מה הוחלט?
בהמשך להחלטות הממשלה מס' 465 מיום 25 באוקטובר 2020 (להלן – החלטה 465) ומס' 211 מיום 1 באוגוסט 2021 (להלן – החלטה 211), ועל מנת לאפשר יישום תכנון ארוך טווח במשקי תשתית, והכל על מנת לתת מענה אנרגטי להמשך הפיתוח הכלכלי באזורי הביקוש, להקמת פרויקטי תשתית לאומיים בתחום התחבורה ותכנון יחידות דיור חדשות באזורי ביקוש ותוך יצירת תועלות של צמצום זיהום האוויר באמצעות מתן אפשרות המשך חדירת הרכב החשמלי ובאמצעות צמצום פליטות גזי החממה הנובעים מייצור חשמל בהתאם ליעדי הממשלה.
אספקת חשמל לגוש דן בטווח הקצר
1 . על מנת לאפשר את הקמת חלופת ההולכה, כהגדרתה בסעיף 1(א) להחלטה מס' 211 –
א. להטיל על שר האנרגיה והתשתיות (להלן – האנרגיה), שר הבינוי והשיכון ושרת התחבורה והבטיחות בדרכים (להלן – התחבורה) לעשות כל הנדרש בתחום סמכותם על מנת שניתן יהיה להקים את מנהרת התשתיות "ציר הנופש" (אשר נקבעה בתכניות הסטטוטוריות תש 1010 ותש 1084), כך שסיום ביצוע המנהרה יהיה לא יאוחר מיום 31 בדצמבר 2028.
ב. להטיל על שר האנרגיה לעשות כל הנדרש בתחום סמכותו ובכלל כך פעולה לפי סעיף 19 לחוק משק החשמל כך שחברת החשמל תסיים להניח את קווי החשמל הנדרשים לצורך חלופת ההולכה עד תום דצמבר 2028.
ג. להטיל על משרד האנרגיה ומשרד התחבורה להשלים את כל המידע הנדרש לצורך סיום התכנון ההנדסי המפורט למנהרת התשתיות וזאת בתוך 45 ימים מיום קבלת החלטה זו.
אופן תפעול המנהרה, חלוקת העלויות הנוגעות לתפעול, תחזוקה והחזר עלויות הקמת המנהרה בין הגורמים הנהנים מהנחת תשתיות במנהרה וכן נהלים בכל הנוגע לאי הנחת תשתיות במנהרה ייקבעו בהתאם להסדר שייקבע בחוק שיתקבל בהמשך לתזכיר שהוטל על שר האוצר להפיץ כאמור בהחלטה מס' 175 מיום 24.2.2023 בנושא "קידום תשתיות לאומיות", אלא אם נקבע בחוק האמור הסדר אחר.
ד. לא יתקבל הסדר כאמור בסעיף קטן (ג), תפרסם הממשלה לפי הצעתו של שר האוצר הסדר חלופי אשר יכלול קביעת גוף מתפעל והסדר לחלוקת עלויות על הקמה ותפעול המנהרה וזאת עד לא יאוחר מ-31 בדצמבר 2023.
ה. על אף האמור בסעיף קטן (א), אם תוך שלושה חודשים מיום קבלת החלטה זו, סבר שר האנרגיה, לאחר שפנה לשרת התחבורה, כי סיום מנהרת התשתיות לא יושלם עד המועד האמור בסעיף קטן (א), יפעל מכוח סמכותו לפי סעיף 19 לחוק משק החשמל על מנת שחברת החשמל תקים את קווי החשמל הנדרשים ובכפוף להוראות התכנית הסטטוטורית החלה על השטח, על מנת שהקמת הקווים תסתיים במועד שיאפשר לחברת החשמל לעמוד במטלה ובמועד האמורים בסעיף קטן (ב).
