מה הוחלט?
כחלק ממדיניות הממשלה לפעול להורדת יוקר המחיה ולהפחתת הנטל הרגולטורי בתחום מוצרי המזון, תוך מניעת חדירה של נגעים ומינים פולשים שעלולים לפגוע בתוצרת החקלאית ובסביבה ובהמשך להחלטת הממשלה מס' 3756 מיום 9 באוקטובר 2011, שעניינה "אימוץ המלצות דו"ח הוועדה לשינוי כלכלי-חברתי המשך דיון (דו"ח "ועדת טרכטנברג")", מס' 5176 מיום 21 באוקטובר 2012, שעניינה "יישום המלצות הצוות לבחינת רמת התחרותיות והמחירים בתחום מוצרי המזון והצריכה (דוח קדמי)", מס' 2118 מיום 10 באוקטובר 2014 שעניינה "הפחתת הנטל הרגולטורי – דיון בהחלטת ועדת שרים לענייני חברה וכלכלה מס. חכ/39 מיום 14 בספטמבר 2014" ומס' 2318 מיום 11 בדצמבר 2014, שעניינה "הגברת התחרות וייעול תהליכי האסדרה בתחום היבוא" –
תיקוני חקיקה בתחום הגנת הצומח:
1 . להטיל על שר החקלאות ופיתוח הכפר לתקן את תקנות הגנת הצומח (יבוא צמחים, מוצרי צמחים, נגעים ואמצעי לוואי), התשס"ט-2009 (להלן – תקנות הגנת הצומח), באופן הבא:
א. ברירת המחדל תהיה שניתן לייבא פירות וירקות למאכל (להלן – צומח) בכפוף לצירוף תעודת בריאות כהגדרתה בתקנות והצהרת יבואן על עמידה בדרישות הפיטוסניטריות של ישראל, כנדרש בהסכמים הבין-לאומיים הנוגעים לעניין, הכול כפי שיקבע השר בתקנות; ברירת מחדל זו לא תחול על יבוא באמצעות כבודת יד אלא על יבוא מסחרי בלבד.
ב. תיקון התקנות כאמור בסעיף קטן (א) ייכנס לתוקף בתוך שישה חודשים ממועד קבלת החלטה זו.
2 . להטיל על שר החקלאות ופיתוח הכפר לפעול כך שתקנות שיקבע לעניין הדרישות הפיטוסניטריות כאמור בסעיף 1, למעט לעניין הוראת חירום, ייקבעו לאחר התייעצות עם נציג מארגון בין-לאומי שתחום עיסוקו הינו הגנת הצומח;
3 . להטיל על שר החקלאות ופיתוח הכפר לפעול כך שיוכל להוציא, אף ללא התייעצות עם נציג מארגון בין-לאומי שתחום עיסוקו הינו הגנת הצומח, ועל יסוד המלצת מנהל השירותים להגנת הצומח ולביקורת, הוראת חירום מנהלית (להלן – הוראת חירום) למניעת יבוא של צמחים מסוגים מסוימים או ממדינות מסוימות, לתקופה שלא תעלה על שלושה חודשים, במקרה שיש לו יסוד סביר להניח שקיימת סכנה מיידית לבריאות הצומח בישראל או שתיווצר בעתיד סכנה כזו, כתוצאה מייבוא של אותם צמחים או מייבוא צמחים מאותה מדינה. השר יוכל להתנות את הוראת החירום בתנאים שיבחר מתוך רשימה סגורה של תנאים שייקבעו בתקנות, וכן להאריכה פעם אחת בתקופה שלא תעלה על שלושה חודשים, אם מתקיימת סכנה לבריאות הצומח כתוצאה מהיבוא. אם יהיה צורך בהארכת הוראת חירום מעבר לשישה חודשים האמורים, ניתן יהיה להאריך את תוקפה בשישה חודשים נוספים בלבד, בסך הכל, ובכפוף להתייעצות עם שר האוצר. אם יהיה צורך בהארכת הוראת חירום מעבר לשנים עשר החודשים האמורים, ניתן יהיה להאריך את תוקפה בשישה חודשים נוספים בלבד, בסך הכל, ובכפוף להסכמת שר האוצר, ובלבד שסך התקופה כולה לא תעלה על שמונה עשר חודשים.
4 . להטיל על משרדי המשפטים והחקלאות ופיתוח הכפר לבחון את אפשרות החמרת הענישה במסגרת הקנסות המינהליים המוטלים על הפרות תקנות הגנת הצומח, מכוח תקנות העבירות המינהליות (קנס מינהלי – הגנת הצומח, זרעים ופיקוח על יצוא הצמח ומוצריו), התשס"ו-2006.
ביטוח נזקים לחקלאות:
5 . עד לכניסת התקנות האמורות בסעיף 1 להחלטה זו לתוקף, יפעלו משרד האוצר ומשרד החקלאות ופיתוח הכפר כך שעד לתחילת תוקפן של התקנות, תבוצענה ההתאמות הנדרשות להרחבת הכיסוי הביטוחי והשתתפות המדינה בביטוח נזקים לחקלאות בגין כניסת מזיקים ונגעים, ככל שההרחבה נובעת משינוי התקנות האמור לעיל, וזאת באמצעות הקרן לביטוח נזקי טבע בחקלאות.
6 . ככול שיידרש תקציב, הוא יוקצה כתקציב תוספתי שיוסכם בין המשרדים.
תמיכה ישירה והשקעות הון בענף הצומח:
7 . להטיל על שר האוצר ועל שר החקלאות ופיתוח הכפר לגבש מתווה למתן תמיכה ישירה לחקלאים בענף הצומח, על פי העקרונות הבאים:
א. תינתן תמיכה ישירה שנתית קבועה לחקלאי, אשר תחושב על פי שטח דונם מעובד ופרמטרים נוספים והכל כפי שיסכמו בהמשך שר האוצר ושר החקלאות ופיתוח הכפר בתוך 90 יום מיום החלטה זו. לצורך כך יקימו השרים צוות בדיקה, מקרב עובדי שני המשרדים, לגיבוש המלצות לשרים (להלן: "צוות הבדיקה").
