מה הוחלט?
מחליטים:
בהמשך להחלטות הממשלה מס' 3419 מיום 11 בינואר 2018 ומס' 4560 מיום 12 במאי 2019 ובהתאם להמלצות דו"ח הוועדה לקידום תחום התעסוקה לקראת שנת 2030 (להלן – דו"ח 2030) ועל מנת לקדם מענה למחסור הקיים במשק הישראלי בכוח עבודה מיומן, לאור הצורך בחיזוקה וצמיחתה של מערכת ההשכלה הטכנולוגית, תוך שיפור מקצועיותה, רמתה הפדגוגית והנגשתה לאוכלוסיות שונות בחברה הישראלית, לבצע את הצעדים הבאים, והכל במסגרת התקציב המוקצה למימוש החלטה זו במסגרת חוק התקציב השנתי, על שינוייו:
1. לקבוע את היעדים הבאים:
א. מספר מקבלי תעודת הנדסאי או טכנאי מוסמך על ידי משרד העבודה בשנת הלימודים התשפ"ח ואילך, יעמוד על סך של 15,000 לפחות בכל שנה.
ב. שיעור הדיפלום בשנת הלימודים התשפ"ד במכללות הטכנולוגיות המוכרות על ידי המכון הממשלתי להכשרה בטכנולוגיה ובמדע, הפועל במסגרת משרד העבודה (להלן – מכללות מה"ט ומה"ט, בהתאמה), יעמוד על 71%, ויעלה בכל שנת לימודים ב-0.5 נקודות האחוז עד להגעה ליעד של 73% בשנת הלימודים התשפ"ח ואילך.
2. להטיל על מה"ט, בשיתוף עם אגף התקציבים במשרד האוצר, נציגי מכללות מה"ט, נציגי מעסיקים, נציגי המגזר השלישי, נציגי התאחדות הסטודנטים וגורמים נוספים ככל שיידרש, להקים צוות שימליץ על כלים לקידום מיצובו של ההנדסאי אל מול קהל הסטודנטים הפוטנציאלי וקהל המעסיקים, ויגיש המלצותיו בתוך 120 יום לשר העבודה. כלים כאמור יכול שיכללו שילוב תכני הוראה חדשניים, קידום אקרדיטציה אל מול מערכות השכלה נוספות, הנגשת הידע הנוגע לאיכות ההכשרה במסגרת המכללות וכדומה.
3. לרשום את החלטת המועצה להשכלה גבוהה (להלן – מל"ג) מיום 22 בדצמבר 2020, לפיה יוכלו מוסדות להשכלה גבוהה להגיש למל"ג בקשה לקבל אישור למתן פטור של עד שליש מנקודות הזכות לתואר ראשון עבור בוגרי מסגרות על-תיכוניות ספציפיות בתחומים שונים (למשל, הנדסאים ועוד), בהתאם לרקע ולהכשרה שניתנה למועמדים במסגרת אותם לימודים לא אקדמיים ובהתאם לרלוונטיות שלהם לתואר.
4. לקבוע כי אופן תקצוב מכללות מה"ט החל משנת הלימודים התשפ"ד, יבוצע כדלקמן –
א. החל משנת הלימודים התשפ"ד, מסגרת התקציב בכל מכללה תיקבע על פי הנוסחה הבאה (להלן – מסגרת התקציב):
מספר התלמידים במכללה בשנת הלימודים הקודמת, מוכפל בתעריף מה"ט לכל סטודנט בהתאם למסלול ולמגמת הלימוד (להלן – תעריף מה"ט).
ב. בכל מקרה, מספר התלמידים הנספרים למסגרת התקציב בכל שנה בכלל מכללות מה"ט המתוקצבות (להלן – מספר התלמידים הכולל) לא תגדל ביותר מ- 5% בשנה (להלן – שיעור הגידול המירבי).
