מה הוחלט?
פרק א' – תחבורה:
בלו על סולר
1. להטיל על שר האוצר לתקן את צו הבלו על דלק (פטור והישבון) התשס"ה-2005, כך שהסדר ההישבון על הסולר לתחבורה יבוטל בהדרגה, כמפורט להלן:
א. החל משנת 2018 – לגבי מוניות.
ב. החל משנת 2018 – לגבי אוטובוסים שנרכשו עד יום 31 בדצמבר 2014 או שיירכשו החל מיום 1 בינואר 2018 (להלן – יתר האוטובוסים) ולגבי משאיות במשקל נמוך מ-32 טונה.
ג. החל משנת 2019 – לגבי אוטובוסים שנרכשו במהלך שנת 2015 ולגבי אוטובוסים שנרכשו במהלך שנת 2017.
ד. החל משנת 2020 – לגבי אוטובוסים שנרכשו במהלך שנת 2016 ולגבי משאיות במשקל גבוה מ-32 טונה.
והכל כמפורט בטבלה שלהלן:
בלו סולר (₪/ליטר) |
מוניות |
יתר האוטובוסים ומשאיות במשקל נמוך מ-32 טונה |
אוטובוסים שנרכשו בשנת 2015 ו-2017 |
אוטובוסים שנרכשו בשנת 2016 ומשאיות במשקל גבוה מ 32 טונה* |
2016 |
1.60 |
1.46 |
1.46 |
1.46 |
2017 |
1.60 |
1.46 |
1.46 |
1.46 |
2018 |
1.93 |
1.60 |
1.46 |
1.46 |
2019 |
2.27 |
1.76 |
1.60 |
1.46 |
2020 |
2.61 |
1.95 |
1.76 |
1.60 |
2021 |
2.93 |
2.20 |
1.95 |
1.76 |
2020 |
2.93 |
2.45 |
2.20 |
1.95 |
2023 |
2.93 |
2.70 |
2.45 |
2.20 |
2024 |
2.93 |
2.93 |
2.70 |
2.45 |
2025 |
2.93 |
2.93 |
2.93 |
2.70 |
2026 |
2.93 |
2.93 |
2.93 |
2.93 |
2027 |
2.93 |
2.93 |
2.93 |
2.93 |
(*) הבלו על הסולר עבור משאיות במשקל גבוה מ-32 טונה בשנת 2020 יעמוד על 1.46 ש"ח לליטר במקום 1.60. החל משנת 2021 יעלה הבלו בהדרגה מ 1.76 ש"ח לליטר ועד ל 2.93 בהתאם לשורה השמאלית בטבלה.
גז טבעי דחוס וגז טבעי נוזלי לתחבורה
2. להטיל על שר האוצר לתקן את צו הבלו על דלק (הטלת בלו), התשס"ד-2004 כך שייקבע מתווה מדורג להעלאת הבלו על גז טבעי דחוס וגז טבעי נוזלי לתחבורה החל משנת 2020, כדלקמן:
2016 |
2017 | 2018 | 2019 | 2020 | 2021 | 2022 | 2023 | 2024 | 2025 | 2026 | 2027 | |
בלו CNG (ש"ח/ק"ג) |
0.02 | 0.02 | 0.02 | 0.02 | 0.22 | 0.45 | 0.73 | 1.1 | 1.48 | 1.89 | 2.34 | 2.34 |
ככל שנתח השוק של משאיות ואוטובוסים (להלן – כלי רכב כבדים) ממונעים על ידי גז טבעי יעלה על 10%, תשקול הממשלה העלאה מהירה יותר של גובה הבלו עד לשיעור של 2.34 ש"ח לק"ג.
3. להטיל על שר האוצר לתקן את תקנות מס הכנסה (פחת), 1941 (להלן – תקנות הפחת), כך שהחל מיום 1 בינואר 2017 ועד ליום 1 בינואר 2022 יחושב פחת מואץ בשיעור 25% לכלי רכב כבדים במשקל גבוה מ-3.5 טון המונעים בגז טבעי.
4. להטיל על שר התחבורה והבטיחות בדרכים לתקן את תקנות התעבורה, התשכ"א-1961, כך שהחל מיום 1 באפריל 2017 ועד ליום 1 באפריל 2022 אגרת הרישוי השנתית לכלי רכב כבד מונע גט"ד תעמוד על 10 ש"ח.
5. להטיל על שר האוצר לתקן את תקנות הפחת, כך שהחל מיום 1 בינואר 2017 ועד ליום 1 בינואר 2025 יחושב פחת מואץ בשיעור 20% להקמת תחנות תדלוק בגט"ד.