ב. התמיכה תינתן לענף צומח שאין מניעה לייבאו בהתאם להוראות השירותים להגנת הצומח. לעניין זה "מניעה לייבאו" משמעה כי במשך שנתיים לא היה יבוא מסיבות של הגנת הצומח.
8 . להטיל על שר האוצר ושר החקלאות ופיתוח הכפר להגיש לוועדת השרים לענייני חקיקה, בתוך 90 ימים, טיוטת חוק לתיקון חוק לעידוד השקעות הון בחקלאות, התשמ"א-1981, המבוססת על הצעת חוק לעידוד השקעות הון בחקלאות (תיקון מס' 8), התשע"ט-2018.
9 . להטיל על שר האוצר להפחית שיעורי המכס על מוצרי חקלאות (לרבות – תשומות לחקלאות, חומרי ריבוי, חומרי הדברה, מזון לבעלי חיים ועוד), כמפורט בסעיף 29.
10 . הפחתת המכס כאמור בסעיף 29 תכלול הפחתה של מכסים שקלים, מכסים אחוזים והתניות עבור תשלום המכס לרבות "אך לא יותר" ו-"אך לא פחות".
11 . צוות הבדיקה המפורט בסעיף 7(א) לעיל יבחן את השפעת הפחתת המכס על הייצור החקלאי המקומי, על הפחתת מחירי פירות וירקות לצרכן וכן על צמצום היקף השטחים החקלאיים. הצוות יקיים דיונים עתיים ומעקב שוטף אחר השפעות הפחתת המכסים על הייצור החקלאי המקומי, ויגיש את המלצותיו לשרים מדי שנה, ממועד הפחתת המכסים, או במועד מוקדם יותר לפי בקשת השרים.
12 . בנוסף, צוות הבדיקה יבחן אם היקף השטחים המעובדים בישראל הצטמצם בשיעור העולה על 10% ביחס להיקפו ערב תחילת המתווה – שאז ייעצר המשך מתווה הפחתת המכסים והמשך מתווה הגידול בתמיכה הישירה. היקף השטחים המעובדים יימדד בשיטה שתוסכם בין המשרדים. הצוות יגיש את המלצותיו לשרים מדי שנה, במועד שינחו השרים.
13 . להטיל על שר החקלאות ופיתוח הכפר לבחון ביטול תשלומי החובה למועצת הצמחים והפיכתם לתשלומי רשות.
14 . צוות הבדיקה, בתיאום עם משרד המשפטים ורשות המיסים, יבחן קביעת מנגנון מכסי שמושפע ממחיר היבוא בשער הכניסה שתכליתו הגנה על גידולי פירות וירקות מסוימים, בדומה למנגנון הקיים באיחוד האירופי, ויגיש את המלצתו לשרים במועדים שנקבעו בסעיף 7(א) לעיל.
ענף ההטלה:
15 . להטיל על שר האוצר לקבוע בצו פטור ממכס על כל ביצי עופות אשר בפריטי המכס 0407.
16 . להטיל על שר האוצר ועל שר החקלאות ופיתוח הכפר לקבוע מתווה תמיכה נוסף על התמיכות הקיימות בחוק הגליל, התשמ"ח-1988, לבעלי מכסות לייצור ביצי מאכל אשר ייכנס לתוקף בד בבד עם ביטול המכס.
17 . לתקן את חוק המועצה לענף הלול (ייצור ושיווק), התשכ"ד-1963, במסגרת חוק התכנית הכלכלית, באופן שמבטל את התכנון בענף ההטלה, וכן לבצע תיקוני חקיקה אחרים הנדרשים ליישום החלטה זו.
18 . להטיל על שר החקלאות ופיתוח הכפר לתקן את תקנות המועצה לענף הלול בעניין היטלים בהתאם לפעילות המועצה הנגזרת מיישום החלטה זו.
מטה חקלאות ישראלית:
19 . להטיל על שר החקלאות ופיתוח הכפר להקים במשרדו מטה "חקלאות ישראלית" והוא יתוקצב בהתאם להסכמות בין משרד החקלאות ופיתוח הכפר למשרד האוצר.
20 . המטה נועד לממש מטרות לאומיות של עידוד רכישת תוצרת חקלאית שמקורה בישראל, לשם תמיכה בתעשייה ובחקלאות המקומית, הגדלת מעגלי התעסוקה בתחומי החקלאות בישראל וחיזוק הכלכלה המקומית כאמצעי להעצמת הגאווה הלאומית בתוצרת החקלאית הישראלית וכן לשם קידום ערכי קיימות, הגנה על הסביבה, צריכה עונתית-מקומית וביטחון תזונתי. כל זאת תוך מתן דגש לקידום החקלאות בפריפריה הגיאוגרפית והחברתית ולשימור מורשות ומסורות חקלאיות ייחודיות.
21 . במסגרת זאת, המטה יפעל למתן תמיכה בפעילות מיתוג ושיווק של תוצרת חקלאית שמקורה בישראל, לרבות סימון ארץ מקור. צוות הבדיקה המפורט בסעיף 7(א) לעיל ימליץ לשרים על מתווה היישום של סעיף זה, לרבות תיקוני חקיקה ככל שיידרשו.
22 . המטה יפעל לקידום ועידוד שיתופי פעולה שיתרמו לחקלאות הישראלית, ובכלל כך שיתופי פעולה בין התעשייה המקומית לאקדמיה, ושיתופי פעולה בתחומי האגרוטק בכלל והפוד-טק בפרט.
המטה יפעל מול משרדי ממשלה מקבילים, ובכללם הכלכלה והתעשייה, החינוך, התרבות והתיירות בכדי לבחון אפשרות לשלב את נושא העדפת התוצרת החקלאית בישראלית בתחומי משרדיהם.
23 . להטיל על שר האוצר, שר החקלאות ופיתוח הכפר, שרת הכלכלה והתעשייה והממונה על התחרות, להקים צוות מקרב עובדי משרדם לבחינת חסמים וכשלי שוק שעלולים להביא לפגיעה בצרכן בענף הפירות והירקות, וככל שישנם, להמליץ לשרים על פעולות נדרשות לשיפור התחרות בתוך 6 חודשים.
