מה הוחלט?
במטרה לייעל ולשפר את מנגנוני מערכי האבטחה בישראל בהתאם לצרכים הביטחוניים לצד שיקולים כלכליים ומשקיים הנובעים מהנחיות האבטחה השונות ולטובת הטמעת כלים שיאפשרו בחינה מיטבית של ההנחיות:
1 . לתקן את החוק להסדרת הביטחון באופן הבא:
א. תוקם ועדה מייעצת להיבטי כלכלה, משק וניהול סיכונים באבטחה בגופים ציבוריים (להלן – הוועדה המייעצת) שאלה יהיו חבריה: נציג רשות האסדרה שיהיה יושב הראש, נציג הגוף שממנו מגיע הקצין המוסמך לפי העניין, נציג אגף תקציבים במשרד האוצר, נציג בעל מומחיות בתחום האבטחה שימנה השר הרלוונטי בהתאם לזהות הקצין המוסמך מקרב עובדי משרדו או מקרב הציבור; לעניין גוף ציבורי שאינו משרד ממשלתי – נציג המשרד הממשלתי האחראי על הגוף הציבורי. כל חברי הוועדה יידרשו להיות בעלי סיווג ביטחוני מתאים להנחיות שיידונו.
ב. קיום הוועדה המייעצת, סמכויותיה ותוקף החלטותיה לא ייפגעו מחמת שנתפנה מקומו של חבר בה או מחמת ליקוי במינויו או בהמשך כהונתו ובלבד שמכהנים בה רוב חבריה; מבלי לגרוע מהאמור, המניין החוקי לישיבת הוועדה המייעצת יהיה רוב חבריה ובהם נציג הגוף שממנו מגיע הקצין המוסמך, אלא אם לא מונה נציג זה או בחר להיעדר מהישיבה; הוועדה תקבע את סדרי עבודתה, ככל שלא נקבעו לפי החוק להסדרת הביטחון ובכפוף למגבלות סיווג ביטחוני ואבטחת מידע.
ג. תפקיד הוועדה המייעצת לייעץ לקצין המוסמך בשאלות הנוגעות לתהליך קבלת ההחלטות וניהול הסיכונים בשים לב להשפעות הכלכליות, התקציביות והמשקיות של הנחיות מקצועיות מן הסוגים המפורטים בסעיף י"ג (להלן: "ההנחיות המקצועיות הנבחנות"), ככל שישנן. חוות דעת הוועדה המייעצת תכלול את מסקנותיה בדבר אופן הביצוע של תהליך בחינת ניהול הסיכונים אל מול השיקולים הכלכליים, התקציביים וההשפעות המשקיות, ועשויה לכלול המלצות לטיוב של התהליך האמור; חוות דעת הוועדה המייעצת תהא מייעצת ולא יהיה בה כדי לגרוע מסמכותו של הקצין המוסמך ליתן הנחיות מקצועיות לפי סעיף 10 לחוק להסדרת הביטחון.
ד. הקצין המוסמך לא ייתן לגופים ציבוריים הנחיות מקצועיות מן הסוגים המפורטים בסעיף י"ג אלא לאחר ששקל שיקולים כלכליים ותקציביים וכן השפעות משקיות שעשויות להיווצר בשל ההנחיה ולאחר שהביא לפני הוועדה המייעצת את ההנחיה ושקל את המלצותיה, ככל שניתנו. הקצין המוסמך רשאי לפנות לגוף הציבורי לקבלת אומדן ראשוני של העלויות של ההנחיות המקצועיות הנבחנות וסקירת השלכות משקיות אפשריות. הגוף הציבורי ימסור אותן לקצין המוסמך בתוך 15 ימים מיום שפנה אליו.
ה. הוראות סעיף ד' לעיל לעניין החובה להתייעץ עם הוועדה המייעצת טרם מתן ההנחיות ייכנסו לתוקף לאחר הקמת הוועדה המייעצת, לפי העניין, ביחס לכל קצין מוסמך ובלבד שמונו רוב חבריה, ובכללם יושב הראש.
ו. לשם גיבוש חוות דעתה, הקצין המוסמך יעביר לעיון הוועדה המייעצת את טיוטת ההנחיות המקצועיות הנבחנות, עם העתק לגוף הציבורי, יחד עם הפרטים הבאים:
1) הסבר בדבר הצורך האבטחתי שאותו ישרתו ההנחיות המקצועיות הנבחנות; במקרה של הנחיות מקצועיות נבחנות שגובשו יחד עם הגוף הציבורי, ההסבר שיוגש יכול שייערך על ידי הגוף הציבורי, לפי שיקול דעתו של הקצין המוסמך;
2) אומדן ראשוני של עלויות מוערכות של יישום ההנחיות המקצועיות הנבחנות וסקירת השלכות משקיות אפשריות, על בסיס התייעצות עם הגורמים שימצא לנכון, לפי שיקול דעתו של הקצין המוסמך; הקצין המוסמך יוכל לבחור להנחות את הגוף הציבורי להעביר את האומדן והסקירה ישירות לוועדה המייעצת עם העתק אל הקצין המוסמך;
3) התייחסות להיבטי ניהול סיכונים ובחירת אסטרטגיית טיפול בסיכונים וניתוח תוחלת הסיכון וברמה שאלה מצויות בידו, העלות של חלופות אפשריות, מול התועלת מהן ותוך השוואה ביניהן.
