מה הוחלט?
בהתבסס על המלצות דוח הוועדה הבין-משרדית לאגרות גודש, דוח ה-OECD מיום 2 בדצמבר 2019 שכותרתו:
"Assessing incentives to reduce traffic congestion in Israel" והחלטת הממשלה מס' 2935 מיום 13 בינואר 2008, שעניינה תוכנית לעידוד השימוש באנרגיה נקייה, ועל מנת לסייע בהקלת עומסי התנועה הכבדים בכבישי מדינת ישראל לנוכח העלות המשקית המשמעותית והפגיעה באיכות החיים שכרוכה בהם –
1. לקבוע בחוק כי –
א. החל ביום התחילה ייגבה תשלום מדורג (להלן – תשלום הדרך) בעד כניסה ויציאה ממטרופולין גוש דן ברכב במהלך ימי עסקים, בשעות ובתעריפים המפורטים בסעיף קטן (ה) (להלן – ההסדר). תשלום זה יגבה בנוסף לתשלומים אחרים, לרבות תשלומי חובה ותשלום עבור שימוש בכבישים שהנסיעה בהם מחייבת תשלום על פי דין , המובילים למטרופולין כאמור.
ב. לצורך קביעת החיוב בתשלום הדרך ושיעורו יחולק מטרופולין גוש דן לאיזורי תשלום שונים בשלוש טבעות וירטואליות בהיקפים מדורגים – פנימית, תיכונה וחיצונית – סביב מרכז העיר תל אביב-יפו (להלן – הטבעות), שחצייתן ברכב תנוטר על ידי מערך של מצלמות שימוקמו בשערים שיוקמו לאורך תוואי הטבעות (להלן – השערים).
ג. תוואי הטבעות ומיקומי השערים על גביו ייקבעו במפה שתותקן על ידי שר האוצר ותצורף כתוספת לחוק.
ד. שר האוצר, בהיוועצות עם שרת התחבורה והבטיחות בדרכים, יהיה רשאי לתקן בתקנות את תוואי הטבעות וכן לשנות את מיקומי השערים על גביהן, לרבות הוספה או גריעה של שערים כאמור במטרופולין גוש דן, לאחר שנתקבלה המלצת ועדת היישום בעניין ובכפוף לכך שיישמרו העקרונות הבאים:
1) גלעין הגודש – אזור העונה על התנאים המצטברים הבאים:
א) תוואי המוכל ברובו בגבולות גלעין מטרופולין גוש דן, כהגדרתו על ידי הלשכה המרכזית לסטטיסטיקה במסגרת חלוקת גוש דן לטבעות במפקד האוכלוסין של שנת 2008 (להלן – חלוקת הלמ"ס);
ב) מכיל את האזור הרציף שבו אזורי התעסוקה הצפופים ביותר במטרופולין גוש דן (מעל 15,000 מקומות עבודה לקמ"ר);
ג) כולל 20% לפחות ממקומות העבודה במטרופולין גוש דן.
2) תוואי הטבעות יענה על התנאים הבאים:
א) הטבעת הפנימית – תוואי רציף על גבי הכבישים אשר תוחמים את גלעין הגודש;
ב) הטבעת התיכונה – תוואי רציף על גבי כבישים ראשיים הנמצאים במרחק של בין 7-3 ק"מ בקו אווירי מהנקודה הקרובה ביותר על גבי הטבעת הפנימית;
ג) הטבעת החיצונית – תוואי רציף על גבי כבישים ראשיים הנמצאים במרחק של בין 12-7 ק"מ בקו אווירי מהנקודה הקרובה ביותר על גבי הטבעת הפנימית;
3) לצורך התחשבות בשיקולים תפעוליים, מיקומם המדויק של השערים המיועדים לכל אחת מהטבעות ייקבע בטווח של עד 300 מטר בקו אווירי מהנקודה הקרובה ביותר על גבי תוואי הטבעת שביחס אליה מוקם השער;
4) לעניין סעיף זה "כביש ראשי" – כביש עירוני או בין-עירוני ובלבד שהוא דו-סטרי ובו שני נתיבים לפחות לכל כיוון נסיעה;
ה. שיעורי תשלום הדרך יקבעו ביחס לחצייתה של כל טבעת, במצטבר, בשעות המפורטות בסעיף זה (להלן – שעות הגודש) ובהתאם לכיוון הנסיעה:
1) בנסיעה לכיוון הטבעת הפנימית בין השעות 10:00-6:30 יחולו השיעורים הבאים בגין חציית כל אחת מהטבעות: טבעת חיצונית – 5 ש"ח; טבעת תיכונה – 10 ש"ח; טבעת פנימית – 10 ש"ח.