עובדים זרים לענף החקלאות:
24 . לתקן את סעיף 6 להחלטת ממשלה 3431 מיום 11 בינואר 2018 שעניינה מדיניות הממשלה בנושא העסקת עובדים לא ישראלים ותיקון החלטות ממשלה, כך שהמכסה המרבית של עובדים זרים בענף החקלאות תהיה 31,200 עובדים זרים.
25 . לקבוע כי הבאת עובדים זרים מכוח החלטה זו תהיה בדירוג, בהתאם לדרישת שר החקלאות בהתייעצות עם שרת הפנים ובמסגרת הסכם בילטראלי בין מדינת ישראל לבין מדינת המוצא של העובדים הזרים או הסדר יישום לענף זה מקום שקיים הסכם בילטראלי עם מדינת המוצא של העובדים (להלן – הסכם בילטראלי) וזאת בהתאם להחלטות הממשלה הקיימות בנושא זה.
26 . בכניסתם לישראל, לרבות כניסה חוזרת, ולפני תחילת עבודתם, יידרשו העובדים הזרים לשהות בבידוד בהתאם להנחיות התקפות של משרד הבריאות. מעסיק בעל היתר יהיה אחראי, בתקופת פנדמיית הקורונה, לדאוג לקיום ביצוע הוראות משרד הבריאות למניעת הפצת נגיף הקורונה הן במקומות העבודה והן במגורי העובדים הזרים, וכן לקבוע כי במקרה שעובד זר יידרש לשהות בבידוד, חובת סיפוק מקום הבידוד לעובדים המבודדים בהתאם להנחיות משרד הבריאות או רשות האוכלוסין וההגירה תחול על המעסיק ועל חשבונו, לרבות אספקת ארוחות לעובדים ורשת אלחוטית בשטחי המגורים בתקופה זו. להנחות את מנהל רשות האוכלוסין וההגירה לקבוע את האמור בסעיף זה כתנאי לתוקף ההיתרים הניתנים להעסקת העובדים הזרים.
27 . להנחות את שרת הכלכלה והתעשייה להפעיל את סמכותה לפי סעיף 1יא(א) לחוק עובדים זרים, התשנ"א-1991, בהסכמת שר האוצר, לאחר התייעצות עם שרת הפנים ובאישור ועדת העבודה, הרווחה והבריאות של הכנסת, להתקין, בתוך 14 יום מיום החלטה זו, תקנות אשר יחילו חובת תשלום פיקדון על מעסיקי עובדים זרים בענף החקלאות ממועד פירסומן.
28 . למחוק את סעיף 16(א)(2) בהחלטת ממשלה מספר 147 מיום 12 במאי 2009 שעניינה מדיניות הממשלה בנושא עובדים זרים ועידוד תעסוקת ישראלים.
יודגש כי כניסתם לישראל, שהייתם ועבודתם של עובדים זרים בישראל, הם נושאים הנתונים לשינויים ומושפעים מאירועים ושיקולים שונים, ובין היתר, מגפות עולמיות, אירועים ביטחוניים, מדיניותה של הממשלה, הצורך בהסכמה של העובדים הזרים ושל המעסיקים בכל הקשור לעבודה בישראל או להמשך עבודה כאמור, כמו גם לקיומו של משא ומתן מורכב בין מדינות ולמפגש רצונות בין המדינות באשר להסדרת הגעתם של עובדים זרים באמצעות הסכמים בילטראליים, ובאופן התואם את הדין ואת המדיניות בישראל, תוך צמצום תופעת גביית דמי תיווך וכן קיומו של מצב חירום בישראל, וכדומה. אין באמור בהחלטה זו לגבי מכסות מירביות של עובדים זרים, משום הבטחה או התחייבות לאדם או לגוף כלשהו, לגבי כניסתם לישראל, שהייתם, עבודתם, או המשך עבודתם, של מספר מסוים של עובדים זרים, עונתיים או קבועים, בתקופה או בתקופות מסוימות.
29 . המתווה להפחתת המכס יהיה כדלהלן:
ביצים וירקות:
א. ביצים מופרות לדגירה – אחר 0% בשנת 2021, 0% בשנת 2022, 0% בשנת 2023, 0% בשנת 2024, 0% בשנת 2025, 0% בשנת 2026
ב. ביצים למאכל – 0% בשנת 2021, 0% בשנת 2022, 0% בשנת 2023, 0% בשנת 2024, 0% בשנת 2025, 0% בשנת 2026
ג. חלמוני ביצה – 0% בשנת 2021, 0% בשנת 2022, 0% בשנת 2023, 0% בשנת 2024, 0% בשנת 2025, 0% בשנת 2026
ד. תפוחי אדמה – למאכל 70% בשנת 2021, 50% בשנת 2022, 30% בשנת 2023, 20% בשנת 2024, עד 10% כפי שייקבע בשנת 2025, בשנת 2026- עד 10% כפי שייקבע
ה. עגבניות – 85% בשנת 2021, 70% בשנת 2022, 60% בשנת 2023, 50% בשנת 2024, 30% בשנת 2025, בשנת 2026- עד 10% כפי שייקבע
ו. בצל – 85% בשנת 2021, 70% בשנת 2022, 60% בשנת 2023, 50% בשנת 2024, 30% בשנת 2025, בשנת 2026- עד 10% כפי שייקבע
ז. שיני שום – 0% בשנת 2021, 0% בשנת 2022, 0% בשנת 2023, 0% בשנת 2024, 0% בשנת 2025, 0% בשנת 2026
ח. שום – 0% בשנת 2021, 0% בשנת 2022, 0% בשנת 2023, 0% בשנת 2024, 0% בשנת 2025, 0% בשנת 2026
ט. כרשה וירקות שומיים אחרים – 70% בשנת 2021, 50% בשנת 2022, 30% בשנת 2023, 20% בשנת 2024, 10% בשנת 2025, בשנת 2026- עד 10% כפי שייקבע
