירות בבית משותף לצורך הגשת תביעה למפקח על רישום המקרקעין (להלן – המפקח) על מנת לאשר ביצוע עבודה ברכוש המשותף שמטרתה הריסת בניין קיים והקמתו מחדש בהתאם לתנאים שנקבעו לכך בסעיף 5א לחוק חיזוק בתים משותפים, כך שניתן יהיה להגיש תביעה כאמור על ידי בעלי הדירות שבמועד הגשת התביעה למפקח היו בבעלותם שני שלישים מהדירות בבית המשותף ושני שלישים מהרכוש המשותף היו צמודות לדירותיהם ובלבד שבבית המשותף ארבע דירות לפחות ויש בו יותר משני בעלי דירות (בסעיף זה – הרוב הדרוש לאישור ביצוע העבודה).
ב. המפקח יהיה רשאי לקבוע כי בחישוב הרוב הדרוש לאישור ביצוע העבודה לא יובאו בחשבון זכויותיו או חלק מזכויותיו של בעל דירה שמתנגד לביצוע העבודה (בסעיף זה – בעל דירה מתנגד), אם מצא שהתנגדותו נובעת מבנייה או משימוש שלא כדין ברכוש המשותף או בשטח הגובל לבניין, בין היתר בהתחשב בהיקף הבנייה או השימוש כאמור ובפרק הזמן שעבר מאז החלו או שהתנגדותו נובעת מפיצול הדירה שבבעלותו לדירה אחת נוספת לפחות שלא כדין ובלבד שהוגשה בקשה לכך למפקח בהליך תביעה לפי סעיף 5א לחוק חיזוק בתים משותפים או בהליך נפרד וצורפו לתביעה שני אלה:
1. ראיה לבנייה או לשימוש שלא כדין ברכוש המשותף או בשטח הגובל לבניין או לפיצול דירות שלא כדין;
2. ראיה לכך שיותר ממחצית מכלל בעלי הדירות בבית המשותף שבו נמצאת דירתו של בעל הדירה המתנגד, שיש בבעלותם יותר ממחצית מהרכוש המשותף בבית המשותף, מסכימים לביצוע העבודה; בפסקה זו, "כלל בעלי הדירות בבית המשותף" – לרבות בעלי הדירות המתנגדים.
ג. המפקח לא יאשר ביצוע עבודה בהתאם לסמכותו, לפי סעיף 5א לחוק חיזוק בתים משותפים, אם התנגדותו של בעל הדירה המתנגד היא בשל אחד או יותר מהנסיבות שבפסקאות (1) עד (7) לסעיף 2(ב) לחוק פינוי ובינוי.
ד. לצורך חישוב הרוב המיוחס מבין בעלי הדירות לפי סעיף 5א לחוק המסכים לביצוע העבודה בבית משותף שבו שש דירות או יותר, ייחשבו הדירות של מי שבבעלותו יותר משלושים אחוזים מהדירות בבית המשותף כמי שבבעלותו שלושים אחוזים מהדירות בבית המשותף, בתוספת שליש משיעור ההפרש מהדירות בבית המשותף; בסעיף זה, "שיעור ההפרש" – שיעור הדירות בבית המשותף שבבעלותו מסך הדירות בבית המשותף, בניכוי שלושים אחוזים.
8. להחיל את הטבות המס הניתנות כיום לעסקה לפי תכנית חיזוק גם על תכנית החלה על מבנה טעון חיזוק ואת אלו הניתנות לפרויקטי פינוי בינוי על פרויקטי התחדשות בניינית ולהסדיר את נושא המיסוי בהעברת התקשרויות עם בעלי דירות בין יזמים, בהתאם לאמור להלן:
א. לקבוע שפרק חמישי 5 בחוק מיסוי מקרקעין (שבח ורכישה), התשכ"ג – 1963 (להלן: "חוק מיסוי מקרקעין") פטור במכירת זכות במקרקעין שתמורתה מושפעת מזכויות בנייה לפי תמ"א 38, יחול, בשינויים המחוייבים, גם על מתן שירותי בנייה לפי תכנית החלה על מבנה הטעון חיזוק, כהגדרתו בסעיף 70א לחוק התכנון והבנייה וזאת באותם תנאים כפי שניתן הפטור היום במסגרת עסקאות תמ"א 38 (לרבות התנאי הקבוע בתמ"א 38 לפיו ניתן לקבל דירת תמורה בפטור ממס עד תוספת של 25 מטר).
