בהמשך לסעיף 15 להחלטת הממשלה מס' 200 מיום 1 באוגוסט 2021:
1 . להטיל על שר האוצר ושרת התחבורה והבטיחות בדרכים, לאחר קבלת חוות דעת רשות החברות הממשלתיות, להביא לאישור הממשלה בהתאם להוראות חוק החברות הממשלתיות, התשל"ה-1975 (להלן – חוק החברות הממשלתיות), הצעה בעניינים אלו:
א. הקמת חברה ממשלתית אשר תהיה זרוע ביצוע של משרד התחבורה והבטיחות בדרכים ואחראית על הפעלה ותחזוקה של מערכות הסעת המונים (רכבת קלה ומטרו) במרחב גוש דן (להלן – חברת הפעלה), כך שהאחריות על ניהול הפעלת מערכות הסעת ההמונים תעבור לפעילות חברת ההפעלה החל מיום 1 ביוני 2024.
ב. חוות הדעת של רשות החברות הממשלתיות תכלול, בין היתר, התייחסות למטרות החברה, מימון הפעילות, הרכב הדירקטוריון, מסמכי ההתאגדות, סיווג החברה, ממשקי הפעילות מול חברת נתיבי תחבורה עירוניים בע"מ (להלן – נת"ע) לרבות מנגנוני תיאום נדרשים בין החברה לנת"ע וכל נושא רלוונטי נוסף.
2 . בהמשך לכך, להנחות את שר האוצר ושרת התחבורה והבטיחות בדרכים (להלן – השרים), לאחר קבלת חוות דעת רשות החברות הממשלתיות, להביא לאישור הממשלה, בהתאם לחוק החברות הממשלתיות, הצעה בעניינים אלו:
א. התאמת מטרות נת"ע, כך שלא יכללו הפעלה ותחזוקה של תחבורה ציבורית וזאת החל ממועד תחילת הפעילות של חברת ההפעלה.
ב. העברת הפעילות של נת"ע, לרבות זכויות והתחייבויות, הנוגעת להפעלת מערכות הסעת המונים ותחזוקתן, לחברת ההפעלה בהתאם לכל דין, ובכלל כך ההתקשרויות הקיימות של נת"ע בעניין זה, והסדרת תנאי העסקה של עובדי חברת נת"ע שיעברו לחברת ההפעלה.
3 . לצורך יצירת תיאום מירבי בין חברת ההפעלה לנת"ע, להטיל על השרים, לפעול להסדרת מנגנוני תיאום בין שתי החברות, ובגדר כך לבחון בהתייעצות עם רשות החברות הממשלתיות את האפשרות כי בדירקטוריון כל אחת מהחברות יכהן נושא משרה של החברה השנייה הרלוונטיים לתיאום הממשקים בין שתי החברות, וכן לבחון את האפשרות כי בדירקטוריון החברות יכהנו נושאי משרה העוסקים בענייני החברות מטעם משרד האוצר ומשרד התחבורה והבטיחות בדרכים. הממשלה רושמת את הודעת משרד האוצר ורשות החברות הממשלתיות, כי הם יפעלו בכלים העומדים לרשותם, כדי להביא לכך שפרויקט המטרו יהיה בראש סדר העדיפויות של חברת נת"ע והדבר ישתקף באופן התנהלות החברה וניהול המשאבים בתוכה. כמו כן, רשות החברות הממשלתיות ואגף התקציבים במשרד האוצר יבחנו את האפשרות לשימוש בייעוץ חיצוני כאמצעי לניהול ומתן עדיפות להקמת מיזם המטרו.