מה הוחלט?
1. בהמשך להחלטת הממשלה מס' 2395 מיום 4 בינואר 2015 שעניינה "חיזוק הקשרים הכלכליים ושיתופי הפעולה עם יפן" ועל מנת להביא להשלמת ההסכם הבילטרלי בין ישראל לבין יפן לעידוד והגנה על השקעות (להלן – ההסכם), ובשל ההשלכות שעשויות להיות להסכם על הגמישות בגיבוש מדיניות הממשלה ממועד חתימת ההסכם, הנובעות, בין היתר, מנסיבותיו של ההסכם וחשיפה אפשרית להליכים בפני מנגנוני יישוב סכסוכים בין-לאומיים, לאשר כי:
א. ההסכם יכלול, בין היתר, התחייבויות לפיהן מדינת ישראל, בכל תחום מתחומי הפעילות במשק: תעניק בנסיבות דומות יחס שאינו מפלה בין משקיע שהינו אזרח או תושב ישראלי לבין משקיע יפני ולהשקעותיהם; תעניק יחס שאינו מפלה בין משקיע יפני לבין משקיע ממדינה אחרת (להלן – סעיפי אי ההפליה); לא תטיל דרישות ביצוע (Performance Requirements) על משקיעים יפניים בנוגע להשקעותיהם או לפעילויות הכרוכות בהשקעות, כמפורט בהסכם; לא תטיל מגבלות על הרכב ההנהלה והדירקטוריון של חברה המהווה השקעה של משקיע יפני, וזאת בכל דין או הוראה, מלבד בתחומים ובעניינים שנקבעו בחריגים הקבועים בהסכם או שיפורטו בנספחים להסכם, אשר יגובשו בהתאם לסעיף 2 להלן.
ב. ההתחייבויות בסעיפי אי ההפליה וההתחייבות לא להטיל דרישות ביצוע על משקיעים יפנים בנוגע להשקעותיהם יחולו ככלל על כל שלבי ההשקעה, הן בשלב טרום ההשקעה והן בשלב ניהול השקעה, וההתחייבות לא להטיל מגבלות על הרכב ההנהלה והדירקטוריון של חברה המהווה השקעה של משקיע יפני תחול על שלב ניהול ההשקעה, והכל בהתאם לתנאים ולחריגים הקבועים בהסכם ובנספחים.
ג. במקרה שההסכם יובא לידי סיום, ההתחייבויות הכלולות בו ימשיכו לעמוד בתוקפן עד עשר שנים ממועד סיומו של ההסכם.
2. לצורך גיבוש הנספחים, להורות למשרדי הממשלה השונים להעביר לאגף הכלכלן הראשי במשרד האוצר, עד ליום 1 ביוני, את:
א. רשימת התחומים, הנושאים והדינים שבסמכותם:
1) שבהם מתקיימת הבחנה בין אזרח או תושב ישראל למי שאינו אזרח או תושב ישראל והשקעותיהם;
2) שבהם מתקיימת הבחנה בין משקיעים זרים ממדינות שונות והשקעותיהם;
3) שבהם מוחלות דרישות ביצוע בנוגע להשקעות או לפעילויות הכרוכות בהשקעות, בהתאם לדרישות שפורטו בהסכם;
4) שבהם חלות מגבלות על הרכב ההנהלה והדירקטוריון של חברה המהווה השקעה של משקיע זר.
ב. רשימת התחומים, תתי התחומים והפעילויות, המצויות בתחום סמכותו של המשרד, שעליהם מבוקש שלא להחיל את המחויבויות האמורות בסעיף 1(א) להחלטה זו, כולן או חלקן.
3. לצורך גיבוש הנספחים, להורות לכלכלן הראשי לפנות לגופים המפורטים בנספח א' שלהלן, על מנת שיעבירו, עד ליום 1 ביוני 2016, את:
א. רשימת התחומים, הנושאים והדינים שבסמכותם:
1) שבהם מתקיימת הבחנה בין אזרח או תושב ישראל למי שאינו אזרח או תושב ישראל והשקעותיהם;
2) שבהם מתקיימת הבחנה בין משקיעים זרים ממדינות שונות והשקעותיהם;
3) שבהם מוחלות דרישות ביצוע בנוגע להשקעות או לפעילויות הכרוכות בהשקעות, בהתאם לדרישות שפורטו בהסכם;
4) שבהם חלות מגבלות על הרכב ההנהלה והדירקטוריון של חברה המהווה השקעה של משקיע זר.
ב. רשימת התחומים, תתי התחומים והפעילויות, המצויות בתחום סמכותו של הגוף, שעליהם מבוקש שלא להחיל את המחויבויות האמורות בסעיף 1(א) להחלטה זו, כולן או חלקן.
4. א. להקים צוות בראשות משרד האוצר ובהשתתפות משרד המשפטים, משרד ראש הממשלה, משרד הכלכלה והתעשייה ומשרד החוץ שתפקידיו, בין היתר:
1. ללוות את יישום ההסכם, לעדכן את הנספחים ולהיערך להליכים הנלווים להסכם או הנובעים ממנו.
