מה הוחלט?
בהמשך להחלטות הממשלה מספר 3190 של הממשלה מיום 24.02.2008 (להלן: "החלטה 3190"), מספר 1933 מיום 30.8.2016" (להלן: "החלטה 1933"), מספר 1950 מיום 11.09.2016 (להלן: "החלטה 1950"), מספר 489 מיום 1.11.2020, (להלן: "החלטה 489"), ובמטרה להביא לחיזוק תשתית החברה האזרחית בישראל בדרך של הקלה בנטל הרגולטורי, ייעול ושיפור ההשקעה, האסדרה, האכיפה, והגברת ההשקעה הפרטית בארגוני החברה האזרחית, בדרך של ביסוס שלהם על נתונים וניהול סיכונים:
1. בהחלטה זו –
"גוף ציבורי" – ממשלת ישראל, רשות מקומית, חברה ממשלתית ותאגיד שהוקם לפי חוק;
2. לקבוע כי מטרותיו של מיזם "גיידסטאר" (להלן: "המיזם") המנוהל על ידי רשות התאגידים במשרד המשפטים, המעניק שירותים לכלל הגופים הציבוריים, ושירותים מטעם כל משרדי הממשלה לגופי החברה האזרחית, בהתאם לעקרונות החלטה 3190 ובכפוף לכל דין, יהיו:
א. להוות מקור מידע אמין, איכותי ועדכני אודות הארגונים הבאים ללא כוונת רווח בישראל: עמותות, חברות לתועלת הציבור, הקדשות ציבוריים, ואגודות עות'ומניות (להלן: "אלכ"רים");
ב. לרכז מידע רלוונטי למטרות המיזם אודות פעילותם של אלכ"רים בישראל ולבצע קטלוג, מידול וסטנדרטיזציה של המידע אשר יאפשרו שימוש מגוון במידע, בהתאם למטרות המיזם ובכפוף לכל דין;
ג. להנגיש את המידע האמור במטרה לשפר את השירות הממשלתי לציבור ולאלכ"רים תוך שימוש בפלטפורמות ממשלתיות רוחביות;
ד. לשפר את השקיפות לציבור אודות פעילותם של אלכ"רים בישראל;
ה. לעשות שימוש בכלים טכנולוגיים על מנת להנגיש מידע הקיים במאגרי מיזם "גיידסטאר" לכלל הגופים הציבוריים המוסמכים לקבל את המידע, במקום אחד, ובאופן המאפשר לעשות בו שימוש לשם הקלה בנטל הרגולטורי, שיפור המידע אשר יעמוד לרשות גופיהאכיפה הממשלתיים השונים לצורך ביצוע תפקידם בכל הנוגע לארגונים ללא כוונת רווח, שיפור המידע שיעמוד לרשות משרד ראש הממשלה, החשב הכללי במשרד האוצר ומשרדי הממשלה לצורך ייעול הרכש הממשלתי של שירותים חברתיים במיקור חוץ כהגדרתם בהחלטה 1950 (להלן: "הליכי רכש חברתי"), ושיפור המידע העומד לרשות החשב הכללי במשרד האוצר וגופים ציבוריים נוספים במסגרת בחינת מתן תמיכות לארגונים ללא כוונת רווח לפי סעיף 3א לחוק יסודות התקציב, התשמ"ה-1985, עיזבונות לטובת המדינה, קרנות בניהול האפוטרופוס הכללי, וקרנות הביטוח הלאומי (להלן: "תמיכות").
ו. מערכת גיידסטאר תאפשר גישה לנתוניה למערכות טכנולוגיות בתחום הרכש על מנת לקבל מידע אודות ספקים וספקים פוטנציאליים בדגש על תחום הרכש החברתי וזאת לצורך ייעול הליכים ולצורך שיפור נגישותם לתהליכי שיתוף ציבור, הליכי רכש חברתי ומהלכים נוספים.
ז. לשפר את יכולתם של גופים ציבוריים, אשר יהיו מעוניינים בכך, להפיץ מידע לארגונים ללא כוונות רווח לצורך שיפור נגישותם לתהליכי שיתוף ציבור, הליכי רכש חברתי, תמיכות ומהלכים נוספים;
ח. מטרות נוספות המנויות בפרקים ד'-ה' להחלטה 3190.
