מה הוחלט?
בהמשך להחלטות הממשלה מס' 1057 מיום 13 בפברואר 2009, מס' 542 מיום 20 בספטמבר 2015 ומס' 1403 מיום 10 באפריל 2016:
5 . להקים צוות בראשות נציג משרד האנרגיה ובהשתתפות חטיבת הנכסים באגף החשב הכללי, אגף תקציבים במשרד האוצר, אגף ממשל וחברה במשרד ראש הממשלה ואגף בנייה ירוקה במשרד להגנת הסביבה, אשר תפקידיו יהיו כדלקמן (להלן – הצוות):
א. לקבוע בסיום כל שנה, החל מסוף שנת 2022, את צריכת האנרגיה השנתית של כל משרד ממשלתי ויחידת סמך ממשלתית (להלן – המשרדים) ואת הממוצע של צריכת האנרגיה של המשרד לפי מ"ר (להלן – צריכת האנרגיה), בהתאם לנתונים שיתקבלו מהמשרדים.
ב. לבחון את בקשות המשרדים להשתתפות בפרויקטים של התייעלות בצריכת האנרגיה וייצור אנרגיה מתחדשת בהתאם לאמור בסעיף 9 ולעקוב אחר ביצוע הפרויקטים.
2 . להטיל על משרדי הממשלה לעמוד ביעדים הממשלתיים להתייעלות בצריכת האנרגיה, כמפורט להלן:
א. ממוצע צריכת האנרגיה של כל משרד בשנת 2025 לא יעלה על שווה ערך 140 קוט"ש למ"ר.
ב. ממוצע צריכת האנרגיה של כל משרד בשנת 2030 לא יעלה על שווה ערך 120 קוט"ש למ"ר.
ג. להסמיך את הצוות לבצע שינויים ביעדים האמורים וזאת עד סוף שנת 2022, ללא צורך בתיקון החלטה זו. היעדים החדשים, ככל שייקבעו, יועברו לידיעת כלל משרדי הממשלה באמצעות מנכ"לי המשרדים.
3 . להטיל על מנכ"לי המשרדים:
א. החל משנת 2023, תשלומי המשרדים ויחידות הסמך על צריכת החשמל ייעשו על-פי מדידת צריכת החשמל בפועל של המשרד (בניגוד, לדוגמה, לתשלום על-פי שטחם היחסי של המשרדים).
ב. לצורך עמידה בסעיף קטן (א) לעיל, להבטיח קיום של אמצעים למדידת החשמל של כל משרד בנפרד בכפוף לתנאים האמורים בסעיף קטן (ג). למען הסר ספק, לא נדרש להתקין אמצעים למדידת חשמל נוספים במקומות שבהם קיימים מונים שבאמצעותם ניתן להבחין בין צריכת החשמל של כל משרד בנפרד.
ג. הצוות רשאי לאשר, כי סעיפים קטנים (א) ו-(ב) לא יחולו על חלק מהנכסים בשימוש המשרד לאחר קבלת אישור מנכ"ל המשרד בכתב כי אחד מהתנאים האמורים מתקיים:
1) המשרד משתמש בחלקים מתוך מבנה אשר במצטבר אינם עולים על 200 מ"ר.
2) לא ניתן מסיבות טכניות הנוגעות למבנה ההנדסי של הבניין או למבנה מערכת החשמל להפריד בין צריכת החשמל של המשרדים השונים המשתמשים באותו מבנה.
3) המשרד משתמש במבנה שחוזה השכירות ואספקת החשמל שלו החלו לפני מועד קבלת החלטה זו ונעשה מאמץ סביר לשנות את תנאי החוזה כך שניתן יהיה לשלם על פי מדידת הצריכה בפועל.
4) המשרד שוכר את המבנה מגורם שאינו ממשלתי וחוזה השכירות קצר מ-6 שנים.
5) מנהל הדיור רשאי להחריג נכס אחר ככל שהוא סבור שהדבר נדרש משיקולים כלכליים או תפעוליים.
6) הצוות יבצע מעקב אחר המבנים המוחרגים.
ד. על מנכ"ל משרד המבקש להחריג נכסים כאמור בסעיף קטן (ג), להעביר בקשה הכוללת את כלל נכסי המשרד אשר עומדים בקריטריונים האמורים בסעיף קטן (ג) למשרד האנרגיה על פי פורמט שיפורסם באתר משרד האנרגיה. לא הגיב הצוות על הבקשה עד חודשיים ממועד שליחתה, יראו את הבקשה כמאושרת.
ה. לדווח למשרד האנרגיה, עד יום 31 בחודש מרץ של כל שנה, החל משנת 2022, את צריכת האנרגיה של המשרד בשנה הקלנדרית שקדמה לשנה במהלכה דווחה הצריכה על פי האמצעי למדידת החשמל, או חשבון החשמל או על פי אסמכתאות לסוג אנרגיה אחרת.
