בהמשך להחלטות הממשלה מס' 4028 מיום 25.12.2011 ומס' 5208 מיום 4.11.2012, במטרה להגביר את השימוש במידע ממשלתי לצורך שיפור המדיניות הממשלתית, לקדם את המחקר של מוסדות המדינה כהגדרתם לפי פקודת הסטטיסטיקה [נוסח חדש], תשל"ב-1972 (להלן- פקודת הסטטיסטיקה), ולהגביר את האפקטיביות של פעולות הממשלה, ובהתחשב ברגישות של מאגרי הנתונים של הלמ"ס ובחובת שמירת הסודיות שלפי פקודת הסטטיסטיקה ומבלי לגרוע מהסמכויות הנתונות ללשכה המרכזית לסטטיסטיקה מכוחה, ובכפוף לחוק הגנת הפרטיות, התשמ"א-1981, ולתקנות מכוחו, ובהתאם לעקרונות ולאיזונים המפורטים בהחלטת הממשלה מס. 1933 מיום 30.08.2016 ולחוק להסדרת הביטחון בגופים ציבוריים, תשנ"ח–1998:
בחינת הקמת "אגם מידע ממשלתי" בלשכה המרכזית לסטטיסטיקה
א. לבחון, במסגרת תכנית האסטרטגיה הדיגיטלית של הלמ"ס, הקמה של מאגר מידע מינהלי ממשלתי, לרבות מידע מסקרי למ"ס (אגם מידע – Data Lake) בלשכה המרכזית לסטטיסטיקה כתשתית מחקרית תומכת לקידום מדיניות מבוססת נתונים והערכות אפקטיביות של פעולות הממשלה, למחקר מטעם מוסדות המדינה, כהגדרתם לפי פקודת הסטטיסטיקה ולסטטיסטיקה רשמית.
ב. להטיל על הסטטיסטיקן הלאומי להקים צוות היגוי לבחינת הקמת "אגם מידע ממשלתי" בלשכה המרכזית לסטטיסטיקה, בראשותו או בראשות נציג שימנה מבין עובדי הלשכה, בהשתתפות נציגי משרד ראש הממשלה, המטה לביטחון לאומי, רשות התקשוב הממשלתי, מטה המיזם הלאומי "ישראל דיגיטלית" במשרד לשוויון חברתי (להלן: מטה ישראל דיגיטלית), המועצה הלאומית לכלכלה, אגף התקציבים ואגף החשב הכללי במשרד האוצר, משרד המשפטים, הרשות להגנת הפרטיות, מערך הסייבר הלאומי ונציבות שירות המדינה. הצוות יגבש המלצה בעניין הדרכים לשיפור ארגון המידע המנהלי הממשלתי המובנה הנאגר בלשכה המרכזית לסטטיסטיקה והמידע המנהלי המצוי במוסדות המדינה האחרים, כהגדרתם בפקודת הסטטיסטיקה, ובאופן אחסונו ואבטחתו. כל זאת כדי שיוכל לשמש כתשתית מחקרית תומכת לקידום מדיניות מבוססת נתונים והערכות אפקטיביות של פעולות הממשלה ולמחקר של מוסדות המדינה כהגדרתם לפי פקודת הסטטיסטיקה, תוך צמצום החשיפה לאיומי סייבר והגבלת החשיפה למידע גולמי באגם המידע על ידי ניהול סיכונים, על מנת לאפשר מקסום העיבודים והשימושים במידע על ידי הצרכנים השונים בממשלה במגבלות החובה להגן על הזכות לפרטיות.
ג. הצוות יביא לאישור הממשלה בתוך 180 יום מיום קבלת החלטה זו המלצות מפורטות, לרבות בהתייחס לנושאים הבאים ובהתחשב, בין היתר, בהגנה המתחייבת על הזכות לפרטיות, ביישום בקרות וכלים טכנולוגיים זמינים להגבלת החשיפה למידע גולמי תוך מקסום התועלת מביצוע עיבודים על המידע, בחובת שמירת סודיות הנתונים לפי פקודת הסטטיסטיקה ובהיבטי הגנה על מידע והגנת סייבר:
1. שלבי יישום לביצוע ההמלצות.
