מה הוחלט?
כחלק ממתווה הסדרת קצבאות הגישור במוסד למודיעין ולתפקידים מיוחדים ובשירות הביטחון הכללי (להלן – שירותי הביטחון) ולטובת עיגון המתווה בתקנות (להלן – תקנות הגישור) מכוח סעיף 108ז לחוק שירות המדינה (גימלאות) [נוסח משולב], התש"ל-1970 (להלן – חוק הגמלאות):
1 . לתקן את חוק הגמלאות באופן הבא:
א. שר האוצר יהיה רשאי, בהסכמת ראש הממשלה ובהמלצת ראש המוסד למודיעין ולתפקידים מיוחדים או ראש שירות הביטחון הכללי (להלן – ראש הארגון), לפי העניין, לקבוע בצו רשימת תחומי עיסוק (להלן – מקצועות) לכל אחד משירותי הביטחון בנפרד (להלן – צו המקצועות), אשר העובדים שיחלו לעבוד בשירותי הביטחון באחד המקצועות הנכללים בו לאחר מועד הוספת המקצוע לצו, יועסקו במסלול שאינו מזכה בתשלום קצבת גישור בהתאם לסעיף 108ז לחוק הגמלאות (להלן – קצבת גישור) לאחר פרישה מהשירות, למעט במקרים של מעבר למסלול המזכה בקצבת גישור בהתאם להוראות שייקבעו בתקנות הגישור לעניין זה. צו המקצועות של כל אחד משירותי הביטחון ייכנס לתוקף לראשונה עם כניסתן לתוקף של תקנות הגישור של אותו ארגון.
ב. לצו המקצועות יתווספו מעת לעת מקצועות הקיימים בשוק הפרטי או הציבורי או מקצועות אשר מאפשרים השתלבות בשווקים אלה, בהתאם למנגנון המתואר בסעיף קטן (א) לעיל אם מתקיימים לגביהם אחד או יותר מהתנאים הבאים:
1) שירות הביטחון מתקשה לגייס כוח אדם במקצוע זה בעקבות הסרת מועמדות של מועמדים מתאימים או לשמר כוח אדם כתוצאה מעזיבת שירות הביטחון בשל תנאי השכר המוצעים ועל אף הזכאות הפוטנציאלית לקצבת גישור.
2) מקצוע אשר מתאים להעסקה לתקופה קצרה בשל כך שהכישורים הנדרשים במקצוע משתנים באופן תדיר או שהם צפויים להתייתר כתוצאה משינויים טכנולוגיים או אחרים וזאת בשים לב למאפיינים הייחודיים של שירות הביטחון.
3) מקצוע שנדרשת בו מומחיות אשר נובעת מניסיון משמעותי בתחום העיסוק או השכלה אקדמית רחבה במיוחד טרם תחילת ההעסקה בארגון וזאת בשים לב למאפיינים הייחודיים של המקצוע, לרבות רמת המעבריות בתוך הארגון המאפיינת את המקצוע, לצד המאפיינים הייחודיים של שירות הביטחון.
4) מקצוע שבו במשך שלוש השנים שקדמו להמלצת ראש הארגון להוספתו לצו המקצועות, הייתה לעובדי המקצוע בשירות הביטחון אפשרות בחירה בין העסקה במסלול המזכה בקצבת גישור להעסקה במסלול שאינו מזכה בקצבת גישור וכי 75% ומעלה מכלל המועסקים החדשים או 50% מכלל העובדים במקצוע בחרו במסלול העסקה שאיננו מזכה בקצבת גישור.
2 . להטיל על שר האוצר, בהסכמת ראש הממשלה ובהתאם להמלצת ראש המוסד או שירות הביטחון הכללי, לפי העניין, להתקין את צו המקצועות עבור כל אחד משירותי הביטחון לאחר תיקון החקיקה המפורט בסעיף זה.
3 . צו המקצועות יעודכן מעת לעת ויתווספו לו מקצועות בהתאם למנגנון המפורט בסעיף 1(א) ובכפוף לתנאים המפורטים בסעיף 1(ב) לעיל.
4 . לאחר הוספת מקצוע לצו המקצועות או בהמשך לפניית שירותי הביטחון, נציבות שירות המדינה תקבע ותודיע לשירותי הביטחון ולמשרד האוצר את רשימת התפקידים בכל אחד משירותי הביטחון הנכללים במקצוע מסוים שמופיע בצו המקצועות.
5 . לקבוע כי עובד המועסק במקצוע שנכלל בצו המקצועות ושנציב שירות המדינה אישר כי תפקידו נכלל באחד המקצועות בצו, יועסק באמצעות חוזה מיוחד בהתאם לסעיף 40 בחוק שירות המדינה (מינויים), התשי"ט-1959, במסלול העסקה שאינו מזכה בקצבת גישור ואינו מוביל לכתב מינוי.
6 . להנחות את ראש הממשלה לפעול לתיקון תקנות שירות המדינה (מינויים) (חוזה מיוחד), התש"ך-1960, כך שייקבע כי ניתן יהיה להעסיק עובדים שייקלטו במוסד למודיעין ותפקידים מיוחדים במקצועות המפורטים בצו המקצועות במסלול שאינו מוביל לכתב מינוי ולפרישה מוקדמת בהסדר של פנסיית גישור.
7 . להנחות את ראש הממשלה לפעול לתיקון תקנות שירות הביטחון הכללי (העסקה לפי חוזה מיוחד), תשע״ח-2018, כך שייקבע כי ניתן יהיה להעסיק עובדים שייקלטו בשירות הביטחון הכללי במקצועות המפורטים בצו המקצועות במסלול שאינו מוביל לכתב מינוי ולפרישה מוקדמת בהסדר של פנסיית גישור.
8 . להטיל על שר האוצר, לאחר התייעצות עם ראש הממשלה, להביא לאישור ועדת הכספים של הכנסת תקנות גישור מכוח סעיף 108ז לחוק הגמלאות עבור כל אחד משירותי הביטחון וזאת בתוך 60 יום ממועד השלמת החקיקה כאמור בסעיף 1 לעיל. תקנות הגישור ייכנסו לתוקף לאחר השלמת ההליכים המפורטים בסעיפים 2, 6 ו-7 לעיל.
הממשלה מחליטה על הסדרת הזכאות לקצבת גישור בשירותי הביטחון, באשר למקצועות להם יש מקבילה בשוק הפרטי ואנשים לאחר פירשה משירות שעשויים להיות במסלול מזכה. לפירוט הדקויות ראו נא לשון החוק.