במטרה לעודד מחקר ופיתוח, יזמות ותעשייה בתחום התחבורה החכמה בישראל ולייעל את מערך התחבורה באמצעות עידוד שילובן של טכנולוגיות מתקדמות בתחום התחבורה, לרבות כלי רכב אוטונומיים, חשמליים ומקושרים, מודלים שיתופיים, טכנולוגיות ניטור ועיבוד מידע תחבורתי ותפיסות חדשניות בהפעלת שירותי תחבורה, ולהביא למיצוי התועלות הכלכליות והחברתיות הגלומות בטכנולוגיות אלו, בדגש על הפחתת השימוש בנפט, הקטנת הגודש בדרכים ויוקר המחיה, שיפור הבטיחות בדרכים, שמירה על הסביבה ופיתוח התעשייה הטכנולוגית, לפעול כמפורט להלן:
1. להקים ועדת היגוי ויישום (להלן: "הוועדה") בראשות מנכ"ל משרד ראש הממשלה ומנכ"לית משרד התחבורה והבטיחות בדרכים (להלן: "משרד התחבורה") ובהשתתפות נציג מנהלת תחליפי נפט, נציג אגף תקציבים במשרד האוצר, נציג המועצה הלאומית לכלכלה במשרד ראש הממשלה, נציג הרשות הלאומית לחדשנות טכנולוגית, נציג החשבת הכללית, נציג היועץ המשפטי לממשלה, נציג משרד המדע, הטכנולוגיה והחלל, משנה למנכ"ל (תעשייה) במשרד הכלכלה והתעשייה וסמנכ"ל בכיר תנועה במשרד התחבורה. הוועדה רשאית לזמן לדיוניה גורמים נוספים ולהיעזר בייעוץ חיצוני, ככל שתמצא לנכון.
2. הוועדה תקדם ביצוע תכנית כוללת, לשנים 2021-2017 (להלן: "התכנית הלאומית לתחבורה חכמה") אשר תבוצע על-ידי משרדי הממשלה הרלוונטיים ובהתאם לתחום אחריות המשרד ותכלול, בין היתר, את הצעדים הבאים:
א. קידום הקמת מרכז ניסויים לרכב אוטונומי ותומך תחבורה חכמה. במסגרת זו, להמליץ, בין היתר, על שיטת המימון, ההקמה וההפעלה הרצויים למרכז הניסויים.
ב. איתור, יצירה והנגשת תשתיות מידע הנדרשות למו"פ ולצמיחת תעשיית התחבורה החכמה בישראל, ובכלל זאת מיפוי והנגשת מאגרי מידע בתחום, ומיפוי כבישי ישראל או חלק מהם ברזולוציה גבוהה (HD).
ג. קידום שיתוף פעולה אקדמי מקצועי בתחום התחבורה החכמה בשיתוף עם הוועדה לתכנון ותקצוב במועצה להשכלה גבוהה. במסגרת זו תפעל הוועדה לייצר שיתופי פעולה אקדמיים בין תחומיים ורב תחומיים בנושא תחבורה חכמה, וכן שיתופי פעולה בין-מגזריים – ממשלה, אקדמיה, תעשייה ויזמות.
ד. קידום ניסויי שטח ופרויקטי חלוץ ("פיילוטים") של טכנולוגיות ותפיסות הפעלה חדשות במערך התחבורה בעלות פוטנציאל להקטנת גודש, הפחתת תאונות דרכים, צמצום השימוש בנפט ועידוד מעבר לתחבורה ציבורית.
ה. גיבוש וקידום הצעדים הכרוכים בניסוי, הפעלה ומתן שירותי תחבורה חכמה, תחבורה שיתופית, ושימוש באמצעים כלכליים משלימים לקידום מטרות ההחלטה. בכלל זה תמליץ הוועדה לגורמים המשפטיים הרלוונטיים על עדכון החקיקה המתאימה, התאמת חוקי הדרך לכלי הרכב האוטונומיים, התאמת מערכת הרישוי והרכב, תדרי תקשורת ועוד.
ו. ייזום מחקרי היתכנות של הטכנולוגיה כאמור בשיתוף ממשלת ארה"ב בהתאם לסיכום בין המדינות ובחינת שיתופי פעולה מחקריים בינלאומיים נוספים.
ז. קידום סביבה עסקית תומכת בקהילה היזמית ושיתופי פעולה בין מגזריים בתחום.
ח. שיווק עולמי של פעילות התעשייה הישראלית בתחום התחבורה החכמה וחיזוק מעמדה של ישראל כמוקד משיכה לחברות בינלאומיות בתחום.
