לאשר את החלטת ועדת השרים לענייני חברה וכלכלה מס' חכ/39 מיום 9.8.2016. להלן נוסח ההחלטה:
1. לתקן את פקודת התעבורה [נוסח חדש] (להלן – פקודת התעבורה) כך שייקבעו בה לעניין רישיון לקו שירות, כמשמעותו בסעיף 14ח(א) לפקודת התעבורה (להלן – רישיון קו שירות), העקרונות הבאים:
א. כלל הרישיונות לקווי שירות יינתנו למפעילי קו שירות באמצעות הליך תחרותי אשר יתייחס, בהתאם להחלטת המפקח על התעבורה, לקו שירות אחד או לאשכול הכולל מספר קווי שירות, מתוך רשימת קווי השירות והאשכולות שיפרסם המפקח על התעבורה.
ב. התנאים לקבלת הרישיון יהיו, בין היתר, כמפורט להלן:
1) מפעיל קו השירות נקבע כזוכה בהליך התחרותי ועומד במחויבויות שנקבעו בהסכם בינו לבין המדינה, לרבות לגבי בטחונות לעמידתו בתנאי ההסכם.
2) המפעיל, בעל השליטה בו או נושא משרה בו לא הורשעו בעבירה שמפאת חומרתה, מהותה או נסיבותיה אין זה ראוי לתת למפעיל רישיון קו שירות.
3) אושרו למפעיל קו השירות, שלגביו מבוקש הרישיון, תחנת מוצא ותחנת יעד, וכן עומד לרשות המפעיל מקום מתאים לחניית המוניות סמוך לתחנת המוצא או היעד.
4) המפקח על התעבורה אישר את תכנית ההפעלה שלו, הכוללת התייחסות למספר מוניות בקו השירות, לוח זמנים מתוכנן למתן השירות, פירוט בעלי התפקידים שיעסקו בהפעלת הקו ואמצעים טכנולוגיים למתן מידע למפקח על התעבורה ולמרכז המידע הארצי לפי סעיף 71ב לפקודת התעבורה.
ג. המפקח על התעבורה רשאי לקבוע ברישיון תנאים והוראות, לרבות פרטי קו השירות לגביו ניתן הרישיון, מסלול ההסעה, פרטי המוניות אשר יוכלו לפעול בהתאם לרישיון שניתן להפעלת קו השירות, שעות הפעילות ולוחות זמנים להפעלת השירות.
ד. על אף האמור בסעיף קטן א', ועל מנת לאפשר קידום ההליכים התחרותיים כאמור בסעיף קטן א', תאגידים אשר להם רישיונות קווים במועד החלטה זו, יוכלו לחדש את רישיונותיהם בהתאם לקבוע בפקודה ללא השתתפות בהליך תחרותי כך שיוכלו להפעיל את קווי השירות עד לא יאוחר מחודש דצמבר 2019, בהתאם לקצב שייקבע על ידי משרד התחבורה והבטיחות בדרכים.
2. להורות לרשות לתחבורה ציבורית במשרד התחבורה והבטיחות בדרכים, לפעול לקיום הליכים תחרותיים, אשר יושלמו עד דצמבר 2019, לגבי כלל רישיונות קווי השירות בהתאם לעקרונות המפורטים להלן:
א. הזוכה בהליך התחרותי ייבחר, בין היתר, לפי שקלול בין מחיר הנסיעה הנמוך ביותר ורמת השירות הגבוהה לצרכן.
ב. ההליך התחרותי יתייחס לתנאים הנדרשים ממפעיל קו שירות לרבות מספר המוניות המינימלי הנדרש למפעיל לצורך קבלת רישיון, תנאים ואמצעים הנדרשים להפעלה תקינה של קו השירות, וכן הערבות הנדרשת ממפעיל קו שירות; מספר המוניות המינימאלי למפעיל ייקבע בשים לב ליתרון אשר מספר מוניות גדול מקנה למתן השירות; בנוסף ייקבעו בהליך התחרותי התקופה המרבית להפעלת קווי השירות, ציוד ואמצעים טכנולוגיים שיותקנו במונית לטובת ניטור ובקרה על ידי משרד התחבורה והבטיחות בדרכים, וכן מידע ונתונים שעל מפעיל למסור למפקח על התעבורה ולמרכז המידע הארצי בעניין הפעלת קו השירות.
ג. ההשתתפות והזכייה בהליכים התחרותיים ייקבעו בין היתר בהתחשב בשיקולי תחרות ומניעת ריכוזיות.
3. לתקן את פקודת התעבורה, כך שבעלי רישיון לנסיעה מיוחדת יהיו רשאים להסיע נוסעים בנסיעה שיתופית, כמפורט להלן:
א. נסיעה שיתופית תוגדר כנסיעה במונית של מספר נוסעים ליעד שבחר כל אחד מהנוסעים, שבה כל נוסע משלם בנפרד על נסיעתו, וייקבע כי במונית שניתן עליה רישיון לנסיעה מיוחדת, יהיה ניתן להסיע בנסיעה שיתופית.
ב. נסיעה שיתופית תבוצע באופן המפורט להלן:
1) נסיעה שיתופית תתאפשר רק לנוסע שהזמין מראש את נסיעתו.
2) בעת ההזמנה יחויב נהג המונית להודיע למזמין הנסיעה את הפרטים הבאים:
א) המחיר עבור הנסיעה המבוקשת, כמפורט בפסקה (3) להלן ומחיר הנסיעה המשוער.
ב) מועד האיסוף המשוער, נקודת האיסוף והורדה.
ג) הערכת זמן משוערת לנסיעה עד ליעד של מזמין הנסיעה.
ד) מספר העצירות המקסימאלי עד להורדת הנוסע.
3) מחיר הנסיעה יהיה המחיר שיוסכם על ידי מזמין הנסיעה בעת ההזמנה, ובלבד שיפחת ממחיר הנסיעה המשוער בלפחות 20%, בנסיעה לא יופעל מונה.
לעניין סעיף זה – "מחיר הנסיעה המשוער" – מחיר מוערך לנסיעה המבוקשת אילו הייתה מתקיימת כנסיעה מיוחדת באמצעות הפעלת מונה, בהתאם למחשבון אשר יפורסם באתר האינטרנט של משרד התחבורה והבטיחות בדרכים.
ג. ייקבעו הוראות לעניין פיקוח ובקרה על שירות הנסיעות השיתופיות כגון חובות דיווח, דרכי בקרה של משרד התחבורה והבטיחות בדרכים וכדומה.
להורות לשר התחבורה והבטיחות בדרכים ולשר האוצר לבחון פנייה לוועדה לפיקוח על המחירים לפי סעיף 13 לחוק הפיקוח על המחירים, בבקשה שתבחן את הצורך בתיקון התוספת לצו הפיקוח על מחירי מצרכים ושירותים (מחירי נסיעה במונית), התשע"ג-2013 לעניין "נסיעה שיתופית", ולרבות בחינה האם וכיצד יש לפקח על שירות זה.