CECI
  • אודות המרכז
      אודות המרכז
    • דבר המייסד
    • צוות המרכז
    • ועד מנהל
    • פורום מומחים
    • שיתופי פעולה
    • עמיתי מחקר
    • חברי המרכז בארה”ב
    • מקורות מימון
    • רקע עלינו
    • הצהרת נגישות
  • העשייה שלנו
  • שער לידע
  • מן התקשורת
  • קולות קוראים
  • צרו קשר

הרשמה לניוזלטר

    התוכנית לחיבור ישראל ברשת מסילות רכבת

    בית - EzGov - התוכנית לחיבור ישראל ברשת מסילות רכבת

    במסגרת חזון חיבור מדינת ישראל מקריית שמונה ועד אילת ברשת מסילות רכבת מהירות ופרבריות, אשר תאפשר הסעת נוסעים במהירות של עד 250 קמ"ש, הוחלט בממשלה להציג את המקטעים הבאים שיחוברו לרשת זו ולהטיל

    מה הוחלט?

    בהמשך  להחלטות  הממשלה  מס' 3961 ומס'  3962  מיום 24.08.2008,   מס'   1366  מיום   11.3.2007,   מס' 3490(נג/4)  מיום  31.3.2005, מס' 950(חכ/43)  מיום 6.11.2003 ומס' 1421 מיום 24.02.2010:

    1. א. לפעול, במסגרת המשאבים האמורים בהחלטה זו, לטובת קידום חזון חיבור מדינת ישראל מקריית שמונה ועד אילת ברשת מסילות רכבת מהירות ופרבריות, אשר תאפשר הסעת נוסעים במהירות של עד 250 קמ"ש, במטרה לאכלס ולפתח את מדינת ישראל, לשפר את איכות החיים, הנגישות וההזדמנויות של תושבי מדינת ישראל. שדרת התשתית תכלול צירי מסילות שיאפשרו תנועת רכבות מצפון לדרום במטרה להביא לחיבור מדינת ישראל על ידי רשת של מסילות ברזל יעילות ובטוחות עד לשנת 2040 (להלן – התוכנית לחיבור ישראל או התוכנית), בכפוף לאמור בסעיף 8 שלהלן.  

    ב. התוכנית לחיבור ישראל תכלול את המקטעים האלה:

    1. מסילת הגליל העליון: קריית שמונה- כרמיאל

    2. מסילת הערבה: דימונה – אילת – תת"ל 21א

    3. מסילת באר שבע דימונה

    4. מסילות 5 ו-6 (שפיים – נתב"ג) – תת"ל 133

    5. מסילות חיפה – תת"ל 65 א

    6. מסילות חיפה – תת"ל 65 ב

    7. מסילת מנשה דרום

    8. עוקף לוד + פלשת שורק – תת"ל 79

    9. מסילה מהירה לבאר שבע – תת"ל 111

    10. חיבור מסילתי ישיר בין ירושלים לבאר שבע (קשת 431 – נען)

    2. להטיל על משרד התחבורה והבטיחות בדרכים לגבש דוח אשר יבחן חלופות למתן שירות תחבורתי מיטבי על ידי מערכת הסעת המונים  וכן את הכדאיות הכלכלית ביחס לכל אחת מהחלופות לאזורים האלה:

    1. מסילת מנשה צפון

    2. חיבור טבריה למערכת הסעת המונים במרחב;  

    3. חיבור בית שמש לירושלים;

    4. חיבור אלעד וראש העין.

    3. לרשום את הודעת משרד התחבורה והבטיחות בדרכים, כי לטובת שלב תכנון התוכנית לחיבור ישראל יוקצו, באופן חד פעמי מתקציב משרד התחבורה, 70 מלש"ח בשנת 2023 ו-130 מלש"ח בשנת 2024.  

    4. להטיל על משרד התחבורה והבטיחות בדרכים ומשרד האוצר להנחות את נציגי הממשלה, כהגדרתם בהסכם המסגרת שנחתם בין הממשלה לבין חברת רכבת ישראל בע"מ, לקבוע בהתאם להוראות ההסכם האמור את הפרויקטים שיופחתו מתוכנית הפיתוח הרב שנתית לרכבת ישראל, אשר סוכמה בין משרדי האוצר והתחבורה והבטיחות בדרכים, בעלות של 2.4 מיליארד ₪ לטובת קידום הפרויקטים האלה: מסילת הגליל העליון ק"ש – כרמיאל, מסילה מהירה לבאר שבע (תתל 111), מסילת דימונה – אילת, מסילת מנשה דרום, עוקף לוד +פלשת שורק (תת"ל 79 מקטע ג), מסילות 5 ו-6 (שפיים – נתב"ג). 