ג. ככל שבשנת תקציב מסוימת הגידול במספר הסטודנטים בכל מכללות מה"ט המתוקצבות יעלה על שיעור הגידול המרבי, יחולו הוראות אלה:
1. מכללות בהן הגידול היה בשיעור זהה או נמוך משיעור הגידול המירבי – יתוקצבו לפי סעיף קטן (א);
2. במכללות בהן הגידול היה גדול משיעור הגידול המירבי – לצורך חישוב מסגרת התקציב לפי סעיף קטן (א), מספר התלמידים במכללה בשנת הלימודים הקודמת יהיה צירופם של שני אלה, כאשר בכל מקרה לא יספרו יותר מהסטודנטים בפועל במכללה:
א) מספר הסטודנטים עד לשיעור הגידול המירבי;
ב) מספר התלמידים הנוסף, שהוא התוצאה של הנוסחה: (X/Y)*Z, כאשר:
הגדרות:
X –מספר התלמידים במכללה מעבר לשיעור הגידול המירבי;
Y – מספר התלמידים בכל המכללות שרשמו גידול במספר הסטודנטים מעל שיעור הגידול המירבי;
Z – מספר התלמידים הכולל פחות מספר התלמידים שאושרו לפי סעיפים (ג)(1) ו-(ג)(2)(א).
ד. מתוך מסגרת התקציב, תקצוב בפועל של כל מכללת מה"ט בשנת לימודים מסוימת יעמוד על תוצאת המכפלה של כל אלה, עבור אותה שנת לימודים או עבור שנת הלימודים הקודמת, לפי הגבוה, (להלן – תקצוב בפועל):
1) מספר הניגשים לבחינה מסיימת במסלול מכינה, או לבחינה במקצוע הנדסאי או טכנאי מוסמך;
2) תעריף מה"ט לסטודנט;
3) היחס בין שיעור הדיפלום בפועל לבין יעד הדיפלום שנקבע לאותה שנה;
4) על אף האמור בסעיף קטן זה, בשנת הלימודים התשפ"ד תתוקצב כל מכללה לפי הוראות סעיף קטן זה או לפי התקצוב בפועל של אותה המכללה בשנת הלימודים התשפ"ג או התשפ"ב, לפי הגבוה.
ה. בשנת הלימודים התשפ"ד יעודכנו תעריפי מה"ט לסטודנט בשיעורים המפורטים:
1) עבור מגמות המאופיינות בשכר גבוה – פי 1.44;
2) עבור מגמות שאינן מאופיינות בשכר גבוה – פי 1.15;
3) עבור מגמות שעבורן לא נבדקו נתוני שכר בוגרים רלוונטיים עקב פתיחתן לאחר שנת הלימודים התשע"ז ועבור מכינת מה"ט, תחליט הוועדה הציבורית שמונתה לפי סעיף 10 בדבר איפיון השכר שלהן בהתאם למאפיינים הקבועים בסעיף 10.
ו. החל משנת הלימודים התשפ"ה ועד לשנת הלימודים התשפ"ח, יוצמד התעריף לסטודנט בהתאם לגידול בשכר הממוצע במשק.
ז. לא יתוקצבו מסלולים ומגמות שמתקיים בהם כל אלה, בהתאם לנתונים מנהליים עבור בוגרי מה"ט בשנים 2015 עד 2017:
1) שכרם ההתחלתי הממוצע של הסטודנטים בשנה שלפני תחילת הלימודים הינו שכר גבוה מהשכר הממוצע במשק;
2) שיעור השיפור בשכר של הבוגרים, שנתיים לאחר סיום הלימודים, ביחס לשכרם במהלך השנה לפני תחילת הלימודים, אינו עולה על 20%;
3) שיעור הביקוש בקרב מעסיקים פרטיים למסלול ומגמה, כפי שהוא בא לידי ביטוי בשיעור המעסיקים הפרטיים שבהם מועסקים הסטודנטים והבוגרים, אינו עולה על 50%.
4) הוראות סעיף קטן זה לא יחולו על מחזור לימוד שהחל טרם קבלת החלטה זו.
