מה הוחלט?
נוכח חלקו המשמעותי של תקציב הביטחון מתקציב המדינה ובמטרה להגביר את הפיקוח והבקרה על תקציב מערכת הביטחון:
1 . לקבוע כי כל מיזם ביטחוני של משרד הביטחון או צבא ההגנה לישראל שעלותו המוערכת המצטברת הינה 400 מיליון ש"ח ומעלה בתקציב רב שנתי או 150 מיליון ש"ח ומעלה בתקציב שנתי, במטבע מקומי או זר, או הגדלת תכנית כאמור בשיעור העולה על 30% במצטבר, יאושר על ידי ועדת שרים לאישור תכניות פיתוח והצטיידות שתמונה על-ידי הממשלה (להלן: ועדת שרים להצטיידות) או על ידי ועדת השרים לענייני ביטחון לאומי (להלן: הקבינט המדיני-ביטחוני) באם לא מונתה ועדת שרים להצטיידות כאמור. יובהר כי שער החליפין לעניין סעיף זה יהיה שער החליפין התקציבי המופיע בהצעת תקציב משרד הביטחון לאותה שנה.
2 . א. במסגרת דיונים על מיזם ביטחוני וכתנאי להבאתו לדיון ולאישור ועדת השרים להצטיידות או הקבינט המדיני-ביטחוני, כאמור בסעיף 1, יוצגו לפני הוועדה או הקבינט כל אלה:
1) הצורך בביצוע המיזם הביטחוני;
2) חלופות אפשריות למיזם הביטחוני;
3) בחינת כלל העלויות הכרוכות בביצוע המיזם הביטחוני (ובכללן עלויות מחזור החיים);
4) פריסה ואופן המימון וההתקשרויות של המיזם הביטחוני וכן השתלבותו בסדרי העדיפויות אל מול כלל צורכי המערכת ואיום הייחוס.
5) בחינת יישום המיזם הביטחוני וניצול התקציב שהוקצה לו.
6) ההשלכות של ביצוע המיזם הביטחוני על תקציב מערכת הביטחון בשנים הבאות.
ב. להטיל על ראש המטה לביטחון לאומי להקים צוות בראשותו בהשתתפות נציגי הגופים הביטחוניים הנדרשים לדיון במיזמים ביטחוניים כפי שימצא לנכון ראש המטה לביטחון לאומי, וכן נציג אגף התקציבים במשרד האוצר ונציג החשב הכללי במשרד האוצר (להלן – הצוות).
ג. לקבוע כי כתנאי להעלאת פרויקט לדיון בוועדת השרים להצטיידות או בקבינט המדיני-ביטחוני, יתקיימו דיונים מקדמיים בצוות. הצוות יבחן, בין השאר, את הנושאים הבאים:
1) הצורך בביצוע המיזם הביטחוני בהתחשב בחלופות השונות.
2) כלל ההשקעות הכרוכות במענה לצורך כאמור בפסקה (1), ובכלל זה סך המשאבים המופנים לעניין על ידי כלל הגופים הביטחוניים, לרבות כוח אדם.
3) השלכות תקציביות של המיזם הביטחוני על תקציב הביטחון לשנים הבאות.
ד. מערכת הביטחון וגופי המודיעין יעבירו לצוות כל נתון שיבקש על מנת שיוכל לגבש עמדה מקצועית מבוססת בזמן סביר לפני הדיון בוועדת השרים להצטיידות או בקבינט המדיני-ביטחוני, לפי העניין.
ה. אין באמור בהחלטה זו כדי לגרוע מסמכותו של המטה לביטחון לאומי על פי כל דין.
3 . לטובת קביעת כללים ומבחנים נוספים להגדרת מיזם ביטחוני, יוקם צוות נוסף, בראשות המטה לביטחון לאומי, המורכב מנציג משרד הביטחון וצה"ל, נציג המוסד למודיעין לתפקידים מיוחדים, נציג שירות הביטחון הכללי, נציג משרד ראש הממשלה, נציג אגף התקציבים במשרד האוצר ונציג אגף החשב הכללי במשרד האוצר. הצוות יגיש את המלצותיו לאישור ועדת השרים להצטיידות או הקבינט המדיני-ביטחוני באם לא מונתה ועדה כאמור, בתוך 90 ימים ממועד החלטה זו. יובהר כי כל עוד לא אישרה ועדת השרים להצטיידות או אישר הקבינט המדיני-ביטחוני את המלצות הצוות, תעמוד בתוקפה ההגדרה למיזם ביטחוני המפורטת בסעיף 8 להחלטה.
4 . להטיל על מנכ"ל משרד הביטחון לדווח לממונה על התקציבים במשרד האוצר ולמטה לביטחון לאומי, מדי חציון והחל מיום 1 בינואר 2022, על כל אלה:
א. התקדמות מיזמים ביטחוניים שאושרו בוועדת השרים להצטיידות החל משנת 2015, לרבות ביצוע התקציב שאושר להם.