2) בנסיעה לכיוון הטבעת הפנימית בין השעות 19:00-15:00 יגבו השיעורים הבאים בגין חציית כל אחת מהטבעות: טבעת חיצונית – 2.5 ש"ח; טבעת תיכונה – 5 ש"ח; טבעת פנימית – 5 ש"ח.
3) בנסיעה לכיוון הטבעת החיצונית בין השעות 19:00-15:00 יגבו השיעורים הבאים בגין חציית כל אחת מהטבעות: טבעת חיצונית – 2.5 ש"ח; טבעת תיכונה – 5 ש"ח; טבעת פנימית – 5 ש"ח.
ו. השיעורים הקבועים בסעיף קטן ה' יעודכנו מדי שנה לפי מדד שכר חודשי ממוצע למשרת שכיר (עובדים ישראלים בלבד), שמפרסמת הלשכה המרכזית לסטטיסטיקה.
ז. על אף האמור בסעיף קטן (ה):
1) אוטובוסים, מוניות שירות, רכבי חירום והצלה בתפקיד, וכן רכב שניתן לגביו תג נכה מן הסוג המפורט בתוספת התשיעית לפקודת התעבורה [נוסח חדש] יהיו פטורים מתשלום הדרך;
2) אופנועים יחויבו במחצית משיעורי תשלום הדרך;
3) משאיות יחויבו בכפל שיעורי תשלום הדרך;
4) ייקבע תעריף מרבי יומי בסך של 37.5 ש"ח שישקף נסיעת הלוך חזור בשיעורים המרביים. תעריף מרבי זה לא יחול על משאיות ומוניות שאינן מוניות שירות.
ח. שר האוצר, בהיוועצות עם שרת התחבורה והבטיחות בדרכים, יהיה רשאי לפטור מתשלום הדרך, כולו או חלקו, רכב רב-תפוסה, בכפוף לקיומו ולהסדרתו בדין של אמצעי שיאפשר את וידוא מניין הנוסעים ברכב.
ט. בתום שנה מיום התחילה ולאחר מכן ביום 1 בדצמבר של כל שנה (להלן – מועד העדכון) יתבצע עדכון של שעות הגודש ושיעורי תשלום הדרך הנקובים בסעיף קטן ה' במקרים ובתנאים הבאים, וזאת על בסיס שינוי המהירות הממוצעת שנמדדה בשנה שהסתיימה ביום 31 באוגוסט שקדם למועד העדכון (להלן – שנת הבדיקה) לעומת המהירות הממוצעת בשנה שקדמה לתחילת ההסדר (להלן – שנת הבסיס), בהתאם למפורט להלן:
1) שעות הגודש יורחבו ויכללו גם את פרקי הזמן של 30 הדקות הקודמות או העוקבות לשעות הגודש (להלן – שעות הגודש המשניות), בהתקיים התנאים המצטברים הבאים:
א) המהירות הממוצעת בשנת הבדיקה הייתה נמוכה מ-40 קמ"ש;
ב) המהירות הממוצעת במהלך שעות הגודש המשניות בשנת הבדיקה ירדה ב-5 קמ"ש או יותר לעומת המהירות הממוצעת בשעות הגודש המשניות בשנת הבסיס.