2. עקרונות הגנה על מידע וסייבר, בשים לב לקבוע, בין היתר, בחוק הסדרת הביטחון בגופים הציבוריים, התשנ"ח–1998, ושמירה על פרטיות (בין השאר באמצעים כגון: התממה ויצירת נתונים סינתטיים) הנדרשים באופן מיוחד בשל אופי ההסדרים החדשים שיוצעו בכל הנוגע לאיסוף מידע, עיבודו ושמירתו.
3. הגדרת הון אנושי בלמ"ס אשר יפעיל את אגם המידע והשימושים בו ופיתוחים טכנולוגיים נדרשים.
4. כללים ונהלים לגבי מערכת הרשאות דיפרנציאלית לשימוש ולנגישות לאגם המידע ולהנגשת המידע בו, בהתחשב בין היתר בסוג המידע, בגורם המבקש מידע ובשימוש המבוקש בו.
5. אמנת שירות למשתמשים לרבות הנגשת המידע כולל לוחות זמנים (SLA) .
6. צעדים משלימים בתשתיות מידע של משרדי הממשלה לטובת העברתם לאגם המידע הממשלתי.
7. הצוות יצביע, ככל הניתן, על המעטפת המשפטית והניהולית הנדרשת לתמיכה באמור, ובכלל זה פערים חקיקתיים בתחומי פעילותה של הלשכה המרכזית לסטטיסטיקה שהשלמתם תידרש לשם יישום המלצותיו.
8. הצוות רשאי להגיש המלצות ביניים בנושאים הנ"ל אם ימצא לנכון בתוך 90 יום.
ד. על מנת לאפשר ללשכה המרכזית לסטטיסטיקה למלא את תפקידה עפ"י פקודת הסטטיסטיקה באופן מיטבי תוך צמצום הסיכונים להגנת הסייבר והגנת הפרטיות, להטיל על הסטטיסטיקן הלאומי בשיתוף רשות התקשוב הממשלתי, מטה ישראל דיגיטלית, מערך הסייבר הלאומי, אגף התקציבים במשרד האוצר, משרד המשפטים והרשות להגנת הפרטיות להמליץ לממשלה בתוך 180 יום על הבניית תהליכים ייעודיים להעברות מידע ללשכה המרכזית לסטטיסטיקה מכוח סמכותה על פי פקודת הסטטיסטיקה, בין היתר בהתייחס לנושאים הבאים:
1. מנגנוני ברירת מחדל אוטומטיים להעברות מידע.
2. כלים טכנולוגיים מתאימים.
3. מנגנוני ומועדי עדכון שוטפים דיפרנציאליים לפי סוגי ומאגרי המידע.
4. טפסים נדרשים ושיטות תיעוד.
5. עמידה בלוחות זמנים (SLA)
6. מנגנוני תמרוץ להעברת נתונים.
7. העברת מידע המוחזק ע"י גופים שאינם ציבוריים וגופים ציבוריים שאינם ממשלתיים.
8. בקרות וכלים טכנולוגיים מקובלים לצמצום סיכונים למידע בעת העברתו, אגירתו ועיבודו.
9. תיקוני חקיקה, ככל שיידרשו.
יצירת תשתית לבחינת אפקטיביות של תכניות ופעולות ממשלתיות
ה. לצורך שיפור התשתית לבחינת האפקטיביות של שירותים ופעולות של הממשלה ומוסדות המדינה, להטיל על הלשכה המרכזית לסטטיסטיקה בשיתוף עם משרד ראש הממשלה, המועצה הלאומית לכלכלה, אגף התקציבים במשרד האוצר, רשות התקשוב הממשלתי, מטה ישראל דיגיטלית והרשות להגנת הפרטיות, לפעול לעיצוב מסלולים מהירים שבמסגרתם תוכל הלשכה המרכזית לסטטיסטיקה, במסגרת הסמכויות הנתונות לה, לספק נתונים סינתטיים ומידע, שאינם כוללים מידע אישי או מידע הניתן לזיהוי, בתחומים הנדרשים לצורך בחינת אפקטיביות של תכניות ופעולות מוסדות המדינה. עיצוב המסלולים ייעשה ע"פ מתודולוגיה סטטיסטית מקצועית ובהתחשב בהגנה המתחייבת על הזכות לפרטיות, בחובת הסודיות ובהיבטי הגנת סייבר, ויתייחס בין היתר לנושאים הבאים:
1. אופן הפנייה אל הלשכה המרכזית לסטטיסטיקה.
