מה הוחלט?
בהמשך להחלטת הממשלה מס' 2323 מיום 31 באוקטובר 2024 שעניינה מסגרות התקציב לשנת 2025 ואילך, כפי שתוקנה בהחלטת הממשלה מס' 2823 מיום 4 במרץ 2025, ולהחלטת הממשלה מס' 2324 מיום 31 באוקטובר 2024 שעניינה הצעת תקציב המדינה לשנת הכספים 2025, לצורך עמידה במסגרות הפיסקליות הקבועות בחוק להפחתת הגירעון והגבלת ההוצאה התקציבית, התשנ"ב-1992 ובהתאם לסעיף 40א לחוק יסודות התקציב, התשמ"ה-1985 (להלן – חוק יסודות התקציב), לבצע שינויים בסדר העדיפויות הממשלתי כפי שנקבע בהצעת חוק התקציב לשנת הכספים 2025:1 . להקצות למשרד לשוויון חברתי וקידום מעמד האישה סך של 30 מיליון ₪ לצורך מימון פעילות האגף לאזרחים ותיקים ופעילות המשרד בתחום מורשת קהילות היהודים בארצות ערב ואיראן ועבור פעילות לקידום מעמד האישה.2 . לצורך מימון סכום של 1,592 מיליון ש"ח בשנת 2025 ואילך, בשל הליכי חקיקה שנכללו בהצעת חוק ההתייעלות הכלכלית (תיקוני חקיקה להשגת יעדי התקציב לשנת התקציב 2025), התשפ"ה-2024, בהצעת חוק ההתייעלות הכלכלית (תיקוני חקיקה להשגת יעדי התקציב לשנת התקציב 2025)(מיסוי רווחים לא מחולקים), התשפ"ה-2024 ובהצעת חוק ההתייעלות הכלכלית (תיקוני חקיקה להשגת יעדי התקציב לשנת התקציב 2025)(הקפאת עדכוני מס ומס יסף), התשפ"ה-2024 שיש בהם להשליך על הגירעון התקציבי בשנת 2025 ואילך, שטרם הושלמה חקיקתם (להלן – צעדי החקיקה שלא הושלמו), כמפורט בנספח א' שלהלן ולצורך מימון סעיף 1 בהחלטה זו:א. להפחית את בסיס התקציב של משרדי הממשלה החל משנת הכספים 2025 ואילך בשיעור של 2.25%, בהתאם לשווי אחוז הפחתה בכל סעיף תקציב כמפורט בנספח ב' שלהלן ובהתאם להפחית את תקציב ההרשאה להתחייב של משרדי הממשלה.ב. יובהר כי ההפחתות האמורות בסעיף (א) לעיל יחולו גם על תקציבים שהוקצו ליישום החלטות ממשלה קודמות.ג. לא יבוצעו הפחתות בתקנות שעניינן ביצוע חקיקה שבה מוגדרים סכומי התקציב או שיעור התקציב שיש להקצות לשם יישומה, בתקנות שנועדו למילוי מחויבות חוזית של הממשלה לביצוע הוצאה (לרבות הסכמי שכר והסכמים אחרים ולמעט התחייבות להוציא הוצאה לפי תעריפים הקבועים בחוק) ובתקנות אשר ההפחתה מהן תוביל לחריגה תקציבית באותה תקנה, ומבין התקנות שנותרו תבוצע הפחתה בשיעור זהה מכל אחת מהן, כך שסך ההפחתה יגיע לסכום הכולל שנקבע ביחס לכל משרד כמפורט בנספח ב'.ד. על אף האמור בסעיף קטן (ג), רשאים משרד ממשלתי ואגף התקציבים במשרד האוצר להסכים ביניהם על שיעור הפחתה שונה לכל תקנה אשר בתחום סמכותו של אותו משרד ובלבד שהסך הכולל של סכום ההפחתה ביחס לאותו משרד לא ישתנה מהאמור בנספח ב'.ה. להטיל על שר הרווחה ושירותים חברתיים והביטחון החברתי ושר האוצר להורות למוסד לביטוח לאומי, מתוקף סמכותם לפי סעיף 24(א) לחוק יסודות התקציב, להפחית את בסיס התקציב של המוסד לביטוח לאומי בשנים 2025 ואילך בהתאם לאמור בסעיפים קטנים (א) עד (ד).ו. להטיל על שר הכלכלה והתעשייה ושר האוצר להורות לשירות התעסוקה, מתוקף סמכותם לפי סעיף 24(א) לחוק יסודות התקציב, להפחית את התקציב של שירות התעסוקה בשנים 2025 ואילך בהתאם לאמור בסעיפים קטנים (א) עד (ד).ז. להטיל על שר האוצר לפנות ליושב ראש הכנסת ולמבקר המדינה בבקשה לפעול לצמצום הוצאות פעילותם בשנים 2025 ואילך, בהתאם לאמור בסעיפים קטנים (א) עד (ד), ולהפחית את תקציב הכנסת ותקציב משרד מבקר המדינה החל משנת הכספים 2025 ואילך בהתאם להחלטות שיתקבלו על ידיהם כאמור.3 . על אף האמור בסעיף 2 להחלטה זו –א. ככל שתושלם חקיקתם של צעדי החקיקה שלא הושלמו, כולם או חלקם, או שתינקט דרך מימון אחרת, כהגדרתה בסעיף 32 לחוק יסודות התקציב, תצומצם ההפחתה כאמור בסעיף 2 להחלטה זו, באופן יחסי, בהתאם לגובה הגדלת הכנסות המדינה בשל הצעדים האמורים.