2) שיעורי תשלום הדרך הקבועים בסעיף קטן ה' יעודכנו בעקבות שינוי המהירות הממוצעת בשנת הבדיקה לעומת המהירות הממוצעת בשנת הבסיס, כדלקמן:
א) הייתה המהירות הממוצעת בשנת הבדיקה נמוכה מהמהירות הממוצעת בשנת הבסיס – יועלו שיעורי תשלום הדרך ב-15%;
ב) הייתה המהירות הממוצעת בשנת הבדיקה גבוהה ב-5 קמ"ש לכל היותר מהמהירות הממוצעת בשנת הבסיס – יועלו שיעורי תשלום הדרך ב-7.5%;
ג) הייתה המהירות הממוצעת בשנת הבדיקה גבוהה בשיעור שבין 5 לבין 10 קמ"ש לעומת המהירות הממוצעת בשנת הבסיס – לא יחול שינוי בשיעורי תשלום הדרך;
ד) הייתה המהירות הממוצעת בשנת הבדיקה גבוהה בשיעור שבין 10 לבין 15 קמ"ש לעומת המהירות הממוצעת בשנת הבסיס – יופחתו שיעורי תשלום הדרך ב-7.5%;
ה) הייתה המהירות הממוצעת בשנת הבדיקה גבוהה ביותר מ-15 קמ"ש לעומת המהירות הממוצעת בשנת הבסיס – יופחתו שיעורי תשלום הדרך ב-15%;
ו) שיעורי תשלום הדרך בעקבות עדכון כאמור בסעיף זה יעוגלו כלפי מעלה לחצי הש"ח הקרוב.
י. שר האוצר יפרסם ברשומות את העדכונים בדבר שיעורי תשלום הדרך ושעות הגודש כאמור בסעיפים קטנים (ה) ו-(ט) עד ליום 31 בדצמבר של כל שנה והם ייכנסו לתוקף ביום 1 בינואר של השנה העוקבת.
יא. השרים יהיו רשאים, בצו שיפורסם עד ליום 1 בינואר 2024, לדחות את יום התחילה עד ליום 1 במרץ 2025.כן יהיו רשאים השרים, בהסתמך על המלצות ועדת היישום, לקבוע בצו, עד ליום 1 בינואר 2024, כי התשלום בטבעות ייכנס לתוקפו באופן מדורג כך שניתן יהיה לקבוע כי עד ליום 1 בינואר 2025, התשלום יהיה בעת חציית הטבעת הפנימית או חציית הטבעת הפנימית והתיכונה בלבד (להלן – ההסדר המדורג).
ועדת היישום
2. תוקם ועדת יישום שחבריה יהיו הממונה על התקציבים במשרד האוצר או מי מטעמו, מנהל רשות המסים או מי מטעמו או המנהל הכללי של משרד האוצר או מי מטעמו, המנהלת הכללית של משרד התחבורה והבטיחות בדרכים או מי מטעמה וראש הרשות לתחבורה ציבורית או מי מטעמו; נציג החברה ישמש כמשקיף; ואלו יהיו תפקידיה:
א. לדווח לשר האוצר על העדכון שיתבצע כאמור בסעיף 1(ט), עד ליום 1 בדצמבר של כל שנה, בדבר השיעור המעודכן של תשלום הדרך לצורך פרסומם ברשומות;
ב. לדווח לשר האוצר על העדכון שיתבצע כאמור בסעיף 1(ט), עד ליום 1 בדצמבר של כל שנה, בדבר ההיקף המעודכן של שעות הגודש לצורך פרסומם ברשומות;
ג. לגבש המלצות לשרים בדבר עדכון תוואי הטבעות והרחבת ההסדר לאזורים נוספים;
ד. לגבש המלצות לשרים בדבר עדכון מתווה גביית תשלום הדרך, תוך בחינת האפשרות לתשלום רציף לפי קילומטר נסועה;
ה. לפרסם לציבור, לכל הפחות אחת לשנה, נתונים בדבר השפעת ההסדר על מהירות הנסיעה בכבישי הגישה הרלוונטיים, ונתונים בדבר הכנסות המדינה השנתיות מתשלום הדרך;
ו. לבחון את ההסדר מעת לעת ולהמליץ לשרים על שינויים וצעדים משלימים להסדר.
ז. לגבש המלצות לשרים, טרם החלת ההסדר, בדבר יום התחילה הרצוי ובדבר השיקולים להחלת ההסדר באופן מלא או מדורג, בהתאם לסעיף 1(יא).
לעניין סעיפים קטנים (א) ו-(ד) נציגי משרד האוצר בוועדת היישום יהיו הממונה על התקציבים או מי מטעמו ומנהל רשות המסים או מי מטעמו.
תיקון פקודת מס הכנסה
3. להטיל על משרד האוצר להפיץ תזכיר חוק לתיקון סעיף 2(2) לפקודת מס הכנסה [נוסח חדש], כך ששר האוצר יוכל לקבוע כיצד יש להכליל בהכנסת העובד את שוויה של ההטבה שמעניק מעסיק לעובד עבור תשלום הדרך, והכל כפי שיקבע בתקנות שר האוצר באישור ועדת הכספים של הכנסת.
