מה הוחלט?
א. בהתאם לתקנה 3ד(ג) לתקנות חובת מכרזים, התשנ"ג-1993, לאשר את עקרונות הסכם המסגרת (להלן – ההסכם) שבין הממשלה לבין חברת רכבת ישראל בע"מ (להלן – החברה) כדלקמן:
מטרתו של ההסכם היא להסדיר את היחסים בין ממשלת ישראל לבין החברה בכל הנוגע להתחייבויות החברה ביחס לרמת השירות לנוסע בתחום התחבורה הציבורית בכלל והתחבורה הרכבתית בפרט וביחס לביצוע תוכניות פיתוח וכן לקבוע הוראות בדבר מתן תשלומי סובסידיה לחברה על ידי הממשלה כנגד עמידתה בהתחייבויות אלה ותשלום נוסף בגין פעילויות נוספות בהתאם להוראות נציגי הממשלה, שהם מנכ"ל משרד התחבורה והבטיחות בדרכים (להלן – משרד התחבורה) החשב הכללי והממונה על התקציבים במשרד האוצר, או מי מטעמם במשותף (להלן: "נציגי הממשלה") מעבר לפעילויות שבהסכם.
1. תיחום פעילות
1.1. החברה היא חברה ממשלתית בבעלות מלאה של מדינת ישראל.
1.2. ההסכם כולל הוראות בדבר ההפעלה של שירותי הסעת נוסעים ברכבת, זאת בהתאם לדרישות רמת השירות המפורטות בהסכם ובהן דרישות המתייחסות לשמירה על רמת דיוק גבוהה בנסיעות הרכבות; שמירה על רמה גבוהה של תחזוקה וניקיון; מתן מידע לציבור; מיצוי המשאבים שתעמיד הממשלה לרשותה לשם הפחתת הצפיפות; קידום ושיפור השילוביות של שירותי הרכבת עם כלל אמצעי התחבורה האחרים הקיימים תוך שילוב הרכבת באופן מיטבי ברשת התחבורה הציבורית הקיימת במדינה, בכל הקשור לתשתיות, לוחות זמנים, מידע לנוסע, כרטוס וכדומה, בהתאם להוראות משרד התחבורה ומדיניותו; מכירה וכיבוד הסדרי נסיעה הקבועים בהוראות הדין; הבטחת מתן שירות מונגש לנוסעים בעלי מוגבלות בהתאם להוראות הדין, טיפול בפניות הציבור, טיפול באבדות ומציאות, ועוד.
1.3. להסכם תצורף תוכנית רב שנתית עקרונית לשנים 2026-2022 להפעלת שירותי ההסעה בקווי הרכבת, שעל בסיסה יאושרו על ידי נציגי הממשלה תוכניות ההפעלה השנתיות ותוכנית התפעול המפורטת. תוכניות הפעלה שנתיות כוללות מידע ונתונים כגון פירוט תחנות, מסלול הנסיעה, תדירות נסיעות, שינויים צפויים במסלולי נסיעה, ציוד נייד וכדומה לגבי קווים ברשת הרכבות בהתייחס לשבוע מייצג במהלך השנה. תוכנית מפורטת היא תוכנית ביצוע הכוללת לוחות זמנים מפורטים של כל אחת מרכבות הנוסעים וביחס לכל תחנה.
1.4. ההסכם כולל הוראות בדבר תשלומי סובסידיה עבור שירותי הובלת מטענים באמצעות רכבות, תוך מתן דגש להובלה באזורי הגודש, על מנת לסייע בהפחתתו.
1.5. ההסכם מסדיר את פעולות החברה לפיתוח והפעלת רשת מסילות הברזל בישראל והתחנות הקשורות אליה.
1.6. להסכם תצורף תוכנית פיתוח מאושרת של החברה, המפרטת את רשימת הפרויקטים שבאחריות החברה ואת התקציב המאושר לכל פרויקט. להסכם מצורפת גם התוכנית האסטרטגית 2040 – Israel Railways – The 2040 Strategic Development Plan שפורסמה ביום 19.9.2017. כמו כן, כולל ההסכם מנגנון לעדכון תוכנית הפיתוח של החברה, באישור של נציגי הממשלה כמפורט בהסכם.
1.7. נציגי הממשלה יהיו רשאים לתת הוראה בכתב לשינויים בתוכנית הפיתוח המאושרת, בלוחות הזמנים ובתקציב המפורטים בה, לרבות הוספה או גריעה של פרויקטים בכל עת, לאחר דיון עם החברה שבו היא תציג את משמעויות ההוראה.
