בהמשך להחלטת הממשלה מס' 2118 מיום 4.12.2016 שעניינה "הקמת רשות למאבק באלימות, בסמים ובאלכוהול במשרד לביטחון הפנים", לחקיקת חוק הרשות למאבק באלימות, בסמים ובאלכוהול, התשע"ז-2017 (להלן – החוק) ולהקמת הרשות למאבק באלימות, בסמים ובאלכוהול (להלן – הרשות) במשרד לביטחון הפנים (להלן – המשרד):
1. תוכנית למניעת אלימות ולמאבק בסמים ובאלכוהול ברשויות מקומיות:
א. בהמשך להחלטות הממשלה מס' 575 מיום 12.10.2006 שעניינה "פרויקט עיר ללא אלימות"; מס' 713 מיום 27.8.2009 שעניינה "המשך הפעלת תוכנית עיר ללא אלימות והרחבתה" ולהחלטות הממשלה האחרות הנוגעות למודל "עיר ללא אלימות" ו/או לתכנית מציל"ה ו/או לתוכניות שהופעלו על ידי הרשות הלאומית למלחמה בסמים ובשימוש לרעה באלכוהול ברשויות מקומיות טרם הקמת הרשות, לקבוע כי התוכנית למניעת אלימות ולמאבק בשימוש בסמים ובאלכוהול ברשויות מקומיות שגיבשה הרשות, כפי שתעודכן מעת לעת (להלן – התוכנית או התוכנית למניעת אלימות ולמאבק בסמים ובאלכוהול), תחליף, החל מיום 1.1.2019, את תוכנית "עיר ללא אלימות" ואת תוכנית מציל"ה שהופעלו על ידי המשרד ברשויות מקומיות ואת התוכניות למאבק בסמים ובאלכוהול שהופעלו על ידי הרשות הלאומית למלחמה בסמים ובשימוש לרעה באלכוהול ברשויות מקומיות טרם הקמת הרשות, והכל בהתאם לכללים שיקבע המשרד לביטחון הפנים בנושא.
ב. לרשום את הודעת המשרד לביטחון הפנים לפיה בכוונתו לפעול להרחבת התוכנית כך שתיושם בכל הרשויות המקומיות במדינת ישראל, בכפוף להסכמתן ולעמידתן בכללי התוכנית, לרבות העמדת השתתפותן העצמית במימונה בהיקף שנקבע בהתאם למודל השתתפות שגובש במשרד לביטחון הפנים.
2. תוכנית מערכי אכיפה עירוניים ("שיטור עירוני") – שינויים ועדכונים:
א. בהמשך להחלטת הממשלה מס' 1848 מיום 24.6.2010 שעניינה "מתכונת להפעלת שיטור עירוני בישראל – רפורמה בתחום הביטחון האישי", לרשום את הודעת המשרד לפיה המינהלה הארצית לשיטור ואכיפה עירונית במשרד לביטחון הפנים, שתפקידיה מפורטים בסעיף 13 להחלטת הממשלה, תהווה אגף ברשות למאבק באלימות, בסמים ובאלכוהול במשרד, הכפוף למנהל הרשות.
ב. בהמשך לסעיף ב' להחלטת הממשלה מס' 696 מיום 21.8.2013 שעניינה "הפעלת מערך אכיפה ושיטור עירוני משולב" ולסעיף ג' להחלטת הממשלה מס' 1331 מיום 12.2.2014 שעניינה "הרחבת פיילוט מערכי אכיפה עירוניים לערי כרך ועדכון התבחינים להכללת רשויות מקומיות בפיילוט", לקבוע כי ברשויות מקומיות שאוכלוסייתן מונה למעלה מ-180,000 תושבים, יהיה רשאי המשרד לביטחון הפנים, לבקשת הרשות המקומית, בהתייעצות עם משרד הפנים ובתיאום עם משטרת ישראל, לאשר את הגדלת מספר הפקחים במערך האכיפה העירוני עד ליחס מקסימלי של 1:2 ביחס למספר השוטרים בכוח השיטור הייעודי (עד ל-2 פקחים ביחס לכל שוטר).
ג. לתקן את סעיף 1(ג) להחלטת הממשלה מס' 1645 מיום 7.7.2016 שעניינה "עדכון תבחינים וכללי תקצוב בתוכניות שמפעיל המשרד לביטחון הפנים ברשויות מקומיות וקביעת אזורי עדיפות לאומית לעניין השתתפות המשרד לביטחון הפנים במימונן", ולקבוע כי החל מיום 1.1.2019, יהיה רשאי המשרד להשתתף במימון פקחים ביחידת הפיקוח העירוני הייעודית ברשויות מקומיות בהן פועל מערך אכיפה עירוני וברכיבי הוצאה נוספים של רשויות מקומיות במסגרת התוכנית, בהיקף שיקבע, בהתחשב בתבחינים המפורטים בסעיף 3 להחלטה זו, כולם או חלקם. למען הסר ספק, יובהר כי אין בהחלטה זו כדי לשנות את התבחינים שנקבעו לעניין הכללת רשויות מקומיות בתוכנית מערכי אכיפה עירוניים.