4. לקבוע שלצורך אמידת סכום תשלום הדרך שיהיה מותר לניכוי כאמור בסעיף 3 לעצמאי – תשלומי החובה ייכללו בהגדרת "הוצאות החזקת רכב" בהתאם לתקנות מס הכנסה (ניכוי הוצאות רכב), התשע"ה-1995, וכי ניתן יהיה להכיר בהם כהוצאה לפי המתווה הקבוע בתקנות האמורות.
5. לעניין שכיר – לקבוע כי אם נשא מעביד בתשלום הדרך עבור שימוש בכביש על ידי העובד (באמצעות החזר הוצאות או תשלום ישיר), הוא יידרש לזקוף הכנסה לעובדו, והתשלומים האמורים לא ייכללו במסגרת שווי השימוש של הרכב, לעניין תקנות מס הכנסה (שווי השימוש ברכב), התשמ"ז-1987, אלא שהסכום ששולם ייזקף להכנסתו של העובד נוסף על הסכום שנזקף לפי התקנות האמורות.
התקנת מצלמות, מתקנים ושילוט
6. להטיל על המפקח על התעבורה לקבוע את סוגי התמרורים הנדרשים לצורך ההסדר ומפרטיהם, מכוח סמכותו לפי תקנה 16 לתקנות התעבורה.
7. א. לקבוע בחוק כי החברה תמונה כרשות תמרור מקומית (כהגדרתה בתקנות התעבורה) לגבי כלל קטעי הכבישים המצויים בתוך תוואי הטבעות ובסמוך להן, לרבות כל דרך מהירה או דרך עירונית שבתחומן של הרשויות המקומיות הנכללות בהסדר, לעניין כל שילוט, הסדר תנועה או מתקן שיוקם לצורכי תפעול ההסדר וכל חיבור נלווה אליהם (להלן – מתקנים נדרשים), וכן תהא רשאית לבצע פעולות כמפורט להלן בכבישים כאמור:
1) להציב, לתפעל ולתחזק בתוואי הטבעות מצלמות, מתקנים, תמרורים ומכשירים נוספים שישמשו לגביית תשלום הדרך;
2) להפיק צילומים שתועדו במצלמות לצורך גביית תשלום הדרך.
ב. לקבוע בחוק כי רשות מקומית לא תתנה, במישרין או בעקיפין, את אישורה לביצוע פעולה מטעם החברה, כאמור בסעיף קטן (א), בתניה שאינה נוגעת באופן ישיר לביצועה של פעולה כאמור.
ג. לקבוע כי על אף האמור בתקנה 18(ד) לתקנות התעבורה, החברה, כרשות התמרור המקומית לקטעי הכביש האמורים, לא תהא אחראית לאחזקת הסדרי התנועה, מלבד המצלמות והמתקנים האמורים בסעיף קטן א(1) לעיל, וכי אחזקת הסדר התנועה והדרך תמשיך לחול על הרשויות המקומיות אשר בשטחן נכללים קטעי הכביש האמורים.
מידע והיבטי פרטיות בנוגע לחיוב בתשלום הדרך
8. א. מצלמות השערים יעבירו למערכת הגבייה ברשות המסים (להלן – מערכת הגבייה) את הפרטים הבאים:
1) תאריך המעבר בטבעת;
2) שעת המעבר בטבעת;
3) מיקום המעבר בטבעת;
4) צילום הרכב.
ב. הודעת החיוב שתישלח לבעל הרכב תכיל את מספר הפעמים שהרכב חצה כל טבעת בשעות הגודש במהלך תקופת חיוב חודשית, לפי חלוקה של כיוון הנסיעה, מספר הימים שבהם נעשו מעברים כאמור והתאריכים שבהם בוצעו (להלן – המידע הבסיסי).
ג. מערכת הגבייה תנוהל עבור רשות המיסים על ידי החברה. רשות המיסים תיתן הרשאות גישה למערכת הגבייה לחברה ולמפעילים בלבד, בהתאם למדיניות שתיקבע.
ד. בסמוך לאחר אישור קבלת ושמירת הצילומים במערכת הגבייה, ועד לשלושה ימים ממועד המעבר בטבעת, יימחקו הצילומים מזיכרון המצלמות ככל שנשמרו בו.