2 . בהמשך להחלטה 211, להטיל על שר האנרגיה, בכפוף להתייעצות עם רשות החשמל ובהסכמת שר האוצר בהתאם לסעיף 19 לחוק משק החשמל, לבחון אישור תכנית הפיתוח למערכת ההולכה וההשנאה אשר תכלול תחנת מיתוג באזור מורשה ואת קווי החשמל הדרושים להפעלתה ואשר יעברו בחלקם במנהרת תשתיות ציר הנופש, כך שהקמת תחנת המיתוג והנחת קווי החשמל לאחר השלמת הליכי תכנון ורישוי ככל הנדרש תסתיים לא יאוחר מדצמבר 2028
3 . להטיל על מנהל מנהל תכנון לפעול לביצוע כלל הפעולות הנדרשות לקדם את קבלת ההחלטות בנוגע לתכנית הנדרשת להקמת תחנת המיתוג וקווי החשמל (תת"ל 136). ככל שיוגשו השגות, להטיל על יו"ר הות"ל לפעול בהתאם לסמכותו על מנת שהדיון לקבלת החלטה כאמור בסעיף 76ג(9)(ב) לחוק התכנון והבנייה, התשכ"ה-1965 (להלן – חוק התכנון והבנייה) יתקיים עד לא יאוחר מספטמבר 2024.
4 . להקים צוות בראשות מנכ"ל משרד האנרגיה אשר חברים בו נציגי משרד התחבורה, רשות מקרקעי ישראל, מנהל התכנון, מטה התכנון, משרד האוצר ומשרד ראש הממשלה, במידת הצורך הצוות יתייעץ עם רשות החשמל, בעל רישיון לניהול המערכת וחברת החשמל. הצוות יפעל על מנת להסיר חסמים העלולים לעכב את הקמת מנהרת תשתיות ציר הנופש, הקמת תחנת המיתוג באזור מורשה וקווי החשמל הנדרשים להפעלתה ותחנת המשנה רוקח וקווי החשמל הדרושים להפעלתה, וכן יקדם את מימוש ההספק המבוזר לפי סעיף 2(א)(2)(ב) להחלטה מס' 211.
קידום ייצור באמצעות אנרגיה מתחדשת
5 . על מנת להקל על הקמת מתקני ייצור קטנים ולהגביר את היקף הייצור באנרגיות מתחדשות באמצעות הפחתת הרגולציה בהקמת מתקני ייצור, לתקן את חוק משק החשמל כך שייצור בהיקף שאינו עולה על 16 מגוואט או בהספק גבוה יותר שקבעה רשות החשמל בכללים באישור שר האנרגיה, יהיה פטור מהחובה לקבל רישיון, אם הוא מוכר את החשמל לבעל רישיון לפי החוק האמור.
6 . לקבוע למנהל התכנון יעדים שנתיים באישור תכניות לייצור אנרגיה מתחדשת ולתכניות למתקני אגירה. היעדים ייקבעו בהחלטת ממשלה אשר תוגש על ידי שר האנרגיה, שר הפנים ושר האוצר אחת לשנה לתקופה של שנתיים קדימה. מנהל מנהל התכנון יקבע יעדים למחוזות.
7 . להטיל על יו"ר המועצה הארצית לתכנון ולבנייה להביא לדיון במועצה הארצית בחינת הצעת החלטה לפיה מעבר למכסה שנקבעה למתקנים פוטו וולטאיים קרקעיים בישיבתה מיום 10.11.2020, יעדים לקידום תכניות לאנרגיות מתחדשות ביוזמת המדינה או מי מטעמה ויעדים ביוזמת גורמים פרטיים, אשר יגובשו בשיתוף משרד האנרגיה ומשרד האוצר. בדיון זה יציג משרד האנרגיה מפת דרכים לאופן יישום יעדי האנרגיות המתחדשות לשנת 2030 וצפי לצורכי התכנון לאחר מכן.
8 . לקבוע לרשות מקרקעי ישראל יעדים שנתיים בתחום העסקאות של ייצור אנרגיה. היעדים ייקבעו בהחלטת ממשלה אשר תוגש על ידי שר האנרגיה, שר הבינוי והשיכון ושר האוצר אחת לשנה עד ל-31 במרץ לאותה שנה לתקופה של שנתיים קדימה, בהתאם להוראות שלהלן:
א. השיווקים לקרקעות יוכלו להיות במכרז לקרקע בלתי מתוכננת או מתוכננת.
ב. השיווקים לקרקעות למתקני ייצור אנרגיה יוכלו להתבצע על ידי רמ"י או החשב הכללי במשרד האוצר.
ג. היעדים ייקבעו כך ששיווקים יהיו מעבר ובהתאם לעסקאות ביוזמת השוק הפרטי אשר מבוצעות על ידי רמ"י בפטור.
ד. ייקבע בין היתר גם יעד לשיווק קרקעות להקמת מתקנים אגרו וולטאיים באזור המרכז: מחוזות תל אביב, מרכז, ירושלים וחיפה.