2. תיחום כספי ותקופת התקשרות
2.1 ההסכם יעמוד בתוקף מיום 1 בינואר 2022 ועד ליום 31 דצמבר 2026 (להלן – תקופת ההסכם) ויכול שיוארך בהסכמה לתקופה של שנתיים נוספות.
2.2 ההיקף הכספי המוערך של ההתקשרות לתקופת ההסכם היא כ-16 מיליארד שקלים חדשים בגין פעילות הסעת הנוסעים והמטענים שמבצעת החברה שיקצה משרד התחבורה מתקציב התחבורה הציבורית של רשות התח"צ. נוסף, בגין פעילות הפיתוח שבאחריות החברה היא תתוקצב, בהתאם לתוכנית שאושרה, לפי פרויקט ובהתאם לקצב התקדמותו וזאת עד לסכום של 46 מיליארד שקלים חדשים לכל היותר שיקצה משרד התחבורה מתוך תקציב הפיתוח שלו.
3. תשלומים
3.1. תשלומים בגין פעילות הסעת נוסעים
3.1.1. התשלומים שלהם תהיה זכאית החברה בגין הסעת נוסעים יהיו ההפרש בין עלות ההפעלה המוכרת לחברה לבין הכנסות ממכירת הסדרי נסיעה.
3.1.2. עלות ההפעלה המוכרת של החברה תחושב על פי עלות קבועה ורכיבי עלות משתנים בהתאם למספר רכבות הנוסעים שיופעלו על ידי החברה בפועל, לפי תוכנית התפעול שאושרה על ידי מנהל המסילה, מספר הנוסעים העוברים בתחנות, אורך המסילה הפעילה ופרמטרים נוספים המפורטים בהרחבה בהסכם.
3.1.3. בנוסף תהיה זכאית החברה לתמריצים שונים בגין עמידה ביעדי רמת שירות הקבועים בהסכם ובהם:
3.1.3.1. תמריץ להגדלת מספר המשתמשים ברכבת, במספר תחנות נבחרות.
3.1.3.2. תמריץ דיוק (ON TIME) לשיפור שיעור הרכבות המגיעות בזמן לתחנה.
3.1.3.3. תמריץ לשיפור ציון שביעות רצון הציבור, כפי שייאמד בסקרים שיערוך משרד התחבורה מדי שנה.
3.1.3.4. תמריץ לעמידה בלוחות זמנים של פרויקטים המבוצעים על ידי החברה לשיפור רמת השירות.
3.1.4. מהתמריצים המגיעים לחברה בגין הסעת נוסעים יקוזזו פיצויים מוסכמים בגין אי עמידת החברה ברמת השירות הנדרשת, כמפורט בהסכם.
3.2. פרויקטים שוטפים לשיפור השירות
3.2.1. החברה תבצע במהלך תקופת ההסכם פרויקטים שוטפים לשיפור רמת השירות ובהם פעילות לשיפור הבטיחות, שיקום תשתיות, שיפוץ תחנות, מידע לציבור, כרטוס ועוד.
3.2.2. מימון פרויקטים אלו יהיה מתוך מקורות ייעודיים שיוקצו על ידי הממשלה ומקורותיה העצמיים של החברה.
3.2.3. מימון הפרויקטים ינוהל באמצעות חשבון בנק ייעודי שינוהל בנפרד מהחשבונות השוטפים.
3.3. תשלומי סובסידיה בגין הסעת מטענים
3.3.1. התשלומים שלהם תהיה זכאית החברה בגין הסעת מטענים יחשבו בהתאם למשקל או לנפח המטען שישונע ברכבת, מרחק ההובלה, אזור השינוע ועוד.
3.3.2. התשלומים בגין הסעת מטענים שלהם זכאית החברה נגזרו מאומדן של התועלת המשקית מהעברת מטענים מהובלה במשאיות להובלה ברכבת.
3.4. תשלומים בגין פעילות הפיתוח
3.4.1. תשלומים יועברו בהתאם לדרישות תשלום שיועברו על ידי החברה למשרד התחבורה או למי מטעמו ולאחר בדיקת חברת הבקרה מטעמו ולאחר שיאושרו על ידי חשב משרד התחבורה או מי מטעמו ואגף תשתיות במשרד התחבורה. תשלומים יבוצעו רק לאחר שריון תקציבי וקבלת התחייבות והוצאת הזמנה.