2. מודל העברת הנתונים הסינתטיים והמידע, שאינם כוללים מידע אישי או מידע הניתן לזיהוי.
3. תמחור עבור השירות שיוצע.
4. אמנת שירות ולוחות זמנים (SLA)
ו. לבצע ניסוי מקדים (פיילוט) למסלול מהיר כאמור בסעיף ה' לעיל במסגרתו תיבחן אפקטיביות של שירותים חברתיים הניתנים על ידי הממשלה באמצעות מיקור חוץ.
ז. על בסיס המסקנות שיעלו מהניסוי, להטיל על הגורמים האמורים לפרסם את המסלולים בתוך 180 יום ממועד סיום הפיילוט.
צעדים משלימים ברמה המשרדית
ח. לצורך יישום הפעולות המנויות בהחלטה זו, להקים צוות בראשות מנכ"ל משרד ראש הממשלה או נציגו ובשיתוף רשות התקשוב הממשלתי, המועצה הלאומית לכלכלה, משרד המשפטים, אגף התקציבים במשרד האוצר, הלשכה המרכזית לסטטיסטיקה, מטה ישראל דיגיטלית, מערך הסייבר הלאומי ונציבות שירות המדינה.
ט. הצוות ימליץ על קווים מנחים למשרדי הממשלה, בין היתר, לנושאים הבאים:
1. סטנדרטים ממשלתיים להקמה וניהול של מאגרי מידע ולאיכות המידע – קטלוג, סיווג, מילון מונחים, סנכרון והתאמה למקורות המידע הממשלתיים ובהתאם לדגשים סטטיסטים.
2. כלים, שיטות ואמצעים טכנולוגיים מקובלים להגנה על המידע ולניהול הנגישות למידע גולמי על ידי דיפרנציאליות בהרשאות ובחשיפה תוך שימוש בכלים, שיטות ואמצעים של עיצוב לאבטחה (Security by design) ועיצוב לפרטיות (Privacy by design).
3. הגנת הפרטיות ושמירה על סודיות הנתונים ודיפרנציאליות בסוגי המידע.
ביסוס וחיזוק המערכת הסטטיסטית הלאומית
י. בהתבסס על הקבוע בפקודת הסטטיסטיקה ומבלי לגרוע מהאמור בה ועל מנת לבסס את מדיניות הממשלה לקבלת החלטות מבוססת נתונים באמצעות שיפור איכות הנתונים המשמשים את קובעי המדיניות ובשים לב לאמור בדוח מבקר המדינה 69ב, להטיל על צוות בראשות הסטטיסטיקן הלאומי או נציגו, משרד ראש הממשלה, המועצה הלאומית לכלכלה ונציבות שירות המדינה, בהתייעצות עם המועצה הציבורית לסטטיסטיקה ובהיוועצות עם משרדי הממשלה ובהסכמת אגף התקציבים במשרד האוצר, להציג לממשלה עד סוף שנת 2020 המלצות לחיזוק המערכת הסטטיסטית הלאומית בישראל, ובכלל זה:
1. קווים מנחים לקביעת ויצירת סטטיסטיקה רשמית, ושאינה רשמית, במדינת ישראל.
2. מנגנונים להגברת שיתופי הפעולה עם משרדי הממשלה.
3. מנגנון לתיאום התכנון הייצור וההפצה של הסטטיסטיקה הרשמית בישראל של משרדי הממשלה בהנחיית הלשכה המרכזית לסטטיסטיקה תוך שמירה על כללי האיכות המקובלים בקהילה הסטטיסטית הבין-לאומית.
4. תיקוני חקיקה בתחומי פעילותה של הלשכה המרכזית לסטטיסטיקה ככל שיידרשו.