מה הוחלט?
מחליטים:
בהמשך להחלטות הממשלה מס' 1837 מיום 11 באוגוסט 2016 (להלן – החלטה 1837), מס' 171 מיום 25 ביולי 2021 (להלן – החלטה 171), מס' 201 מיום 1 באוגוסט 2021 ( להלן – החלטה 201), מס' 208 מיום 1 באוגוסט 2021 (להלן – החלטה 208), מס' 542 מיום 24 באוקטובר 2022 (להלן – החלטה 542) ובהתאם למחויבויות הבין-לאומיות של ישראל להפחית פליטות גזי חממה ובמטרה להיערך למעבר לצריכת תחליפי דלקים תוך התמודדות עם האתגרים וצמצום השפעות חיצוניות שליליות של מעבר זה על תשתיות החשמל ורמת הגודש בכבישים במשק הישראלי:
1 . לתקן את חוק המקרקעין, התשכ"ט-1969, לעניין עמדות טעינה לרכב חשמלי בבית משותף בהתאם להצעת חוק המקרקעין (תיקון מס' 35) (התקנת עמדת טעינה לרכב חשמלי בבית משותף ודיני מקרקעין), התשפ"ב-2022 (להלן – הצעת החוק שפורסמה), על פי העקרונות הבאים ובהתאם לשינויים המנויים בהם:
א. ניתן יהיה להתקין חיבור חשמל ייעודי או מונה ייעודי על החיבור הציבורי של הבניין בעבור עמדות טעינה לרכבים חשמליים בהחלטה של רוב רגיל של בעלי הדירות בבניין, ובהתאם ליתר התנאים המפורטים בהצעת החוק שפורסמה;
ב. בעל דירה יהיה רשאי לחבר עמדת טעינה בחניה הצמודה לדירתו לחיבור ייעודי קיים, למונה ייעודי קיים שהותקן על החיבור הציבורי של הבניין (הכול בכפוף לאמור בסעיף קטן (א)), או לחיבור דירתי, ללא צורך בקבלת הסכמות מבעלי דירות נוספים בבניין, הכול בהתאם לתנאים המפורטים בהצעת החוק שפורסמה;
ג. בתיקון החוק ייקבעו כללים לחלוקת עלויות התקנת תשתית הטעינה ועלויות שוטפות בגין הטעינה בין בעלי הדירות בהתבסס על חלקם היחסי בצריכה, וזאת אם בעלי הדירות המשתתפים בעלויות לא הסכימו ביניהם על חלוקה אחרת, הכול בהתאם להוראות המפורטות בעניין בהצעת החוק שפורסמה.
ד. בעלי דירות בבית משותף יהיו רשאים ברוב של שני שלישים מבעלי הדירות להחליט על התקנת עמדת טעינה בחניה משותפת לשימושם האפשרי של כלל בעלי הדירות, ובכלל זה לקבוע גם הסדרי חניה שנועדו לצורך שימוש סביר בעמדת הטעינה, ובהתחשב בצרכים של כלל בעלי הדירות, הכול בהתאם לתנאים המפורטים בהצעת החוק שפורסמה;
ה. במידה וחיבור חשמל ייעודי או מונה ייעודי שהותקן על חיבור ציבורי משמשים יותר מבעל דירה אחד לצורך טעינת הרכב, החלפת העוסק באספקת חשמל המספק חשמל לצורך הטענת רכבים חשמליים באמצעות החיבור האמור תהא בהחלטת רוב בעלי הדירות שעמדות הטעינה שלהם מחוברות באמצעות אותו חיבור.
ו. תשתית הקשורה לטעינה אשר משמשת שני בעלי דירות או יותר (להלן – תשתית הטענה משותפת) תהווה חלק מהרכוש המשותף של הבית המשותף, כך שכל בעל דירה יהיה רשאי לחבר אליה עמדת טעינה. על אף האמור, האחריות בכל הנוגע לניהול ולתחזוקת תשתית ההטענה המשותפת, לרבות הנשיאה בהוצאות הכרוכות בכך, תחול רק על בעלי הדירות שעמדות הטעינה שלהם מחוברים אליה.
2 . לתקן את סעיף 51 לחוק משק החשמל, התשנ"ו-1996, כך שיחול רק על מתקני חשמל או רשת חשמל שחוברו למקרקעין של אחר על ידי בעל רישיון הולכה או מי שעוסק בחלוקה.
