מה הוחלט?
לצורך ייעול מקטע התיווך לביטוח ולחיסכון ובמטרה לשפר את רמת האובייקטיביות של התיווך, לבצע את תיקוני החקיקה המפורטים להלן:
1 . צמצום הטיות תגמול מתווכים:
א. לתקן את חוק הפיקוח על שירותים פיננסיים (קופות גמל) התשס"ה-2005 (להלן – חוק הפיקוח על קופות גמל) ואת חוק הפיקוח על שירותים פיננסיים (ביטוח), תשמ"א-1981 (להלן – חוק הפיקוח על הביטוח) כך שגוף מוסדי, כהגדרתו בחוק הפיקוח על הביטוח, לרבות גופים מוסדיים קשורים, ישלם דמי עמילות זהים, במונחים נומינאליים, בעבור כל קבוצת מוצרים תחליפיים, כפי שאלו יוגדרו בידי הממונה על רשות שוק ההון, ביטוח וחיסכון (להלן – הממונה על שוק ההון).
ב. להורות לשר האוצר, בהתייעצות עם הממונה על שוק ההון והממונה על התחרות, באישור ועדת הכספים של הכנסת, להתקין תקנות בהתאם לסמכותו מכוח סעיפים 32(ה)(2) ו-60 לחוק הפיקוח על קופות גמל וכן לרשום את הודעת הממונה על שוק ההון, כי בכוונתו לפרסם הוראות בהתאם לסמכותו מכוח סעיפים 2(ב) ו- 40(ו) לחוק הפיקוח על הביטוח, כך שסוכן ביטוח ישיב לגוף המוסדי את החלק היחסי מהעמלה החד פעמית ביחס לתקופה שנותרה עד תום תקופת השירות הראשונה, בהתקיים אחד מאלה:
א. העברת הכספים מקופת הגמל, באופן מלא או חלקי, לקופת גמל אחרת, או משיכת מלוא הכספים מקופת הגמל. שר האוצר יהיה רשאי לקבוע חריגים לעניין.
ב. בוטל חוזה הביטוח לפי סעיף 10 לחוק חוזה הביטוח, התשמ"א-1981.
ג. מונה למבוטח בעל רישיון אחר לטיפול בקופת הגמל או הביטוח או הודיע המבוטח כי אינו מעוניין לקבל שירות יותר מסוכן הביטוח, החל במועד מינויו של בעל רישיון החדש או הודעת המבוטח כי אינו מעוניין לקבל את השירות מהסוכן.
2 . בחינת שליטת גופים מוסדיים בתאגיד שהוא סוכן ביטוח או סוכן ביטוח פנסיוני:
א. לתקן את חוק הפיקוח על הביטוח כך שיקבע כי גוף מוסדי, כהגדרתו בחוק הפיקוח על הביטוח, אדם המחזיק בגוף מוסדי וכן גופים הנשלטים על ידי הגוף המוסדי או על ידי אדם המחזיק בו כאמור, במישרין או בעקיפין, לא יוכלו לרכוש 20% או יותר מסוג מסוים של אמצעי שליטה בתאגיד שהוא סוכן ביטוח.
ב. איסור הרכישה בסעיף קטן (א) יהיה בתוקף עד ליום 31 בדצמבר 2024.
ג. להטיל על שר האוצר להקים צוות בין-משרדי לבחינת החזקת גופים מוסדיים בסוכנויות ביטוח. בראש הוועדה יעמוד מנכ"ל משרד האוצר. בצוות יהיו חברים הממונה על התקציבים במשרד האוצר או מי מטעמו; הממונה על רשות שוק ההון, ביטוח וחיסכון או מי מטעמו והממונה על רשות התחרות או מי מטעמה. הצוות יבחן את השפעות ההחזקה של גופים מוסדיים בתאגידים שהם סוכן ביטוח על אופן הפעילות של סוכנויות אלו ועל האובייקטיביות שלהם בשיווק מוצרים ואת האמצעים להתמודדות עם השפעות אלו ואת ההסדר הרצוי לגבי החזקות קיימות של גופים מוסדיים בסוכנויות ביטוח. הצוות יגיש את המלצתו, לרבות צעדים אופרטיביים ותיקוני חקיקה נדרשים, בתוך עשרה חודשים ממועד קבלת החלטה זו.
3 . שיקוף תגמול עבור סוכן הביטוח בפני הלקוח: לתקן את חוק הפיקוח על הביטוח, חוק הפיקוח על קופות גמל ואת חוק הפיקוח על שירותים פיננסיים (ייעוץ, שיווק ומערכת סליקה פנסיוניים), התשס"ה-2005 כמפורט להלן:
א. סוכן ביטוח יחויב לגלות ללקוח במסגרת תיווך לביטוח או שיווק פנסיוני את סך דמי העמילות שצפויים להיות משולמים לסוכן הביטוח על ידי הגוף המוסדי בגין התיווך לביטוח או השיווק הפנסיוני, לפי העניין.
ב. גוף מוסדי יגלה ללקוח את סך דמי העמילות ששילם הגוף המוסדי לסוכן ביטוח במסגרת הודעה שתישלח לעמית.
ג. הממונה על שוק ההון יקבע הוראות לעניין אופן, מועדי ותדירות הגילוי.
4 . לעניין החלטה זו –
"דמי עמילות" – כהגדרתם בסעיף 41(ה) לחוק הפיקוח על הביטוח לרבות עמלת הפצה לבעל רישיון סוכן ביטוח בענף ביטוח פנסיוני כמשמעותם בסעיף 32(ה)(1)(ב).
"בעל רישיון" – כהגדרתו בחוק הפיקוח על הייעוץ הפנסיוני.
"לקוח" –כהגדרתו בחוק הפיקוח על הייעוץ הפנסיוני ומועמד לביטוח.
"מבוטח" – לרבות "עמית" כהגדרתו בחוק הפיקוח על קופות גמל.
"סוכן ביטוח" – כהגדרתו בחוק הפיקוח על הביטוח, לרבות סוכן ביטוח פנסיוני, כהגדרתו בחוק הפיקוח על הייעוץ הפנסיוני.
"עמלה חד פעמית" – דמי עמילות המשולמים לסוכן ביטוח, בין בכסף ובין בשווה כסף, בשל תיווך בביטוח או שיווק פנסיוני שאינו עמלה שוטפת;
"עמלה שוטפת" – דמי עמילות המשולמים כשיעור מההפקדות לקופת גמל או מדמי הביטוח במהלך כל תקופת הביטוח;
"תקופת השירות הראשונה" – 72 החודשים הראשונים החל ממועד צירוף הלקוח לתכנית הביטוח או קופת הגמל.
צורך ייעול מקטע התיווך לביטוח ולחיסכון ובמטרה לשפר את רמת האובייקטיביות של התיווך, הממשלה מחליטה על מספר צעדים לצמצום עיוותים בענף התיווך לביטוח ולחיסכון. לפירוט התקנות ראו נא לשון החוק.