מה הוחלט?
בהמשך להחלטות הממשלה מספר 1300 מיום 9.2.2014, מספר 324 מיום 31.7.2015, מספר 609 מיום 29.10.2015, מספר 1107 מיום 18.1.2016, מס' 1957 מיום 1.8.2016 ומספר 467 מיום 25.10.2020:
1. בהתבסס על אבני היסוד שאומצו על ידי ממשלת ישראל בהחלטת הממשלה מס' 324 מיום 31.7.2015 לפעול לקידום היעדים הבאים:
א. צמצום הפערים בהישגים לימודיים ובהשכלה גבוהה, לרבות עידוד מצוינות ולמידה של מקצועות בתחומי המדעים והטכנולוגיה;
ב. צמצום הפערים בתעסוקה ובשכר על ידי שדרוג בתעסוקה וחתירה לייצוג הולם של אזרחי ישראל יוצאי אתיופיה בכל שדרות השירות הציבורי ובמגזר הפרטי;
ג. חיזוק הרווחה, הבריאות הפיזית והנפשית ותחושת הביטחון האישי של אזרחי ישראל יוצאי אתיופיה באמצעות מתן שירותים ההולמים את מגוון הצרכים הקיימים בתחומי המשפחה, הדיור והקהילה והבטחת מיצוי הזכויות בתחומים אלה;
ד. חיזוק המעורבות וההשתתפות של אזרחי ישראל יוצאי אתיופיה בחברה הישראלית באמצעות עידוד מעורבות קהילתית, פעילות חינוכית בלתי פורמאלית ברשויות ובגופים הבלתי פורמאליים ושירות משמעותי בצה"ל, תוך הרחבת ההיכרות של כלל אזרחי ישראל עם המורשת הייחודית של יוצאי אתיופיה וההכרה בתרומתם לחברה הישראלית;
ה. הפחתת ההיקף של אזרחי ישראל יוצאי אתיופיה המופנים למסגרות כגון מסגרות ייעודיות, חינוך מיוחד, עיכובים ומעצרים ואשפוזים פסיכיאטריים באמצעות שיפור היכולת של אנשי מקצוע לתת מענה מותאם לצורכיהם במסגרות אחרות, והכול בכפוף לטובת הילד;
2. מדיניות משרדי הממשלה הרלוונטיים לעניין בכל התחומים האלה תתבסס על העקרונות הבאים:
א. שימור תכניות שהביאו להישגים;
ב. המשך חתירה לשילובם של יוצאי אתיופיה בכלל פעולות המשרדים לפי צורכיהם;
ג. שילוב אמצעים להתמודדות אפקטיבית עם השלכות שליליות של הטיות והסללה;
ד. עבודה משותפת עם הרשויות המקומיות על מנת להבטיח מענה אפקטיבי ומותאם ברמת הרשות המקומית;
3. להאריך את התכנית לשילוב יוצאי אתיופיה לשנים 2022-2021, כמפורט להלן ולהפעיל במסגרתה את תכניות ההמשך שגובשו במשרדי החינוך, הרווחה והביטחון החברתי, הכלכלה והתעשייה, התרבות והספורט, ביטחון הפנים וההתיישבות (שחלק מתוכנית משרד החינוך הועברה לאחריותו בשנת 2020) (להלן – המשרדים). תכניות המשך אלה תתבצענה על בסיס הלקחים שהופקו מיישום התוכניות בשנים 2020-2016 (שנות הלימודים תשע"ז-תשפ"א), ובהתאם ליעדים ולעקרונות שפורטו בסעיפים 1 ו-2 שלעיל.