    5. התוכנית לחיבור ישראל לפי החלטה זו תתוכנן בהתאם לתוכנית האסטרטגית של משרד התחבורה והבטיחות בדרכים לשנת 2040 לאור חזון חיבור ישראל. 

    6. להנחות את מנהל מנהל התכנון, מבלי לפגוע בעצמאות מוסדות התכנון, לתת עדיפות לקידום תוכניות המסילות לחיבור ישראל מבחינת הקצאת כוח אדם ומשאבים. 

    7. לשם גיבוש אופן מימוש התוכנית בצורה הטובה ביותר, יוקם צוות משותף של מנכ"ל משרד התחבורה והבטיחות בדרכים, משרד האוצר ומשרד ראש הממשלה, שיבחן את דרכי המימון ליישום התוכנית ושלביות התוכנית. הצוות יגיש דוח ראשוני המפרט את המלצותיו לראש הממשלה, שרת התחבורה והבטיחות בדרכים ושר האוצר בתוך 90 יום, ודו"ח מלא ומפורט בתוך 180 יום ובמידת הצורך תתאפשר הארכה של עד 90 ימים נוספים. יובהר כי יישום התוכנית מעבר לסכומים אשר ייועדו לה בתוכנית הפיתוח הרב שנתית של רכבת ישראל מותנה בהבאת התוכנית לאישור על ידי הממשלה.

    8. לשם מימוש יתרונות תחבורתיים הנובעים מתוואי באר שבע אילת, להקים צוות בראשות מנהל מנהל תכנון ובהשתתפות משרד האוצר, משרד התחבורה והבטיחות בדרכים, מטה התכנון הלאומי במשרד הפנים, המשרד להגנת הסביבה, משרד הבינוי השיכון ומשרד הנגב, הגליל והחוסן הלאומי, משרד ההתיישבות והמשימות הלאומיות ומשרד הכלכלה והתעשייה לבחינת הפוטנציאל לתוספת משמעותית של יחידות דיור ושימושים נוספים על תוואי הרכבת וביצוע התאמות בתוואי על מנת למקסם את האפשרות לפתח יחידות דיור בנגב לאור התוכנית ובכך לממש את תועלותיה. הצוות יצרף נציגי ממשלה נוספים לפי הצורך. הצוות יגיש את מסקנותיו לשרים העומדים בראש המשרדים המנויים לעיל בתוך 180 ימים מיום אישור החלטה זו.

    9. לאור פוטנציאל לפגיעה סביבתית של קו באר שבע-אילת, על כלל המשרדים המעורבים בקידום המיזם, בכל שלביו השונים, בין היתר שלבי התכנון, התקצוב והיישום שלו, בדגש על משרד התחבורה והבטיחות בדרכים, מנהל התכנון ומשרד האוצר, לתת את המשקל הראוי לשיקול הסביבתי בין יתר השיקולים בעת בחירת החלופות שעל הפרק לרבות בעת בחינת החלופות לתוואי וחלופות לרכיבים השונים של הפרויקט ועלותן. זאת מבלי לפגוע בשיקול הדעת של מוסדות התכנון.

    10. יישום ההחלטה, לרבות ההתקשרויות  שלפי ההחלטה, ייעשו לפי כל דין.

    במסגרת חזון חיבור מדינת ישראל מקריית שמונה ועד אילת ברשת מסילות רכבת מהירות ופרבריות, אשר תאפשר הסעת נוסעים במהירות של עד 250 קמ"ש, הוחלט בממשלה להציג את המקטעים הבאים שיחוברו לרשת זו ולהטיל על משרד התחבורה להכין את התוכנית הרב שנתית לצורך כך לצד התייחסות להיבטים הסביבתיים הנוגעים לכך.

    תיאור ההחלטה

    תאריך פרסום:
    30/07/2023
    הממשלה ה-37
    מספר ההחלטה
    החלטה 855
    אנרגיה מים ותשתיות
    חקלאות ופיתוח הכפר
    מנהלתי
    פיתוח הנגב והגליל
    רווחה ושירותים חברתיים
    שלטון מקומי
    תחבורה ובטיחות בדרכים
    תעשייה מסחר ומשק
    • ת.ד. 39080 תל אביב, מיקוד 6139002
    • 03-6438979
    • 03-6439438
    • [email protected]
    כניסת סטודנטים
    © 2022 כל הזכויות שמורות המרכז הישראלי להעצמת האזרח (ע"ר) dooble