ז. הוועדה המייעצת רשאית לפטור את הקצין המוסמך מהעברת מסמכים או התייחסות לפרטים המפורטים בסעיף ו' לעיל, כולם או חלקם, בהתאם לשיקול דעתה.
ח. בתוך 15 ימים מיום שהמציא הקצין המוסמך את המסמכים לוועדה המייעצת כאמור בסעיף ו', הגוף הציבורי רשאי להעביר לוועדה המייעצת ניתוח עלות יישום ההנחיות מטעמו וכן ניתוח השפעות משקיות, ככל שישנן, עם העתק לקצין המוסמך. במקרים המתאימים רשאית הוועדה המייעצת לבקש מן הגוף הציבורי גם השוואה בין-לאומית לגבי ההנחיות המקצועיות הנהוגות בקרב מדינות מפותחות בעולם ביחס לאיומים דומים.
ט. פנה הקצין המוסמך לוועדה המייעצת להתייעצות כאמור בסעיף ד', תודיע לו הוועדה המייעצת בכתב בתוך 30 ימים אם בכוונתה לייעץ לו בעניין ההנחיות המקצועיות נושא פנייתו. הודיעה הוועדה המייעצת כי בכוונתה לייעץ לקצין המוסמך, תמסור לו את חוות דעתה בעניין ההנחיות בתוך 90 ימים מיום שקיבלה את המסמכים כאמור בסעיף ו'. דיוניה של הוועדה המייעצת בעניינים מסווגים יהיו חסויים והמלצותיה יימסרו לבעלי סיווג ביטחוני מתאים בלבד.
י. לא הודיעה הוועדה המייעצת על כוונתה לייעץ לקצין בתוך 30 ימים או הודיעה שאין בכוונתה לייעץ כאמור או לא מסרה לקצין את חוות דעתה בתוך 90 ימים מקבלת המסמכים, הקצין המוסמך יהיה רשאי לתת את ההנחיות המקצועיות גם בלא חוות דעתה של הוועדה המייעצת.
יא. הקצין המוסמך יתעד באופן מרוכז את ההנחיות המקצועיות אשר נתן לגופים הציבוריים המונחים על-ידו.
יב. הנחיה מקצועית, שעלות יישומה היא לפחות בסכום הנקוב בהגדרת "הצעת חוק תקציבית" בסעיף 3ג לחוק יסוד: משק המדינה (בסעיף זה – עלות תקציבית), תהיה תקפה לתקופה שלא תעלה על חמש שנים, אולם אין בכך כדי למנוע מהקצין המוסמך, לאחר שפעל כאמור בסעיף ד', לחדש את ההנחיה המקצועית לתקופות נוספות.
יג. הנחיות מקצועיות שיוגשו להתייעצות עם הוועדה המייעצת (הנחיות מקצועיות נבחנות) יהיו:
1) הנחייה מקצועית ראשונה של קצין מוסמך לגוף ציבורי אשר לא הונחה על ידו בעבר לענין אותו תחום פעולות אבטחה.
2) בחינת כלל ההנחיות המקצועיות מאותו תחום פעולות אבטחה שניתנו לגוף ציבורי כמכלול, פעם ב-5 שנים, ככל שעלותן המצטברת עולה על כפל עלות תקציבית; הנחיות מקצועיות מסוג זה שניתנו לפני מועד כניסת תיקון החוק לתוקף, יובאו לבחינת הוועדה המייעצת בתוך חמש שנים ממועד כניסת תיקון החוק לתוקף, במועד שתקבע הוועדה בתיאום עם הקצינים המוסמכים.
3) שינוי בהנחיות מקצועיות באותו תחום פעולות אבטחה הניתנות לגוף ציבורי במהלך שנה נתונה, אשר עונה על אחד או יותר מהקריטריונים הבאים:
א) עלות יישום השינוי ביחס לגוף ציבורי היא לפחות בגובה עלות תקציבית.
ב) עלות יישום שינוי ההנחיה עולה על 25% מעלות ההנחיה הקיימת, על בסיס הערכה התקציבית של הגוף הציבורי, ובלבד שהעלות של יישום שינוי ההנחיה לא פוחתת ממחצית העלות התקציבית.
ג) שינוי ההנחיה חל על כמה גופים ציבוריים הכפופים להנחיית הקצין המוסמך ועלותם המצטברת עולה על פי שלוש מהעלות התקציבית.
