1. תכנית מערכי אכיפה עירוניים במודל מותאם למועצות אזוריות:
בהמשך להחלטות הממשלה מס' 1848 מיום 24.6.2010 שעניינה "מתכונת להפעלת שיטור עירוני בישראל – רפורמה בתחום הביטחון האישי", מס' 1645 מיום 07.07.2016 שעניינה "עדכון תבחינים וכללי תקצוב בתכניות שמפעיל המשרד לביטחון הפנים ברשויות המקומיות וקביעת אזורי עדיפות לאומית לעניין השתתפות המשרד לביטחון הפנים במימונן" ומס' 2415 מיום 16.02.2017 שעניינה "תכנית לחיזוק הביטחון האישי במרחב הכפרי" (להלן – החלטת הממשלה מס' 2415):
א. לרשום את הודעת המשרד לביטחון הפנים לפיה בכוונתו לבחון בשנים 2020-2019 מודל ניסיוני שבמסגרתו יופעלו מערכי אכיפה עירוניים במועצות אזוריות במודל המותאם למאפייני המועצות האזוריות, כפי שגובש במשרד לביטחון הפנים
(להלן – "מערכי אכיפה מועצתיים" או "התכנית"), אשר עיקריו יפורטו בהחלטה זו להלן:
1. מערכי האכיפה המועצתיים יפעלו על פי הוראות החוק לייעול האכיפה והפיקוח העירוניים ברשויות המקומיות (הוראת שעה), התשע"א-2011 (להלן – "החוק" או "החוק לייעול האכיפה והפיקוח העירוניים ברשויות המקומיות") ועל פי העקרונות שנקבעו בהחלטת הממשלה מס' 1848 מיום 24.6.2010, בשינויים הנדרשים, כפי שיפורטו בתפיסת ההפעלה שתגובש על ידי המשרד לביטחון הפנים, בתיאום עם משטרת ישראל.
2. התכנית תופעל, בשלב ראשון ובכפוף לתקציב המוקצה לביצוע התכנית, בעד עשר מועצות אזוריות אשר ייבחרו בהתאם לתבחינים המפורטים בנספח 1 להחלטה זו, מבין המועצות האזוריות אשר בתחומן מופעלת התכנית לחיזוק הביטחון האישי במרחב הכפרי מכוח החלטת הממשלה מס' 2415. הכללת המועצות האזוריות בתכנית תתבצע בהתאם להוראות החוק לייעול האכיפה והפיקוח העירוניים ברשויות המקומיות.
3. ככלל, מערכי האכיפה המועצתיים שיפעלו בתחומי כל מועצה אזורית במסגרת התכנית יורכבו מכוח שיטור ייעודי שימנה 7 שוטרים ומיחידת פיקוח ייעודית של פקחים מסייעים שתמנה 4 פקחים. המשרד לביטחון הפנים, בתיאום עם משטרת ישראל, יהיה רשאי לקבוע היקף כוח אדם שונה במערכי האכיפה המועצתיים.
ב. לצורך ביצוע המודל הניסיוני, יקצה המשרד לביטחון הפנים, מתקציבו, משאבים כמפורט להלן: המשרד יישא בעלות מימון כוח השיטור הייעודי במערכי האכיפה המועצתיים וכן בעלות האמצעים הנדרשים להפעלתו.
המועצות האזוריות הרלוונטיות יישאו בעלות מימון יחידת הפיקוח הייעודית שתופעל במערך האכיפה העירוני בתחומן – העמדת הפקחים המסייעים והאמצעים הנדרשים להפעלתה, לרבות הקצאת מבנה לפעילות מערכי האכיפה המועצתיים. המשרד לביטחון הפנים יהיה רשאי להשתתף במימון פקחים ביחידת הפיקוח הייעודית במועצות האזוריות וברכיבי הוצאה נוספים של המועצות האזוריות במסגרת התכנית, בהיקף שיקבע.