ה. הנהלת רשות מקרקעי ישראל תקבע יעדי משנה למחוזות על מנת לעמוד ביעדים שלעיל.
9 . לקבוע כי היעד לשנת 2023 הוא 8,000 דונם בכל שנה. יובהר כי ככל שיזמים מהשוק הפרטי יפנו לרמ"י לביצוע עסקאות ביוזמתם מעבר למכסה זו, לא יהיה במכסה כדי למנוע אישור שיווקים או עסקאות.
10 . להנחות את יו"ר מועצת מקרקעי ישראל להביא לדיון בפני המועצה בתוך 60 ימים ממועד קבלת החלטה זו, בהתייעצות עם רשות החשמל ובתיאום עם אגף תקציבים במשרד האוצר, הצעת החלטה כך שגם אם רשות החשמל אינה עורכת הליך תחרותי על מלוא הכמות המיוצרת במיזם לפי סעיף 7.3 או 7.5 לקובץ החלטות מועצת מקרקעי ישראל, יחול מחיר אחיד על הקרקע במתקן לכל טכנולוגיה לייצור חשמל, גם במתקנים הגדולים מ-630 ק"ו, ובלבד שהמתקן אינו מקבל תעריף קבוע ידוע מראש שהובטח על ידי רשות החשמל (Feed in – tariff).
11 . התקבלה ההחלטה על ידי מועצת מקרקעי ישראל כאמור בסעיף 10 להחלטה זו, הנהלת רשות מקרקעי ישראל תקבל בתוך 30 יום מקבלת ההחלטה על ידי המועצה, החלטה על מחיר לקרקע לכל סוג של מתקן לייצור חשמל, בהתייעצות עם רשות החשמל ובתיאום עם אגף התקציבים.
קידום מתקנים אגרו-וולטאיים ויישום דו"ח הוועדה הבין-משרדית
12 . לאמץ את הדו"ח הבין-משרדי לעניין הקמת מתקנים אגרו-וולטאיים (להלן – המלצות הצוות) ולהנחות את יו"ר מועצת מקרקעי ישראל להביא לדיון לפני המועצה, בתוך 45 יום ממועד קבלת החלטה זו, הצעת החלטה בהתאם להמלצות הצוות שתגובש על ידי הנהלת רשות מקרקעי ישראל ואגף התקציבים במשרד האוצר וזאת בהתאם לעקרונות האלה:
א. תיקבע תכנית עבודה להשבה, תכנון ושיווק קרקעות בעבור הקמת מתקנים אגרו-וולטאיים על פי יעדים שיפורטו בהחלטת ממשלה.
ב. יוקצו זכויות להקמת מתקנים אגרו-וולטאיים לבעלי חוזים קיימים לעיבוד חקלאי ארוך טווח המעבדים את השטח בהיקף של 500 דונם לחוזה שלא במסגרת מכסת התעסוקה, בכפוף להמשך עיבוד חקלאי אשר ייבחן על ידי משרד החקלאות ופיתוח הכפר (להלן – החקלאות), תשלום לפי מחיר אחיד והעמדת בטוחות.
ג. יצירת מסלול להקמת מתקנים באזור המרכז: מחוזות מרכז, ירושלים, חיפה ותל אביב.
ד. משרד החקלאות ימליץ על הגדרה לעיבוד חקלאי מיטבי ויבצעו התאמות להגדרה בין היתר בהתבסס על תוצאות המחקרים החקלאיים במתקני החלוץ ועל הניסיון הנרכש.
13 . תוקם יחידת פיקוח ובקרה במשרד החקלאות אשר תהיה אמונה על פיקוח על המשך פעילות חקלאית ושמירה על המערכת האקולוגית באתרים שבהם יותקו מתקנים אגרו-וולטאיים וזאת בהתאם להוראות הבאות:
א. מבנה היחידה, האמצעים והתנאים המלאים לפיקוח ייקבעו לאחר עבודה משותפת של משרד החקלאות ואגף התקציבים במשרד האוצר ולעניין שימור מערכת אקולוגית – בהתייעצות עם המשרד להגנת הסביבה.
ב. אישור מאת היחידה יהיה התנאי להוכחת הפרת תנאי החוזה עם רמ"י לעניין שימור פעילות חקלאית ולצורך בחינת החלת כללי האסדרה כמפורט בסעיף 15.