ד) הגוף הציבורי הניח בפני הקצין המוסמך ממצאים מבוססים, המעלים חשש ממשי כי ההנחיה עשויה להביא לפגיעה בתוצר, בפריון, ביוקר המחיה או בשגרת החיים התקינה.
יד. על אף האמור בסעיף י"ג, הוועדה המייעצת רשאית לפטור קצין מוסמך מהתייעצות עמה, בעניינים מסוימים או בהנחיות מקצועיות הניתנות לגופים ציבוריים מסוימים, אם מצאה כי לא מתקיימות התכליות שלשמן מבוצעת ההתייעצות.
טו. הוועדה המייעצת לא תדון בהנחיות מקצועיות שהן אחד או יותר מהסוגים הבאים:
1) הנחיות מקצועיות של קצין מוסמך לגוף שאליו הוא משתייך.
2) חלה על הקצין המוסמך חובת התייעצות אחרת בחוק להסדרת הביטחון עם גורם השוקל שיקולים כלכליים, תקציביים והשפעות משקיות.
3) כאשר התקבלה החלטה של הממשלה או של ועדת השרים שהוקמה לפי סעיף 5 לחוק שירות הביטחון הכללי, התשס"ב-2002 בעניין הנחיה מקצועית לגוף ציבורי לפי סעיף 7(ב)(2) או 7(ב)(4) לאותו חוק.
4) הנחיות מקצועיות של מלמ"ב למשרד הביטחון, ל"מפעלי מערכת הביטחון" ומפעלים המייצרים מוצרים עבור מערכת הביטחון, כפי שמוגדרים בצו של שר הביטחון, בהתאם לפרט (3) לתוספת הראשונה לחוק ולהוראות סעיף 20 לחוק.
טז. מצא הקצין המוסמך כי ישנה דחיפות ביטחונית, יהיה רשאי לתת את ההנחיות המקצועיות מהסוגים המפורטים בסעיף י"ג ללא התייעצות עם הוועדה ובלבד שיגיש הקצין המוסמך את ההנחיות להתייעצות עם הוועדה המייעצת בתוך 180 יום.
יז. סעיף 11 לחוק יתוקן כך שנציג הציבור בוועדת הערר מתחום הניהול והכלכלה ימונה על ידי שר האוצר וראש הממשלה, השר או שר הביטחון, לפי העניין.
יח. השר, או מי שהוא הסמיך לכך, יפרסם טופס מקוון להגשת עררים אשר יהיה נגיש ומפורסם לציבור באמצעים המתאימים לסיווג הביטחוני של ההנחיות המקצועיות הנדונות וזאת בתוך 180 יום מתיקון חוק זה. הקצין המוסמך יידע בכתב, בעת קביעת ההנחיות וביצוע הביקורות, את הגוף הציבורי כי קיימת אפשרות לעיון חוזר והליך ערר, בהתאם להוראות החוק.
2 . להנחות את השר הממונה על רשות האסדרה לפעול לקידום תיקון המפרטים האחידים של סוגי העסקים הטעונים אישור משטרה לפי צו רישוי עסקים (עסקים טעוני רישוי), התשע"ג-2013, בהתאם להוראות סעיף 7ג1 לחוק רישוי עסקים, תשכ"ח-1968, כך שייקבע כי במקרים המתאימים תתאפשר חלופת אבטחה טריטוריאלית על ידי מאבטחים ניידים שנענים לקריאה בפרק הזמן שייקבע ושסך המאבטחים בחלופה זו לא יעלה על סך המאבטחים הנייחים הנדרשים באותם מפרטים.
3 . להנחות את השר, בתיאום עם הקצינים המוסמכים, אגף התקציבים במשרד האוצר ומשרד המשפטים, להקים צוות לבחינת הקמת מתחמים שבהם מספר גופים ציבוריים יקיימו מערך אבטחה משולב, שיביא המלצותיו בעניין קידום תיקון חקיקה בתוך 180 ימים.
4 . בפרק זה –
"חוק להסדרת הביטחון" – החוק להסדרת הביטחון בגופים ציבוריים, התשנ"ח-1998;
"הקצין המוסמך" – כהגדרתו בחוק להסדרת הביטחון;
"גופים ציבוריים" – כהגדרתם בחוק להסדרת הביטחון;
"השר" – השר לביטחון לאומי;
"ועדת הערר" – כהגדרתה בסעיף 11 בחוק להסדרת הביטחון;
"פעולות אבטחה" – כהגדרתן בחוק להסדרת הביטחון.
במטרה לייעל ולשפר את מנגנוני מערכי האבטחה בישראל בהתאם לצרכים הביטחוניים לצד שיקולים כלכליים ומשקיים הנובעים מהנחיות האבטחה השונות הממשלה מחליטה על הקמת וועדה מייעצת. תפקיד הוועדה המייעצת לייעץ לקצין המוסמך בשאלות הנוגעות לתהליך קבלת ההחלטות וניהול הסיכונים בשים לב להשפעות הכלכליות, התקציביות והמשקיות של הנחיות מקצועיות.