כחלק מצעדי הממשלה לביצוע התאמות לשם התכנסות למסגרות הפיסקליות לשנת 2021 ואילך ובהמשך להחלטת הממשלה מס' 3378 מיום 11 בינואר 2018, שעניינה שינוי מנגנון ההתחשבנות בין המוסד לביטוח לאומי לבין חברות הביטוח, במטרה להגביר את יעילות הסדרי ההתחשבנות בין המוסד לביטוח לאומי (להלן – המוסד) למבטחים בכל הנוגע לתשלום פיצויים לפי חוק פיצויים לנפגעי תאונות דרכים, התשנ"ה – 1995 (להלן – חוק הפלת"ד), תוך צמצום ההתדיינויות המשפטיות בין המוסד למבטחים –
1 . לתקן את חוק ההתייעלות הכלכלית (תיקוני חקיקה להשגת יעדי התקציב לשנת התקציב 2019), התשע"ח-2018 (להלן – חוק ההתייעלות הכלכלית 2019), כך שפרטי ההסדר בדבר מנגנון התחשבנות גלובלי, לרבות הסכום הכולל שעל כלל המבטחים להעביר למוסד מדי שנה, יעוגנו בחקיקה ראשית, חלף תקנות, באופן הבא:
א. מבטח יעביר לקרנית, בעד תאונות דרכים שאירעו מיום 1 בינואר 2023 ואילך, ואשר המוסד לא הגיש לגביהם תובענה לפי סעיף 328(א) לחוק הביטוח הלאומי [נוסח משולב], התשנ"ה-1995 (להלן – חוק הביטוח הלאומי), או דרישה לתשלום לפי סעיף 328(א2), בכל חודש שיעור מסך דמי הביטוח ברוטו שנגבו על ידיהם בחודש הקודם, על פי העקרונות המפורטים להלן:
1) עבור השנים 2023 עד 2024: שיעור של 10%.
2) עבור השנים 2025 ואילך: שיעור של 10.95%.
3) הסכומים יועברו לקרנית עד ה-10 בכל חודש.
4) בעבור כל סכום שלא יועבר עד ה-10 בכל חודש, תשולם ריבית של 3% לשנה והצמדה למדד.
5) עד סוף חודש מרס של כל שנה ימציא מבטח לקרנית ולמוסד אישור רואה חשבון על העברת מלוא הסכומים לפי סעיף זה, בשל השנה שקדמה לה.
ב. קרנית תעביר למוסד את הסכומים שקיבלה לפי סעיף א' להחלטה זו, בניכוי עלויות הפעלת חשבון הבנק שייפתח לשם כך בקרנית, מיד לאחר קבלתם אצלה.
ג. המוסד וקרנית יהיו רשאים לדרוש מכל מבטח להעמיד לרשותם ולביקורתם, במועד שיקבעו, כל מידע הדרוש לדעתם לצורך בדיקת הסכומים שהיה על המבטח להעביר לקרנית לפי סעיף א' להחלטה זו.
2 . לאור ההסכם העתיד להיחתם בין המוסד לבין המבטחים בעניין מנגנון התחשבנות בכל הנוגע לתשלום פיצויים לפי חוק הפלת"ד בעד תאונות דרכים שאירעו מיום 1 בינואר 2014 עד יום 31 בדצמבר 2022, ובהתאם לחתימה על הסכם כאמור, לתקן את חוק ההתייעלות הכלכלית 2019 כך שלא יכלול מנגנון התחשבנות גלובלי בגין תאונות שאירעו במועדים אלה.
3 . לתקן את סעיף 328(ג) לחוק הביטוח הלאומי, בו מעוגן הסדר התשלומים בין המוסד לביטוח לאומי לבין המדינה בנושא השיבוב, כך שתובענות בשל נזק גוף כתוצאה מתאונות דרכים לא תוחרגנה מהמקרים בגינם לא תוגש תביעה לפי סעיף 328 לחוק הביטוח הלאומי כנגד המדינה, ולתקן בהתאם את הסכום הגלובלי שאותו מעבירה כל שנה המדינה למוסד עבור מקרים מסוג זה, לפי סעיף 328(ד) לחוק כך שיתווספו לו 4 מיליון שקלים חדשים.
4 . לעניין החלטה זו –
"דמי ביטוח" – סך כל התשלומים הנגבים ממבוטח בענף ביטוח רכב מנועי כמשמעותו בפקודת ביטוח רכב מנועי, לרבות עודפי התקציב של קרנית, ולמעט עלות מימון קרנית ועלות אספקת השירותים;
"חוק הביטוח הלאומי" – חוק הביטוח הלאומי [נוסח משולב], התשנ"ה-1995;
"מבטח" – כהגדרתו בחוק הפיקוח על שירותים פיננסיים (ביטוח), התשמ"א-1981, למעט קרנית;
"המדד" – כהגדרתו בחוק הביטוח הלאומי;
"עודפי התקציב של קרנית" – עודפי תקציב של הקרן לפיצוי נפגעי תאונות דרכים שהוחזרו למבטחים;
"עלות אספקת השירותים" – כהגדרתה בסעיף 12ד לחוק הפלת"ד;
"עלות מימון קרנית" – כהגדרתה בצו פיצויים לנפגעי תאונות דרכים (מימון הקרן), תשס"ג-2002;
"פקודת ביטוח רכב מנועי" – פקודת ביטוח רכב מנועי [נוסח חדש], התש"ל-1970;
"קרנית" – הקרן לפיצוי נפגעי תאונות דרכים כמשמעותה בחוק הפלת"ד;
"תאונת דרכים" – כהגדרתה בחוק הפלת"ד.