ב. שר האוצר ימסור לממשלה הודעה בדבר צמצום ההפחתה כאמור בסעיף קטן (א).4 . לתקן בהחלטת הממשלה מס' 2825 מיום 4 במרץ 2025, שעניינה "יישום הסכמים קואליציוניים בשנת הכספים 2025", את סעיף 3 שעניינו "הסכום שיוקצה לפי החלוקה שמנויה בנספח א' בהחלטה האמורה" , כך שבמקום "3,665" יבוא "1,738".נספח א' – הליכי חקיקה לצעדים מהתוכניות הכלכליות לשנים 2025 ואילך שטרם הושלמה חקיקתםהליכי חקיקה שנכללו בהצעות החוק האמורות בסעיף 2 להחלטה, כפי שפורטו בלוח 9: צעדים בתחום הכנסות המדינה, בחלק ד' – תחזית ההתפתחויות המקרו-כלכליות והכנסות המדינה ממיסים ומהכנסות אחרות בשנת 2025, בחוברת עיקרי התקציב כפי שהוגשה לכנסת, שטרם הושלמה חקיקתם:1. תמרוץ חלוקת רווחים כלואים בחברות ארנק2. ביטול איחוד עוסקים3. החלת חוק המזומן על הלוואות במוסדות פיננסיים (נשפים וגמ״חים)4. הורדת הרף לדיווח מע"מ מפורט מ-1.5 מיליון ש"ח לחברות ו-2.5 ליחידים ל-0.5 מיליון ש"ח לכולם5. חשבוניות I מכוונות לרש״פ6. אי-התרת הוצאה לא מדווחת בנדל"ן7. אי-התרת הוצאה במזומן לרבות שכר8. דלקנים9. חובת דיווח של הכנסות משכ"ד10. גביית מס יסף על שבח דירות מגורים11. דיווח אוטומטי על ידי פלטפורמות תיווך ושיווק (דירות Airbnb)12. הקדמת הורדת הרף של חשבוניות ישראל ל-5,000 ש"ח ב-2025 (במקום 2028)13. גביית מס יסף על שבח דירות מגורים מזרים (ניכוי במקור)14. שלילת הוצאה שלא נוכה ודווח בגינה מס במקורנספח ב' – סכומי ההתייעלות הנדרשים מבסיס תקציבי משרדי הממשלה:סעיף תקציבישם סעיףשווי 1% הפחתה (אלפי ש"ח)01נשיא המדינה ולשכתו18804משרד ראש הממשלה19,20005משרד האוצר7,51206משרד הפנים86207המשרד לבטחון הפנים40,69008משרד המשפטים4,82509משרד החוץ5,96410מטה לביטחון לאומי12412גמלאות ופיצויים19613הוצאות שונות1,59815משרד הביטחון200,00016הוצאות חירום אזרחיות5,89417תיאום הפעולות בשטחים29118רשויות מקומיות13,45719מדע תרבות וספורט10,12420משרד החינוך37,33621השכלה גבוהה30,65522המשרד לשירותי דת3,35623משרד הרווחה ושירותים חברתיים26,85124משרד הבריאות22,84025הרשות לניצולי שואה77226המשרד להגנת הסביבה2,34229משרד הבינוי והשיכון89730המשרד לקליטת העליה9,52831הוצאות ביטחוניות שונות35,00033משרד החקלאות11,34634משרד האנרגיה4,32336תעסוקה23,26137משרד התיירות1,42238כלכלה ותעשייה19,72439משרד התקשורת28240משרד התחבורה ובטיחות בדרכים2,25741רשות ממשלתית למים וביוב39942מענקי בינוי ושיכון6,39343המרכז למיפוי ישראל43351דיור ממשלתי1,47452המשטרה ובתי הסוהר3,62954רשויות פיקוח19,30360חינוך19,18167בריאות5,66668רשות האוכלוסין4,15270שיכון14,85373מפעלי מים4,91776תעשייה1,69778תיירות2,54979תחבורה ובטיחות בדרכים68,82683הוצאות פיתוח אחרות15,430
ההחלטה מתמקדת בשינוי סדרי העדיפויות הממשלתיים כדי לעמוד במסגרת התקציבית ולתקן טעויות מהחלטות קודמות. הממשלה מבקשת לבצע הפחתות בתקציב של משרדים שונים בשיעור של 2.25% מ-2025 ואילך, על מנת לממן פעולות שונות, כולל תוספת תקציבית למשרד לשוויון חברתי וקידום מעמד האישה. ההפחתות לא יחולו על תקציבים המיועדים לחקיקה מחייבת או מחויבויות חוזיות. כמו כן, ישנן הנחיות לשרים לפנות להקטנת תקציב הכנסת ולמוסד לביטוח לאומי. ההחלטה כוללת גם תיקונים בהסכמים הקואליציוניים וצעדים לחקיקה שטרם הושלמה.