א. לתוכנית משרד החינוך יוקצה עבור שנת הלימודים תשפ"ב תקציב בהיקף 60 מיליון ש"ח בשנת 2021. המשאבים יוקצו לתחומים הבאים:
1. קידום הישגים לימודיים בכל שלבי החינוך במטרה לסגור את הפערים בין יוצאי אתיופיה לכלל התלמידים דוברי העברית;
2. קידום שותפות עם הורים, בניית אמון וחיזוק הורים באמצעות המסגרת החינוכית;
3. הגדלת היקף התלמידים המאותרים כמחוננים ומצטיינים, הגדלת היקף הזכאים לתעודות בגרות מצטיינת והגדלת היקף המשתתפים בתוכניות למצטיינים בכל שלבי החינוך;
4. הכלת תלמידים יוצאי העדה האתיופית בחינוך הרגיל טרם הפנייתם לשירותי חינוך מיוחדים, ניטור בקרה וצמצום מספר התלמידים עם מוגבלות בשכיחות גבוהה המופנים לוועדות זכאות ואפיון;
5. פעילויות בלתי פורמליות לילדים ולנוער;
6. הגדלת היקף המתגייסים לתפקידי איכות, הגדלת היקף המגיעים לקצונה והפחתת ליקויי השירות בצה"ל באמצעות חיזוק ההכנה לצה"ל;
7. תמיכה בהשתתפות מלש"בים יוצאי אתיופיה במכינות קדם צבאיות חצי שנתיות ובשנת שירות באמצעות מלגות;
8. הכשרה, העצמה הכנה ופיתוח של עובדי הוראה וטיפוח מועמדים לעתודה ניהולית;
9. הגדלת מספר המורים יוצאי אתיופיה המשולבים במערכת החינוך;
ב. לתכנית משרד הכלכלה והתעשייה – זרוע העבודה, יוקצו 12.5 מיליון ש"ח לשנת 2021 ו-12.5 מיליון ש"ח לשנת 2022. התקציבים יוקצו לטובת תכנית לשדרוג מקצועי של עובדים צעירים יוצאי אתיופיה כבסיס להגדלת כושר ההשתכרות והאופק התעסוקתי של עובדים יוצאי אתיופיה. המשאבים יוקצו לתחומים הבאים:
1. הכשרות לקידום ולשדרוג מקצועי. יינתן דגש על הכשרות במקצועות מבוקשים במשק כגון הכשרות לשילוב בתעשיית ההייטק ולימודי הנדסאים וטכנאים מוסמכים.
2. פיתוח כישורים לעולם העבודה המשתנה כולל שיפור כישורי השפה האנגלית, כישורי מחשב ואוריינות דיגיטאלית.
3. הכוון אישי ובניית מסלול פיתוח קריירה מותאם לפרט אשר יכלול אבחון תעסוקתי, ליווי פרטני וקבוצתי לאורך תהליכי ההכשרה וחיפוש העבודה וחיבור למעסיקים וסיוע בתהליך ההשמה.
4. המשרד יגדיר במשותף עם המטה לשילוב יוצאי אתיופיה יעדים לתכנית ובכללם יעדים להשמה בתעסוקה ולשדרוג תעסוקה.
ג. לתוכנית משרד הרווחה והביטחון החברתי יוקצו 15 מיליון ש"ח בשנת 2021 ו-5 מיליון ש"ח בשנת 2022.
המשאבים יוקצו לתחומים הבאים:
1. טיפול במשפחות הנזקקות לשירותי הרווחה, שיקומן והפחתת מספר המשפחות הרשומות במחלקות לשירותים חברתיים;
2. שילוב משפחות, נערים וצעירים יוצאי אתיופיה בכלל שירותי הרווחה על פי צורכיהם;
3. הקניית שירותים ייעודיים לאוכלוסייה מבוגרת בעלת חסמים שפתיים, ובכללם מועדונים קהילתיים מוכרים על ידי משרד הרווחה והביטחון החברתי.
4. הפחתת מספר הילדים המוצאים מבתיהם למסגרות חוץ ביתיות ואומנה ע"י עידוד מתן מענים בקהילה, והכול בכפוף לטובת הילד;
5. פעולות לצמצום מעורבות נערים ונערות בפלילים ותמיכה במשפחותיהם.