ח. עדכון קריטריונים מינימליים לתקצוב מכללה:
החל משנת הלימודים התשפ"ד, מכללת מה"ט תהיה זכאית לתקצוב אך ורק אם בשנת הלימודים הקודמת לשנת הלימודים בה ניתן התקצוב היא עמדה בכלל התנאים הבאים –
1) רשומים בה יותר מ-600 סטודנטים במכינות ובמסלולים המוכרים על ידי מה"ט;
2) המכללה הפעילה מגמה אחת לפחות המוכרת על ידי מה"ט לתקופה של 3 שנים לפחות, ובשנת התקצוב היא מפעילה 3 מגמות לימוד המוכרות על ידי מה"ט כאשר לפחות אחת מהן מגמה המאופיינת בשכר גבוה;
3) מה"ט רשאי לקבוע כי האמור בפסקה (1) לא יחול לגבי תקצוב מכללה טכנולוגית שבשנת תקצוב מסוימת מספר הסטודנטים בה אינו יורד מ-550, אם באחת משתי השנים הקודמות לאותה שנת תקצוב עמד בדרישת הגודל המינימלי שנדרשה באחת משתי השנים הקודמות כאמור.
ט. עדכון קריטריונים מינימליים לתקצוב שלוחה:
החל משנת הלימודים התשפ"ד, יחל פיילוט במסגרתו שלוחה של מכללת מה"ט המפעילה מסלולים המוכרים לתקצוב על ידי מה"ט תתוקצב על ידי המדינה במידה והיא עומדת בתנאים אלה:
1) מכללת האם מלמדת 1,000 סטודנטים או יותר בלימודים המוכרים על ידי מה"ט ולא פתחה שלוחה אחרת בין שנת הלימודים התשפ"ד לשנת הלימודים התשפ"ח;
2) שיעור הדיפלום במכללת האם גבוה מ-60%;
3) נמצאת במרחק קטן מ- 50 ק"מ ממכללת האם;
4) השלוחה הפעילה מגמה אחת לפחות המוכרת על ידי מה"ט לתקופה של 3 שנים לפחות ולא תוקצבה בגינה, ובשנת התקצוב היא מפעילה לפחות 3 מגמות לימוד המוכרות על ידי מה"ט כאשר לפחות אחת מהן מגמה המאופיינת בשכר גבוה;
5) מספר הסטודנטים בשלוחה עומד על לפחות 300;
6) מה"ט רשאי לקבוע כי האמור בפסקאות (1) או (2) או שתיהן לא יחול לגבי תקצוב מכללה טכנולוגית שבשנת תקצוב מסוימת מספר הסטודנטים בה אינו יורד מ-950 או ששיעור הדיפלום בה אינו יורד מ-58% באחת משתי השנים הקודמות לאותה שנת תקצוב;
7) קריטריונים נוספים שתקבע ועדה בראשות נציג מה"ט, בהשתתפות נציג משרד העבודה ונציג אגף התקציבים במשרד האוצר, בתוך 120 ימים ממועד קבלת החלטה זו, לרבות קריטריונים שעניינם אזור גיאוגרפי לפתיחת השלוחה ומרחק ממכללות או שלוחות קיימות, ייחודיות תחומי הלימוד בשלוחה, שיתופי פעולה עם מעסיקים, אוכלוסיות היעד הצפויות ללמוד בשלוחה, וכדומה.
י. עבור מכללה או שלוחה אשר היו זכאיות לתקצוב בשנת הלימודים התשפ"ג, אשר לא עומדות במספר התלמידים המינימלי למכללה או שלוחה לפי החלטה זו, יחולו הוראות אלה:
1) החל משנת הלימודים התשפ"ד עד לסוף שנת הלימודים התשפ"ח תחול מסגרת התקציב המקסימלית החלה לגביה ערב מתן החלטה זו והתקצוב בפועל יהיה לפי הוראות החלטה זו, אף אם לא עומדת בתנאי של מספר סטודנטים מינימלי;
2) החל משנת הלימודים התשפ"ט מסגרת התקצוב והתקצוב בפועל יהיו לפי הוראות החלטה זו, אף אם המכללה או השלוחה לא עומדות בתנאי של מספר סטודנטים מינימלי, ובתנאי ששיעור הדיפלום בהן עולה על השיעור שייקבע בנוהל התקצוב של מה"ט, בתיאום עם אגף התקציבים במשרד האוצר.
5. להטיל על משרד העבודה להקים צוות, בו יהיו חברים נציג האגף להכשרה מקצועית במשרד העבודה ונציג אגף התקציבים במשרד האוצר, לבחינת שילובן של מכללות מה"ט בבתי הספר המקצועיים של משרד העבודה, תוך התייעצות עם נציגי המכללות הטכנולוגיות. הצוות יגיש מסקנותיו בתוך 120 יום.