י. כרוב, כרובית, קולורבי – 70% בשנת 2021, 50% בשנת 2022, 30% בשנת 2023, 20% בשנת 2024, 10% בשנת 2025, בשנת 2026 – עד 10% כפי שייקבע
יא. חסה – 70% בשנת 2021, 50% בשנת 2022, 30% בשנת 2023, 20% בשנת 2024, 10% בשנת 2025, בשנת 2026 – עד 10% כפי שייקבע
יב. גזר – 85% בשנת 2021, 70% בשנת 2022, 60% בשנת 2023, 50% בשנת 2024, 30% בשנת 2025, בשנת 2026- עד 10% כפי שייקבע
יג. סלרי – 70% בשנת 2021, 50% בשנת 2022, 30% בשנת 2023, 20% בשנת 2024, 10% בשנת 2025, בשנת 2026- עד 10% כפי שייקבע
יד. צנון – 70% בשנת 2021, 50% בשנת 2022, 30% בשנת 2023, 20% בשנת 2024, 10% בשנת 2025, בשנת 2026- עד 10% כפי שייקבע
טו. צנונית – 70% בשנת 2021, 50% בשנת 2022, 30% בשנת 2023, 20% בשנת 2024, 10% בשנת 2025, בשנת 2026 עד 10% כפי שייקבע
טז. לפת – 70% בשנת 2021, 50% בשנת 2022, 30% בשנת 2023, 20% בשנת 2024, 10% בשנת 2025, בשנת 2026- עד 10% כפי שייקבע
יז. ברוקולי – 70% בשנת 2021, 50% בשנת 2022, 30% בשנת 2023, 20% בשנת 2024, 10% בשנת 2025, בשנת 2026 – עד 10% כפי שייקבע
יח. פלפל – 85% בשנת 2021, 70% בשנת 2022, 60% בשנת 2023, 50% בשנת 2024, 30% בשנת 2025, בשנת 2026 – עד 10% כפי שייקבע
יט. בטטה – 85% בשנת 2021, 70% בשנת 2022, 60% בשנת 2023, 50% בשנת 2024, 30% בשנת 2025, בשנת 2026 – עד 10% כפי שייקבע
כ. חזרת – 70% בשנת 2021, 50% בשנת 2022, 30% בשנת 2023, 20% בשנת 2024, 10% בשנת 2025, בשנת 2026- עד 10% כפי שייקבע
כא. מלפפונים – 85% בשנת 2021, 70% בשנת 2022, 60% בשנת 2023, 50% בשנת 2024, 30% בשנת 2025, בשנת 2026- עד 10% כפי שייקבע
כב. אפונים – 0% בשנת 2021, 0% בשנת 2022, 0% בשנת 2023, 0% בשנת 2024, 0% בשנת 2025, 0% בשנת 2026
כג. שעועית – 0% בשנת 2021, 0% בשנת 2022, 0% בשנת 2023, 0% בשנת 2024, 0% בשנת 2025, 0% בשנת 2026
כד. פול – 0% בשנת 2021, 0% בשנת 2022, 0% בשנת 2023, 0% בשנת 2024, 0% בשנת 2025, 0% בשנת 2026
כה. אספרגוס – 0% בשנת 2021, 0% בשנת 2022, 0% בשנת 2023, 0% בשנת 2024, 0% בשנת 2025, 0% בשנת 2026
כו. חצילים – 70% בשנת 2021, 50% בשנת 2022, 30% בשנת 2023, 20% בשנת 2024, 10% בשנת 2025, בשנת 2026- עד 10% כפי שייקבע
כז. כרפס – 0% בשנת 2021, 0% בשנת 2022, 0% בשנת 2023, 0% בשנת 2024, 0% בשנת 2025, 0% בשנת 2026
כח. פטריות וכמהין – 0% בשנת 2021, 0% בשנת 2022, 0% בשנת 2023, 0% בשנת 2024, 0% בשנת 2025, 0% בשנת 2026
כט. פטריות מהמין Capiscum ו- Pimenta 0% בשנת 2021, 0% בשנת 2022, 0% בשנת 2023, 0% בשנת 2024, 0% בשנת 2025, 0% בשנת 2026
ל. תרד – 70% בשנת 2021, 50% בשנת 2022, 30% בשנת 2023, 20% בשנת 2024, 10% בשנת 2025, בשנת 2026- עד 10% כפי שייקבע
לא. קינרס כדורי (ארטישוק) – 70% בשנת 2021, 50% בשנת 2022, 30% בשנת 2023, 20% בשנת 2024, 10% בשנת 2025, בשנת 2026 – עד 10% כפי שייקבע
לב. זיתים – 70% בשנת 2021, 50% בשנת 2022, 30% בשנת 2023, 20% בשנת 2024, 10% בשנת 2025, בשנת 2026- עד 10% כפי שייקבע
לג. קישואים – 70% בשנת 2021, 50% בשנת 2022, 30% בשנת 2023, 20% בשנת 2024, 10% בשנת 2025, בשנת 2026- עד 10% כפי שייקבע
לד. דלעת – 70% בשנת 2021, 50% בשנת 2022, 30% בשנת 2023, 20% בשנת 2024, 10% בשנת 2025, בשנת 2026- עד 10% כפי שייקבע
לה. תירס מתוק – 70% בשנת 2021, 50% בשנת 2022, 30% בשנת 2023, 20% בשנת 2024, 10% בשנת 2025, בשנת 2026- עד 10% כפי שייקבע
לו. פטרוזיליה – 70% בשנת 2021, 50% בשנת 2022, 30% בשנת 2023, 20% בשנת 2024, 10% בשנת 2025, בשנת 2026- עד 10% כפי שייקבע
ירקות קפואים
לז. תפוחי אדמה – 85% בשנת 2021, 70% בשנת 2022, 60% בשנת 2023, 40% בשנת 2024, 20% בשנת 2025, בשנת 2026- עד 10% כפי שייקבע
לח. אפונים – 85% בשנת 2021, 70% בשנת 2022, 60% בשנת 2023, 40% בשנת 2024, 20% בשנת 2025, בשנת 2026- עד 10% כפי שייקבע
לט. שעועית – 85% בשנת 2021, 70% בשנת 2022, 60% בשנת 2023, 40% בשנת 2024, 20% בשנת 2025, בשנת 2026 – עד 10% כפי שייקבע