ד. לתוכנית משרד התרבות והספורט יוקצו 10 מיליון ש"ח לשנים 2022-2021, המשאבים האמורים יוקצו לעידוד ילדים ונערים בעלי פוטנציאל להצטרף לחוגי ספורט ולפעילויות ספורט בשנות הלימוד תשפ"ב ו-תשפ"ג.
ה. לתוכנית משרד ההתיישבות יוקצה סך של 2 מיליון ש"ח בשנת 2021 בעבור שנת הלימודים תשפ"ב, וסך של 2 מיליון ש"ח בשנת 2022 עבור שנת הלימודים התשפ"ג. המשאבים יוקצו לתמיכה בהשתתפות מלש"בים יוצאי אתיופיה במכינות קדם צבאיות שנתיות.
ו. לתוכנית המשרד לביטחון הפנים יוקצו 15.5 מיליון ש"ח לשנת 2021 ו-18.6 מיליון ₪ לשנת 2022 עבור התחומים הבאים:
משטרת ישראל
1. הגברת פעילות הפיקוח, הבקרה וההדרכות להתאמת פעילות המשטרה בכל הנוגע לאוכלוסיית יוצאי אתיופיה כך שהשימוש בסמכויות אכיפה יבוצע באופן שוויוני ועל בסיס עקרונות המלחמה בפשיעה, תוך הפחתת שיטור יתר ותיוג של אוכלוסייה זו, שיבואו לידי ביטוי בהפחתת היקף תיקי המגע הנפתחים כנגד קטינים ובגירים יוצאי אתיופיה, בהתאמה להיקפם בכלל האוכלוסייה;
2. הפעלת מערך שיטור קהילתי בתחנות שבאחריותן ריכוזים של תושבים יוצאי אתיופיה בהתאם לתורת הפעלה שתגובש והפעלת מערך מניעה והסברה בתחום הנוער;
3. דיווח נתונים עיתיים בפילוח לפי תחנות משטרה על פי מדדים שייקבעו בתיאום בין צוות היישום והמעקב לבין משטרת ישראל, לרבות ביחס לממצאי בקרות על חקירות, עיכובים ומעצרים של קטינים ובגירים יוצאי אתיופיה.
4. פעילות להגברת תחושת הביטחון האישי של אזרחים יוצאי אתיופיה ולמניעת אלימות ושימוש בסמים ובאלכוהול, בהתאם לתכנית שתגובש על ידיה בשיתוף צוות היישום והמעקב במשרד ראש הממשלה ובשיתוף הרשות הלאומית לביטחון קהילתי.
הרשות הלאומית לביטחון קהילתי תפעל להגברת תחושת הביטחון האישי של אזרחים יוצאי אתיופיה ולמניעת אלימות ושימוש בסמים ובאלכוהול, בהתאם לתוכנית שתגובש על ידיה בהתאם לכללים שייקבעו במשרד בנושא ובשיתוף המטה לשילוב יוצאי אתיופיה במשרד ראש הממשלה.
