לאשר את החלטת ועדת השרים לענייני חברה וכלכלה מס' חכ/41 מיום 9.8.2016. להלן נוסח ההחלטה:
בהמשך להחלטת הממשלה מס' 363 מיום 5.8.2015 שעניינה "סיוע לאוכלוסיית העצמאים במשק אשר נקלעים למצב אבטלה", ולמסקנות הצוות המקצועי הבין-משרדי אשר הוקם מכוח החלטת הממשלה האמורה, אשר הוגשו לשר האוצר בחודש אפריל 2016:
1 . לעגן בחוק חובה על עצמאים להפריש לחיסכון פנסיוני בהתאם לעקרונות הבאים:
א. הפרשת חובה מתוך ההכנסה החייבת של העצמאי תעמוד על שיעור של 4.45% על חלק השכר שאינו עולה על מחצית השכר הממוצע במשק, ועל שיעור של 12.55% על חלק השכר שעולה על מחצית השכר הממוצע במשק ועד לשכר הממוצע במשק.
ב. במועד הפקדת כספי החיסכון, יסווגו הכספים כרכיב תגמולים. על אף האמור, 1/3 מההפקדה יסווג כ"רכיב ייעודי למצבי אבטלה", בכפוף לתקרת המשיכה במצב אבטלה שקבועה בסעיף קטן (ד).
ג. עצמאי שקיבל אישור ממס הכנסה למשיכת כספים מקופת גמל, לאחר שפקיד שומה בדק כי הוא עומד בכל אלה, יהיה זכאי למשוך את הסכומים המפורטים בסעיף קטן (ד) כסיוע במצב אבטלה:
(1) סיפק אישור ממס ערך מוסף כי תיק העוסק שלו מסווג כ-"06" (העסק מסווג כ"לא פעיל").
(2) תיק העוסק שלו במס הכנסה מסווג כ-"96" (העסק מסווג כ"לא פעיל").
(3) הוא הפריש בשיעורים הנדרשים לפי החוק, במשך שנתיים מתוך שלוש שנות המס, שלפני שנת המס שבה נקבע כי תיק העוסק שלו מסווג "96", כאמור בפסקה (2) (תקופת אכשרה).
ד. עצמאי שעומד בתנאי הזכאות שקבועים בסעיף קטן (ג) והעביר את האישורים הנדרשים לקופת הגמל, יהיה זכאי למשוך עד פעמיים במשך כל ימי חייו, סכום, אשר בכפוף לבדיקת קופת הגמל, לא יעלה על הנמוך מבין אלה:
(1) הסכום אשר הופקד לרכיב ייעודי למצבי אבטלה.
(2) מספר שנות עבודתו כעצמאי כפול 12,230 ש"ח. משך עובד כספים מתוך הרכיב הייעודי למצבי אבטלה, מספר השנים שחלפו ממועד המשיכה כפול 12,230 ש"ח.
(3) מספר שנות עבודתו כעצמאי כפול הכנסתו המבוטחת באותן השנים.
ה. על אף האמור בסעיף קטן (ד), אם הסכום שנצבר ברכיב הייעודי למצבי אבטלה קטן משלוש פעמים שכר מינימום, עצמאי יהיה רשאי להשלים מתוך רכיב התגמולים, עד לסכום של שלוש פעמים שכר מינימום.
ו. עצמאי אשר משך פעמיים את הסכומים שקבועים בסעיפים קטנים (ד) או (ה) כסיוע למצב אבטלה, ומבקש לבצע משיכה נוספת, יהיה רשאי למשוך את הסכום שנצבר ברכיב הייעודי למצבי אבטלה בלבד לפי סעיף קטן (ד) אם קיבל אישור ממס הכנסה למשיכת כספים מקופת הגמל, לאחר שפקיד שומה בדק כי עמד בכל אלה:
(1) סיפק אישור ממס ערך מוסף כי תיק העוסק שלו מסווג כ-"06" (העסק מסווג כ"לא פעיל") ואישור שכל תיקי העוסק אשר בגינם משך בעבר כספים מהרכיב הייעודי למצבי אבטלה מסווגים כ-"02" ("העסק נסגר").
(2) תיק העוסק שלו במס הכנסה מסווג כ-"96" (העסק מסווג כ"לא פעיל") וכן שכל תיקי העוסק אשר בשלהם משך בעבר כספים מהרכיב הייעודי למצבי אבטלה מסווגים כ-"10" ("העסק נסגר").
(3) הוא הפריש בשיעורים הנדרשים לפי החוק, במשך שנתיים מתוך שלוש שנות המס שלפני שנת המס שבה נקבע כי תיק העוסק שלו מסווג "96", כאמור בפסקה (2) (תקופת אכשרה).
ז. הסכום אשר נמשך מהרכיב הייעודי במצבי אבטלה בקופת הגמל ישולם כקצבה חודשית, שתיפרס באופן שווה ותשולם במשך שלושה חודשים.