ה. המידע האמור בפסקאות (א)(2) עד (4) (להלן – המידע המפורט) יועבר למערכת הגבייה, ואולם הרשאות הגישה למידע כאמור, לרשות המסים, לחברה ולמפעילים, יינתנו במקרה של הגשת ערר מטעם בעל הרכב או טיפול בפנייה של בעל רכב שמצריכה גישה למידע זה, וכן במקרים שיקבעו השרים בתקנות.
ו. המידע שייאסף באמצעות המצלמות, אשר יועבר למערכת הגבייה, ישמש לצורך חיוב בעל הרכב בתשלום הדרך בלבד, ולא ייעשה כל שימוש במידע לתכלית אחרת. על אף האמור, יתאפשר שימוש משני במידע, לצורכי איסוף נתונים, בין היתר, בהתאם לפקודת הסטטיסטיקה [נוסח חדש], התשל"ב-1972, בכפוף לכך שהמידע עבר התממה באופן מצטבר של למעלה מ-500 בעלי רכב. המידע המפורט השמור במערכת הגבייה ביחס לכל רכב יימחק בחלוף תקופה שתיקבע במהלך הכנת הצעת החוק, בהתחשב בדרוש לצורך התגוננות בפני תובענות יצוגיות, למעט מידע שעבר התממה כאמור.
ז. לקבוע בתקנות כי בעל רכב שיבקש לקבל, בנוסף למידע הבסיסי גם את המידע המפורט, יוכל לקבלו במסגרת הליך בירור או באופן קבוע באמצעות הודעת החיוב שתישלח אליו, לרבות באמצעים טכנולוגיים.
ח. בחלוף 90 ימים ממועד התשלום, ואם הוגש ערר – בחלוף 90 ימים ממועד מתן החלטה חלוטה בערר, לא תינתן לאף גורם גישה למידע המפורט במערכת הגבייה, אלא לצורך קבלת נתונים נדרשים במסגרת הליכים משפטיים כנגד המדינה, החברה או מי מטעמה.
ט. הצילום לא יהיה ניתן לצפייה ולא יישמר, אלא באופן שלא יביא לזיהוי הנוסעים ברכב המצולם או עוברי דרך אחרים.
י. מי שניתנה לו הרשאת גישה למידע שהתקבל או נוצר לפי סעיף זה, לא יעבירו אלא כמפורט בסעיף זה.
יא. שמירת הצילומים והמידע שיופק מהם תיעשה בדרך שתבטיח הגנה מפני שימוש לא מורשה במידע המופיע בצילומים, שיבושו, חשיפתו או העתקתו בלא רשות כדין. מערכת הגבייה שתכלול את הצילומים, את המידע שהופק מהם ואת החיובים המופקים מהם, לא תחובר לכל מאגר מידע אחר, אלא במידה הנדרשת ליישום הוראות סעיף זה.
יב. תפעול המצלמות, שמירת המידע המתועד בצילומים והפקת החיובים לפי סעיף זה, ייעשו באופן שמפחית את הפגיעה בפרטיות ואת סיכוני אבטחת המידע. ניתן יהיה להגיש לרשות המיסים תלונה בדבר שימוש שלא כדין בצילומים.
יג. רשות המיסים תיידע את הציבור על הצבת המצלמות ושמירת צילום יושבי הרכב באופן שלא יאפשר את זיהוי המצולם או עוברי דרך אחרים כאמור לעיל.
יד. תינתן לשר המשפטים, באישור ועדת הכלכלה של הכנסת ולאחר התייעצות עם השרים, סמכות לקבוע בתקנות הוראות בכפוף לאמור בסעיף זה, בנושאים אלה:
1) הוראות בדבר שיקולי הגנה על פרטיות בנוגע לאופן הצבת המצלמות ותפעולן;
2) הוראות בדבר מניעת יכולת לזיהוי נוסעים ברכב; הוראות אלה ייקבעו בהיוועצות עם הממונה על היישומים הביומטריים במערך הסייבר הלאומי;
3) אופן שמירת הצילומים והמידע המתועד בהם ומשך שמירתם;
4) אופן המצאת המידע שהופק מהצילומים לבעליו של הרכב שתועד בהם לפי בקשתו או אגב הגשת ערר מטעמו;
5) אופן יידוע הציבור על הצילום.