4. להטיל על צוות היישום והמעקב במשרד ראש הממשלה, מלבד התפקידים שהוגדרו לו בהחלטת הממשלה מס' 609 מיום 29.10.2015, לבצע גם את התפקידים הבאים:
א. יישום ובקרה על מתווה עבודה לרשויות המקומיות שבהן מספר גבוה של יוצאי אתיופיה, לאחר היוועצות עמן, על מנת להבטיח יישום מדיניות הממשלה והתוכניות באופן מותאם לרשויות השונות;
ב. בניית מערך מידע שישמש את הממשלה והמשרדים למעקב אחר מצבם של יוצאי אתיופיה וקבלת החלטות ביחס לשילובם;
ג. קידום שיתוף הציבור בפעילות התוכנית ברמת המשרדים והרשויות המקומיות ושקיפות של פעולות התכנית לציבור;
ד. לבצע בתיאום עם אגף תקציבים במשרד האוצר ותוך היוועצות עם מנכ"ל משרד ראש הממשלה ומנכ"לי המשרדים ניוד תקציבים בין סעיפי התוכנית לשילוב יוצאי אתיופיה בהתאם לצרכים ולאבני היסוד;
ה. לגבש יחד עם המשרדים השותפים דרכי פעולה קבועות להבטחת שילובם המיטבי של ישראלים יוצאי אתיופיה בתחומי האחריות של המשרדים ומדדים שיאפשרו מעקב ובקרה אחר תוצאות דרכי הפעולה שהוגדרו;
ו. לזהות יחד עם המשרדים, הרשויות המקומיות וציבור יוצאי אתיופיה סוגיות, אתגרים וחסמים רוחביים המשפיעים על היקף ואיכות שילובם המיטבי של אזרחים ממוצא אתיופי ולהוביל מהלכים להתמודדות עם אתגרים, סוגיות וחסמים אלה;
ז. להציג בפני הממשלה, במחצית שנת 2022, הערכת מצב ביחס להשגת יעדי התוכנית עד כה, פערים שנותרו ואמצעים שיש לנקוט על מנת לבסס את דרכי הפעולה שגובשו במשרדים להבטחת השגת כלל היעדים ושילובם המיטבי של יוצאי אתיופיה בשנים הבאות.
ח. להמשיך ולהוביל את הוועדה הבין-משרדית שמונתה על ידי מנכ"ל משרד ראש הממשלה בחודש ינואר 2017 שתפקידיה הם:
1. מעקב ובקרה בנוגע להתקדמות בהשגת יעדי התכנית הממשלתית;
2. קבלת החלטות בנוגע לטיפול בין-משרדי בסוגיות רוחב;
3. קבלת החלטות בנוגע ליישום התכנית הממשלתית ברשויות המקומיות.
5. ועדות המעקב המקצועיות המייעצות במשרדים, שמונו מכוח החלטות ממשלה מס' 609 מיום 29.10.2015, מס' 1107 מיום 18.1.2016 ומס' 1957 מיום 1.8.2016 תתכנסנה לפחות שלוש פעמים במהלך הפעלת התכניות ההמשכיות מכוח החלטה זו ותקבלנה דיווח ביחס להתקדמות המשרדים בביצוע התכניות. כמו כן ידונו ועדות המעקב בחסמים ליישומן של התכניות ובנושאים נוספים הנוגעים לשילובם המיטבי של אזרחי ישראל יוצאי אתיופיה בתחומי העיסוק של המשרדים ויגבשו המלצות למנכ"לי המשרדים להתמודדות עם סוגיות האלה.
6. לתקן את החלטת הממשלה מס' 289 מיום 1 באוגוסט 2021, כך שבנספח להחלטה, במקום:
משרד ראש הממשלה
045101
מטה המשרד
139,100
97,400
פעולות, טיפול בהתמכרויות, קליטת עולי צרפת
יבוא:
משרד ראש הממשלה
045101
מטה המשרד
129,100
87,400
פעולות, טיפול בהתמכרויות, קליטת עולי צרפת
משרד הכלכלה והתעשייה
364201
עידוד תעסוקת אוכלוסיות ייעודיות
10,000
10,000
תכנית לשדרוג מקצועי של עובדים צעירים יוצאי אתיופיה כבסיס להגדלת כושר ההשתכרות והאופק התעסוקתי של עובדים יוצאי אתיופיה
7. בהמשך להחלטת הממשלה מס' 467 מיום 25 באוקטובר 2020, לצורך מימון החלטה זו בשנת 2021, ובכפוף לאישור תקציב המדינה לשנת 2021 כאמור בסעיף 9 שלהלן:
א. למימון סעיף 3(א) – משרד האוצר יקצה סכום של 45 מיליון ש"ח ומשרד החינוך יקצה מתקציבו 15 מיליון ש"ח בשנת 2021.
ב. למימון סעיף 3(ב) – משרד הכלכלה והתעשייה יקצה מתקציבו סכום של 12.5 מיליון ש"ח בשנת 2021.
ג. למימון סעיף 3(ג) – משרד האוצר יקצה סכום של 15 מיליון ש"ח בשנת 2021.