ג. להסמיך את השר לביטחון הפנים לפעול להארכת התכנית ו/או להוספת מועצות אזוריות לתכנית או לגרוע מועצות אזוריות מהתכנית, בהתאם לעקרונות התכנית, לתבחינים לבחירת ודירוג המועצות האזוריות המפורטים בנספח 1 להחלטה זו ולהוראות החוק לייעול האכיפה והפיקוח העירוניים ברשויות המקומיות, בכפוף לתקציב שיוקצה לנושא.
ד. המשרד לביטחון הפנים יציג לוועדת השרים למאבק באלימות, בתום שנת ההפעלה הראשונה במועצות האזוריות, את תוצאות הביניים של המודל הניסיוני.
2. תיקון טעויות סופר בהחלטת הממשלה מס' 2415:
לתקן טעויות סופר שנפלו בנספח 1 "תבחינים וכללים לצירוף מועצות אזוריות לתכנית לחיזוק הביטחון האישי במרחב הכפרי" להחלטת הממשלה מס' 2415 כמפורט להלן:
א. בסעיף 1 "כללי", במקום "הכללת רשויות עם מדד פריפריאלי נמוך מ-5" יבוא "הכללת רשויות מקומיות מאשכולות מדד פריפריאליות 5-1".
ב. בסעיף 2 "דירוג הרשויות", בסעיפים קטנים (1) ו- (2) במקום "בחמש השנים שקדמו למועד הכללת המועצה האזורית בתכנית" יבוא "בשלוש השנים שקדמו למועד הכללת המועצה האזורית בתכנית".
נספח 1
תבחינים וכללים לצירוף מועצות אזוריות להשתתפות בתכנית מערכי אכיפה עירוניים במועצות אזוריות:
1. דירוג המועצות האזוריות להשתתפות בתכנית מערכי אכיפה עירוניים במועצות אזוריות (להלן- התכנית) יתבצע בהתבסס על ציון ה"צורך" המורכב משקלול נתוני עבירות בתחומן, כפי שיפורט להלן, כך שככלל, ובכפוף לביצוע איזון בין מחוזות משטרת ישראל, כמפורט בסעיף 2 להלן, תינתן קדימות להכללת מועצות אזוריות בעלות "ציון צורך" גבוה על פני מועצות אזוריות בעלות "ציון צורך" נמוך, והכל בכפוף לתקציב המוקצה לנושא.
"ציון הצורך"- דירוג המועצות האזוריות הרלוונטיות להכללה בתכנית יתבצע על בסיס היקף העבירות שיפורטו להלן במועצות האזוריות, בשלוש השנים שקדמו למועד הפעלת התכנית, ביחס להיקף האוכלוסייה בתחומן. לצורך ביצוע הדירוג יינתן לכל מועצה אזורית ציון שיורכב מהנתונים ועל פי המשקולות שלהלן:
א. שיעור סל עבירות איכות חיים (הפרעת מנוחה, הקמות רעש, עברות רישוי מנהליות, השלכת פסולת ועוד) במועצה האזורית – (40%);
ב. שיעור סל עבירות הפע"ר (פריצה לרכב, פריצה לבית, פריצה לעסק וניסיון פריצה) במועצה האזורית – (20%);
ג. שיעור סל עבירות הרכוש (אשר לא נכללות בסל עבירות הפע"ר ועבירות איכות החיים) במועצה האזורית – (20%);
ד. שיעור סל עבירות חקלאיות והסגת הגבול במועצה האזורית (20%).
2. המשרד לביטחון הפנים יבצע איזון בהקמת מערכי האכיפה המועצתיים, בין מחוז צפון במשטרת ישראל ובין מחוז דרום במשטרת ישראל.
3. ככל שמועצה אזורית מסוימת שעמדה בתבחינים להכללה בתכנית, לא תוכלל בתכנית (בשל אי הסכמתה ו/או אי עמידתה בכלל התנאים הנדרשים ו/או אי העמדת המשאבים לשם הפעלת התכנית בתחומה), יפעל המשרד לביטחון הפנים להכללת מועצה אזורית אחרת בתכנית, בהתאם לדירוג "ציון הצורך" ולאיזון בין מחוזות משטרת ישראל, ובכפוף לתקציב המוקצה לנושא.