6. לקבוע כי לטובת שיפור המיומנויות בשוק העבודה בקרב גברים מהמגזר החרדי, בהתאם להחלטת הממשלה מס' 198 מיום 1 באוגוסט 2021, משרד העבודה, בהסכמה עם אגף התקציבים במשרד האוצר, יפעל לגיבוש והפעלת תכנית להגדלת מספר הסטודנטים ושיפור איכות הלימודים בקרב גברים מהמגזר החרדי במכללות מה"ט, לרבות:
א. תקצוב כל סטודנט שהוא גבר חרדי מחוץ לתקציב המסגרת של המכללה;
ב. הרחבת נגישות מכללות מה"ט לריכוזי האוכלוסייה החרדית באמצעות קביעת קריטריונים שונים מאלה שנקבעו בהחלטה זו, לרבות לעניין מספר הסטודנטים המינימלי לתקצוב שלוחה חדשה שלפחות 70% מהסטודנטים בה הם גברים חרדים, ורדיוס מינימלי לשלוחה;
ג. בניית מנגנון תמריצים לתמרוץ המכללות לקליטת סטודנטים חרדים ולסיוע בהצלחתם בלימודים במכללות מה"ט. במסגרת המנגנון, יינתן שיפוי מחוץ למסגרת התקציב הקבועה בהחלטה זו עבור כל סטודנט חרדי שניגש לבחינה וכן עבור כל סטודנט מדופלם;
ד. קידום תכנית לעידוד הכוון, איתור, מיון וגיוס סטודנטים מהאוכלוסייה החרדית ללימודים הטכנולוגיים, לרבות כלי מעטפת נוספים שיינתנו לצורך הפחתת הנשירה והגברת ההשמה.
7. להטיל על מה"ט, בהסכמה עם אגף התקציבים במשרד האוצר, לבחון התאמות בכללים החלים על סמינרים ומוסדות אחרים המוכרים על ידי האגף להכשרת עובדי הוראה במשרד החינוך בהם אחוז הלומדות החרדיות עולה על 80%, והכל לשם המשך שילובן המיטבי בשוק העבודה. בחינה זו תבוצע לא יאוחר מיום 30 ביוני 2023.
8. משרד העבודה יפעל להמשך שילובן המיטבי בשוק העבודה של נשים חרדיות הלומדות במסגרת לימודי מה"ט בסמינרים, וזאת באמצעות:
א. פיתוח כלים לעידוד איכות הלימודים והתאמתם המיטבית לשוק העבודה, לרבות קול קורא להכשרה מתקדמת ולהשמה בשכר גבוה, ועידוד גיוון מקצועות הלימוד בקרב הלומדות.
ב. כלי הכוונה, ייעוץ, מניעת נשירה וסיוע בשילוב בשוק העבודה.
9. להקצות, בשנת 2024, בהתאם לאמות מידה שוויוניות, תקציב הרשאה להתחייב בסך 125 מיליוני ש"ח לטובת בינוי ושיפור תשתיות הלימודים במכללות מה"ט, בהתאם לקריטריונים הבאים:
א. לפחות 50% מהתקציב יוקצה למכללות מה"ט המתוקצבות, בין היתר, על בסיס מספר סטודנטים למטר רבוע בנוי, כך שתינתן עדיפות למכללות בהן יחס זה גבוה מהרף הנורמטיבי שיקבע על-ידי מה"ט ואגף התקציבים במשרד האוצר.
ב. לפחות 30% מהתקציב יוקצה לצורך הקמת שלוחות מה"ט חדשות, ולהצטיידות במכשור הנדרש, במרכזי אוכלוסייה בהן כיום לא קיימת חלופה של השכלה טכנולוגית ותוך מתן דגש להרחבת היצע ומתן מענה תעסוקתי לאוכלוסייה החרדית ולאוכלוסייה הערבית בהתאם לדו"ח 2030. ההחלטה על הקצאה זו תבוצע בהתאם לעבודה מקצועית בנושא שיגיש מה"ט לאגף התקציבים במשרד האוצר לא יאוחר מיום 31 באוגוסט 2023.