3. להקים ועדת היגוי לניהול המיזם, בהרכב כדלקמן:
נציג רשות התאגידים, שימנה מנכ"ל משרד המשפטים, והוא יהיה היו"ר
נציג מערך הדיגיטל הלאומי
נציג משרד ראש הממשלה
נציג אגף התקציבים במשרד האוצר
נציג אגף החשב הכללי במשרד האוצר
נציג משרד הרווחה והביטחון החברתי
נציג המשרד לשוויון חברתי
נציג משרד הבריאות
נציג משרד החינוך
נציג משרד הפנים
נציג משרד העלייה והקליטה
נציג האפוטרופוס הכללי – ימונה על ידי מנכ"ל משרד המשפטים
נציג השלטון המקומי – ימונה על ידי מנכ"ל משרד הפנים
נציגי האקדמיה – ימונו על ידי מנכ"ל משרד המשפטים
נציגי החברה האזרחית – ימונו על ידי מנכ"ל משרד המשפטים
4. ועדת ההיגוי תעסוק, בין היתר, בסוגיות הבאות:
א. תיעדוף פיתוח והתאמה של כלים טכנולוגיים במערכת הגיידסטאר למימוש מטרות המיזם. בחינת הכלים הטכנולוגיים למימוש יעדי המיזם תיעשה תוך תעדוף השימוש בפלטפורמות ממשלתיות רוחביות;
ב. תקציב שנתי, בהתאם לסכומים האמורים בסעיף 9 שלהלן, והחלטה על שינויים מהותיים במבנה התקציב;
ג. תכנית עבודה שנתית וסדרי עדיפויות לפרויקטים במסגרת המיזם;
ד. מדדי תפקוד ותוצאה ויעדים שנתיים ורבעוניים לביצועי המיזם;
ה. שיתופי פעולה עם גופים ציבוריים ושאינם ציבוריים למימוש יעדי המיזם;
ו. מחקר מלווה למדידת אפקטיביות המיזם בכל הנוגע לעמידה ביעדיו במדדי התוצאה שנקבעו ומעקב אחר ממצאיו;
ז. הנגשת שירותי המיזם לארגונים ללא כוונת רווח בחברה הערבית ובקבוצות אוכלוסייה ייחודיות נוספות בישראל;
ח. ליבון שאלות מהותיות העולות במסגרת המיזם, בתיאום עם הגופים הציבוריים האמונים על ההיבטים השונים הנוגעים לפעילות אלכ"רים בישראל. זאת, לרבות בחינה מחדש של שם המיזם, האפשרות של גופים ציבוריים להסתמך על המידע והמסמכים הקיימים באתר ובמאגר המידע של המיזם וסוגיות נוספות הנוגעות להקלה בנטל הבירוקרטי על אלכ"רים והכול לצורך הנגשת המידע בהתאם לתחומי אחריות ועדת ההיגוי.
5. ועדת ההיגוי תקבע את סדרי עבודתה, ותהא מוסמכת לפעול במסגרת ועדות משנה או צוותים למשימות מיוחדות. יו"ר הוועדה מוסמך לצרף חברים שלא מן המניין לוועדת ההיגוי או לדיונים מסוימים של ועדת ההיגוי, כמשקיפים או כחברים קבועים בוועדה. יו"ר ועדת ההיגוי ימנה גורם מטעמו שיהיה אחראי על ניהול המיזם, בכפוף להחלטות ועדת ההיגוי.
6. החלטות ועדת ההיגוי יעסקו בהנגשת המידע בלבד. החלטות ועדת ההיגוי הנוגעות לתחום פעילות אשר באחריות גוף ציבורי, ייעשו בתיאום עימו ובהסכמתו, בהתאם לתחומי אחריותו.
7. ועדת ההיגוי תדווח למנכ"ל משרד המשפטים, למנהל מערך הדיגיטל הלאומי ולמנכ"ל משרד ראש הממשלה אחת לשנה אודות העמידה ביעדי המיזם, בין היתר בהתייחס לתוצרי המחקר המלווה.