2. הצוות יגבש המלצה באשר לאופן שבו נכון להסדיר את הדרך שבה מדינת ישראל מנהלת את מחויבויותיה בתחום ההגנה על השקעות בינלאומיות, כולל בהתייחס לליווי משפטי להתקשרויות עתידיות בעסקאות המערבות משקיעים זרים.
5. הטיפול וההתמודדות עם הליכים משפטיים נגד מדינת ישראל בתחום ההגנה על השקעות יהא באחריות היועץ המשפטי לממשלה ובתיאום עם משרד האוצר, משרד הכלכלה והתעשייה ומשרד החוץ.
6. לאחר החתימה על ההסכם, הוא יובא לאשרור בהתאם לסעיף 10 בתקנון לעבודת הממשלה.
7. בהחלטה זו –
"משקיע" ו"השקעה"- כהגדרתם בהסכם.
נספח א' –
1. בית בן גוריון
2. בנק ישראל
3. האפוטרופוס הכללי והכונס הרשמי
4. האקדמיה הלאומית הישראלית למדעים
5. האקדמיה ללשון העברית
6. האקדמיה ללשון הערבית
7. המוסד לבטיחות ולגיהות
8. המוסד לביטוח לאומי
9. המועצה לאזורי נמל חופשיים
10. המועצה להסדר ההימורים בספורט
11. המועצה להשכלה גבוהה
12. המועצה לייצור ולשיווק אגוזי אדמה
13. המועצה לייצור ושיווק זיתים
14. המועצה לייצור צמחים ולשיווקם
15. המועצה למוצרי פרי הדר
16. המועצה לענף הלול
17. המכון למורשת דוד בן גוריון
18. המרכז למורשת ההתיישבות בגוש קטיף וצפון השומרון
19. הרשות הישראלית לחילופי נוער וצעירים
20. הרשות הלאומית לחדשנות טכנולוגית
21. הרשות הלאומית לתרבות הלאדינו
22. הרשות הלאומית להסמכת מעבדות
23. הרשות הלאומית למורשת יהדות בוכרה
24. הרשות הלאומית למורשת יהדות לוב
25. הרשות הלאומית למלחמה בסמים ואלכוהול
26. הרשות הלאומית לתרבות היידיש
27. הרשות השניה לטלויזיה ורדיו
28. הרשות לבינוי ופינוי אזורי שיקום
29. הרשות לפיתוח הגליל
30. הרשות לפיתוח הנגב
31. הרשות לפיתוח ולקידום התרבות, התיירות וקשרי החוץ של ירושלים
32. הרשות לפיתוח ירושלים
33. הרשות לשיקום האסיר
34. הרשות לשירותים ציבוריים- חשמל
35. הרשות לשמירת הטבע והגנים הלאומיים
36. יד ושם
37. יד יצחק בן צבי
38. לשכת עורכי הדין
39. מגן דוד אדום
40. מועצת בתי העלמין תל רגב
41. מועצת בתי העלמין בברקת
42. מועצת האזורים החופשיים לייצור בישראל
43. מועצת החלב
44. מכון התקנים הישראלי
45. מכון ון ליר
46. מרכז זלמן שזר
47. מרכז יצחק רבין לחקר ישראל
48. מרכז מורשת מנחם בגין (מרכז מנחם בגין לחקר המאבק הציוני לעצמאות ישראל)
49. קרנית – קרן לפיצוי נפגעי תאונות דרכים
50. רשות העתיקות
51. רשות השידור
52. רשות נחל הירקון
53. רשות נחל קישון
54. הרשות לניירות ערך
55. רשות ניקוז ונחלים גליל מערבי
56. רשות ניקוז ונחלים ירדן דרומי
57. רשות ניקוז ים המלח
58. רשות ניקוז ירקון
59. רשות ניקוז כנרת
60. רשות ניקוז כרמל
61. רשות ניקוז נחל קישון
62. רשות ניקוז ערבה
63. רשות ניקוז שורק לכיש
64. רשות ניקוז שקמה בשור
65. רשות ניקוז שרון
66. רשות שדות התעופה
67. קרן וולף
68. שירות התעסוקה
החלטת הממשלה קובעת כי ההסכם הבילטרלי בין ישראל לבין יפן לעידוד והגנה על השקעות יכלול התחייבות שמדינת ישראל לא תפלה בין משקיע שהינו אזרח ישראלי לעומת משקיע יפני. כמו כן לא יוטלו מגבלות על משקיעים יפנים בשלב טרום ההשקעה וניהולה. ההתחייבויות בהסכם יהיו לתוקף של עשר שנים ממועד סיומו. עוד נקבע כי משרדי הממשלה יעבירו למשרד האוצר רשימת תחומים ופעילויות עליהם הם מבקשים שלא להחיל את המחויבויות בהסכם. כמו כן מבקשת ההחלטה להקים צוות בין-משרדי אשר ילווה את יישום ההסכם.