CECI
  • אודות המרכז
      אודות המרכז
    • דבר המייסד
    • צוות המרכז
    • ועד מנהל
    • פורום מומחים
    • שיתופי פעולה
    • עמיתי מחקר
    • חברי המרכז בארה”ב
    • מקורות מימון
    • רקע עלינו
    • הצהרת נגישות
  • העשייה שלנו
  • שער לידע
  • מן התקשורת
  • קולות קוראים
  • צרו קשר

הרשמה לניוזלטר

    הגברת היציבות התקציבית בשלטון המקומי

    בית - EzGov - הגברת היציבות התקציבית בשלטון המקומי

    החלטת הממשלה קובעת את הכללים הבאים להגברת היציבות התקציבית בשלטון המקומי כך שההנחה בארנונה תינתן רק לאזרח ותיק שסך הכנסותיו אינו עולה על 150% מהשכר הממוצע במשק, ושאינו עולה על 200% מהשכר הממוצע לדירת

    מה הוחלט?

    1.  על מנת לאפשר לרשויות המקומיות לשפר את השירותים הניתנים לאזרח על ידי הגדלת בסיס הכנסותיהם העצמיות ועל ידי הגברת יציבותן התקציבית, לבצע את השינויים הבאים:

    א. לתקן את פקודת מסי העיריה ומסי הממשלה (פטורין), 1938, כך שהתיקונים שלהלן, אשר בוצעו במסגרת פקודה זו יבוטלו:

    1) חוק לתיקון פקודת מסי העיריה ומסי הממשלה (פטורין) (מס' 17), התש"ע-2010;
    2) חוק לתיקון פקודת מסי העיריה ומסי הממשלה (פטורין) (מס' 18), התש"ע-2010;
    3) חוק לתיקון פקודת מסי העיריה ומסי הממשלה (פטורין) (מס' 23), התשע"ב-2012.

    ב. להנחות את שר הפנים לתקן את סעיף 2(א)(1) בתקנות ההסדרים במשק המדינה (הנחה מארנונה), תשנ"ג-1993, שעניינו הנחות ארנונה לאזרח ותיק, כך שהנחה בארנונה בהתאם לסעיף זה תינתן רק לאזרח ותיק שסך הכנסותיו, מכל מקור שהוא, אינו עולה על 150% מהשכר הממוצע במשק, כהגדרתו על ידי הלשכה המרכזית לסטטיסטיקה (להלן – השכר הממוצע), כפי שפורסם לאחרונה לפני הגשת הבקשה להנחה. אם גרים בדירה יותר מאזרח ותיק אחד, תינתן ההנחה רק אם סך הכנסות כל המתגוררים באותה דירה, מכל מקור שהוא, אינו עולה על 200% מהשכר הממוצע.

    ג. לפעול בהתאם לסעיף 1 בהחלטת הממשלה מספר 2051 מיום 15 ביולי 2010, שעניינה העצמת הגבייה ברשויות המקומיות, בכפוף לכך שאת אישור התושבות האמור בהחלטה ניתן יהיה להציג לפקיד שומה או למעביד, ולקדם את תיקוני החקיקה הנדרשים ליישומו.

    2. בהמשך לסיכום בין משרד האוצר לשלטון המקומי מיום 12.5.2013, לפעול כדלקמן:

    א. לתקן את סעיף 7 לחוק הסדרים במשק המדינה (תיקוני חקיקה להשגת יעדי התקציב), התשנ"ג-1992 (להלן – חוק ההסדרים 1992), כך שהמקדם בשיעור 80% הקבוע בהגדרת שיעור העדכון יבוטל, באופן ששיעור העדכון יהיה הסכום המתקבל מחיבור של מחצית שיעור עדכון המדד ומחצית שיעור עדכון מדד השכר הציבורי.

    ב. להורות לשר הפנים ולשר האוצר לתקן את תקנות הסדרים במשק המדינה (ארנונה כללית ברשויות המקומיות), התשס"ז-2007, כך שרשות מקומית תהיה רשאית, באישור שר הפנים ושר האוצר, לשנות את שיטת החישוב הקבועה בצו המיסים של אותה רשות, ולהביא את התקנות לאישור ועדת הכספים של הכנסת עד ליום 30.10.2013.

    ג. לקבוע בחוק הוראת שעה, אשר תעמוד בתוקפה עד תום שנת 2014 (להלן- הוראת השעה), לפיה, על אף האמור בכל חוק אחר:

    1) כל רשות מקומית המפורטת להלן בסעיף 6 (להלן ביחד – הרשויות העצמאיות) תעביר לאוצר המדינה בשנת 2014 ולא יאוחר מיום 30.4.2014, לחשבון שיוגדר על ידי החשב הכללי במשרד האוצר,  סכום כמפורט להלן בסעיף 6 לצד שמה (להלן – סכום המימון). הסכום הכולל יעמוד על 450 מיליון ש"ח.