ג. העקרונות לפיקוח ובקרה וכן היחס להפרות ייעשו בהתאם להמלצות הצוות.
14 . להטיל על שר החקלאות, בהסכמת שר האוצר ושר הבינוי והשיכון, לבחון את אופן עיגון הסמכויות של יחידת הפיקוח והבקרה בתיאום עם משרד המשפטים ואת עיגון הסמכות להסתמך על פעילותה לצורך מימוש תנאים בחוזי המקרקעין ורכישת החשמל שעניינם שינוי התנאים העסקיים בהוזים בשל אי המשך הפעילות החקלאית, וכן תקבע מנגנונים לבקרה על אישוריה ובמידת הצורך יביא בתוך 120 יום ממועד זה תיקוני חקיקה.
15 . לרשום את הודעת יו"ר רשות החשמל כי ככל שהתקבלה ההחלטה על ידי מועצת מקרקעי ישראל כאמור בסעיף 12 להחלטה זו, בכוונתו להביא לדיון במליאת רשות החשמל הצעת החלטה שבמסגרתה ייקבעו תנאי אסדרה אשר יחולו על מתקן אגרו וולטאי אשר יחידת הפיקוח והבקרה במשרד החקלאות קבעה כי אינו משמר פעילות חקלאית ברמה מספקת והעבירה אסמכתאות על כך, תנאים הנותנים ביטוי לאמור, לרבות במישור כלכלי.
16 . בהמשך להוראת המועצה הארצית על הכנת תמ"א למתקנים אגרו וולטאיים, להטיל על יו"ר המועצה הארצית להביא בתוך 120 יום ממועד קבלת החלטה זו למועצה הארצית לדיון בהפקדה של תכנית מתאר ארצית להקמת מתקנים אגרו וולטאיים אשר תכלול את העקרונות המופיעים בדו"ח ולהלן:
א. הוראות להקמת מתקנים בהליך של היתר;
ב. הקמת מתקנים באזור המרכז בתנאים;
ג. הגבלת הקמת גידור ופגיעה במרחב הפתוח;
ד. כללים לשמירה על שימוש חקלאי וקרקע חקלאית;
ה. התמ"א תותיר גמישות בנוגע למאפיינים פיזיים של המתקן כמו גובה ושיעור ההצללה.
ו. תיבחן האפשרות להקים מתקנים גם במכלולים נופיים חקלאיים.
17 . לתקן את סעיף 7 לתוספת הראשונה לחוק התכנון והבנייה כך שלא יראו במתקן אגרו-וולטאי כהגדרתו בחוק כמטרה לא חקלאית ומוסד תכנון יהיה רשאי לאשר תכנית מקומית או מפורטת וכן לתת היתר לבנייה או לשימוש למתקן מסוג זה וזאת בתנאי שבהוראות התכנית שמכוחה מוקם המתקן קיימות הוראות לשמירת הקרקע החקלאית והמשך עיבודה באופן מיטבי.
18 . בהתאם להמלצות הצוות ובהמשך לאמור בסעיף 1(ג)(4) ולסעיף 1(ד) להחלטת הממשלה 208, יוקם צוות משנה בין-משרדי אשר יכלול את נציגי המשרדים אשר היו חברים בצוות שהוקם בהחלטה 208 וכן את נציג משרד המשפטים.
א. הצוות יבחן כלים להסרת חסמים ולקידום הקמת מיזמים כאמור גם בקרקע חקלאית פרטית ועל ידי המגזר הבדואי ובכפוף למסקנותיו ימליץ על צעדים בנושא.
ב. הצוות יערוך דיונים המבוססים על מידע בנוגע לאופן יישום ההמלצות אשר יתייחסו בין השאר לאופן יישום ההמלצות תוך שים לב להיבטים חלוקתיים ולסוגיות הנוגעות לשוויון.
קביעת תכנית להקמת תחנות כוח בהתאם לצורכי המשק לטווח הארוך ויצירת תנאי שוק לעידוד ייצור
19 . בהמשך לסעיף 10(ה) להחלטת הממשלה מס' 465 מיום 25 באוקטובר 2020:
א. להטיל על שר האנרגיה, בכפוף להתייעצות עם רשות החשמל והסכמת שר האוצר, לדרוש מבעל רישיון לניהול המערכת להגיש לאישור השרים כאמור תכנית פיתוח רב-שנתית לצורכי התכנון הסטטוטורי למקטע הייצור עד לשנת 2040, אשר תשקף את צורכי משק החשמל ואזורים אפשריים להקמת תחנות כוח ואשר תוגש עד לא יאוחר מספטמבר 2023.