3 . בהמשך לסעיף 19 להחלטה 208, להטיל על שר הפנים, מכוח סמכותו לפי חוק התכנון והבנייה, התשכ"ה-1965 (להלן – חוק התכנון והבנייה), לקבוע בתוך שישה חודשים ממועד החלטה זו, תקנות הכוללות הוראות בדבר חובה להקים בבניין חדש שכולל חניה, תשתית חשמל הנדרשת להתקנת עמדות טעינה לרכב חשמלי הכוללת לוח חשמל וזאת אף אם מדובר במבנה שאינו מיועד למגורים.
4 . לתקן את סעיף 38 לחוק אוויר נקי, התשס"ח-2008, כך שתוטל חובה על אדם המוכר או משווק רכב חדש להציג נתונים אודות צריכת האנרגיה של הרכב, ביחידות מדידה תקניות, לפי סוג מקור האנרגיה שבאמצעותו מונע הרכב, וזאת במקום החובה הקיימת היום לפרסם את הנתונים לפי צריכת ליטר לכל מאה קילומטר.
5 . לתקן את סעיף 28 לחוק משק החשמל (תיקון מס' 16 והוראת שעה), התשע"ח-2018, כך שהוראת השעה שאפשרה למכור חשמל לטעינת רכב חשמלי ללא רישיון הספקה, תקוצר משמונה שנים לשש שנים.
6 . לתקן את סעיף 3 לחוק משק החשמל, התשנ"ו-1996 (להלן – חוק משק החשמל), כך שרשות החשמל בכפוף לתנאים שייקבעו בחוק או בכללים מכוחו, תהא רשאית לפטור צרכן המוכר חשמל לאחר מרישיון הספקה.
7 . ככל שיתוקן סעיף 28 לחוק משק החשמל כאמור בסעיף 5 להחלטה זו, להטיל על רשות החשמל להיערך לכך ולבחון את הצורך בקביעת הוראות שיחולו על בעלי רישיון הספקה לטעינת רכב חשמלי בשים לב למטרות חוק משק החשמל.
8 . לתקן את סעיף 188(ב)(1) לחוק התכנון והבנייה כך שלהגדרה "צורכי ציבור" יתווספו מתקני השנאה לחשמל ובכלל זה חדר שנאים ותחנת משנה.
9 . להטיל על מנכ"ל מינהל התכנון לגבש תדריך מקצועי לעניין שילוב חדרי שנאים בתכניות מפורטות.
10 . להטיל על שר האנרגיה, בכפוף להתייעצות עם רשות החשמל, לפעול לתיקון חוק החשמל, התשי"ד-1954, כך שייקבעו הוראות אכיפה מתאימות על פעולות בניגוד להוראות החלות בעניין זה וכן לבחון את אופן הקביעה והעדכון של הוראות האסדרה באופן ההולם את קצב התפתחות הטכנולוגיה.
11 . להטיל על שר האוצר ושר הפנים לתקן את תקנות הסדרים במשק המדינה (ארנונה כללית ברשויות מקומיות), התשס"ז -2007 כך שסיווג עמדת טעינה לרכב חשמלי שמשמשת את הציבור הרחב תהיה בהתאם לסיווג החניה שבו העמדה מותקנת.
12 . להטיל על משרד האנרגיה, בהסכמת אגף התקציבים במשרד האוצר, לגבש בתוך שישה חודשים תכנית לפריסת עמדות טעינה במרחב הציבורי. התכנית תגובש, בין היתר, בשים לב להמלצות צוות בראשות מנכ"ל משרד התחבורה והבטיחות בדרכים ובהשתתפות נציגי משרד האנרגיה, משרד הפנים, משרד האוצר, מינהל התכנון, השלטון המקומי, בנוגע להשפעת פיזור עמדות הטעינה במרחב הציבורי על מדיניות החניה במרחב הציבורי. המלצות הצוות האמורות יגובשו בתוך 120 יום מהחלטה זו.
13 . לתקן את סעיף 11 בהחלטה 1837 כך שבמקום "50%" יבוא "75%".
הממשלה מחליטה על קידום צעדים לפיתוח תחבורה חשמלית ומבוססת אמצעי הנעה חליפיים, בין הצעדים יתבצע תיקון לחוק המקרקעין שיאפשר התאמה שתאפשר חיבורים לטעינת רכבים חשמליים. לפירוט הסעיפים ראו לשון החוק.