ב. לקבוע כי בעסקאות של התחדשות בניינית, הפטור ממסים הקבוע בסעיף 49לג1 לחוק, אשר חל על יחידת המגורים הנמכרת ליזם בעסקת התחדשות בניניית, יורחב כך שיחול על שתי יחידות דיור של מוכר דירה בבניין, בכפוף להתקיימות שאר התנאים שקבועים בחוק ביחס לכל אחת מיחידות הדיור. על אף האמור, לעניין יחידות המגורים המשמשות את הדיור הציבורי ונמכרות בעסקת התחדשות בניינית ליזם על ידי המדינה או על ידי חברה המנהלת דירות שבבעלות המדינה עבור המדינה ולמטרותיה ולגבי יחידות דיור בבניינים אשר נמצאים ביישובי הפריפריה יחולו הפטורים על כל אחת מיחידות הדיור האמורות, בכפוף להתקיימות שאר התנאים שקבועים בחוק לגביהן. לעניין זה "יישובי פריפריה" כהגדרתם בהחלטת הממשלה מספר 875 מיום 30.12.21 בעניין קידום התחדשות עירונית בפריפריה.
בהמשך לכך, לקבוע שבעסקאות התחדשות בניינית התנאי לכך שהפטור לא יחול במכירת הדירה על ידי הקרוב הוא שהמעביר לא היה יכול לקבל את הפטור אילו הוא היה מוכר את הדירה, והעברת הדירה נעשתה בתקופה המתחילה 12 חודשים לפני המועד שבו נחתם ההסכם הראשון לביצוע ההתחדשות הבניינית על ידי אחד מבעלי הדירות במקבץ וסופה ביום המכירה של העסקאות באותו בניין ושיראו לעניין נכסים אלה את המוכר ואת הקרוב כמוכר אחד.
ג. לקבוע, לגבי עסקאות פינוי בינוי בדרך של הריסה ובנייה, כי –
1. תמורה כספית נוספת ששולמה על ידי היזם לדייר במסגרת העסקה תהיה פטורה ממס רק במקרים שבעל הדירה היה זכאי לפטור ממס במכירתה לפי סעיף 49ב(2) לחוק מיסוי מקרקעין אילו היה מוכר אותה לצד שלישי או אם המוכר קשיש ושלא יחולו לגבי מכירה כאמור הוראות 49ז (כך שהתמורה הכספית הנוספת תהיה פטורה ממס לחלוטין).
2. ככל שדייר קיבל תמורה כספית נוספת שהייתה פטורה ממס כאמור, יחולו לגבי אותה תמורה כספית הוראות 49כג(7).
ד. להחיל את הטבות המס המפורטות להלן, הניתנות כיום לקשישים במסגרת פרויקטי פינוי בינוי גם על עסקאות התחדשות בניינית:
1. קשיש המוכר ליזם את כל הזכויות שיש לו ביחידת המגורים, שתמורתה ניתנו לו שתי יחידות מגורים חלופיות, יהיה זכאי בשל המכירה לפטור ממס לפי הוראות הפרק בשל שתי הדירות, בדומה לאמור בסעיף 49כב(א2).
2. לאפשר מכירת דירת התמורה שמקבל הקשיש מהיזם לכל אדם בפטור ממס, תוך קביעת תנאים הדומים במהותם לתנאים הקבועים בסעיף 49כב1 לחוק מיסוי מקרקעין.
3. לאפשר לקשיש לקבל תמורה נוספת במזומן תוך קבלת פטור ממס בתנאים הדומים במהותם לתנאים הקבועים בסעיף ג' ואם עומד בתנאים הקבועים שם.