ב. להקים צוות בראשות מנכ"ל משרד האנרגיה שחברים בו רשות החשמל, משרד האוצר ומנהל תכנון כאשר במידת הצורך הצוות יתייעץ עם בעל רישיון לניהול מערכת, אשר ימליץ על תנאים וקריטריונים להסמכה להכנת תכנית לתשתית לאומית לייצור חשמל בתחנות כוח בגז טבעי (להלן – הסמכה) וכן על צעדים נוספים אשר נדרשים על מנת לספק עתודות תכנון הנדרשות בהתאם לצורכי המשק עד 2040 כאמור בסעיף א', בין השאר באמצעות תכנון על ידי בעל רישיון ניהול המערכת וזאת בשים לב לצורך בהגברת התחרותיות במשק החשמל ויצירת עתודה תכנונית לצורך היערכות לשינויים במשק.
ג. להטיל על שר האנרגיה ושר האוצר להביא לממשלה הצעת החלטה על מנגנון הסמכה וצעדים נוספים אשר נדרשים לצורך הבטחת יתירות תכנונית בהתאם לצורכי משק החשמל וזאת בהתבסס על המלצות הצוות האמור בסעיף ב'. ההצעה תכלול את עתודות השטח והצרכים התכנוניים הנדרשים לצורך כך, לרבות יעדים לתכנון ואישור תכניות.
20 . לרשום את הודעת שר האנרגיה והשרה להגנת הסביבה כי בכוונתם לפעול להסיר חסמים בפני הקמת מתקני ייצור חשמל המיועדים לחיבור לרשת חלוקת הגז הטבעי שזכו בהליך תחרותי שקיימה רשות החשמל בהתאם להחלטה מס' 57003 של רשות החשמל, כך שתתאפשר הפעלתם המסחרית עד ליום 1 בדצמבר 2025.
ייעול פעילות משק האנרגיה
21 . ייעול השימוש בנכסי חברת החשמל:
א. להטיל על משרד האנרגיה להגיש בתוך שישה חודשים לצוות אשר יוקם על ידי משרד האנרגיה, המורכב ממנכ"ל משרד האנרגיה, נציג אגף התקציבים במשרד האוצר, משרד התחבורה, המועצה הלאומית לכלכלה ורשות הספנות והנמלים (להלן – הצוות), בחינת היתכנות וכדאיות לבצע שימוש מסחרי במזחים המשמשים ליבוא פחם לצורכי יבוא תפזורות, בנוסף לשימור יכולת יבוא הפחם ככל שהדבר נדרש לצורכי משק האנרגיה.
ב. הבחינה תכלול סקירה בין-לאומית של שימושים דואליים במזחי פחם, ניתוח כלכלי של היתכנות היבוא של תפזורות ובחינה טכנו-כלכלית (להלן – בחינת ההיתכנות).
ג. בכפוף לבחינת ההיתכנות, הצוות ימליץ לשר האוצר, לשר האנרגיה ולשרת התחבורה והבטיחות בדרכים עד ליום 31 בדצמבר 2023 על מדיניות אשר תאפשר תפעול של המזח על ידי גורם פרטי, זאת תוך שים לב לעקרונות הבאים:
1) שמירה על תחרותיות ומניעת ריכוזיות כלל משקית;
2) שמירת הפעילות של חברת החשמל בליבת העשייה שלה בהתאם לסעיף 6 לחוק משק החשמל, התשנ"ו-1996;
3) השפעה על משק האגרגטים;
4) השפעה על זמינות הפחם כדלק חירום.
ד. מבלי לגרוע מהאמור בסעיף קטן (ג)(2), אין באמור במסקנות הצוות כדי לגרוע מהחובות החלות על חח"י בהתאם לחוק משק החשמל.
ה. מבלי לגרוע מהאמור בסעיף קטן (ג)(2), אין באמור במסקנות הצו כדי לגרוע מהחובות החלות על חח"י בהתאם לחוק משק החשמל.
בחוק זה הממשלה פועלת לשיפור התשתית לתחבורה חשמלית ועל כן הוחלט על שיפור תשתית זו לצורך כך. לפירוט ראו בלשון החוק.