1) ככל שאין אמצעי מדידת חשמל לאור האמור בסעיף 3(ג), הצריכה תחושב על-ידי חלוקת סך תשלום המשרד על צריכת החשמל במבנה בתעריף החשמל האחיד לשימוש כללי באותה שנה כפי שפורסם בספר התעריפים של רשות החשמל. ככל שאין אמצעי מדידה אך המשרד לא עמד בתנאים האמורים בסעיף 3(ג), צריכת החשמל של המשרד בשטחים אלה תיעשה לפי ברירת מחדל של 200 קוט"ש למ"ר.
2) הדיווח ייעשה בהתאם להנחיות שיפורסמו באתר משרד האנרגיה.
3) צריכת האנרגיה של משרד תורכב מדיווח על סך האנרגיה הנצרכת ועל ממוצע האנרגיה למ"ר בכל המבנים בהם המשרד משתמש, בבעלות המדינה ובשכירות.
4 . להטיל על משרד האנרגיה –
א. לפרסם טיוטת מכרז להשכרת גגות שניתן יהיה להקים מתקנים לאנרגיה מתחדשת במשרדי ממשלה להקמת מתקנים סולאריים לשימוש המשרדים בתוך 6 חודשים ותפרסם אותו באתר האינטרנט.
ב. לעמוד בראש הצוות ולפעול לקדם את החלטות הצוות.
5 . להטיל על אגף תקציבים במשרד האוצר –
א. להפחית, החל משנת התקציב 2025 ואילך, את תקציבם השנתי של כל המשרדים ביחס לבסיס התקציב לשנת 2024 בסכום המתקבל מתעריף החשמל הכללי לתשלום אחיד לקוט"ש כפול שטח מבני המשרד במ"ר כפול הפער בין ממוצע צריכת האנרגיה של המשרד למ"ר בשנה שקדמה לשנת התקציב, לבין היעדים הממשלתיים לצריכת אנרגיה לשנה הרלוונטית כאמור בסעיף 2.
ב. לתקצב הרשאה להתחייב בסך 106 מלש"ח בפריסה על פני השנים 2022 עד 2024, עבור פרויקטים של התייעלות בצריכת האנרגיה וייצור אנרגיה במשרדי הממשלה וביחידות הסמך. תקציב זה יכלול את עלות הניהול והבקרה של הפרויקט וכן ביצוע סקרים לאיתור הפוטנציאל להתייעלות באנרגיה בנכסי הממשלה ולטובת מיפוי פוטנציאל גגות וחניות להתקנת פאנלים סולאריים ולאגירת אנרגיה בנכסי הממשלה.
ג. ההכנסות מפרויקטים מניבי הכנסות על נכסי ממשלה יחולקו בין תקציב המשרדים אשר הפרויקטים מותקנים בנכסיהם לקופת המדינה, בהתאם לנוהל שיפרסם הצוות.
6 . להטיל על החשב הכללי במשרד האוצר:
א. לפרסם נוהל אשר יאפשר למשרדים המעוניינים בכך לקבל אישור מחטיבת הנכסים בחשב הכללי למתן זכויות בגגות או בחניונים ליזם חיצוני לצורך הקמת מתקנים פוטו וולטאים בשיטת השכרה או בשיטת מיזם משותף. נוהל זה יפורסם בתוך 6 חודשים.
ב. לחייב כי בכל חוזה שכירות חדש, אשר נחתם לטווח של 6 שנים ומעלה, כל משרד ממשלתי העושה שימוש במעל 200 מ"ר משטח רצוף במבנה ואין מגבלות טכניות או חוזיות הנוגעות להסכם ההתקשרות, למבנה או למערכת החשמל בו המונעות מהמשרד למדוד את צריכת החשמל שלו בנפרד, ישלם את חשבון החשמל שלו על פי מדידת צריכת החשמל שלו בפועל.
ג. לעדכן, בתוך שנה ממועד קבלת החלטה זו, את מסמכי האפיון הטכני (המהווים חלק ממכרזי המדף של מינהל הדיור הממשלתי ומשמשים לאיתור דיורים עבור משרדי הממשלה), כך שתתווסף דרישה מצד מינהל הדיור הממשלתי להתקנת אמצעים למניית צריכת החשמל כאמור בסעיף 3(ב) ו- 5(ב).
ד. לגבש תכנית למעבר לתאורה חסכונית במשרדי הממשלה, ולפעול על פיה החל מסוף שנת 2022.
ה. ליישם את התכנית להקמת מערכות אנרגיה מתחדשת בנכסי הדיור הממשלתי שתוצע על ידי הצוות ותאושר על ידי החשב הכללי והממונה על התקציבים במשרד האוצר או מי מטעמם כאמור בסעיף 12, בכפוף למגבלת התקציב הכולל של החלטה זו.