6. להטיל על שר התחבורה והבטיחות בדרכים ועל השר להגנת הסביבה, לתקן את הכללים לחישוב ציון ירוק לרכב חדש במשקל שאינו עולה 3.5 טון בהנעה דו-דלקית (בנזין או גט"ד), כך שנתוני הפליטה שיובאו בחשבון לעניין זה יהיו נתוני הפליטה הנמוכים מבין שני סוגי הדלק שבהם יכול להיות מונע הרכב.
7. להטיל על שר התחבורה והבטיחות בדרכים לבחון יחד עם שר האוצר מתן מענקי חלוץ להקמת תאי עבודה ייעודים במוסכים, לטיפול במערכות הגז הטבעי בכלי רכב מונעי גט"ד.
8. להטיל על שר התשתיות הלאומיות, האנרגיה והמים להוציא לפועל ביחד עם שר האוצר תכנית משולבת מענקים ורשת ביטחון לתחנות תדלוק בגט"ד במשך 7 שנים. סכום המענק לכל תחנה לא יעלה על 1 מיליון ש"ח. סכום רשת הביטחון והמענק יחדיו לא יעלה על 2.5 מיליון ש"ח. כמו-כן, השרים ישקלו מתן מענק מוגדל לשתי תחנות תדלוק של ציי רכב גדולים וכן מענק מוגדל של 1.2 מיליון ש"ח, ללא רשת ביטחון, לתחנות המשרתות בעיקרן צי כלי רכב אחד. סך המענקים בסעיפים 7 ו-8 להחלטה זו לא יעלה על סכום כולל של 65 מיליון ש"ח, מתוכם עד 1 מיליון ש"ח עבור סעיף 7.
9. להטיל על מנהל רשות הגז הטבעי, לבצע בתוך שישה חודשים ממועד החלטה זו, את הפעולות הנדרשות מול חברות חלוקת הגז הטבעי, כך שיאפשרו הקמת תחנות תדלוק בגז טבעי דחוס, בשים לב לתמחור צריכה לא אחידה של גז (פיקים).
10. להנחות את מנכ"ל משרד התשתיות הלאומיות, האנרגיה והמים לבצע את הפעולות הנדרשות מול חברות חלוקת הגז לצורך הקמת תשתית מתאימה לחיבור תחנות תדלוק באזורים עליהם יוסכם בין משרד התשתיות הלאומיות, האנרגיה והמים והרשות לתחבורה ציבורית במשרד התחבורה והבטיחות בדרכים (להלן – הרשות לתחבורה ציבורית).
11. להנחות את מנהל הרשות לתחבורה ציבורית לקדם רכישת אוטובוסים עירוניים מונעי גט"ד או חשמל כך שבמכרזים להפעלת תחבורה ציבורית ייקבע תנאי שלפיו לפחות 50% מהאוטובוסים העירוניים אותם יפעיל הזוכה במכרז יהיו מונעי גט"ד או חשמל. תנאי כאמור ייקבע בכפוף לכך שבאזור המכרז אין מניעה להקים תשתית תדלוק או תשתית הטענה לאוטובוסים עירוניים במסגרת לוחות הזמנים שייקבעו במכרז כפי שיוחלט על-ידי הרשות לתחבורה ציבורית.
12. לצורך פתרון המחסור המשקי בנהגים של כלי רכב כבדים, לגבש תכנית לשנים 2019-2017 כדלקמן:
א. לרשום את הודעת שר הבריאות, לפעול לקיצור זמן הרישום והבדיקות הרפואיות הנדרשות בטרם תחילת ההכשרה לנהגים של כלי רכב כבדים ושל כלי רכב ציבוריים, כך שתקופה זו תקוצר באופן משמעותי ותעמוד על כ-45 ימים, בכפוף לכך שהתשומות הנדרשות לשם יישום האמור יסוכמו בין משרדי הבריאות והאוצר.
ב. להציב את היעדים הבאים לטובת הכשרת נהגי רכב משא כבד ונהגי רכב ציבורי:
1. להציב יעד שנתי, כך שהחל משנת 2017 יוכשרו בכל שנה 400 נהגים נוספים של כלי רכב כבדים ברישיון C וכלי רכב ציבוריים במימון משרד העבודה, הרווחה והשירותים החברתיים (להלן – משרד העבודה).
2. להציב יעד שנתי, כך שהחל משנת 2017 יוכשרו בכל שנה 150 נהגים נוספים של כלי רכב כבדים ברישיון E באמצעות הקרן להכוונת חיילים משוחררים (להלן – הקרן).
