מה הוחלט?
נוכח האתגרים הרבים העומדים בפני הממשלה בהתמודדות עם מגפת הקורונה, התפשטות זן הדלתא, העלייה שחלה במספר המאושפזים במחלקות הקורונה בבתי החולים והמשימות הרבות שלפתחן של קופות החולים בעת הזו; לאור היכולות הייחודיות והמגוונות של צבא ההגנה לישראל ויתרונותיו היחסיים; בשים לב לזהירות הנדרשת במעורבות של גורמים צבאיים בממשקים עם אזרחים, בפרט בהליכים רפואיים בטיבם; ומכיוון שהממשלה מבקשת להעניק לרשויות המדינה את מרב הכלים לשם התמודדות עם המגפה והשלכותיה, לקבוע כדלקמן –
1. לרשום את הודעותיהם של שר הביטחון ושל שר הבריאות על הקצאת כוח אדם של צה"ל בשירות סדיר ובשירות מילואים לצורך סיוע לקופות החולים ומשרד הבריאות, במבצע הלאומי לחיסון אזרחי ישראל נגד נגיף הקורונה ונגד נגיף השפעת, וזאת לבקשת משרד הבריאות, והכול כמפורט להלן.
2. בהתאם לסמכותו של שר הביטחון לפי סעיף 2(יא) לחוק ההתגוננות האזרחית, התשי"א-1951 והאישורים שהוצאו מכוחו, ומכוח סעיף 18 לפקודת סדרי השלטון והמשפט, התש"ח-1948, הורה שר הביטחון לצה"ל להקצות עד 919 חיילים בשירות סדיר ובשירות מילואים, שהוסמכו כחובשים או כפרמדיקים, לצורך סיוע לקופות החולים לחסן אזרחים נגד נגיף הקורונה ונגד נגיף השפעת. הקצאת החיילים תעמוד בתוקפה עד יום 31 באוקטובר 2021, למעט אם הסכים שר הביטחון, לבקשת משרד הבריאות, להאריך את משך תקופת ההקצאה כאמור בתקופה שלא תעלה על 3 חודשים נוספים, בכפוף לאמור בסעיף 6 שלהלן. ככל שיידרש הסיוע לאחר 31 בינואר 2022, יידרש תיקון של החלטה זו. מובהר כי:
(1) החיילים המשתתפים במשימה זו עברו הכשרה ייעודית לכך על ידי קופות החולים, שנקבעה על ידי משרד הבריאות ותואמה עם צה"ל. חיילים חדשים אשר יצטרפו למשימה יעברו הכשרה כאמור טרם הצטרפותם.
(2) חיילים יחסנו אזרח רק בהסכמתו, ביחס לכל אחד משני החיסונים בנפרד. בכל מקרה, החיילים לא יפעילו סמכויות כופות כלשהן כלפי המתחסנים.
(3) החיילים יפעלו בהתאם להנחיות המקצועיות של קופות החולים. בכלל זאת, הם יחתמו על התחייבות לשמירת סודיות רפואית ויתעדו את המידע הרלוונטי במאגרי קופות החולים בהתאם להנחיות קופות החולים ונוהליהן. לא יישמר מידע התחסנות אישי במאגרי המידע של צה"ל. חיילי צה"ל יפעלו בכפיפות מקצועית למשרד הבריאות וקופות החולים, וצה"ל לא יהיה אחראי לקביעת מדיניות החיסון, ובכלל זאת אופן מתן החיסון או תנאי הזכאות להתחסן.
3. צה"ל יגיש לקופות החולים ולמשרד הבריאות את הסיוע הנדרש כאמור בהחלטה זו בהתאם לבקשת משרד הבריאות, ללא שינוי בכפיפות הארגונית. כלומר, חיילי צה"ל ימשיכו להיות כפופים למפקדיהם, אך יופעלו בהתאם להנחיות מקצועיות של משרד הבריאות או קופות החולים, לפי העניין.