מ. פול – 85% בשנת 2021, 70% בשנת 2022, 60% בשנת 2023, 40% בשנת 2024, 20% בשנת 2025, בשנת 2026 – עד 10% כפי שייקבע
מא. אחרים – 85% בשנת 2021, 70% בשנת 2022, 60% בשנת 2023, 40% בשנת 2024, 20% בשנת 2025, בשנת 2026 – עד 10% כפי שייקבע
מב. תרד – 85% בשנת 2021, 70% בשנת 2022, 60% בשנת 2023, 40% בשנת 2024, 20% בשנת 2025, בשנת 2026 – עד 10% כפי שייקבע
מג. תירס מתוק – 85% בשנת 2021, 70% בשנת 2022, 60% בשנת 2023, 40% בשנת 2024, 20% בשנת 2025, בשנת 2026 – עד 10% כפי שייקבע
מד. פטריות – 85% בשנת 2021, 70% בשנת 2022, 60% בשנת 2023, 40% בשנת 2024, 20% בשנת 2025, בשנת 2026 – עד 10% כפי שייקבע
מה. גזר – 85% בשנת 2021, 70% בשנת 2022, 60% בשנת 2023, 40% בשנת 2024, 20% בשנת 2025, בשנת 2026 – עד 10% כפי שייקבע
מו. כרשה וירקות שומיים אחרים – 85% בשנת 2021, 70% בשנת 2022, 60% בשנת 2023, 40% בשנת 2024, 20% בשנת 2025, בשנת 2026 – עד 10% כפי שייקבע
מז. אחרים – 85% בשנת 2021, 70% בשנת 2022, 60% בשנת 2023, 40% בשנת 2024, 20% בשנת 2025, בשנת 2026 – עד 10% כפי שייקבע
מח. תערובת – 85% בשנת 2021, 70% בשנת 2022, 60% בשנת 2023, 40% בשנת 2024, 20% בשנת 2025, בשנת 2026 – עד 10% כפי שייקבע
ירקות משומרים בלתי מתאימים לאכילה
מט. זיתים – 70% בשנת 2021, 50% בשנת 2022, 30% בשנת 2023, 20% בשנת 2024, 10% בשנת 2025, בשנת 2026 – עד 10% כפי שייקבע
נ. מלפפונים – 70% בשנת 2021, 50% בשנת 2022, 30% בשנת 2023, 20% בשנת 2024, 10% בשנת 2025, בשנת 2026 – עד 10% כפי שייקבע
נא. פטריות – 70% בשנת 2021, 50% בשנת 2022, 30% בשנת 2023, 20% בשנת 2024, 10% בשנת 2025, בשנת 2026 – עד 10% כפי שייקבע
נב. פלפל, פימטו – 70% בשנת 2021, 50% בשנת 2022, 30% בשנת 2023, 20% בשנת 2024, 10% בשנת 2025, בשנת 2026 – עד 10% כפי שייקבע
נג. עגבניות – 70% בשנת 2021, 50% בשנת 2022, 30% בשנת 2023, 20% בשנת 2024, 10% בשנת 2025, בשנת 2026 – עד 10% כפי שייקבע
נד. תפוחי אדמה – 85% בשנת 2021, 70% בשנת 2022, 60% בשנת 2023, 40% בשנת 2024, 20% בשנת 2025, בשנת 2026 – עד 10% כפי שייקבע
נה. תירס מתוק – 70% בשנת 2021, 50% בשנת 2022, 30% בשנת 2023, 20% בשנת 2024, 10% בשנת 2025, בשנת 2026 – עד 10% כפי שייקבע
נו. בצלים – 70% בשנת 2021, 50% בשנת 2022, 30% בשנת 2023, 20% בשנת 2024, 10% בשנת 2025, בשנת 2026 – עד 10% כפי שייקבע
נז. אחרים – 70% בשנת 2021, 50% בשנת 2022, 30% בשנת 2023, 20% בשנת 2024, 10% בשנת 2025, בשנת 2026 – עד 10% כפי שייקבע
ירקות מיובשים
נח. חימצות – 70% בשנת 2021, 50% בשנת 2022, 30% בשנת 2023, 20% בשנת 2024, 10% בשנת 2025, בשנת 2026 – עד 10% כפי שייקבע
נט. בטטה – 70% בשנת 2021, 50% בשנת 2022, 30% בשנת 2023, 20% בשנת 2024, 10% בשנת 2025, בשנת 2026 – עד 10% כפי שייקבע
פירות
ס. שקדים בקליפה – 70% בשנת 2021, 50% בשנת 2022, 30% בשנת 2023, 20% בשנת 2024, 10% בשנת 2025, בשנת 2026 – עד 10% כפי שייקבע
סא. שקדים מקולפים – 70% בשנת 2021, 50% בשנת 2022, 30% בשנת 2023, 20% בשנת 2024, 10% בשנת 2025, בשנת 2026 – עד 10% כפי שייקבע
סב. בוטנה (פיסטוק) – 70% בשנת 2021, 50% בשנת 2022, 30% בשנת 2023, 20% בשנת 2024, 10% בשנת 2025, בשנת 2026 – עד 10% כפי שייקבע
סג. פקאן – 70% בשנת 2021, 50% בשנת 2022, 30% בשנת 2023, 20% בשנת 2024, 10% בשנת 2025, בשנת 2026 – עד 10% כפי שייקבע
סד. בננות טריות – 85% בשנת 2021, 70% בשנת 2022, 60% בשנת 2023, 50% בשנת 2024, 30% בשנת 2025, בשנת 2026 – עד 10% כפי שייקבע
סה. תמרים – 70% בשנת 2021, 50% בשנת 2022, 30% בשנת 2023, 20% בשנת 2024, 10% בשנת 2025, בשנת 2026 – עד 10% כפי שייקבע
סו. תאנים – 0% בשנת 2021, 0% בשנת 2022, 0% בשנת 2023, 0% בשנת 2024, 0% בשנת 2025, 0% בשנת 2026
סז. אננס – 0% בשנת 2021, 0% בשנת 2022, 0% בשנת 2023, 0% בשנת 2024, 0% בשנת 2025, 0% בשנת 2026