ט. קידום שיח והעברת ידע בין התעשייה לבין האקדמיה בתחום התחבורה החכמה, בין היתר באמצעות אירועים ייעודיים לנושא.
3. ראשי הוועדה ידווחו בכתב לממשלה מדי חצי שנה על התקדמות התכנית הלאומית לתחבורה חכמה.
4. בהמשך להחלטות הממשלה מס' 1354 מיום 7.2.2010, מס' 2790 מיום 30.01.2011 ומס' 5327 מיום 13.01.2013, בהתאם למטרות התכנית הלאומית לתחליפי נפט כפי שהוגדרו בהחלטת הממשלה מס' 2790 לעיל ולאור הפוטנציאל הגלום בתחום התחבורה החכמה להפחתת התלות בנפט, לעדכן את התכנית הלאומית לתחליפי נפט כדלקמן:
א. להרחיב את פעילותה של מנהלת תחליפי הנפט לתחום התחבורה החכמה ולשנות את שם המנהלה משמה הקודם "התכנית הלאומית לתחליפי" לשמה החדש: "התכנית הלאומית לתחליפי דלקים ותחבורה חכמה".
ב. להטיל על מנהלת תחליפי הדלקים ותחבורה חכמה לשמש גוף המטה במסגרת הארגונית של משרד ראש הממשלה אשר ירכז את התכנית הלאומית לתחבורה חכמה, יסייע ביצירת מדדי מעקב ויעדי ביצוע ויוודא כי התכניות המופעלות במסגרת זו מתאימות למטרות שנקבעו בהחלטה זו. פעילות המנהלה וועדת ההיגוי והצוותים מכוחה, על פי החלטה זו, בתחומים המסורים לאחריותו של שר התחבורה, יהיו בהתאם לאסדרה שיקבע משרד התחבורה.
5. תקציב ותקנים:
א. עבור התכנית הלאומית לתחבורה חכמה יוקצה תקציב בסך של 238 מיליון ש"ח בשנים 2021-2017, לפי החלוקה הבאה: 5 מיליון ₪ בשנה מתקציב משרד הכלכלה והתעשייה מתחום הפעולה של הרשות הלאומית לחדשנות טכנולוגית (עבור סעיפים 2(א), 2(ד) ו-2(ט) לעיל), 5 מיליון ₪ בשנה מתקציב משרד ראש הממשלה (עבור סעיפים 2(ב) ו-2(ט) לעיל), 5 מיליון ₪ בשנה מתקציב הוועדה לתכנון ותקצוב במועצה להשכלה גבוהה (עבור סעיף 2(ג) לעיל) וכן תקציב ממקורות משרד התחבורה בהתאם לפירוט בטבלה שלהלן:
|
2017 |
2018 |
2019 |
2020 |
2021 |
סה"כ |
מרכז ניסויים (א) |
20 |
1 |
1 |
1 |
1 |
24 |
מאגר מידע (ב) |
3 |
3 |
0 |
0 |
0 |
6 |
מיפוי (ג) |
4 |
4 |
0 |
0 |
0 |
8 |
ניסויי שטח ופרויקטי חלוץ (ד) |
25 |
30 |
30 |
20 |
20 |
125 |
סה"כ |
52 |
38 |
31 |
21 |
21 |
163 |
ב. להקצות תקן נוסף למנהלת תחליפי דלקים ותחבורה חכמה מתוך תקני משרד ראש הממשלה.
6. לצורך מימוש מיטבי של מטרות החלטה זו, רשאי צוות ההיגוי, בהסכמת שני ראשיו ובתיאום עם משרדי הממשלה הרלוונטיים, לגבש הסכמות לשינוי החלוקה של התקציב המוקצה לתוכנית הלאומית לתחבורה חכמה, בין הסעיפים ובין השנים המפורטות בהחלטה זו ואשר תובאנה לפני השרים המוסמכים להעברת התקציבים, והכל בהתאם לחוק יסודות התקציב, התשמ"ה-1985 ובדרך הקבועה לכך בו.
7. המלצות ועדת ההיגוי בנושא גמישות תעסוקתית של חברות בתחום תחבורה חכמה ייבחנו בזיקה להחלטת הממשלה מס' 2292 מיום 15.1.2017 בנושא כוח אדם לתעשיות ההיי-טק.
ראש הממשלה אומר: "אני מברך על המהלך החשוב הזה. יש לישראל יתרון יחסי ביכולת לייצר מוצרים קונספטואליים, הדבר הזה נובע מהסביבה העסקית שייצרנו כאן, ולכן על הממשלה לאפשר לדבר הזה לצמוח ולמנוע עודף רגולציה בתחום. עשינו את זה בסייבר, ונעשה את זה גם כאן".