3.4.2. התשלום יבוצע על סמך דרישת תשלום אשר תכלול את כל המסמכים הנדרשים על ידי משרד התחבורה, כקבוע בהסכם.
3.4.3. החברה לא תעביר תשלומים לגורמים שהיא התקשרה עמם, או לכל גורם אחר, לצורך יישום התחייבויותיה על פי ההסכם, אלא לאחר שהחשבונות בגין התשלומים האמורים אושרו על ידי חשב משרד התחבורה או מי מטעמו ועל ידי אגף תשתיות במשרד התחבורה ובכפוף להמלצת חברת הבקרה כמפורט לעיל, והכספים בגינם הועברו לחשבון בנק ייעודי של החברה.
3.4.4. החברה מתחייבת להשקיע את כל תשלומי הפיתוח אך ורק לצורך מימון תוכנית הפיתוח המאושרת באופן יעיל תוך מיצוי המשאבים והמקורות שלרשותה ונקיטת מדיניות הוצאות אפקטיבית ומבוקרת.
3.4.5. הכספים שיתקבלו בידי החברה לפיתוח ישמשו אך ורק לטובת יישום תוכניות הפיתוח המאושרת וינוהלו בחשבון בנק נפרד, אשר ייועד באופן בלעדי לתוכנית הפיתוח המאושרת ולא יכלול כספים מחשבון התקציב השוטף של החברה.
4. דיווח ובקרה
4.1. נציגי הממשלה או מי מטעמם יהיו רשאים לעיין בכל עת בכל הנתונים הדרושים להם, וכן לבצע בכל עת ביקורת, בקרה ופיקוח על פעילות החברה ולבקר בכל אתר פעילות של החברה – והכול לצורך בחינת יישום התחייבויותיה של החברה על פי ההסכם; החברה תעביר כל דין וחשבון הנוגע ליישום התחייבויותיה על פי ההסכם בנוסף על אלו המפורטים בהסכם האמור, לפי בקשה של נציגי הממשלה.
4.2. החברה מתחייבת לנהל את ספרי חשבונותיה באופן שיאפשר מעקב ובקרה על ביצוע תשלומים ששולמו במסגרת ההסכם.
4.3. מבלי לגרוע מכלליות האמור, נציגי הממשלה או מי מטעמם יהיו רשאים לעקוב אחר השימוש שנעשה בכספים שהועברו מכוח הסכם זה, לבחון את מכלול ההיבטים הכרוכים בתוכנית הפיתוח, הן במישור הפיננסי והן במישור הביצועי-הנדסי, לרבות התכנון, האומדנים, התקציב, התקשרויות, תשלומים, השימוש בכספים וכן הניהול הביצוע בפועל של כל פרויקט או מרכיב בו ושל התוכניות בכללותן.
4.4. התקדמות לשלבי הביצוע של הפרויקטים והעברת תקציבים בגינם מותנית בהשלמת בדיקות ודו"חות שונים כפי שהוגדר בהסכם.
5. אחריות
5.1. החברה תהיה אחראית לפי כל דין ותישא בתשלום כל נזק, הוצאה או הפסד שייגרמו לממשלה כתוצאה ממעשה או מחדל רשלניים שלה בביצוע הסכם זה, תוכניות ההפעלה ותוכניות הפיתוח וזאת בכפוף לזכות שימוע שלה מול נציגי הממשלה. הממשלה לא תישא בכל תשלום והאחריות כולה תחול על החברה.
5.2. החברה תהיה אחראית על פי ההסכם וכל דין לכל תשלום לשיפוי נזק או פיצויים או כל תשלום המגיע ממנה על פי כל דין לאנשים המועסקים על ידיה (לרבות יועצים, קבלנים, ספקים, גופים חיצוניים) או לכל מאן דהוא המועסק על ידיה.
5.3. החברה תערוך ביטוח לאורך כל תקופת ההסכם לטובתה ולטובת הממשלה, הכולל את כל הכיסויים והתנאים הנדרשים בהסכם.
6. ביטחונות
6.1. מבלי לגרוע מכל זכות אחרת העומדת לה, רשאית הממשלה, לאחר שנציגי הממשלה ישמעו את טענות החברה בעניין, לעכב העברת תשלומים לחברה מתוך התשלומים המגיעים לה לפי הוראות הסכם זה, בתנאי שהתשלומים המעוכבים כאמור נוגעים לנושא שבמחלוקת בין הצדדים, לעכב כל תשלום או להפסיקו.