טו. לאור ההיבטים הייחודים של עבודת הלמ"ס בהקשר של החלטה זו ועד למועד הדיון בוועדת השרים ובממשלה, תיבחן ההצעה שיגיש הסטטיסטיקן הלאומי לשינוי נוסח הצעת החקיקה, לצורך ביצוע תפקידי הלשכה המרכזית לסטטיסטיקה לפי חוק.
הגשת ערר
9. בעל רכב אשר מבקש לקבל פרטים בנוגע להודעת חיוב, יפנה לחברה או למפעיל, אשר יקיימו בדיקה בנוגע לפנייתו של בעל הרכב ויעבירו אליו את הפרטים המבוקשים, הכל בהתאם לדרכי הטיפול והמענה שתגבש החברה באישור השרים. פניית בעל הרכב, כאמור, תהווה הסכמה מצידו להעביר לגורמים הרלוונטיים לטיפול בבקשה את כל הנתונים הנוגעים לסכומי החיוב השמורים במערכת הגבייה, לרבות המידע המפורט.
10. לקבוע בחוק כי תוקם ועדת ערר של דן יחיד הכשיר להיות שופט שלום, שימונה על ידי השרים מתוך רשימה שיגבש שר המשפטים (להלן – ועדת הערר). ההוראות לפי חוק בתי דין מנהליים, התשנ"ב-1992, יחולו על ועדת הערר, בשינויים המפורטים בהצעת החוק. הערר יתנהל על סמך טיעונים ומסמכים שיוגשו לוועדת הערר בכתב, אלא אם כן הורתה הוועדה על קיום הדיון בעל-פה. החליטה הוועדה לקיים דיון בהשתתפות הצדדים, רשאית היא לקיים את הדיון באמצעים טכנולוגיים אם קבע שר המשפטים סדרי דין לעניין קיום דיון כאמור.
11. א. בעל רכב רשאי להגיש ערר על הודעת החיוב לוועדת הערר בכפוף לתשלום מלוא סכום החיוב. המסמכים שיוגשו בשלב הערר ייקבעו בשלב גיבוש התזכיר.
ב. החלטה סופית של ועדת הערר תהא ניתנת לערעור בזכות לפני בית משפט השלום, בתוך 45 ימים מיום מתן ההחלטה הסופית. אין בהגשת ערר כדי לעכב תשלום הודעת החיוב, אלא אם כן בית המשפט הורה על כך.
12. א. בכפוף לקיום התנאים שבסעיף 8, צילום שהופק לפי סעיף 8(א)(4), יהיה ראיה קבילה בכל הליך משפטי, לגבי –
1) מספר הרישוי של הרכב המופיע בלוחית הזיהוי שלו;
2) מיקום הרכב;
3) המועד שבו מוקם הרכב במקום האמור בסעיף קטן (2);
ובלבד שהוכח כי הצילום המוגש הוא העתק אמין של הצילום שנשמר בסרט, וכי מרגע ביצוע הצילום עד שהוגש לבית המשפט לא נעשתה בו שום פעולה שיש בה כדי לשנות פרט מפרטיו.
ב. שר המשפטים יקבע בתקנות –
1) אופן השמירה, האחזקה והטיפול במצלמות ובסרטים;
2) בדיקתן וקביעת תקינותן של מצלמות;
3) אופן הגשתם לבית המשפט של צילומים שנעשו כאמור בסעיף זה.
ג. בסעיף זה, "סרט" – לרבות קלטת, דיסקט, תקליטור, שבב או כל אמצעי אחר שנועד לאחסון של מידע חזותי, מידע מילולי, מידע מספרי או מידע אחר, המופק ממצלמה.
אכיפה
13. החייב בתשלום הדרך הוא בעל הרכב הרשום ברישיון הרכב במועד הנסיעה שבגינה נוצר החיוב.
14. לקבוע בחוק כי לצורך הבטחת האכיפה של תשלום הדרך ייקבע כדלקמן:
א. חוב חלוט שלא שולם, כולו או חלקו, ייתווספו עליו:
1) בתוך 30 ימים מהמועד הקובע – ריבית פיגורים, מהמועד הקובע ועד לתשלום בפועל;
2) תוספת פיגור בגין אי תשלום במועד, כמפורט להלן:
א) בתוך 30 ימים מהמועד הקובע, 10 ש"ח בגין כל יום שבוצע בו מעבר אחד לפחות שהחיוב בשלו לא שולם;
ב) בתוך 60 ימים מהמועד הקובע, 37.5 ש"ח בגין כל יום שבוצע בו מעבר אחד לפחות שהחיוב בשלו לא שולם.