4. צה"ל לא יספק ממשאביו את התשתית התפעולית, הלוגיסטית והרפואית הנדרשת לביצוע החיסונים או הבדיקות הסרולוגיות. ביחס למערך האשפוז, צה"ל יספק את התשתית התפעולית, הלוגיסטית והרפואית הנדרשת בהתאם להסכם בין משרד הביטחון לקופות החולים.
5. הסיוע ניתן על ידי חיילי צה"ל בשירות סדיר ובשירות מילואים פעיל, בכפוף להגבלות ולאילוצים הנובעים מצורכי הצבא וממכסת כוח האדם שתיקבע בהתאם לאמור בסעיפים 7-6 שלהלן.
6. צה"ל רשאי לצמצם את מספר החיילים המוקצים למשימות בכל עת בהתאם לשיקול דעתו. ביחס למערך האשפוז הביתי, צה''ל יפעל בעניין זה בהתאם להסכם בין משרד הביטחון לקופות החולים.
7. ככל שיידרשו חיילים מעל המספר האמור בסעיף זה, יידרש תיקון של החלטת הממשלה.
8. משרד הבריאות יעמיד למשרד הביטחון את כלל המשאבים הנדרשים למימון פעילות הסיוע, בהתאם לאומדן העלות שיעביר משרד הביטחון למשרד הבריאות, לפי הצרכים שהוגדרו על ידי משרד הבריאות. התקציב להחלטה זו יוקצה בשנת 2021 בהתאם לסעיף 3ב לחוק יסוד: משק המדינה כנוסחו בחוק יסוד: משק המדינה (תיקון מס' 10 והוראת שעה לשנת 2020) ולתכנית המפורטת המעודכנת שאישרה הממשלה על פיו במסגרת החלטה מס' 326 מיום 16.08.2020, שעניינה אישור עדכון התוכנית המפורטת בהתאם לחוק יסוד: משק המדינה (תיקון מס' 10 והוראת שעה לשנת 2020).
9. להטיל על שר הביטחון למנות צוות שיקבע כללים ומבחנים לסיוע לחיילי מילואים שנקראו לשירות מילואים בהתרעה קצרה, כמשמעות מונח זה בפקודות הצבא, ועסקו בפעילות החיסונים כאמור בהחלטה זו וששירותם החל בפועל מיום 1 באוגוסט 2021 ועד למועד האחרון שבו יוקצו החיילים מכוח סעיף 2 להחלטה זו או שעסקו בפעולות סיוע נוספות שבוצעו לבקשת משרד הבריאות – סיוע בביצוע בדיקות סרולוגיות וסיוע במערך האשפוז הביתי, וששירותם החל בפועל מיום 1 באוגוסט 2021 והסתיים לפני המועד האחרון שבו יוקצו החיילים מכוח החלטה זו. זאת, בגין נזקים כלכליים שנגרמו להם עקב קריאתם לשירות מילואים (להלן: "חיילי מילואים זכאים"). הכללים והמבחנים יתייחסו, בין היתר, לחיילי מילואים זכאים שהם בעלי עסקים שהכנסתם נפגעה, סטודנטים, בעלי משפחות ואחרים. הצוות יטפל בבקשות של חיילי מילואים זכאים על פי הכללים והמבחנים כאמור. סך הסיוע בהתאם לסעיף זה יוקצה מתקציב הביטחון לשנת 2021 ולא יעלה על סכום של 500,000 ש"ח.
10. עד לאישורו בכנסת של תקציב המדינה לשנת 2021, כל הקצאות התקציבים לפי החלטה זו כפופות להוראות סעיף 3ב לחוק יסוד: משק המדינה ולסעיף 47ד לחוק יסודות התקציב, התשמ"ה-1985.
11. הארכת תקופות ההקצאה מכוח סעיף 2 להחלטה זו כפופה להוראות סעיף 6.
בהחלטה זו הממשלה מביאה לאישור את המלצותיהם של שר הביטחון ושל שר הבריאות הנוגעות להקצאת כוח אדם של צה"ל בשירות סדיר ובשירות מילואים לצורך סיוע לקופות החולים ומשרד הבריאות, במבצע הלאומי לחיסון אזרחי ישראל נגד נגיף הקורונה ונגד נגיף השפעת, וזאת לבקשת משרד הבריאות.