סח. אבוקדו – 0% בשנת 2021, 0% בשנת 2022, 0% בשנת 2023, 0% בשנת 2024, 0% בשנת 2025, 0% בשנת 2026
סט. גויאבה – 0% בשנת 2021, 0% בשנת 2022, 0% בשנת 2023, 0% בשנת 2024, 0% בשנת 2025, 0% בשנת 2026
ע. תפוזים – 70% בשנת 2021, 50% בשנת 2022, 30% בשנת 2023, 20% בשנת 2024, 10% בשנת 2025, בשנת 2026 – עד 10% כפי שייקבע
עא. מנדרינות – 70% בשנת 2021, 50% בשנת 2022, 30% בשנת 2023, 20% בשנת 2024, 10% בשנת 2025, בשנת 2026 – עד 10% כפי שייקבע
עב. קלמנטינות – 70% בשנת 2021, 50% בשנת 2022, 30% בשנת 2023, 20% בשנת 2024, 10% בשנת 2025, בשנת 2026 – עד 10% כפי שייקבע
עג. אשכוליות – 70% בשנת 2021, 50% בשנת 2022, 30% בשנת 2023, 20% בשנת 2024, 10% בשנת 2025, בשנת 2026 – עד 10% כפי שייקבע
עד. פומלות – 70% בשנת 2021, 50% בשנת 2022, 30% בשנת 2023, 20% בשנת 2024, 10% בשנת 2025, בשנת 2026 – עד 10% כפי שייקבע
עה. לימונים – 70% בשנת 2021, 50% בשנת 2022, 30% בשנת 2023, 20% בשנת 2024, 10% בשנת 2025, בשנת 2026- עד 10% כפי שייקבע
עו. אתרוגים – 70% בשנת 2021, 50% בשנת 2022, 30% בשנת 2023, 20% בשנת 2024, 10% בשנת 2025, בשנת 2026 – עד 10% כפי שייקבע
עז. ענבים – 70% בשנת 2021, 50% בשנת 2022, 30% בשנת 2023, 20% בשנת 2024, 10% בשנת 2025, בשנת 2026 – עד 10% כפי שייקבע
עח. צימוקים – 70% בשנת 2021, 50% בשנת 2022, 30% בשנת 2023, 20% בשנת 2024, 10% בשנת 2025, בשנת 2026 – עד 10% כפי שייקבע
עט. אבטיח – 70% בשנת 2021, 50% בשנת 2022, 30% בשנת 2023, 20% בשנת 2024, 10% בשנת 2025, בשנת 2026 – עד 10% כפי שייקבע
פ. מלון – 70% בשנת 2021, 50% בשנת 2022, 30% בשנת 2023, 20% בשנת 2024, 10% בשנת 2025, בשנת 2026 – עד 10% כפי שייקבע
פא. פאפיה – 0% בשנת 2021, 0% בשנת 2022, 0% בשנת 2023, 0% בשנת 2024, 0% בשנת 2025, 0% בשנת 2026
פב. תפוחים – 85% בשנת 2021, 70% בשנת 2022, 60% בשנת 2023, 50% בשנת 2024, 30% בשנת 2025, בשנת 2026 – עד 10% כפי שייקבע
פג. אגסים – 85% בשנת 2021, 70% בשנת 2022, 60% בשנת 2023, 50% בשנת 2024, 30% בשנת 2025, בשנת 2026 – עד 10% כפי שייקבע
פד. חבושים 0% בשנת 2021, 0% בשנת 2022, 0% בשנת 2023, 0% בשנת 2024, 0% בשנת 2025, 0% בשנת 2026
פה. משמש – 70% בשנת 2021, 50% בשנת 2022, 30% בשנת 2023, 20% בשנת 2024, 10% בשנת 2025, בשנת 2026 – עד 10% כפי שייקבע
פו. דובדבנים – 70% בשנת 2021, 50% בשנת 2022, 30% בשנת 2023, 20% בשנת 2024, 10% בשנת 2025, בשנת 2026 – עד 10% כפי שייקבע
פז. אפרסקים ונקטרינות – 70% בשנת 2021, 50% בשנת 2022, 30% בשנת 2023, 20% בשנת 2024, 10% בשנת 2025, בשנת 2026 – עד 10% כפי שייקבע
פח. שזיפים – 70% בשנת 2021, 50% בשנת 2022, 30% בשנת 2023, 20% בשנת 2024, 10% בשנת 2025, בשנת 2026 – עד 10% כפי שייקבע
פט. תות שדה – 70% בשנת 2021, 50% בשנת 2022, 30% בשנת 2023, 20% בשנת 2024, 10% בשנת 2025, בשנת 2026 – עד 10% כפי שייקבע
צ. פטל, אוכמניות, דומדנמניות, חמוציות – 0% בשנת 2021, 0% בשנת 2022, 0% בשנת 2023, 0% בשנת 2024, 0% בשנת 2025, 0% בשנת 2026
צא. קיווי – 70% בשנת 2021, 50% בשנת 2022, 30% בשנת 2023, 20% בשנת 2024, 10% בשנת 2025, בשנת 2026 – עד – 10% כפי שייקבע
צב. דוריאן – 0% בשנת 2021, 0% בשנת 2022, 0% בשנת 2023, 0% בשנת 2024, 0% בשנת 2025, 0% בשנת 2026
צג. אפרסמונים – 70% בשנת 2021, 50% בשנת 2022, 30% בשנת 2023, 20% בשנת 2024, 10% בשנת 2025, בשנת 2026 – עד 10% כפי שייקבע
צד. ליצ'י – 0% בשנת 2021, 0% בשנת 2022, 0% בשנת 2023, 0% בשנת 2024, 0% בשנת 2025, 0% בשנת 2026
צה. שסק – 0% בשנת 2021, 0% בשנת 2022, 0% בשנת 2023, 0% בשנת 2024, 0% בשנת 2025, 0% בשנת 2026
צו. צבר – 70% בשנת 2021, 50% בשנת 2022, 30% בשנת 2023, 20% בשנת 2024, 10% בשנת 2025, בשנת 2026 – עד 10% כפי שייקבע
צז. מנגו – 0% בשנת 2021, 0% בשנת 2022, 0% בשנת 2023, 0% בשנת 2024, 0% בשנת 2025, 0% בשנת 2026
