מתוך הכרה בהיות ירושלים הקדומה מוקד בין-לאומי של דת, מורשת, תרבות ותיירות שאין שני לו; במטרה להביא להמשך חשיפה, מחקר, פיתוח והנגשה של אתרי העתיקות והמורשת במרחב ירושלים הקדומה ובכך להעצים ולפתח את ירושלים; בהמשך להחלטות הממשלה מספר 2689 מיום 28.5.2017, מספר 3789 מיום 13.5.2018 ומספר 1513 מיום 29.5.2022, אשר עסקו בשלב א' ושלב ב' של תוכנית שלם שנמצאות בשלבי סיום ביצוע מתקדמים:
1. הממשלה רושמת לפניה כי בכוונת רשות העתיקות לבצע, במסגרת תוכנית העבודה שלה, את שלב ג' של תוכנית שלם.
2. בכפוף לאישור חוקי התקציב לשנים 2023 ו-2024, לאשר, על דעתם של שר האוצר ושר המורשת, הקצאת סך של 41 מיליון ש"ח על פני השנים 2024-2023 לפי הפריסה שלהלן וכמפורט בסעיף 3 להחלטה זו, לצורך ביצוע שלב ג' כאמור, שיכלול את המפורט בטבלה שבסיפה להחלטה.
3. בהתאם לסעיף 40א לחוק יסודות התקציב, התשמ"ה-1985 ולצורך מימון החלטה זו, יוקצה למשרד המורשת סך של 7.5 מיליון ש"ח בכל אחת מהשנים 2023 ו-2024 מתקציבי הפעילויות והפרויקטים הרוחביים הממשלתיים. משרד המורשת וכן יתר המשרדים הבאים המפורטים בטבלה יקצו לטובת רשות העתיקות את הסכומים כדלקמן לצורך מימון פעולה מאזנת כהגדרתה בסעיף האמור. הסכומים יאוגמו בתקציב משרד המורשת. המשרדים האמורים ואגף התקציבים במשרד האוצר רשאים להסכים ביניהם על הקצאה מתקציב שונה מהמפורט לעיל לשם ביצוע הפעולה המאזנת כאמור:
משרד
|
הקצאה בשנת 2023 (במלש"ח)
|
הקצאה בשנת 2024 (במלש"ח)
|
הערות
|
מורשת
|
23.5
|
7.5
|
|
חינוך
|
1.5
|
1.5
|
לטובת פיתוח תוכניות חינוך וקיום פעילויות חינוכיות.
|
תפוצות
|
1.5
|
1.5
|
|
כלכלה
|
1
|
1
|
|
פנים
|
|
2
|
|
סה"כ
|
27.5
|
13.5
|
|
4. מתוך הסכומים שהוקצו לטובת השקעה ותמיכה במיזמי מורשת לאומית ומקומית והנחלת המורשת היהודית בסעיף 7 להחלטת הממשלה מספר 511 מיום 14.5.2023 (להלן – החלטה 511), יוקצה סכום של 16 מלש"ח על ידי משרד המורשת מתוך הסכום כמפורט בסעיף 3 שלעיל. הקצאת הכספים כאמור תהיה כפופה לכל האמור בסעיף 5 שלהלן.
5. הקצאת הכספים שמקורם בהחלטה 511 כפופה לקבלת חוות דעת מקצועית של המשרד הרלוונטי וחוות דעת משפטית של המשרד הרלוונטי בהתאם להנחיית היועצת המשפטית לממשלה מס' 1.1801 ביחס לכל רכיבי החלטה זו לרבות לעניין פירוט ההוראות הכלולות בה לצורך הקצאת הסכומים. יובהר כי אין באזכורם של הגופים בהחלטה זו כדי לחייב את ההקצאות של כספים שמקורם בהחלטה 511, אשר כפופות לבדיקות מקצועיות ומשפטיות בהתאם להנחיה כאמור. בהתאם לכך, העברת הסכומים המפורטים בסעיף 4 להחלטה זו לתקנות הייעודיות של אותם סכומים תותנה בבדיקה מקצועית של המשרד ובחוות דעת משפטית שייתן היועץ המשפטי של המשרד הרלוונטי. יובהר כי הסכומים המפורטים בסעיף 4 ייועדו לתקנות המקבילות לתקנות קיימות בחוק התקציב לשנת הכספים 2022 בהתאמות הנדרשות הנובעות משינויים במבנה התקציב וכי ככלל לא ייפתחו תקנות חדשות לשם תקצובם ובכפוף לשני אלה:
א. הביצוע מהתקציב ייעשה בהתאם לנהלים המקובלים ובכפוף לכל דין.
ב. תקציב אשר יימצא כי מימן פעילות או סוג פעילות הממומנים כבר על ידי אותו משרד או משרד אחר, יצורף למרכיב תוכנית הפעולה הקיימת באותו עניין ויבוצע באותו אופן, למניעת כפל מקורות מימון.
להלן הפרויקטים שיקודמו במסגרת תכנית שלם ג', בהתאם לאומדני התקציב:
פרויקט
|
פירוט
|
מסלול בית שני
|
- השלמת 80 מטרים אחרונים של דרך עולי הרגל.
- המשך חפירת הכותל הדרומי
- חשיפת החלק הדרומי של בריכת השילוח
- הפקה והנגשת תכנים ייעודיים למסלול כולו, כולל פינת הכותל.
- קידום פרויקט התוכן של בית שץ, ארמון ומודל דוד.
- המשך הפיתוח של גיא בן הינום.
- קידום קונספטואלי ופרוגרמאתי של קומות הארכיאולוגיה במרכז קדם בליבו של דרך עולי הרגל.
- התנעת פרויקט מנהרת העופל.
|
הגדלה משמעותית של תנועת המבקרים במרחב ירושלים הקדומה
|
- פעולות חינוך והנחלה
- שילוב בני נוער מהארץ ומיהדות התפוצות, חיילים, תלמידים ומבקרים בעבודות חפירה ושיקום במרחב.
|
חשיפת תכני ירושלים הקדומה בארץ ובחו"ל
|
- כתיבה, הפקה והפעלת תוכניות חינוכיות של יחידות לימוד העוסקות בהיסטוריה, בתנ"ך ובארכיאולוגיה של ירושלים הקדומה, תוך התאמה לקהלים מגוונים מהארץ ומיהדות התפוצות.
ככל שמשרד החינוך יהיה מעונין ללוות את פיתוח יחידות התוכן לסיורי תלמידי מערכת החינוך, רשות העתיקות תאפשר זאת בתיאום עם משרד המורשת.
-
- להמשיך את המחקר הארכיאולוגי במרחב.
- הגדלת מספר התלמידים והצעירים מכלל המגזרים מהארץ ומיהדות התפוצות המבקרים באתרי ירושלים הקדומה
|
|