מה הוחלט?
בהמשך להחלטות הממשלה מס' 1848 מיום 24.6.2010 (להלן – החלטת ממשלה מס' 1848), מס' 852 מיום 1.3.2021 ומס' 549 מיום 24.10.2021 (להלן – החלטת ממשלה מס' 549), לרשום את הודעת המשרד לביטחון הפנים שלפיה בכוונתו להקים בשנים 2022–2026 מערכי אכיפה עירוניים ברשויות מקומיות בחברה הערבית במודל המותאם למאפייני רשויות מקומיות אלו, כפי שגובש במשרד לביטחון הפנים, אשר עיקריו יפורטו בהחלטה זו. יובהר, כי אין בהחלטה זו כדי לגרוע מהחלטות ממשלה קודמות בעניין שיטור עירוני במגזר הכללי, ואולם, בתקופת יישום החלטה זו, הכללת רשויות מקומיות מהחברה הערבית תבוצע בהתאם לתבחינים המפורטים בנספח 1 שלהלן, ובכפוף לתקציב המוקצה לנושא על ידי המשרד לביטחון הפנים ומשטרת ישראל, בהתאם להחלטת ממשלה מס' 549. בנוסף, יובהר כי אין באמור כדי לגרוע מיישום החלטת ממשלה מס' 4389 מיום 20.12.2018.
להלן עיקרי המודל:
1) מערכי האכיפה העירוניים יפעלו על פי הוראות החוק לייעול האכיפה והפיקוח העירוניים ברשויות המקומיות (הוראת שעה), התשע"א-2011 (להלן – החוק או החוק לייעול האכיפה) ועל פי העקרונות שנקבעו בהחלטת הממשלה מס' 1848 ובתפיסת ההפעלה של תכנית מערכי אכיפה עירוניים.
2) הכללת הרשויות המקומיות בתכנית תתבצע בהתאם להוראות החוק לייעול האכיפה, לתבחינים המפורטים בנספח 1 האמור, ובכפוף ולתקציב שיוקצה לנושא על ידי המשרד לביטחון הפנים ומשטרת ישראל, בהתאם להחלטת ממשלה מס' 549. צירוף רשות מקומית לתכנית ייעשה בכפוף להסכמתה לכך ולהתחייבותה לעמוד בתנאים ובכללים הנדרשים.
3) מערכי האכיפה שיפעלו בתחומי הרשויות המקומיות במסגרת התכנית יורכבו מכוח שיטור ייעודי ומיחידת פיקוח ייעודית של פקחים מסייעים, בהתאם לכללים הקבועים בנושא, לרבות בהחלטת הממשלה מס' 696 מיום 21.8.2013.
4) לצורך ביצוע המודל, יקצה המשרד לביטחון הפנים, באמצעות משטרת ישראל, משאבים כמפורט להלן: עלות מימון כוח השיטור הייעודי במערכי האכיפה העירוניים וכן עלות מימון האמצעים הנדרשים להפעלת כוח זה.
5) הרשויות המקומיות הרלוונטיות יישאו בעלות מימון יחידת הפיקוח הייעודית שתופעל במערך האכיפה העירוני בתחומן בהיקף של 30% מעלות המימון, וכן יישאו בעלות העמדת הפקחים המסייעים והאמצעים הנדרשים להפעלה, לרבות הקצאת מבנה לפעילות מערכי האכיפה העירוניים.
6) בהמשך לסעיף 1(ג) להחלטת הממשלה מס' 4388 מיום 20.12.2018, לרשום את הודעת המשרד לביטחון הפנים לפיה הוא יגדיל את היקף השתתפותו במימון פקחים ביחידת הפיקוח העירוני הייעודית הפועלת במערך האכיפה העירוני, בכלל הרשויות המקומיות הערביות שבתחומן פועלת התכנית, כך שישתתף במימון של 70% ממצבת הפקחים הפועלים במערך האכיפה העירוני, בהיקף מקסימלי שיקבע המשרד לביטחון הפנים ובהתאם למצבת הפקחים בפועל. למען הסר ספק יובהר, כי לאחר תום תקופת תוקפה של החלטה זו, שלא תפחת מ-5 שנים, יחולו לעניין השתתפות המשרד במימון הפקחים הפועלים במערכי האכיפה העירוניים ברשויות המקומיות הרלוונטיות, התבחינים והכללים הרוחביים החלים לעניין השתתפות במימון פקחים במסגרת תכנית מערכי אכיפה עירוניים, כפי שנקבעו על ידי המשרד לביטחון הפנים.
7) המשרד לביטחון הפנים יערוך תהליכי בקרה וביקורת עתיים של הפעלת התכנית ברשויות המקומיות הרלוונטיות, ובקרב תושבי הרשויות המקומיות כאמור, לבחינה ולהערכת יעילותה של התכנית. השר לביטחון הפנים יציגם בכתב לממשלה.
נספח 1
תבחינים וכללים לצירוף רשויות מקומיות בחברה הערבית להשתתפות בתכנית מערכי אכיפה עירוניים:
1. האפשרות להפעיל את תכנית מערכי אכיפה עירוניים ברשויות מקומיות ערביות תורחב כך שניתן יהיה להפעיל מערכי אכיפה עירוניים ברשויות מקומיות שאוכלוסייתן מונה למעלה מ-10,000 תושבים.
2. דירוג הרשויות המקומיות להשתתפות בתכנית מערכי אכיפה עירוניים יתבצע בהתבסס על ציון "הצורך" המורכב משקלול נתוני עבירות בתחומן, כפי שיפורט להלן, כך שככלל, תינתן קדימות להכללת רשויות מקומיות בעלות ציון צורך גבוה על פני רשויות מקומיות בעלות ציון צורך נמוך, והכל בכפוף לתקציב המוקצה לנושא על ידי המשרד לביטחון הפנים.
"ציון הצורך" – דירוג הרשויות המקומיות הרלוונטיות להכללה בתכנית יתבצע על בסיס היקף העבירות שיפורטו להלן ברשויות המקומיות, בשלוש השנים שקדמו למועד הכללתן בתכנית, ביחס להיקף האוכלוסייה בתחומן. לצורך ביצוע הדירוג יינתן לכל רשות מקומית ציון שיורכב מהנתונים ועל פי המשקולות שלהלן:
א. שיעור סל עבירות איכות חיים (מטרדי רעש, הפרעת מנוחה, שפיכת פסולת וכו', ביחס ל-1,000 תושבים) – 60%.
ב. שיעור סל כלל העבירות (כלל העבירות הפליליות שדווחו למשטרת ישראל ושהתרחשו בתחום המוניציפלי של הרשות, ביחס ל-1,000 תושבים) – 40%.
בהמשך להחלטת מממשלות ישראל בעשור האחרון, הממשלה מחליטה לקדם ולפתח את הקמת מערכי אכיפה עירוניים ברשויות מקומיות בחברה הערבית וברשויות המקומיות הדרוזיות והצ'רקסיות.