ב. מלאי הפריטים הנמצאים בבקרת המטה הכללי של צבא ההגנה לישראל וכן כלי טיס, כלי שיט, כלי רכב קרבי משוריין, חימוש, מערכות תומכות לחימה ופריטים אחרים בהתאם לבקשת שר האוצר. דיווח כאמור יכלול פירוט בדבר רמות המלאים הקיימות, שינויים צפויים בהם, וככל שהדבר רלוונטי, מצב התחזוקה שלהם.
5 . להטיל על מנכ"ל משרד הביטחון לדווח לממונה על התקציבים במשרד האוצר, החל מיום 1 בינואר 2022, על כל אלה:
א. היקף כלל ההתחייבויות הכספיות של משרד הביטחון לשנים שלאחר שנת התקציב בה מועבר הדיווח. הדיווח יועבר בחלוקה לתכניות בהתאם לחוק התקציב כפי שאושר בכנסת, אחת לרבעון.
ב. נתונים בדבר גיוס חיילי חובה, ובין היתר מצבה ממוצעת קיימת וצפויה של חיילי החובה בחלוקה למגדר, תפקיד ושנתון הגיוס. הנתונים יועברו לאגף התקציבים אחת לשנה.
ג. בדיווח מלאי הפריטים כאמור בסעיף 4(א) לעיל, ייכלל בדיווח לאגף התקציבים דיווח נוסף בנוגע למחיר הפריטים. הדיווח יועבר לאגף התקציבים אחת לשנה.
ד. דיווח בדבר תכנון וביצוע של ימי המילואים בשנת התקציב בחלוקה למטרות הקריאה לשירות מילואים כאמור בסעיף 6 בחוק שירות המילואים, תשס"ח-2008 ובצו שירות המילואים (מטרות הקריאה לשירות מילואים) הנקבע מכוחו. הדיווח יועבר לאגף התקציבים אחת לשנה.
6 . לקבוע כי החל משנת 2021, במסגרת הצעת התקציב של משרד הביטחון אשר תוגש לכנסת ייכללו כמויות כוח האדם הבאות (להלן: כמויות): שיא כוח אדם, עבודה בלתי צמיתה, שעות נוספות, החזר הוצאות רכב, כוננות והעסקת סטודנטים, כפי שכמויות אלה מוצגות במסגרת הצעת התקציב של כלל משרדי הממשלה.
7 . להטיל על מנכ"ל משרד הביטחון להעביר לממונה על התקציבים במשרד האוצר, החל מיום 1 בינואר 2022, דיווח חודשי, שיועבר אחת לחציון, בדבר ביצוע הכמויות.
8 . לעניין החלטה זו –
"גופים ביטחוניים" – משרד הביטחון, צבא ההגנה לישראל, שירות הביטחון הכללי והמוסד למודיעין ולתפקידים מיוחדים;
"הגדלה" – פעולה בהתאם לסעיף 19(א)(2) לחוק יסודות התקציב;
"העברה" – פעולה בהתאם לסעיף 19(א)(1) לחוק יסודות התקציב;
"חוק יסודות התקציב" – חוק יסודות התקציב, התשמ"ה-1985;
"מיזם ביטחוני" – תכנית פיתוח או תכנית חדשה להצטיידות במערכת נשק, מערכת תומכת לחימה (לרבות בתחומי הסייבר והמודיעין), רכש מנות חימוש ומיירטים וכיוצא בזה. יובהר לעניין זה כי מיזמים ביטחוניים לא כוללים התקשרויות שוטפות כגון: הסכמי חכירה, חלפים ואחזקות, משקים שוטפים, רכש תחמושת לאימונים ובט״ש וכיוצא בזה.
"עלות מוערכת מצטברת" – עלותו של מיזם ביטחוני, כפי שזו מוערכת בעת הפנייה לוועדת השרים להצטיידות או לקבינט המדיני-ביטחוני ככל שלא מונתה ועדת שרים להצטיידות, כולל כלל ההתקשרויות הכרוכות במימושו לאורך כל שלביו, לרבות רכיבי הפיתוח, הרכש ומחזור החיים של הפרויקט עד גריטה;
"שער החליפין התקציבי" – שער החליפין המתפרסם במסגרת הצעת התקציב.
בשל חלקו הגדול של תקציב הביטחון בתקציב הכולל של מדינת ישראל וחשיבותו, הממשלה מחליטה להגביר את הפיקוח על תקציב זה וקובעת כי על מיזם ביטחוני שעלותו המצטברת עולה על 400 מיליון ש"ח יהיה כפוף לפיקוח של וועדת שרים שתמונו לצורך בדיקת הוצאה זו ואישורה.