מה הוחלט?
במטרה להפחית את הריכוזיות ולהגביר את התחרותיות בשוק מוצרי המזון והטואלטיקה ולהביא להפחתת יוקר המחיה בישראל ובהמשך להחלטת הממלה מס' 243 מיום 1 באוגוסט 2021, להמלצות הוועדה להגברת התחרות והסרת חסמים בתחום הייבוא (ועדת לנג) מיום 11 בנובמבר 2014, ולהמלצות ועדת קדמי לבדיקת התחרותיות והמחירים בשוק מוצרי המזון והצריכה מיום 18 ביולי 2012:
צמצום כוח השוק של ספקים
1 . לתקן את חוק קידום התחרות בענף המזון, התשע"ד-2014 (להלן – חוק המזון), ולקבוע בו הוראת שעה ל-3 שנים, אשר השר יהיה רשאי להאריכה בצו ל-3 שנים נוספות, בהתאם לעקרונות שלהלן (להלן – הוראת השעה):
א. על אף האמור בחוק התחרות, התשמ"ח-1988 (להלן – חוק התחרות), לקבוע איסור על יצרן גדול ועל ספק גדול שמספק מצרכים של יצרן גדול, להתמזג, כמשמעות מונח זה בחוק התחרות, עם יצרן גדול, יצרן בינוני או ספק גדול שמספק מצרכים של יצרן גדול או בינוני.
ב. לקבוע איסור על ספק גדול וקמעונאי גדול, להיות צד להסדר במסגרתו ניתנת לקמעונאי גדול הנחה על מצרך, שתלויה ביעדי רכישה כספיים או כמותיים של מצרך אחר ממוצרי הספק הגדול.
ג. על אף האמור בסעיף 17(א) לחוק המזון, לקבוע כי קמעונאי גדול יהיה פטור מקבלת אישור הממונה על התחרות לפתיחת חנות גדולה נוספת באזור ביקוש, בהתאם להוראות סעיפים 17(ב)-(ג) לחוק המזון, אם במהלך כל אחד מששת החודשים שקדמו למועד החתימה על החוזה, 55% מהיקף המכירות של הקמעונאי הגדול בישראל לא היו של ספקים גדולים; היקף המכירות כאמור בסעיף זה יעלה מידי שנה באחוז אחד.
ד. לקבוע הוראות אכיפה בנוגע להפרת הוראות סעיפים קטנים 1(א)-(ב), במסגרת הסדרי האכיפה של חוק המזון.
ה. לקבוע מועד תחילה מאוחר להוראה שבסעיף קטן 1(ב), על מנת לאפשר היערכות מוקדמת של הגורמים הרלוונטיים בעניינה.
2 . להקים צוות בראשות נציג שימנה שר האוצר, ובהשתתפות: הממונה על התקציבים במשרד האוצר, הממונה על התחרות, הכלכלנית הראשית במשרד האוצר, המנהל הכללי של משרד הכלכלה והתעשייה, נציג בנק ישראל, או מי מטעמם (להלן – צוות ריכוזיות במזון), לצורך ביצוע ההוראות שלהלן:
א. מעקב אחר יישום הוראת השעה והשגת מטרותיה;
ב. גיבוש המלצה לשר האוצר ולשר הכלכלה והתעשייה בנוגע לתיקונים נדרשים בהוראת השעה, ככל שנדרשים, ולהארכת הוראת השעה;
ג. בחינת הצורך בקביעת הוראות נוספות לצמצום הכוח של ספקים גדולים, ובכלל זה בחינת מקטע הייצור ומקטע ההפצה, וגיבוש המלצות להוראות כאמור, ככל שנדרשות;
ד. איתור הסדרים שפוגעים בתחרות בענף החקלאות ומתן המלצות לצעדים למניעתם.
3 . צוות הריכוזיות במזון, יגיש את המלצותיו לשרים לעניין סעיף קטן 2(ג), בתוך 180 ימים מיום התחילה של הוראת השעה.
חיזוק התחרות והורדת יוקר המחייה בתחום העופות
4. א. לתקן את סעיף 3 לחוק התחרות, כך שהסדר שכבילותיו נוגעות לגידול ושיווק בסיטונות של תוצרת חקלאית מגידול מקומי מסוג עופות, ייחשב כהסדר כובל, אם אחד הצדדים להסדר הוא מי שעוסק בגידול עופות שהוא או אדם קשור אליו מחזיק גם משחטה.
ב. לעניין זה, להסמיך את שר האוצר ושר החקלאות לבצע, בהסכמה ביניהם, התאמות בנוסח החקיקה שיובא לאישורה וועדת השרים לענייני חקיקה ביחס לאמור בסעיף קטן (א) לעיל.
5. לעניין החלטה זו –
"אדם קשור"; "אזור ביקוש"; "ספק"; "ספק גדול"; "קמעונאי גדול" – כהגדרתם בחוק המזון;
"חוזה" – חוזה שמטרתו או תוצאתו עשיית עסקה במקרקעין לשם הקמת חנות גדולה, לרבות רכישה,
מכירה, החכרה או השכרה של המקרקעין;
"יצרן" – תאגיד שהתאגד בישראל או במדינה זרה, שמייצר מצרכים באמצעותו או באמצעות אחר,
לרבות אדם קשור;
"יצרן גדול" – יצרן שמחזור המכירות שלו לקמעונאים, או באמצעות קמעונאים, בישראל בשנת 2021, עלה על סך של 150 מיליון ש"ח;
"יצרן בינוני" – יצרן שמחזור המכירות שלו לקמעונאים, או באמצעות קמעונאיים, עלה על סך של 25 מיליון ש"ח ולא עלה על סך של 150 מיליון ש"ח;
"מצרך" – כהגדרתו בסעיף 29 לחוק המזון;
"השר" – שר הכלכלה והתעשייה.
הממשלה מחליטה לקדם פרויקטים להפחתת הריכוזיות והגברת התחרותיות בשוק מוצרי המזון והטואלטיקה. ראו פירוט ללשון החוק.