3. תבחינים להשתתפות המשרד במימון תוכניות המופעלות ברשויות מקומיות בתחומי עיסוקו:
לקבוע כי לצורך קביעת היקף השתתפות המשרד במימון הפעלת תוכניות ברשויות מקומיות בתחומי עיסוקו, לרבות השתתפות במימון הפעלת התוכנית למניעת אלימות ולמאבק בסמים ובאלכוהול ברשויות מקומיות ו/או תוכנית מערכי אכיפה עירוניים ("שיטור עירוני") ברשויות מקומיות, יהיה רשאי המשרד להביא בחשבון את התבחינים שלהלן, כולם או חלקם, לרבות שימוש בתבחינים שונים לצורך קביעת השתתפותו במימון תוכניות שונות, ויהיה רשאי המשרד לקבוע מודל השתתפות שונה לכל אחת מהתוכניות, לרבות קביעת מודלים דיפרנציאליים להשתתפות במימון תוכניות וביצוע שקלול בין נתונים במסגרתם, והכל בכפוף לתקציב המוקצה להפעלת התוכניות ברשויות המקומיות הרלוונטיות:
1. היקף האוכלוסייה ברשות המקומית על פי פרסומי הלשכה המרכזית לסטטיסטיקה.
2. מספר בני הנוער בין הגילאים 19-10 ברשות המקומית על פי פרסומי הלשכה המרכזית לסטטיסטיקה.
3. הדירוג החברתי-כלכלי של הרשות המקומית לפי המדד החברתי-כלכלי של רשויות מקומיות בישראל שמפרסמת הלשכה המרכזית לסטטיסטיקה.
4. מידת הפריפריאליות של הרשות המקומית לפי מדד פריפריאליות של היישובים והרשויות המקומיות בישראל שמפרסמת הלשכה המרכזית לסטטיסטיקה.
יובהר כי בתוכניות ייעודיות המופעלות או שיופעלו ברשויות מקומיות בתחומי עיסוקו, אשר אינן מנויות בהחלטה זו, יהיה רשאי המשרד להביא בחשבון תבחינים אלה, כולם או חלקם, ו/או תבחינים רלוונטיים אחרים, בהתאם לתכנית הרלוונטית.
4. על מנת לאפשר לרשויות מקומיות שהות מספקת להיערכות ליישום התוכנית והמודלים המעודכנים להשתתפות המשרד במימון התוכניות המופעלות ברשויות מקומיות בתחומי עיסוקו, לקבוע כי המשרד יהיה רשאי לאפשר "שנת מעבר" לרשויות מקומיות שחל לגביהן האמור להלן, כך שבשנת 2019 יוקצה להפעלת התוכנית בתחומן התקציב שהוקצה להפעלת התוכניות למניעת אלימות ו/או למאבק בסמים ובאלכוהול ו/או להשתתפות במימון פקחים מסייעים במערך האכיפה העירוני בתחומן בשנת 2018 ויישום המודלים המעודכנים להשתתפות המשרד בהפעלת התוכניות בתחומן יידחה ליום 1.1.2020:
א. רשויות מקומיות אשר היקף התקציב המוקצה על ידי המשרד להפעלת התוכנית בתחומן על פי מודל ההשתתפות המעודכן צפוי להיות נמוך מהיקף התקציב שהקצה המשרד להפעלת תוכנית "עיר ללא אלימות" או תוכנית מציל"ה ותוכניות למאבק בסמים ובאלכוהול בתחומן בשנת 2018, בלפחות 50,000 ₪.
ב. רשויות מקומיות אשר היקף ההשתתפות העצמית שהן נדרשות להעמיד כתנאי להפעלת התוכנית בתחומן בהתאם למודל ההשתתפות המעודכן גדול מהיקף ההשתתפות העצמית שנדרשו להעמיד כתנאי להפעלת תוכנית "עיר ללא אלימות" או תוכנית מציל"ה ותוכניות למאבק בסמים ובאלכוהול בתחומן בשנת 2018, בלפחות 200,000 ₪.
ג. רשויות מקומיות אשר היקף השתתפות המשרד במימון פקחים מסייעים הפועלים במערך האכיפה העירוני בתחומן צפוי להצטמצם ביחס להיקף ההשתתפות שאושר בשנים 2017-2018, או שעל פי המודל המעודכן זכאותן עתידה להיפסק.
5. לרשום את הודעת המשרד לפיה יערוך בחינה עתית של התבחינים להפעלת התוכנית ברשויות מקומיות, המפורטים בסעיף 3 לעיל, והצורך בעדכון הנתונים במסגרתן, אחת ל-5 שנים.