8. להסמיך את יו"ר ועדת ההיגוי לפנות לגופים ציבוריים בבקשה להעביר למיזם מידע אודות פעילותם מול אלכ"רים, לקדם את השימוש של גופים ציבוריים בפלטפורמות הטכנולוגיות של המיזם לצורך יישום מטרותיו לפי החלטה זו ולפי החלטה 3190, בכפוף להוראות כל דין. פניות בנושא מפעילי שירותים חברתיים במיקור חוץ כהגדרתם בהחלטה 1950 ייעשו בתיאום עם נציגי משרד ראש הממשלה והחשב הכללי בוועדת ההיגוי.
9. לצורך יישום החלטה זו יוקצו המשאבים הבאים: משרד המשפטים יקצה מתקציב התפעול שלו 1.5 מיליון ₪ לשנה, לשנים 2022 עד 2024, לצורך מימון פעילות המיזם. מערך הדיגיטל הלאומי יקצה מהתקציב שהוקצה לרשות התקשוב בסעיף 13(ה) להחלטה 1933 לטובת שיפור העברת המידע הממשלתי, 1.5 מיליון ₪ לשנה, לצורך מימון פעילות המיזם לשנים 2022 עד 2024. משרד המשפטים, מערך הדיגיטל הלאומי ואגף התקציבים במשרד האוצר רשאים להסכים ביניהם על הקצאה שונה מהתקציב המפורט לעיל לשם ביצוע פעולה מאזנת בהתאם לסעיף 40א לחוק יסודות התקציב, התשמ"ה-1985.
10. לתקן את החלטת הממשלה מס' 562(תמ/15) מיום 9.8.2001, כך שבמקום סעיף ב' להחלטה יבוא: "בהמשך להחלטה מס' 4418 מיום 15.10.1998, משרדי הממשלה לא יתקשרו בחוזה לביצוע עסקה, ובכלל זה לקבלת שירות, עם עמותה, חברה לתועלת הציבור, הקדש ציבורי או אגודה עות'ומנית (להלן: "הגוף"), בין אם במכרז ובין שלא במכרז, אלא אם בידיהן "אישור ניהול תקין" מאת רשם העמותות או רשם ההקדשות לפי העניין, המעידה כי הגוף מקיים את דרישות חוק העמותות, התש"ם-1980, חוק החברות, התשנ"ט-1999, חוק הנאמנות, התשל"ט-1979 או החוק העות'ומני על האגודות, לפי העניין; על אף האמור לעיל, משרדי הממשלה יהיו רשאים להתקשר עם גוף גם אם אין בידו "אישור ניהול תקין", אם טרם חלפו שנתיים מיום רישומו, ובלבד שהגוף קיבל אישור על הגשת מסמכים מאת הרשם, המעיד על כך שביצע את הפעולות הנדרשות לשם תחילת פעילותו או פעולות אחרות הנדרשות לפי דין במועד הגשת הבקשה לאישור."
11. להורות למשרד המשפטים לגבש בתוך 120 ימים תכנית לייעול והקלה בנטל הבירוקרטי על אלכ"רים, בין היתר באמצעות גיבוש ויישום של כלים טכנולוגיים שיביאו להפחתת נטל הדיווחים, ובכלל זה פישוט תהליכים הנוגעים לקבלת "אישור ניהול תקין" והארכת תוקף האישור באופן משמעותי. כל זאת, לצד שיפור מנגנוני הפיקוח והאכיפה הנתונים לרשם העמותות ורשם ההקדשות, לרבות בחינת הוספת סמכות להטלת עיצומים כספיים בהתאם לחובות הקבועות בחוקים הרלוונטיים.
בהחלטה זו הממשלה מבקשת לחזר את מיזם המידע "גיידסטאר" לשם חיזוק תשתית החברה האזרחית בישראל, כך שיכלול בין השאר:
ריכוז מידע רלוונטי למטרות המיזם אודות פעילותם של אלכ"רים בישראל ולבצע קטלוג, מידול וסטנדרטיזציה של המידע אשר יאפשרו שימוש מגוון במידע. הנגשת שירותי המיזם לארגונים ללא כוונת רווח בחברה הערבית ובקבוצות אוכלוסייה ייחודיות נוספות בישראל ומחקר מלווה למדידת אפקטיביות המיזם בכל הנוגע לעמידה ביעדיו במדדי התוצאה שנקבעו ומעקב אחר ממצאיו.