בחינת הוצאת הליכים מהמערכת
1 . בהמשך להחלטת הממשלה מס' 3437 מיום 11 בינואר 2018 ובהמשך לדו"ח הצוות הבין-משרדי לבחינת סמכות הדיון בעבירות תעבורה מסוג "ברירת משפט", להורות לשר המשפטים:
א. להקים צוות בין-משרדי שיבחן את האפשרות לקבוע כי עבירות הסדר, ובראשן עבירות קנס מכוח חוק סדר הדין הפלילי [נוסח משולב], התשמ"ב-1982, או עבירות מינהליות כמשמען בחוק העבירות המינהליות, התשמ"ו-1986 (להלן – העבירות הרלוונטיות), תועברנה מהמישור הפלילי למנגנון מינהלי מלא שיכלול דיון משפטי בפני בית דין מינהלי או הליך השגה מינהלי אחר. בכלל יבחן הצוות –
1) אפיון וקביעה של קווים מנחים לסוגי העבירות הרלוונטיות המתאימות לדיון בהליך מינהלי בפני בית דין מינהלי, חלף דיון בהליך פלילי, וכן לאופן קביעת מנגנון ההשגה המינהלי. בבחינה זו ייקח הצוות בחשבון, בין היתר, את חומרת העבירות הרלוונטיות והסטיגמה הפלילית המיוחסת להן; את יעילות האכיפה הקיימת; את השפעתה על התנהגות הציבור; את זכויות הנידון בהליך; את המורכבות העובדתית בהוכחת העבירות ויוודא כי מדובר במערכת עובדות בלתי מורכבת המתאימה לדיון לפי סדרי הדין המינהליים; את הסמכויות הנדרשות לצורך אכיפת העבירות.
2) בחינת העבירות הרלוונטיות והתאמתן להסדר זה. לצורך כך, הצוות יבחן את העבירות הרלוונטיות בתחומי אחריותם של כלל משרדי הממשלה וכן יבחן את המקובל בעולם בכל הנוגע לעבירות אלו.
3) בית דין מינהלי או הליך השגה מינהלי אחר, המתאים לדון בעבירות הרלוונטיות שיימצאו מתאימות להסדר זה, תוך התייחסות לסוגי העבירות השונות, והכל באופן שיבטיח קיום הליך הוגן וצודק, אשר יהיה בו בכדי להבטיח את זכויותיו של הפרט.
ב. הצוות יגיש את מסקנותיו לשר המשפטים כדלקמן:
1) בתוך 120 יום יוגש דו"ח ביניים אשר יכלול את מסקנות הצוות בכל הנוגע לסעיף קטן (א)(1).
2) לאחר אישור השר את דו"ח הביניים, הצוות יפנה למשרדי הממשלה וליחידות הסמך על מנת שיבחנו את העבירות הרלוונטיות המצויות בתחומן בשים לב לקווים המנחים ולאמות המידה שהתווה הצוות. משרדי הממשלה ויחידות הסמך יעבירו, בתוך 90 יום ממועד הפנייה אליהם, את התייחסותם לצוות בדבר עבירות שעשויות להתאים להסדר המוצע.
3) בתוך 180 יום ממועד קבלת התייחסות משרדי הממשלה ויחידות הסמך, יוגש דו"ח הכולל המלצות בעניין בחינת העבירות המתאימות להסדר זה ומנגנון ההשגה המינהלי המתאים להן.
ג. הצוות יכלול, בין השאר, את נציגי הגופים הבאים:
1) נציגי משרד המשפטים ואחד מהם יהיה יושב הראש;
2) אגף התקציבים במשרד האוצר;
3) הנהלת בתי המשפט;
4) המשרד לביטחון הפנים;
5) משטרת ישראל;
6) נציג מתחלף לעניין הבחינה המנויה בסעיפים קטנים (א)(2) ו- (3) מטעם המשרד שהשר העומד בראשו הוא השר הממונה על ביצוע החיקוק שבמסגרתו נקבעו העבירות.
ד. הצוות יהיה רשאי להתייעץ עם גורמים שונים, ממשלתיים או אחרים, לשם הבחינה.
ה. בסעיף זה, "עבירות הסדר" – עבירות מכוח איסור (mala prohibita), שאין להן אופי פלילי מובהק ונועדו להסדרת תחומים מסוימים.
דיגיטציה של ההליך הפלילי
2 . במטרה להביא לדיגיטציה מלאה של ההליך הפלילי והדיווחים בין הגופים השונים – החל משלב החקירה, דרך התביעה המשטרתית והפרקליטות, הסנגוריה ועד להשלמת ההליך בבית המשפט, לייעל את ההליך הפלילי ואת האפקטיביות שלו, בשים לב לגידול החד בכמות חומרי החקירה בשנים האחרונות, ותוך שמירה על זכויות הנחקרים והחשודים, יוקם צוות ליישום של הליך חקירה דיגיטלי, בשיתוף משרד המשפטים, המשרד לביטחון הפנים, אגף התקציבים במשרד האוצר, מטה ישראל דיגיטלית והנהלת בתי המשפט. הצוות יגבש תכנית רב שנתית ובה מטרות, יעדים ומדדים לקידום הפרויקט.
היוועדות חזותית בבתי דין מנהליים
3 . להנחות את שר המשפטים לגבש המלצות בדבר אופן קיום דיונים בהיוועדות חזותית בבתי דין מינהליים, לרבות קביעת אמות מידה ושיקולים רלוונטיים, במטרה לייעל את עבודת בתי הדין המינהליים, להנגיש את ההליך המשפטי, תוך שמירה על זכויות הצדדים במהלך הדיון המשפטי והבטחת הליך משפטי הוגן וצודק.
4 . להטיל על שר המשפטים להפיץ תזכיר לתיקון חוק בתי דין מנהליים, התשנ"ב-1992, כך שתיקבע בו סמכות בתקנות תחולתן של הוראות שיאפשרו לבתי דין מנהליים לקיים דיונים באמצעים טכנולוגיים, וזאת בהתאם להמלצות שיגובשו כאמור.