3. להציב יעד שנתי, כך שהחל משנת 2017 יוכשרו בכל שנה 300 נהגים נוספים של כלי רכב כבדים ברישיון C באמצעות הקרן.
ג. לשם השגת היעדים בסעיף קטן (ב) לעיל יגבשו משרד העבודה, משרד האוצר, משרד התחבורה והבטיחות בדרכים והקרן תכנית מפורטת להכשרה, ליווי ותמיכה במשתתפים בתכנית לשנים 2019-2017. התכנית תכלול, בין היתר, מימון הכשרה במסלולים וכלים שיסוכמו בין המשרדים, מלגות למשתתפים בהכשרה בהיקף ובתנאים שיוסכמו עד ליום 31 באוקטובר 2016.
ד. לצורך ביצוע התכנית יועמד תקציב כולל של 19.1 מלש"ח, בכל אחת מהשנים 2019-2017. מהם: הקרן תעמיד 2.1 מלש"ח ממקורותיה, משרד העבודה יעמיד 4 מלש"ח ממקורותיו, משרד האוצר יוסיף למשרד העבודה 13 מלש"ח מהם 5.4 מלש"ח יועברו בתקנת השתתפות לקרן.
מתנול
13. להטיל על שר האוצר לתקן את צו הבלו על דלק (הטלת בלו), התשס"ד-2004, ולהטיל בלו על M85 (תערובת בנזין-מתנול המכילה 85% מתנול) בגובה 1.74 ש"ח לליטר ועל M15 (תערובת בנזין-מתנול המכילה 15% מתנול) בגובה 2.82 ש"ח לליטר.
14. להטיל על שר התחבורה והבטיחות בדרכים לתקן את תקנות התעבורה, התשכ"א-1961, כך שבשנתיים הראשונות החל מתחילת יבוא רכבים "גמישי תדלוק" (להלן – רכבי FFV) תינתן הנחה שנתית בגובה 1,400 ש"ח באגרת הרישוי, שתיגבה מבעלי רכבי FFV המונעים במתנול בריכוז גבוה (M85) ובכל מקרה לא מעבר לגובה האגרה של קבוצת המחיר אליה משתייך הרכב. בשנתיים שלאחר מכן תינתן הנחה שנתית באגרה בגובה 700 ש"ח. על אף האמור, אגרת הרישוי השנתית לא תפחת מסכום מינימלי של 10 ש"ח.
15. להטיל על שר התשתיות הלאומיות, האנרגיה והמים לקבוע תכנית להענקת מענקים בסך 15,000 ש"ח להתאמת תחנות תדלוק לקליטת תערובת בנזין-מתנול.
16. להטיל על שר האוצר לתקן את תקנות הפחת, כך שהחל מיום 1 בינואר 2017 ועד ליום 1 בינואר 2021 יחושב פחת מואץ בשיעור 20% להקמת מתקן ערבול מתנול.
אוטובוסים חשמליים
17. להטיל על שר האוצר לתקן את תקנות הפחת ולהעניק פחת מואץ בשיעור 33% לאוטובוס חשמלי למשך 4 שנים מתחילת יבוא האוטובוסים לארץ.
18. להטיל על שר האוצר לתקן את צו תעריף המכס והפטורים ומס קנייה על טובין, התשע"ב-2012, כך שהחל מיום 1 בינואר 2017 ועד ליום 1 בינואר 2021 יבוטל מכס הייבוא של אוטובוס חשמלי.
מוניות
19. להטיל על השר להגנת הסביבה להוציא אל הפועל, עד ליום 1 במרץ 2017, תכנית מענקים עבור רכישות מוניות היברידיות מופחתות זיהום, בהיקף שלא יפחת מ-20 אלף ש"ח למונית מסוג זה. לצורך כך, יקצה המשרד להגנת הסביבה 30 מיליון ש"ח מתקציבו.
20. לרשום את הודעת שר האוצר, לקבוע בצו תעריף המכס והפטורים ומס קנייה על טובין, התשע"ב-2012, כי מונית שהיא רכב משולב מנוע (Hybrid) כהגדרתה בכללים לפרק 87 לצו תעריף המכס ומס קנייה, התשע"א-2011, אשר תירשם לתנועה בשלוש השנים הקרובות תהנה מ"הטבת שימוש מצטברת" לצורך חישוב השלמת מסים בעת העברת המונית לשימוש אחר, כך שלאחר 4 שנים ההטבה תהיה מלאה ולא ישולמו מסי יבוא כלל. זאת בהמשך להחלטת הממשלה מס' 707 מיום 25 באוגוסט 2013 שעניינה תכנית לאומית למניעה ולצמצום של זיהום אוויר בישראל.