6.2. ההסכם כולל הוראות נוספות המקנות לממשלה זכות לסעדים שונים במצב של הפרה.
7. כללי
7.1. פרסום מכרז וביצוע כל אחד מהפרויקטים הכלולים בתוכנית הפיתוח המאושרת ובכלל זאת התחייבות כספית לצד שלישי או התחייבות כספית של הממשלה כלפי החברה, מותנית בתקצוב כל המקורות התקציביים, לרבות התחייבות כספית מהגורמים המוסמכים בהתאם להוראות חוק נכסי המדינה, התשי"א-1951 ובהתאם להוראות כל דין, והוא ייעשה רק בהתאם למקורות המימון שאושרו לפרויקט בתוכנית הפיתוח המאושרת.
7.2. התקשרויות החברה תבוצענה בהתאם להוראות כל דין ובכלל זה חוק חובת המכרזים, התשנ"ב-1992 ותקנותיו. תשלומי החברה לספקים, קבלני משנה או צדדים שלישיים ייעשה בכפוף לחוק מוסר תשלומים לספקים, התשע"ז-2017.
7.3. כלל המחלוקות שיתגלעו במסגרת הביצוע של הסכם זה ייושבו בידי נציגי הממשלה ונציגי החברה, ובמקרה שלא תיושב המחלוקת ביניהם, יפעלו הצדדים בהתאם להנחיית היועצת המשפטית לממשלה מס' 6.1202 והנחייה מס' 6.1202.
7.4. על החברה להודיע בכתב ובאופן מיידי על אירועים שיש בהם כדי להשפיע על יכולתה של החברה לקיים את התחייבויותיה בהתאם להסכם במלואן ובמועדן.
7.5. החברה היא חברה מדווחת אשר הנפיקה אג"ח לציבור. יובהר, כי החברה לא תיתן ולא תגייס הון ולא תקבל או תעניק אשראי במישרין או בעקיפין מכל גורם שהוא, אלא באישור מראש ובכתב של החשב הכללי במשרד האוצר ושל מנכ"ל משרד התחבורה.
7.6. החברה תפעל בהתאם להוראות הדין, ובפרט להוראות חוק החברות הממשלתיות, התשל"ה-1975.
ב. תקציב
בהתאם לסעיף 3ב לחוק יסוד: משק המדינה, העלות למימון החלטה זו הובאה בחשבון במסגרת תקציב משרד התחבורה כאמור בתוכנית המפורטת, כמשמעותה בסעיף 3ב(ב1) לחוק היסוד.
בהתאם לסעיף 40א לחוק יסודות התקציב, התשמ"ה-1985 ולצורך למימון החלטה זו ומימון פעולה מאזנת כהגדרתה בסעיף האמור, יקצה משרד התחבורה את הסכומים הבאים:
בגין פעילות הסעת הנוסעים והמטענים שמבצעת החברה, יקצה משרד התחבורה מתקציב התחבורה הציבורית של רשות התח"צ בשנים 2026-2023 סכום של 13 מיליארד שקלים בפריסה שווה לכל שנה, זאת בנוסף לסכום של כ-3 מיליארד ששולמו בגין 2022.
בגין פעילות הפיתוח של החברה, יקצה משרד התחבורה מתקציב הפיתוח של המשרד בשנים 2026-2023 סכום של עד 46 מיליארד שקלים חדשים, אשר יוקצו בהתאם לתוכנית שאושרה, לפי תוכנית ובהתאם לקצב התקדמות הפרויקט.
הממשלה מחליטה לחתום על הסכם שמטרתו להסדיר את היחסים בין ממשלת ישראל לבין "חברת רכבת ישראל" בכל הנוגע להתחייבויות החברה ביחס לרמת השירות לנוסע בתחום התחבורה הציבורית בכלל והתחבורה הרכבתית בפרט וביחס לביצוע תוכניות פיתוח וכן לקבוע הוראות בדבר מתן תשלומי סובסידיה לחברה על ידי הממשלה כנגד עמידתה בהתחייבויות אלה ותשלום נוסף בגין פעילויות נוספות בהתאם להוראות נציגי הממשלה. בין הנושאים הנידונים הם הדיוק בזמני הגעת הרכבת, תנאי הנסיעה והשירות, תעריפי התשלום וכיוצ'. לפירוט נוסף אנא ראו את לשון החוק.