ב. חוב חלוט, ריבית פיגורים ותוספת פיגור בגין אי תשלום במועד ייגבו באמצעות המרכז לגביית קנסות, אגרות והוצאות.
ג. מנהל רשות המיסים יקבע רשימת מקרים חריגים שבהתקיימם יינתנו פטור מריבית פיגורים ומתוספת פיגור בגין אי תשלום במועד, כולם או חלקם, או הפחתה שלהם. לעניין חוב חלוט שנמצא בטיפול המרכז לגביית קנסות, היקף תחולתה של הרשימה כאמור תתואם בין רשות המסים לבין המרכז לגביית קנסות.
ד. בוצע מעשה שיש בו כדי למנוע את זיהוי הרכב או את חיובו בתשלום דרך או נעשתה פגיעה במיתקנים הנדרשים בדרך אחרת, יחוב בעל הרכב באחריות פלילית לפי כל דין.
ה. בסעיף זה –
"חוב חלוט" – חוב שלא שולם בתוך 30 ימים מיום קבלת הודעת החיוב כאמור בסעיף 8(ב);
"המועד הקובע" – המועד שבו הפך חיוב לחוב חלוט;
"ריבית פיגורים" – כמשמעותה בסעיף 5(ב) לחוק פסיקת ריבית והצמדה, התשכ"א-1961.
15. מערך הסמכויות בתפעול מנגנון תשלום הדרך:
א. להטיל על רשות המיסים את האחריות לתכנון הקמה, תפעול ובקרה של ההסדר. לשם כך תוקם ברשות המיסים יחידה שתפעל להוצאה לפועל של ההסדר (להלן – יחידת הגודש ברשות המסים), לרבות באמצעות מתן הנחיות לחברה.
ב. לטובת הקמת יחידת הגודש ברשות המסים יוקצו התקנים הבאים: מנהל יחידה בדרגת מנהל אגף בכיר; חמישה מנהלי תחום בכירים; 7 עובדים נוספים בדרגת מנהל תחום; שני עובדי אדמיניסטרציה.
ג. לטובת ייעוץ משפטי ליחידת הגודש ברשות המסים יוקצו התקנים הבאים: יועץ משפטי בדרגת סגן בכיר ליועץ המשפטי (א3-א5); שני ממונים (א4); ושלושה מנהלי מחלקה בכירים (א3).
ד. תקנים כאמור בסעיף זה, וכן תקצוב נלווה להם, לרבות תקציב לשכירת משרדים, יועצים ונותני שירות מקצועיים, יוקצו באופן שיאפשר את הקמת יחידת הגודש ברשות המסים תוך מתן תקופת היערכות בטרם יחל ההסדר.
ה. לקבוע כי החברה תשמש כזרוע הביצוע של הממשלה ורשות המיסים לצורך תכנון הקמה ותפעול טכני של ההסדר לפי החלטה זו. פעילות החברה תיעשה על בסיס הסכם שייחתם בינה לבין המדינה, בכפוף לקבלת האישורים הנדרשים על פי דין, לרבות לפי תקנות חובת המכרזים.
ו. במסגרת סמכויותיה של החברה ייכללו התחומים הבאים:
1) תכנון, הקמה, תפעול ואחזקת מערכת הגבייה עבור רשות המיסים;
2) תכנון, הקמה ותפעול מוקד שירות לקוחות לעניין גביית תשלום הדרך;
3) תכנון ותפעול מנגנונים הנדרשים לקיום ההסדר, לרבות תפעול מערך השערים בהתאם להנחיות רשות המסים ומסירת הודעות חיוב שהוטלו על ידי רשות המיסים בהתאם להחלטה זו;
4) התקשרות עם גורמי חוץ לצורך הפעלת ההסדר, לרבות התקשרות עם מפעילים, יבואנים, רשויות ממשלתיות ועירוניות וביצוע אינטגרציה ביניהם;
5) בקרה ומתן הנחיות לפעילות המפעילים לרבות לעניין פעילותם לפי סעיף 9 להחלטה זו;
6) הסברה לציבור.