4. להחיל על מכירת יחידת מגורים מקשיש ליזם את הוראת סעיף 49כב לחוק מיסוי מקרקעין ובהתאם להחיל את סעיף 31א(ב1) לחוק מס ערך מוסף.
ה. לתקן את הפטורים המיוחדים לקשיש במסגרת עסקאות התחדשות עירונית (לרבות הפטורים שיינתנו במסגרת עסקת התחדשות בניינית כאמור בסעיף קטן (ד)) כך שדייר קשיש יוכל למכור את דירת התמורה ולקבל את הפטור הקבוע בסעיף 49כב1 במכירה לכל אדם, רק אם מוכר את הדירה עד שישה חודשים לאחר מועד הפינוי של הפרויקט ולקבוע שדייר כאמור יוכל למכור את דירת התמורה ולקבל את הפטור הקבוע בסעיף 49כב2 במכירה ליזם רק אם מוכר את הדירה עד הוצאת היתר הבנייה.
ו. לקבוע כי ככל שיזם ימכור את התקשרויותיו עם בעלי דירות במסגרת עסקת התחדשות עירונית, ליזם אחר, בטרם הגיע "יום המכירה", ייחשב הדבר כמכירת זכות במקרקעין, ו"שווי המכירה" לצורך קביעת המס בקשר עם עסקה זו יהיה כשווי התמורה החוזית. בהגיע "יום המכירה" ישלם היזם אשר מחזיק בזכויות באותו מועד את מס הרכישה על שווי העסקה המלא (שווי זכויות הבנייה בתוספת התמורה הישירה ששולמה ליזם ב' בהתאם לעיקרון צירוף כלל התמורות).
ז. בסעיף זה,
"התחדשות בניינית" –בנייה והריסה או חיזוק של בניין מכוח תמ"א 38 או מכוח תכנית החלה על מבנה הטעון חיזוק, כהגדרתו בסעיף 70א לחוק התכנון והבנייה.
"התחדשות עירונית" – התחדשות בניינית או פינוי בינוי.
קידום תחום ההתחדשות העירונית
9. על מנת לייעל את הליך ההכרזה על מתחמים לפינוי לשם בינוי, לתקן את חוק הרשות הממשלתית להתחדשות עירונית בהתאם לעקרונות אלה:
א. סמכות מנהל הרשות הממשלתית להתחדשות עירונית להכריז על שטח כעל מתחם לפינוי לשם בינוי או לעיבוי בנייה לפי סעיף 14(א)(1)ו(2) לחוק הרשות הממשלתית להתחדשות עירונית, לא תהיה מותנית בהסכמת הרשות המקומית הנוגעת בדבר, בלבד שהתקיים לגבי התכנית שעל בסיסה התבקש המנהל להכריז על השטח כאמור אחד מאלו:
1. הוועדה המקומית בתחומה של הרשות המקומית המליצה על הפקדת התכנית לפי סעיף 62 לחוק התכנון והבנייה;
2. הרשות המקומית נתנה את הסכמתה להגשת התכנית לפי סעיף 9(ב1) לחוק לקידום הבנייה במתחמים מועדפים (הוראת שעה), התשע"ד-2014;
3. התכנית בסמכותה של הוועדה המקומית שבתחומה של הרשות המקומית והיא החליטה על הפקדתה.
ב. סמכות מנהל הרשות הממשלתית להתחדשות עירונית לתת אישור מקדמי, שלפיו בכוונתו להכריז על המתחם כמתחם פינוי ובינוי לפי סעיף 14(ג) לחוק הרשות הממשלתית להתחדשות עירונית, תהא בהתייחס לשטח שיש בו תכנון ראשוני לפינוי ובינוי ולפי כללים שיקבע ולא תהיה מותנית בהסכמת הרשות המקומית הנוגעת בדבר, אלא לאחר התייעצות עם מהנדס הרשות המקומית.