ג. לפחות 10% מן התקציב יוקצה לטובת עידוד חדשנות, תכניות לימודים חדשות וטיוב הרמה הפדגוגית במכללות מה"ט.
ד. משרדי העבודה והאוצר יוכלו, בהסכמה, לשנות את חלוקת הסכומים בין הסעיפים.
10. להטיל על משרד העבודה להקים ועדה ציבורית, שתכלול נציגים מן התעשייה, נציגי מכללות ונציגים מאגף התקציבים במשרד האוצר, שתתכנס לכל הפחות אחת לשנתיים, על מנת לבחון התאמת מגמות לצורכי המשק, לרבות פתיחת או סגירת מגמות חדשות, עדכון מגמות קיימות או עדכון מדרג התעריף של מגמה בכפוף לתנאי הסף המוגדרים בסעיף קטן 4(ה). הוועדה תסתמך על בדיקת שוק בנוגע לביקושים קיימים ועתידיים בשוק העבודה הישראלי, שכר בוגרים, וכן סקירות בינלאומיות, ותמליץ לשר העבודה על פתיחה, סגירה או עדכון כאמור.
11. לרשום את הודעת משרד העבודה על גיבוש כלים להגדלת האוטונומיה הפדגוגית בכתיבת תכניות לימודים ועדכון התמחויות, לפי תנאים שייקבעו ובכפוף לאישור מה"ט.
12. להטיל על משרד העבודה, בתיאום עם אגף התקציבים במשרד האוצר, לפעול לגיבוש תכנית מקיפה לצורך הלימה מרבית בין הלימודים הטכנולוגיים לצורכי התעשייה המתעדכנים, לטובת השתלבות מיטבית של הבוגרים בשוק העבודה ומתן מענה לדרישות המשק.
13. לרשום את הודעת מה"ט כי תפעל לגיבוש מודל פיקוח ובקרה מעודכן על מכללות מה"ט, באופן שיוודא עמידה מיטבית בעקרונות החלטה זו ובקידום ההשכלה הטכנולוגית, איכותה ומיצובה.
14. בהחלטה זו –
"בית ספר מקצועי" – בית ספר לנוער שבפיקוח האגף להכשרה מקצועית במשרד העבודה שבו נלמדות מגמות טכנולוגיות;
"מגמות המאופיינות בשכר גבוה" – שכר בוגרי מגמות אלה היה גבוה מהשכר הממוצע במשק בשנת 2019 לפחות עבור 3 שנתונים מתוך 6 שנבדקו (בוגרי השנים 2012 עד 2017);
"שיעור הדיפלום" – עבור שנת לימודים מסוימת, שיעור הזכאים לתעודת הנדסאי במכללה, מתוך מספר הסטודנטים שהתחילו את הלימודים בתקופה שבין שלוש לחמש שנות הלימודים הקודמות לשנת הלימודים הנוכחית. מבין הסטודנטים שהתחילו ללמוד שלוש שנים לפני שנת הלימודים, יילקחו בחשבון רק הלומדים במסלול הנמשך שנתיים. את שיעור הדיפלום ניתן לחשב גם תוך החרגה של אוכלוסיות אשר לומדות במכללות מה"ט ומקבלות תקצוב במסגרת מבחן תמיכה. החרגתן או אי החרגתן נתונה לבחירת המכללה.
על מנת לקדם מענה למחסור הקיים במשק הישראלי בכוח עבודה מיומן, לאור הצורך בחיזוקה וצמיחתה של מערכת ההשכלה הטכנולוגית, תוך שיפור מקצועיותה, רמתה הפדגוגית והנגשתה לאוכלוסיות שונות בחברה הישראלית, הוחלט בממשלה על מספר צעדים ומסגרת תקציב במטרה לממש יעדים לקידום זה ובהם הגדלת מספר המוסמכים לטכנאים והנדסאים, הרחבת ההכשרות הטכנולוגיות בבית הספר, קידום ותקצוב תלמידים וסטודנטים הבוחרים במקצועות טכנולוגיים ומתן תמרצים המפורטים בלשון החוק לבתי ספר שיעמדו ביעדים ויקדמו מגמות אלו.