ד. למימון סעיף 3(ד) – משרד האוצר יקצה סכום של 4 מיליון ש"ח בשנת 2021 ומשרד התרבות והספורט יקצה מתקציבו סכום של 3 מיליון ש"ח בשנת 2021.
ה. למימון סעיף 3(ה) – משרד האוצר יקצה סכום של 2 מיליון ש"ח בשנת 2021.
ו. למימון סעיף 3(ו) – המשרד לביטחון הפנים יקצה 10.7 מיליון ש"ח מתקציב משטרת ישראל בשנת 2021 וכן יוקצו 4.8 מיליון ש"ח מתקציב הרשות הלאומית לביטחון קהילתי.
8. בהתאם לסעיף 40א לחוק יסודות התקציב, התשמ"ה-1985, לצורך מימון החלטה זו בשנת 2022:
א. למימון סעיף 3(ב) משרד הכלכלה והתעשייה יקצה מתקציבו סך של 12.5 מיליון ש"ח בשנת 2022 לצורך מימון פעולה מאזנת, כהגדרתה בסעיף 40א לחוק האמור.
ב. למימון סעיף 3(ג) משרד הרווחה והביטחון החברתי יקצה מתקציבו 5 מיליון בשנת 2022 לצורך מימון פעולה מאזנת כהגדרתה בסעיף 40א לחוק האמור.
ג. למימון סעיף 3(ד) משרד התרבות והספורט יקצה מתקציבו 3 מיליון ש"ח בשנת 2022 לצורך מימון פעולה מאזנת כהגדרתה בסעיף 40א לחוק האמור.
ד. למימון סעיף 3(ה) משרד ההתיישבות יקצה מתקציבו 2 מיליון ש"ח בשנת 2022 לצורך מימון פעולה מאזנת כהגדרתה בסעיף 40א לחוק האמור.
ה. למימון סעיף 3(ו) המשרד לביטחון הפנים יקצה בשנת 2022 10.7 מיליון ש"ח מתקציב משטרת ישראל ו-7.9 מיליון ש"ח מתקציב הרשות הלאומית לביטחון קהילתי.
9. יישום החלטת ממשלה זו, ובכלל כך, התכנית והקצאת המקורות המפורטים בהחלטה זו, מותנים באישור תקציבי המדינה לשנים 2021 ו-2022, בהתאם להצעת חוק התקציב לשנת הכספים 2021, התשפ"א-2021 ולהצעת חוק התקציב לשנת הכספים 2022, התשפ"א-2021.
כחלק מהמדיניות הממשלתית לשילובם של אזרחי ישראל ממוצא אתיופי בחברה הישראלית, הממשלה מאשרת את המשך התוכניות לשילובם, ביניהם:
צמצום הפערים בהישגים לימודיים ובהשכלה גבוהה, לרבות עידוד מצוינות ולמידה של מקצועות בתחומי המדעים והטכנולוגיה, צמצום הפערים בתעסוקה ובשכר על ידי שדרוג בתעסוקה וחתירה לייצוג הולם של אזרחי ישראל יוצאי אתיופיה בכל שדרות השירות הציבורי ובמגזר הפרטי. חיזוק המעורבות וההשתתפות של אזרחי ישראל יוצאי אתיופיה בחברה הישראלית באמצעות עידוד מעורבות קהילתית, פעילות חינוכית בלתי פורמאלית ברשויות ובגופים הבלתי פורמאליים ושירות משמעותי בצה"ל, תוך הרחבת ההיכרות של כלל אזרחי ישראל עם המורשת הייחודית של יוצאי אתיופיה וההכרה בתרומתם לחברה הישראלית, הגדלת היקף המתגייסים לתפקידי איכות, הגדלת היקף המגיעים לקצונה והפחתת ליקויי השירות בצה"ל באמצעות חיזוק ההכנה לצה"ל, והגדלת מספר המורים יוצאי אתיופיה המשולבים במערכת החינוך.