ו. לאפשר למשרדים לעשות שימוש במכרזים מרכזיים, לרבות סל יועצים, שמטרתם הקמת מתקני ייצור אנרגיה, אגירה או התייעלות אנרגטית.
7 . לרשום את הודעת החשב הכללי במשרד האוצר לפיה:
1) החל משנת 2022, רכבי נוסעים אשר יירכשו על ידי מנהל הרכב הממשלתי, יהיו בשיטת הנעה היברידית, וככל הניתן יירכשו גם רכבים חשמליים, בכפוף לזמינות מספקת של עמדות טעינה במרחב הציבורי, למפרט הנדרש מהרכב ולשיקולי כדאיות כלכלית.
2) החל משנת 2025 כל רכב נוסעים אשר יירכש על ידי מנהל הרכב הממשלתי יהיה רכב המונע בהנעה חשמלית, זאת בכפוף לזמינות דגמים בקטגוריות הרלוונטיות, לזמינות מספקת של עמדות טעינה ולשיקולים כלכליים. ככל שהחשב הכללי במשרד האוצר ימצא כי יתאפשר מעבר מוקדם יותר לרכישת רכבים חשמליים בלבד, יקדים את המעבר לפי שיקול דעתו.
3) בכל מכרז לבינוי אשר כפוף לחשב הכללי תהיה חובה להתקין מתקן ייצור אנרגיה מתחדשת, אלא אם כן קבע סגן החשב הכללי כי מסיבות כלכליות או תפעוליות הנוגעות למכרז המסוים, אין להחיל את חובה זו.
4) בכל מכרז חדש שיפורסם על ידי חטיבת הבינוי הממשלתי בחשב הכללי, אשר יכלול הקמת חניון או מקום חניה, תותקן תשתית אשר תאפשר טעינת רכבים חשמליים.
8 . להטיל על הצוות, בהתייעצות עם נציג רשות החשמל, להגיש לאישור החשב הכללי והממונה על התקציבים במשרד האוצר או מי מטעמם, עד סוף שנת 2022, תכנית להקמת אנרגיה מתחדשת בנכסי הדיור הממשלתי (לרבות גגות וחניונים) ולהקמת מערכות לאגירת אנרגיה במבנים אלה (להלן – המערכות) בין השנים 2022 עד 2025. אישור ויישום התכנית לא ידרשו החלטת ממשלה נוספת. בכל מקרה ולכל יעד שייקבע, התכנית לא תביא לחריגה מסך התקציב המוקצה בהחלטה זו כאמור בסעיף 4(ד). התכנית תכלול את הנושאים הבאים:
א. מיפוי הפוטנציאל להקמת המערכות בכלל מבני משרדי הממשלה.
ב. הצעת אופני המימון והביצוע של התקנת המערכות, לדוגמא:
1) הקמת מכרז למתן זכות שימוש ליזמים לזמן מוגבל בנכסי הדיור הממשלתי (לרבות גגות וחניונים) לטובת התקנת המערכות בעבור תגמול לאוצר המדינה.
2) לפנות לצוות לקבלת תקציב לפרויקטים בהתאם לאמור ולבצע את התקנת המערכות בעצמו.
3) הקמה עצמית של המשרדים על נכסים בשימושם, בין השאר באמצעות הוצאת מכרז על מתן אפשרות ליזמים להקים את המערכת על הנכס בעבור תגמול.
9 . תקצוב פרויקטים:
א. כל משרד ממשלתי המעוניין לבקש תקציב לצורך פרויקט התייעלות או ייצור אנרגיה יגיש בקשה עד ליום 31 באוגוסט של כל שנה קלנדרית עבור תקציב לשנה העוקבת, בהתאם לפורמט שייקבע על ידי הצוות ויפורסם באתר משרד האנרגיה.
ב. הצוות יקבע את חלוקת הכספים בין הפרויקטים, בין היתר, בהתבסס על השיקולים הבאים:
1) היחס בין החיסכון או ייצור האנרגיה הצפוי לסכום הסיוע המבוקש.
2) היחס בין ההשקעה של המשרד מתקציבו להיקף הסיוע המבוקש.
3) היקף סך ההכנסה הצפויה או החיסכון התקציבי מהפרויקט.
4) ישימות הפרויקט.
5) יתכנו שיקולים הנוגעים לביצוע תקציב שאינו במסגרת החלטה זו אשר בגינם לא ניתן יהיה לתקצב בקשה מסוימת.
בהחלטה זו הממשלה מאשרת הקמת צוות ברשות משרד האנרגיה שמטרתו תהיה פיקוח על צריכת האנרגיה של גופי הממשלה במטרה לצמצם את צריכתם.