10. על מנת לעודד את התנעתם של ההליכים הראשוניים בפרויקטי פינוי בינוי ובכדי לאפשר לדיירים לקדם את ההליך הראשוני שעניינו מינוי שמאי פינוי בינוי ביתר קלות, לתקן את חוק פינוי בינוי בהתאם לעקרונות אלה:
א. לתקן את ההגדרה "רוב מיוחס מבין בעלי הדירות לעניין קביעת כדאיות כלכלית" כך שלשם מינוי שמאי לפי סעיף 2א לחוק פינוי בינוי כדי שיחליט אם עסקת הפינוי ובינוי המוצעת כדאית כלכלית, תידרש הסכמה של בעלי הדירות במקבץ שמתקיימים בהם שני אלה:
1. בבעלותם למעלה ממחצית מהדירות בכל בית משותף שבאותו מקבץ;
2. למעלה ממחצית הרכוש המשותף בכל בית משותף שבאותו מקבץ צמוד לדירותיהם.
ב. לתקן את סעיף 2א(ו) לחוק פינוי בינוי כך שההגבלה שלפיה שמאי פינוי ובינוי הרשום ברשימת השמאים הכשירים לכהן כשמאי פינוי ובינוי לא יטפל בעסקאות פינוי ובינוי ובעניינו של מי שעיקר עיסוקו גם בעסקאות כאמור, תבוטל, ושר המשפטים יקבע בתקנות את ההגבלות שיחולו על שמאי פינוי ובינוי כאמור; תחילתו של ביטול ההגבלה יהיה ביום תחילתן של התקנות שיקבע השר לעניין זה.
11. לשם עידוד פרויקטי התחדשות עירונית גם בתקופה בה צפויה ירידת מחירים העלולה להביא פרויקטים לחוסר כדאיות, להנחות את השמאי הממשלתי לבחון שינוי בשיעור הרווח היזמי המומלץ לצורך אישור תכנית התחדשות עירונית בהתאם למצב הנוהג כיום על ידי תקן שמאי מספר 21, זאת בכדי להכווין את גופי התכנון לאשר תכניות בשיעור רווח יזמי מינימאלי גבוה מהמצב כיום.
ייעול השימוש בשטחים חומים
12. להטיל על מינהל התכנון לעדכן את המדריך להקצאת קרקע למוסדות ציבור כך שיקדם תכנון יעיל יותר בתכניות עתידיות ביחס לתכנון מוסדות ציבור באופן הבא –
א. מוסדות חינוך:
1. הגדלת מספר הכיתות המומלץ לדונם;
2. ייעול האפשריות הקיימות בתדריך ביחס להקמת בתי ספר תוך עירוב עם שימושים סחירים במקרקעין.
ב. מוסדות ציבור אחרים: ייעול האפשרויות הקיימות בתדריך ביחס להקמת מוסדות ציבור תוך עירוב עם שימושים סחירים במקרקעין ולעדכן את התדריך בהתאם.
ג. מתן אפשרות מוגברת לעירוב שימושים סחירים במבני ציבור בצפיפות גבוהה באזורים שמקודם בהם תכנון עבור קווי מטרו או אמצעי הסעת המונים.
ד. להקים צוות בין-משרדי בראשות ראש מטה התכנון הלאומי ובהשתתפות מנהל מינהל התכנון, המנהל הכללי של משרד החינוך, המנהל הכללי של משרד הבינוי והשיכון, הממונה על התקציבים במשרד האוצר, המנהל הכללי של משרד ראש הממשלה ומנהל הרשות להתחדשות עירונית או מי מטעמם. לצורך בחינת צעדים משלימים לאמור בסעיפים א'-ג' ובדגש על מתן מענה לבעיה הקיימת בנושא המעליות בבתי הספר. הצוות יגיש את המלצותיו לוועדת השרים לענייני תכנון, בנייה מקרקעין ודיור או לממשלה בתוך 120 יום מקבלת ההחלטה.
13. להטיל על השרים לתקן את מבחני התמיכה העוסקים בתמיכה לבינוי או שיפוץ במוסדות ציבור באופן הבא:
א. לפחות 15% מהסכום המוקצה לתמיכות בכל מבחן תמיכה ייועד למבני ציבור העונים לאחד משני התנאים הבאים:
1. בינוי מוסדות ציבור במסגרת עירוב שימושים סחירים באותו המבנה;
2. בינוי מוסדות ציבור שונים תוך יצירת מתחם ציבורי אחוד באותו המבנה.