    2) סכום המימון שיועבר מטעם כלל הרשויות העצמאיות כאמור יועמד למדינה ללא ריבית והצמדה, לתקופה של 15 שנים, וישמש את המדינה לתשלום מענקי איזון ופיתוח לרשויות המקבלות מענקים כאמור על פי הנוסחות הקבועות לכך. המדינה תחזיר לכל רשות עצמאית בתום התקופה כאמור את סכום המימון שהעבירה, פחות סך התוספת לחיוב הארנונה ברשות בשנת 2014 ולאחריה, הנובעת מהגדלת שיעור העדכון האוטומטי ברשות, בהתאם למפורט בסעיף 3 להלן.

    3) שיעור העדכון, כמשמעותו בסעיף 9 לחוק ההסדרים 1992, ברשויות העצמאיות, בשנת 2014, יהיה שיעור העדכון הקבוע בחוק ההסדרים 1992 בתוספת 0.3%.

    4) רשות עצמאית תהא רשאית ליטול הלוואה מתאגיד בנקאי, עד תום שנת 2014, בגובה הסכום אותו העבירה למדינה לפי הוראת השעה, וזאת אף אם הדבר יביא לחריגה מעומס המלוות שאושר לה, וללא צורך בקבלת היתר אשראי לפי דיני הרשויות המקומיות ולפי חוק יסודות התקציב, התשמ"ה-1985 (להלן – חוק יסודות התקציב). בנוסף, הלוואה זו לא תיחשב כחלק מיתרת האשראי שקיבלה הרשות המקומית, כמשמעות מונח זה בסעיף 45ב לחוק יסודות התקציב.

    5) הממונה על התקציבים במשרד האוצר יוסמך לקזז מהשתתפות המדינה בתקציב רשות עצמאית, סכום בגובה סכום המימון שהיה עליה להעביר לפי הוראת השעה, אם לא העבירה סכום כאמור עד ליום 30.4.2014.

    6) רשימת הרשויות וסכום המימון (באלפי ש"ח):

    רשימת הרשויות וסכום המימון
    שם רשות סכום המימון   שם רשות סכום המימון   שם רשות סכום המימון
    אבן יהודה 1,189   חולון 17,762   עומר 893
    אזור 1,342   חוף הכרמל 2,061   עמק חפר 3,681
    אשדוד 20,901   חוף השרון 1,760   עמק יזרעאל 3,524
    אשקלון 10,109   חיפה 43,620   עמק לוד 1,153
    באר טוביה 4,320   יבנה 4,254   פתח תקווה 29,391
    באר יעקב 1,725   יהוד-מונוסון 3,372   קרית אונו 3,687
    באר שבע 18,278   יואב 741   קרית ביאליק 3,966
    בני שמעון 901   כוכב יאיר 911   קרית טבעון 1,698
    ברנר 1,005   כפר ורדים 576   ראש העין 4,345
    גבעתיים 6,311   כפר סבא 9,188   ראש פינה 523
    גזר 2,306   כפר שמריהו 455   ראשון לציון 26,785
    גן רוה 659   לב השרון 1,776   רחובות 12,543
    דרום השרון 2,904   להבים 487   רמת גן 19,640
    הוד השרון 5,254   מגידו 939   רמת השרון 6,564
    הרצליה 15,133   מודיעין- מכבים-רעות 6,019   רמת ישי 577
    זכרון יעקב 1,635   נס ציונה 4,033   רמת נגב 2,010
    חבל אילות 1,450   נשר 2,591   רעננה 9,205
    חבל מודיעין 2,325   נתניה 19,516   תל אביב – יפו 88,739
    חדרה 9,987   סביון 674   תמר 2,606

     

     

    החלטת הממשלה קובעת את הכללים הבאים להגברת היציבות התקציבית בשלטון המקומי כך שההנחה בארנונה תינתן רק לאזרח ותיק שסך הכנסותיו אינו עולה על 150% מהשכר הממוצע במשק, ושאינו עולה על 200% מהשכר הממוצע לדירת בה גרים יותר מאזרח ותיק אחד. בנוסף, נקבע כי המקדם בשיעור 80% הקבוע בהגדרת שיעור העדכון יבוטל, ושיעור העדכון יהיה הסכום המתקבל מחיבור של מחצית שיעור עדכון המדד ומחצית שיעור עדכון מדד השכר הציבורי. רשות מקומית תהיה רשאית, באישור שר הפנים ושר האוצר, לשנות את שיטת החישוב הקבועה בצו המיסים של אותה רשות. בנוסף, רשות מקומית עצמאית תעביר לאוצר המדינה בשנת 2014 סכום בשיעור שנקבע בהחלטת הממשלה, לתקופה של 15 שנים, שישמש לתשלום מענקי איזון ופיתוח לרשויות המקבלות מענקים אלו. בהחלטה מפורטת רשימת הרשויות וסכום המימון שלהן. 

    תיאור ההחלטה

    תאריך פרסום:
    13/05/2013
    הממשלה ה-33
    מספר ההחלטה
    החלטה 201
    ללא קטגוריה
    שלטון מקומי ופיתוח פריפריה
    • ת.ד. 39080 תל אביב, מיקוד 6139002
    • 03-6438979
    • 03-6439438
    • [email protected]
    כניסת סטודנטים
    © 2022 כל הזכויות שמורות המרכז הישראלי להעצמת האזרח (ע"ר) dooble