צח. מנגוסטין – 0% בשנת 2021, 0% בשנת 2022, 0% בשנת 2023, 0% בשנת 2024, 0% בשנת 2025, 0% בשנת 2026
צט. קומקווט – 0% בשנת 2021, 0% בשנת 2022, 0% בשנת 2023, 0% בשנת 2024, 0% בשנת 2025, 0% בשנת 2026
ק. ליים – 0% בשנת 2021, 0% בשנת 2022, 0% בשנת 2023, 0% בשנת 2024, 0% בשנת 2025, 0% בשנת 2026
קא. שלפח – 0% בשנת 2021, 0% בשנת 2022, 0% בשנת 2023, 0% בשנת 2024, 0% בשנת 2025, 0% בשנת 2026
קב. אחרים – 70% בשנת 2021, 50% בשנת 2022, 30% בשנת 2023, 20% בשנת 2024, 10% בשנת 2025, בשנת 2026 – עד 10% כפי שייקבע
פירות קפואים ומשומרים
קג. תות שדה – 70% בשנת 2021, 50% בשנת 2022, 30% בשנת 2023, 20% בשנת 2024, 10% בשנת 2025, בשנת 2026- עד 10% כפי שייקבע
קד. שזיפים – 70% בשנת 2021, 50% בשנת 2022, 30% בשנת 2023, 20% בשנת 2024, 10% בשנת 2025, בשנת 2026- עד 10% כפי שייקבע
קה. תערובת אגוזים ופירות מיובשים – 70% בשנת 2021, 50% בשנת 2022, 30% בשנת 2023, 20% בשנת 2024, 10% בשנת 2025, בשנת 2026 – עד 10% כפי שייקבע
קו. תערובת פירות מיובשים – 70% בשנת 2021, 50% בשנת 2022, 30% בשנת 2023, 20% בשנת 2024, 10% בשנת 2025, בשנת 2026- עד 10% כפי שייקבע
קז. גרעינים ושמנים
קח. פופקורן – 70% בשנת 2021, 50% בשנת 2022, 30% בשנת 2023, 20% בשנת 2024, 10% בשנת 2025, בשנת 2026 – עד 10% כפי שייקבע
קט. עמילן תירס באריזות קטנות מ-600 ק"ג – 70% בשנת 2021, 50% בשנת 2022, 30% בשנת 2023, 20% בשנת 2024, 10% בשנת 2025, בשנת 2026 – עד – 10% כפי שייקבע
קי. אגוזי אדמה 85% בשנת 2021, 70% בשנת 2022, 60% בשנת 2023, 50% בשנת 2024, 30% בשנת 2025, בשנת 2026 – עד 10% כפי שייקבע
קיא. מקולפים – 85% בשנת 2021, 70% בשנת 2022, 60% בשנת 2023, 50% בשנת 2024, 30% בשנת 2025, בשנת 2026 – עד 10% כפי שייקבע
קיב. זרעי חמניות – 70% בשנת 2021, 50% בשנת 2022, 30% בשנת 2023, 20% בשנת 2024, 10% בשנת 2025, בשנת 2026 – עד 10% כפי שייקבע
קיג. גרעיני אבטיח – 70% בשנת 2021, 50% בשנת 2022, 30% בשנת 2023, 20% בשנת 2024, 10% בשנת 2025, בשנת 2026 – עד 10% כפי שייקבע
קיד. פולן שאינו מיועד לבעלי חיים – 70% בשנת 2021, 50% בשנת 2022, 30% בשנת 2023, 20% בשנת 2024, 10% בשנת 2025, בשנת 2026 – עד 10% כפי שייקבע
קטו. שמן זית – 70% בשנת 2021, 50% בשנת 2022, 30% בשנת 2023, 20% בשנת 2024, 10% בשנת 2025, בשנת 2026 – עד 10% כפי שייקבע
קטז. מרגרינה המכילה שמן זית – 70% בשנת 2021, 50% בשנת 2022, 30% בשנת 2023, 20% בשנת 2024, 10% בשנת 2025, בשנת 2026 – עד10% כפי שייקבע
בצקים
קיז. תחליפי גבינה – 70% בשנת 2021, 50% בשנת 2022, 30% בשנת 2023, 20% בשנת 2024, 10% בשנת 2025, בשנת 2026 – עד 10% כפי שייקבע
שימורים
קיח. מלפפון – 85% בשנת 2021, 70% בשנת 2022, 60% בשנת 2023, 40% בשנת 2024, 20% בשנת 2025, בשנת 2026 – עד 10% כפי שייקבע
קיט. זיתים – 85% בשנת 2021, 70% בשנת 2022, 60% בשנת 2023, 40% בשנת 2024, 20% בשנת 2025, בשנת 2026 – עד 10% כפי שייקבע
קכ. תירס – 85% בשנת 2021, 70% בשנת 2022, 60% בשנת 2023, 40% בשנת 2024, 20% בשנת 2025, בשנת 2026 – עד 10% כפי שייקבע
קכא. תפו"א מתוקים, צמחים אחרים – 85% בשנת 2021, 70% בשנת 2022, 60% בשנת 2023, 40% בשנת 2024, 20% בשנת 2025, בשנת 2026 – עד 10% כפי שייקבע
קכב. עגבניות שלמות או חתוכות – 85% בשנת 2021, 70% בשנת 2022, 60% בשנת 2023, 40% בשנת 2024, 20% בשנת 2025, בשנת 2026 – עד 10% כפי שייקבע
קכג. רסק עגבניות – 85% בשנת 2021, 70% בשנת 2022, 60% בשנת 2023, 40% בשנת 2024, 20% בשנת 2025, בשנת 2026 – עד 10% כפי שייקבע
קכד. מוצרים מתפו"א – 85% בשנת 2021, 70% בשנת 2022, 60% בשנת 2023, 40% בשנת 2024, 20% בשנת 2025, בשנת 2026 – עד 10% כפי שייקבע
קכה. תפו"א משומרים או מעובדים – 85% בשנת 2021, 70% בשנת 2022, 60% בשנת 2023, 40% בשנת 2024, 20% בשנת 2025, בשנת 2026 – עד 10% כפי שייקבע
קכו. תירס מתוק – 85% בשנת 2021, 70% בשנת 2022, 60% בשנת 2023, 40% בשנת 2024, 20% בשנת 2025, בשנת 2026 – עד 10% כפי שייקבע