ז. החברה תהא רשאית להתקשר עם מפעילים, בין השאר, לצורכי רכש ותפעול של אמצעי הזיהוי והמערכות הטכנולוגיות הנדרשות לטובת ביצוע ההסדר וכן לצורך הפקת הודעות חיוב מטעם רשות המסים או הפעלת מוקד שירות לקוחות. פעולות אלה של המפעילים תהיינה טכניות באופיין ולא תופקד בידי החברה או המפעילים סמכות המצריכה הפעלת שיקול דעת מכל סוג.
יישום תכנית לתחבורה ציבורית במטרופולין גוש דן
16. להטיל על שרת התחבורה והבטיחות בדרכים, לגבש תכנית לשיפור שירות התחבורה הציבורית באזורי הגודש, אשר תיושם בכפוף לאישור החוק המוצע בהחלטה זו ובאישור אגף התקציבים במשרד האוצר. התכנית תמומן בין היתר מהכנסות שיתקבלו מהסדר זה וממקורות נוספים טרם יום התחילה, ותכלול בין השאר:
א. שיפור תדירות קווים קיימים ויישום שינויים תפעוליים, לנסיעות קצרות ובינוניות (עד כ-15 ק"מ), לנסיעות בין הטבעות השונות;
ב. הפעלת קווים מהירים חדשים, לנסיעות בינוניות (עד כ-25 ק"מ), לנסיעות בין הטבעות השונות;
ג. תוספות שירות נוספות;
ד. הקמת חניוני חנה וסע והקמת מערך שאטלים למטרופולין;
ה. סלילת נתיבי העדפה לתחבורה ציבורית;
ו. סלילת שבילי אופניים;
ז. הרחבת היצע נהגי התחבורה הציבורית הפעילים;
ח. הארכת רציפי רכבת;
ט. רכש קרונות רכבת לטובת הגדלת היצע השירות;
י. הקמת מתקני תשתית לתפעול אוטובוסים ושיפור אחזקתם.
17. לרשום את הודעת משרד האוצר כי ההכנסות הצפויות מההסדר עומדות על כ-1,300 מיליון ₪.
18. לקבוע בחוק, כי כנגד ההכנסות הצפויות מההסדר, יוקצה סכום של 700 מיליון ₪, או סכום השווה לסכומים שיתקבלו בפועל מההסדר, לפי הנמוך מביניהם, לטובת שיפור התחבורה הציבורית.
19. הסכום האמור בסעיף 18 לעיל ישמש למימון התכנית האמורה בסעיף 16 (א) עד (ג) לעיל.
20. לעניין החלטה זו –
"תקנות התעבורה" – תקנות התעבורה, התשכ"א-1961;
"יום עסקים" – יום מימי השבוע, למעט יום שישי, שבת, מועדי ישראל וערביהם;
"החברה" – חברה ממשלתית שימנו השרים, באישור הממשלה, כרשות הממונה לעניין חוק זה;
"מפעילים" – גורמים שעמם החברה תתקשר בהסכם לצורך ביצוע תפקידים כמפורט בסעיף 15(ז);
"יום התחילה" – יום 1 במרץ 2024;
"רכב" – כמשמעותו בפקודת התעבורה [נוסח חדש];
"רכב רב-תפוסה" – רכב שנוסעים בו, לכל הפחות, מספר אנשים כפי שיקבע שר האוצר בהסכמת שרת התחבורה;
"בעל רכב" – הבעל הרשום ברישיון הרכב;
"המהירות הממוצעת" – מהירות ממוצעת בשעות הגודש מיום 1 בספטמבר בשנה נתונה עד ליום 31 באוגוסט בשנה העוקבת, שתימדד באמצעות מצלמות, על פני X מקטעי כביש מרכזיים שתקבע ועדת המעקב ולאורך של 1 ק"מ לכל הפחות בכל מקטע כאמור.
"השרים" – שר האוצר ושרת התחבורה והבטיחות בדרכים.
בהחלטה זו הממשלה מקדמת תוכנית של שימוש באגרות גודש בכניסה למטרופולין גוש דן, שמשמעה תשלום עבור כניסה עם רכב לאיזור תל אביב על מנת להפחית את הפקקים, הצפיפות ועידוד השימוש בתחבורה ציבורית.