ב. יישומו של סעיף זה יהיה ללא פגיעה בעקרון השוויון.
ג. תחולתו של סעיף זה תהיה רק על סוגי שימושים ציבוריים שהמדריך להקצאת קרקע לצורכי ציבור של מנהל תכנון יקבע אותם כמוסדות ציבור שניתן לשלב עם שימושים נוספים.
קידום פתרונות לעסקאות חוסמות בהתחדשות עירונית
14. במטרה לסייע בקידום פרויקטים להתחדשות עירונית שבהם התקיימו עסקאות חוסמות, לתקן את חוק הרשות להתחדשות עירונית בהתאם לעקרונות אלה:
א. מנהל הרשות הממשלתית להתחדשות עירונית (להלן – המנהל) יקבע בתוך 120 יום מיום קבלת פנייה משני צדדים מעוניינים לפחות, שהתקשרו בעסקאות פינוי בינוי בקשר לפחות מחצית הדירות במקרקעין, כי העסקאות כאמור הן עסקאות חוסמות אם התקיימו כל אלו:
1. המקרקעין שלגביהם נחתמו העסקאות הוכרזו כמתחם פינוי בינוי לפי סעיף 14(א)(1) לחוק הרשות להתחדשות עירונית או שניתן ביחס אליהם אישור מקדמי לפי ס' 14(ג) לחוק האמור או שלבקשת המנהל, אישר מהנדס הרשות המקומית כי המקרקעין כוללים לכל הפחות 24 יחידות דיור וכי הם מתאימים לקידום תכנית פינוי בינוי הכוללת לפחות מכפלת מספר היחידות הקיימות או 70 יחידות לפחות, הגבוה מביניהם.
2. אף אחד מהיזמים לא התקשר בעצמו עם למעלה מ-60% מבעלי הדירות במקרקעין.
3. חלפה לכל הפחות שנה וחצי מהמועד שבו נחתמה לראשונה עסקת פינוי בינוי לגבי המקרקעין עם מי מהיזמים שהוא צד מעונין אשר פנה למנהל או שהתקשר עם צד מעוניין שפנה למנהל. היו במקרקעין יותר מ-120 יחידות, חלפו לכל הפחות שנתיים וחצי מאותו מועד.
ב. המנהל יהיה רשאי לברר את התקיימות התנאים האמורים בסעיף קטן (א) בכל דרך שיראה לנכון ובכפוף לכל דין והוא אינו קשור להוראה שבסדר דין או בדיני ראיות.
ג. אם צד מעוניין שפנה למנהל הוא בעלי דירות, יאפשר המנהל ליזם שאיתו התקשרו בעלי הדירות כאמור בעסקאות פינוי בינוי להודיע בתוך 30 ימים אם התקשר עם בעלים של 60% מהדירות לפחות כאמור בסעיף קטן (א)(2).
ד. קבע המנהל כי העסקאות הן עסקאות חוסמות כאמור בסעיף קטן (א), ימסור המנהל הודעה על כך בכתב ליזמים ולכל בעלי הדירות במקרקעין.
ה. בתקופה של עד שישה חודשים מיום קביעתו של המנהל כי העסקאות הן עסקאות חוסמות (להלן – תקופת ההכשרה), רשאים היזמים שהם צד מעונין או שהתקשרו עם צד מעונין שפנה למנהל, להודיע בכתב למנהל כי הגיעו להסכמות אשר מאפשרות את קידום הפרויקט, בהתאם לאמות המידה שייקבעו בחוק או בתקנות, בצירוף מסמכים המעידים על כך. הודיעו היזמים כאמור, קביעתו של המנהל תבוטל על ידו ותימסר על כך הודעה כאמור בסעיף (ד).