21. להטיל על שר האוצר לקבוע בצו תעריף המכס והפטורים ומס קנייה על טובין, התשע"ב-2012, כי מוניות, אשר נרכשו לפני יום 1 בינואר 2017 ויימכרו החל מיום 1 בינואר 2017 ועד ליום 31 בדצמבר 2019, ייהנו מ"הטבת שימוש מצטברת", לצורך חישוב השלמת מסים בעת העברת המונית לשימוש אחר, כך שלאחר 4 שנים ההטבה תהיה מלאה ולא ישולמו מסי יבוא כלל.
הצמדה
22. סכומי הבלו המצוינים בהחלטה זו נכונים לחודש ספטמבר 2015 ועשויים להתעדכן בצו הסופי, בהתאם לעדכון שיעורי הבלו לפי מדד המחירים לצרכן.
תחילה
23. סעיפים 12-3, סעיפים 18-17 וסעיף 21 ייכנסו לתוקף רק לאחר אישור ועדת הכספים של הכנסת את תיקון צו הבלו על דלק (פטור והישבון) התשס"ה-2005, האמור בסעיף 1 להחלטה זו ואת תיקון צו הבלו על דלק (הטלת בלו), התשס"ד-2004, האמור בסעיף 2 להחלטה זו.
פרק ב' – תעשייה:
24. לתקן את סעיף 8טו לחוק הגז (בטיחות ורישוי), התשמ"ט-1989 (להלן – חוק הגז), בהתאם לעקרונות הבאים:
א. גורם שקיבל אישור משר התשתיות הלאומיות, האנרגיה והמים לשמש כגוף בודק בתקופת המעבר בהתאם לסעיף 8טו(ג) לחוק הגז והחל בבדיקת מתקן גז טבעי לצורך מתן אישור תקינות, יהיה רשאי להשלים את הבדיקה לאחר תום תקופת המעבר, בהתקיים כל אלה:
1. מבקש האישור מעוניין להמשיך את הליך הבדיקה על ידי אותו גורם ובהתאם לדרישות המנויות בתוספת הרביעית.
2. הגורם שהתחיל את הבדיקה השלים לפחות בדיקה ראשונית של המתקן והשיב לפניית מבקש האישור בהתאם לכל האמור בסעיף 8ד(ו) לחוק הגז.
3. יינתן אישור תקינות, שאינו אישור זמני, לא יאוחר מחצי שנה מתום תקופת המעבר.
ב. תקופת המעבר הקבועה בסעיף 8טו(ד) לעניין מיתקן המשמש להפעלת תחנת תדלוק, תתוקן ותוצמד לתקופת המעבר שנקבעה בסעיף האמור לעניין מתקני צריכה שאינם תחנת תדלוק ומתקני פריקת גט"ד.
ג. סעיף 8טו(ב) יתוקן כך שהתקופה שבמהלכה רשאי הממונה על הבטיחות ברשות הגז הטבעי להורות למכון התקנים לבצע בדיקת תקינות למתקן גם אם הוא הגוף שנתן את אישור התקינות תחול:
1. לגבי מתקן גז טבעי לפריקת גט"ד – עד לחצי שנה מתום תקופת המעבר המעוגנת בסעיף 8טו(ד)(2) לחוק הגז;
2. לגבי מתקן צריכה שאינו מתקן לפריקת גט"ד – עד לחצי שנה מתום תקופת המעבר המעוגנת בסעיף 8טו(ד)(3) לחוק הגז.
ד. לעניין מתקן קיים שקיבל אישור להזרמת גז טבעי מרשות הגז הטבעי בלבד, והאישור היה בתוקף ערב יום התחילה, תוארך הוראת המעבר הקבועה בסעיף 8טו(א)(2)(א) כך שלא יהיה חייב באישור תקינות על ידי גוף בודק עד ליום 30 ביוני 2020.
החלטת הממשלה קובעת כי במטרה להפחית את התלות של ישראל בנפט לתחבורה יש לעודד ולתת עדיפות לתחליפי נפט בתחבורה, זאת באמצעות הטבות במס הבלו על גז טבעי דחוס, ובאמצעות קידום תחליפים אשר יוכלו להתחרות בנפט כלכלית, בלא סבסוד לטווח ארוך כמו רכבים מונעי גז או חשמל. בנוסף תקדם החלטת הממשלה מענקים לרכישת מוניות היברידיות מופחתות זיהום.