קכז. קטניות – 85% בשנת 2021, 70% בשנת 2022, 60% בשנת 2023, 40% בשנת 2024, 20% בשנת 2025, בשנת 2026 – עד 10% כפי שייקבע
קכח. אחרים – 85% בשנת 2021, 70% בשנת 2022, 60% בשנת 2023, 40% בשנת 2024, 20% בשנת 2025, בשנת 2026 – עד 10% כפי שייקבע
קכט. מוצרים מאפונה – 85% בשנת 2021, 70% בשנת 2022, 60% בשנת 2023, 40% בשנת 2024, 20% בשנת 2025, בשנת 2026 – עד 10% כפי שייקבע
קל. מוצרים משעועית – 85% בשנת 2021, 70% בשנת 2022, 60% בשנת 2023, 40% בשנת 2024, 20% בשנת 2025, בשנת 2026 – עד 10% כפי שייקבע
קלא. זיתים באריזות גדולות – 70% בשנת 2021, 50% בשנת 2022, 30% בשנת 2023, 20% בשנת 2024, 10% בשנת 2025, בשנת 2026 – עד 10% כפי שייקבע
קלב. חימצה – 85% בשנת 2021, 70% בשנת 2022, 60% בשנת 2023, 40% בשנת 2024, 20% בשנת 2025, בשנת 2026 – עד 10% כפי שייקבע
קלג. תות שדה באריזות גדולות – 70% בשנת 2021, 50% בשנת 2022, 30% בשנת 2023, 20% בשנת 2024, 10% בשנת 2025, בשנת 2026 – עד 10% כפי שייקבע
קלד. אגוזים – 85% בשנת 2021, 70% בשנת 2022, 60% בשנת 2023, 40% בשנת 2024, 20% בשנת 2025, בשנת 2026 – עד 10% כפי שייקבע
קלה. מיץ עגבניות – 70% בשנת 2021, 50% בשנת 2022, 30% בשנת 2023, 20% בשנת 2024, 10% בשנת 2025, בשנת 2026- עד 10% כפי שייקבע
קלו. מיץ ענבים – 85% בשנת 2021, 70% בשנת 2022, 60% בשנת 2023, 40% בשנת 2024, 20% בשנת 2025, בשנת 2026 – עד 10% כפי שייקבע
קלז. תערובות מיץ – 85% בשנת 2021, 70% בשנת 2022, 60% בשנת 2023, 40% בשנת 2024, 20% בשנת 2025, בשנת 2026 – עד 10% כפי שייקבע
תכשירים
קלח. תחליפי גבינות – 70% בשנת 2021, 50% בשנת 2022, 30% בשנת 2023, 20% בשנת 2024, 10% בשנת 2025, בשנת 2026 – עד 10% כפי שייקבע
קלט. תכשירים על בסיס חמאה – 50% בשנת 2021, 30% בשנת 2022, 20% בשנת 2023, 10% בשנת 2024, 0% בשנת 2025, 70% בשנת 2026
קמ. תכשירים המכילים תפו"א – 70% בשנת 2021, 50% בשנת 2022, 30% בשנת 2023, 20% בשנת 2024, 10% בשנת 2025, בשנת 2026 – עד – 10% כפי שייקבע
תשומות לחקלאות
קמא. חומרי הדברה – 0% בשנת 2021, 0% בשנת 2022, 0% בשנת 2023, 0% בשנת 2024, 0% בשנת 2025, 0% בשנת 2026
קמב. פקעות, צמחים וחומרי ריבוי – 0% בשנת 2021, 0% בשנת 2022, 0% בשנת 2023, 0% בשנת 2024, 0% בשנת 2025, 0% בשנת 2026
קמג. דשנים – 0% בשנת 2021, 0% בשנת 2022, 0% בשנת 2023, 0% בשנת 2024, 0% בשנת 2025, 0% בשנת 2026
האחוזים בשנים 2022-2021 קובעים את שיעור המכס מתוך המכס הנקוב נכון ליום זה. כך לדוגמה אם המכס על עגבניות עומד על 1 שקל חדש ובשנת 2021 נקבע – 85% המשמעות היא כי המכס בשנת 2021 יעמוד על 0.85 שקל חדש, כמו כן אם בשנת 2022 נקבע 70%, המשמעות היא שהמכס בשנת 2022 יעמוד על 0.7 שקל חדש, וכן הלאה לפי האחוזים האמורים; בדומה אם המכס על עגבניות עומד על 100% ממחיר המוצר ובשנת 2021 נקבע – 85% המשמעות היא כי המכס בשנת 2021 יעמוד על 85% ממחיר המוצר, כמו כן אם בשנת 2022 נקבע 70% המשמעות היא שהמכס בשנת 2022 יעמוד על 70% ממחיר המוצר .
עם זאת, מספר האחוזים בשנת 2026 מייצג את שיעור המכס החדש לשנה זו ואילך כשיעור ממחיר המוצר, כך לדוגמא אם עבור עגבניות נקבע בשנת 2026 10%, ומחיר עגבניה הוא 1 ₪ לק"ג, אז שיעור המכס בשנה זו ואילך יעמוד על 10%, שהם בפועל 10 אג' לק"ג.
מים
30 . יוקם צוות בראשות מנכ"ל משרד החקלאות ופיתוח הכפר ומנכ"ל משרד האנרגיה ובהשתתפות נציג הרשות הממשלתית למים ולביוב ונציג אגף התקציבים במשרד האוצר, שיבחן דרכים נוספות, מעבר ומבלי לגרוע מהסמכויות הנתונות למועצת רשות המים ולרשות המים, להגדלת היצע הקולחין, ניצולם היעיל והאופטימלי ולהורדת עלותם לחקלאות.
בהחלטה זו הממשלה מאשרת את התכנית להגברת התחרות בחקלאות ובמשק שתכלול הורדה משמעותית במכסים על תוצרת חקלאית כולל ירקות, פירות, ביצים וחלב שיפחיתו את מחירם לצרכן הישראלי ויחסכו כסף רב למשקי בית רבים במדינת ישראל.