ו. משנמסרה ההודעה כאמור בסעיף קטן (ד) וחלפה תקופת ההכשרה מבלי שהגיעו היזמים להסכמות כאמור בסעיף קטן (ה), רשאי כל בעל דירה שהתקשר עם יזם בעסקת פינוי ובינוי שנקבע לגביה כי היא עסקה חוסמת לבטלה, בלי שיראו אותו כמי שהפר את ההתקשרות עם היזם, ולא תהיה כל טענה כנגד יזם או כנגד בעל דירה במקרקעין בקשר לביטול העסקה בהתאם להחלטה, למעט לעניין תשלום לפי סעיף קטן (ז).
ז. היזם יהיה זכאי לתשלום מאותו בעל דירה שביטל את העסקה כאמור בסעיף קטן (ו) בהתאם להוראות שנקבעו לפי סעיף 1ד(ה) לחוק פינוי ובינוי.
ח. הוראות סעיף זה יחולו גם על עסקאות פינוי בינוי שנחתמו טרם יום התחילה של תיקון זה, אולם לגביהם התקופות האמורות בסעיף קטן (א)(3) יהיו שנה מיום תחילתו של תיקון החוק או המועדים הקבועים בסעיף קטן (ב)(3), המאוחר מבין השניים.
ט. בסעיף זה – "צד מעונין" – יזם שהתקשר בעסקאות פינוי ובינוי עם בעלים של לפחות 20% מהדירות במקרקעין או בעלים של לפחות 20% מהדירות במקרקעין שהתקשרו עם יזם אחד.
ביטול הערות אזהרה
15. על מנת להשלים ביטול עסקת התחדשות עירונית בהתאם להוראות הדין בפנקסי רישום המקרקעין, לתקן את סעיף 7 לחוק הרשות להתחדשות עירונית בהתאם לעקרונות אלה:
א. לבקשת בעל דירה, הממונה על פניות דיירים יהיה רשאי ליתן אישור למחיקת הערת אזהרה שנרשמה בפנקסי המקרקעין בדבר התחייבות לביצוע עסקת התחדשות עירונית או הימנעות מעסקה כאמור, אשר נרשמה על זכויותיו של בעל הדירה, בשל ביטול או פקיעתה של עסקת התחדשות עירונית שנחתמה עימו לפי חוק התחדשות עירונית (הסכמים וארגון עסקאות) התשע"ו–2017 או חוק פינוי בינוי (עידוד מיזמי פינוי בינוי) התשס"ו–2006, חוק המקרקעין (חיזוק בתים משותפים מפני רעידות אדמה) התשס"ח-2008.
ב. לא ייתן הממונה אישור כאמור אלא לאחר שערך בדיקה בהתאם סמכויותיו בסעיף 7 ומצא כי התקיימו התנאים הקבועים בדין לביטול עסקת התחדשות עירונית או כי התנאים לפקיעתה של עסקה כאמור.
ג. הרשם כהגדרתו בחוק המקרקעין יראה בהצגת אישור כאמור משום ראיה מספקת להנחת דעתו לפי סעיף 132(א) לחוק המקרקעין, התשכ"ט-1969.
ד. בסעיף זה – "עסקת התחדשות עירונית" – כל אחת מאלו:
1. עסקת פינוי בינוי, כהגדרתה בחוק פינוי בינוי (עידוד מיזמי פינוי בינוי), התשס"ו-2006;
2. עסקה לפי תכנית חיזוק, כהגדרתה בחוק המקרקעין (חיזוק בתים משותפים מפני רעידות אדמה), התשס"ח-2008;
3. הסכם לארגון עסקת התחדשות עירונית, כהגדרתו בחוק התחדשות עירונית (הסכמים לארגון עסקאות), התשע"ו-2017.
16. בהחלטה זו –
"יחידה צמודת קרקע" – דירה על מגרש שלפי ייעודו מיועד לבניית ארבע יחידות לדונם לכל היותר, ואשר מעליה או מתחתיה אין דירה נוספת.
המשך למאמצי הממשלה בשנים האחרונות לקידום תחום ההתחדשות העירונית ובמטרה להגדיל את היצע יחידות הדיור ברחבי הארץ, המממשה מחליטה על קידום הליכי התחדשות עירונית שפרטיה מצויים בלשון החוק.