ח. כל האמור בהחלטה זו לא יחול על יתרות צבורות קיימות באפיקי החיסכון של אוכלוסיית העצמאים טרם תחילת החוק.
ט. חובת ההפרשה לחיסכון פנסיוני תחול על עצמאים שהם בני 21 ומעלה ואשר במועד תחילת החוק היו בני 55 ומטה, והכל עד למועד שבו החלו לקבל קצבה מקופת הגמל לקצבה.
י. אי קיום חובת ההפרשה לפנסיה תיקבע כעבירה מנהלית שבגינה רשות האכיפה והגבייה תטיל קנס בגובה של 500 ש"ח על עצמאי שהכנסתו עולה על שכר מינימום, הוא לא הפריש לחיסכון פנסיוני בהתאם לשיעורים שקבועים בסעיף 1 להחלטה זו, לאחר שקיבל התראה לעשות כן, ושגילו לא עולה על 60 (להלן – עצמאי שלא הפריש לחיסכון פנסיוני), בהתאם למנגנון הקבוע בחוק העבירות המנהליות.
יא. רשות המסים תעביר אחת לשנה, עד למועד שייקבע בחוק בתיאום עם רשות המסים ורשות האכיפה והגבייה, נתונים אודות עצמאים שלא הפרישו לחיסכון פנסיוני בהתאם לשיעורים שקבועים בסעיף זה להחלטה זו, בהתבסס על דיווחם השנתי. הנתונים יכילו את שמו של העצמאי, מספר זהותו, מענו וכן את ההפרש שבין הסכום שאותו הוא מחויב להפריש לפי חוק לבין הסכום שהפריש בפועל.
יב. מידע שיעבור לפי סעיף קטן (יא) יוחזק על ידי רשות האכיפה והגבייה בנפרד ממידע אחר, וייעשה בו שימוש רק לשם משלוח התראה והטלת קנס מינהלי לפי סעיף זה.
יג. רשות האכיפה והגבייה תשלח התראה לכל עצמאי שלא הפריש לחיסכון פנסיוני שלפיה ככל שלא יבצע את ההפרשה לחיסכון פנסיוני בהתאם לשיעורים שקבועים בסעיף זה בתוך 90 ימים, יוטל עליו קנס מינהלי בסך 500 ש"ח.
יד. סיפק עצמאי אישור לרשות האכיפה והגבייה על הפקדה לחיסכון פנסיוני בשיעור שנדרש לפי סעיף זה אחרי קבלת ההתראה ובתוך 90 ימים מהמועד שנשלחה אליו ההתראה, לא יוטל עליו קנס.
2 . לתקן את חוק הביטוח הלאומי [נוסח משולב], התשנ"ה-1995, בהתאם לעקרונות הבאים:
א. שיעורי דמי הביטוח לאוכלוסיית העצמאים יעמדו על 2.87% על חלק השכר שאינו עולה על 60% מהשכר הממוצע במשק, ו-12.83% על השכר אשר עולה על 60% מהשכר הממוצע במשק. זאת תוך הקפדה שלא להעלות את דמי הביטוח שמשלם עצמאי שמקבל קצבת זקנה.
ב. אוצר המדינה יפקיד למוסד לביטוח לאומי (להלן – המוסד) בכל שנת כספים סכום השווה ל-49.5 אחוזים מתקבולים שגבה המוסד לכל ענפי הביטוח כקבוע בלוח י' ומתשלומי אוצר מהמדינה לפי סעיף 32(ג)(1), כך שהפקדות אוצר המדינה למוסד יגדלו ב-200 מיליוני ש"ח בשנה.
3 . לתקן את פקודת מס הכנסה [נוסח חדש], בהתאם לעקרונות הבאים:
א. זיכוי מס הניתן לעצמאים בעד הפקדה לחיסכון פנסיוני יגדל בשיעור של 0.5%, בכפוף לכך שהפרט לא ניצל כלל את הטבת המס לרכישת ביטוח אובדן כושר עבודה.
ב. הטבת מס בגין הפקדה לקרן השתלמות של עצמאי תינתן החל מהשקל הראשון, כך שתבוטל הדרישה להפקדת 2.5% מהשכר שאינם זכאים להטבה.
ג. עצמאי יהיה רשאי לבחור אם למשוך את הסכום אשר נמשך מהרכיב הייעודי למצבי אבטלה בפטור ממס או כהכנסה מיגיעה אישית. אם בחר למשוך זאת כפטור, תקוזז הטבת המס באופן יחסי בשלב משיכת הקצבה בתקופת הגמלאות.
להטיל על שר האוצר לתקן את תקנות הפיקוח על שירותים פיננסיים (קופות גמל)(מרכיבי חשבון) ותקנות הפיקוח על שירותים פיננסיים (קופות גמל)(משיכת כספים מקופת גמל) בהתאם לאמור בסעיף 1.