מחליטים:
לאמץ את התוכנית הלאומית המפורטת להלן להגברת בטיחות הפעלתם של אופניים עם מנוע עזר וקורקינט ממונע (להלן: "כלים חשמליים") מתוך דאגה לשלומם ובטיחותם של הרוכבים ומשתמשי הדרך, וליישמה ללא דיחוי:
א. כשירות הרוכב
1) להטיל על הרשות הלאומית לבטיחות בדרכים (להלן – הרלב"ד) בשיתוף משרד החינוך ואגף הרישוי במשרד התחבורה והבטיחות בדרכים (להלן – משרד התחבורה), לקבוע תכנים מקצועיים להכשרה לרכיבה על כלים חשמליים של מי שאיננו מחזיק או החזיק ברישיון נהיגה או שלא עמד במבחן עיוני לקראת קבלת רישיון כאמור, באמצעות קורס ייעודי בסיסי בנושא חוקי התנועה אשר נדרשת הקפדה עליהם ברכיבה (ובכלל זה הכרת הדרך, תמרורים והתנהגות זהירה) וכן לפעול להכשרת המורים אשר יופקדו על הוראת קורס זה. הקורס יתבצע במסגרות ארגוניות כלהלן:
– לעניין תלמידי בתי הספר התיכוניים – באמצעות לימודי החינוך התעבורתי המתקיימים בכיתה י', בשלב הראשוני שלו.
– מי שאינו תלמיד בבתי הספר התיכוניים, או שאיננו לומד בהם לימודי חינוך תעבורתי – במסגרת שתקבע הרלב"ד.
2) רשות הרישוי במשרד התחבורה תנפיק אישור כשירות לרוכב למי שעמד בהצלחה במבחן ייעודי שייקבע על ידה לנושא כלים חשמליים בסיומו של הקורס האמור.
3) להטיל על משרד התחבורה בתיאום עם משטרת ישראל להקים ממשק מקוון בין רשות הרישוי לבין המשטרה, אשר באמצעותו יוכל שוטר בזמן אמת לדעת האם לרוכב ניתן אישור כשירות או שעבר מבחן עיוני לקראת קבלת רישיון נהיגה. ממשק זה ימנע זיופים של אישורי כשירות וכן את הצורך להתמודד עם מצב בו הרוכב אינו נושא אישור כאמור.
ב. הגברת האכיפה והענישה
להטיל על משרד התחבורה לפעול בהתאם לסעיפים קטנים 5-1 כדלהלן:
1) לקדם את פרסום הצעת החוק הממשלתית לתיקון פקודת התעבורה (תיקון מס' 124), התשע"ט – 2018, והנחתה על סדר יומה של ועדת הכלכלה של הכנסת, בדבר חיוב רוכבים על אופניים חשמליים שהם בגירים בחבישת קסדה בדרך עירונית.
2) לקדם, בשיתוף משרדי ביטחון הפנים והמשפטים, תיקון לפקודת התעבורה אשר יקבע כי גיל הזכאות המזערי לקבלת רישיון נהיגה יידחה בשנה לעומת הגיל הקבוע בדין לאותו סוג רישיון נהיגה, או לעומת גיל אותו רוכב לפי המאוחר מביניהם, למי שהורשע בעבירה של רכיבה על כלים חשמליים שאינם עומדים בתנאים שתקבע רשות הרישוי בתיאום עם משרדי הממשלה האמורים, כגון הפרת גיל הרוכב ומהירות הכלי.
במסגרת זו, יישום תיקון זה בכל הנוגע למוטל על משטרת ישראל, יותנה בהקצאת המשאבים התוספתיים הנדרשים.
3) לקדם בשיתוף משרד המשפטים תיקון לתקנות התעבורה שיקבע איסורים החל מיום 1.1.2019 על רכיבה למי שאיננו בעל רישיון נהיגה ושלא עמד במבחן עיוני לצורך קבלת רישיון נהיגה או שלא ניתן לו אישור כשירות לפי סעיף א' להחלטה זו, וכן על רכיבה בשכרות, רכיבה ללא אפוד זוהר בזמן תאורה ("זמן תאורה" – כהגדרתו בתקנות התעבורה), וכן איסור לרוכב או למשווק של כלים חשמליים לבצע בהם שינוי מבנה או שינוי בתנאי מהותי בטיחותי שתקבע רשות הרישוי, וכמו כן תיקון לתוספת לצו התעבורה (עבירות קנס), התשס"ב-2002 לקביעת קנסות על העבירות האמורות בסעיף זה.
בכל הנוגע לקידום קביעת איסורים על שינוי מבנה הכלים, יישומם הלכה למעשה בכל הנוגע למוטל על משטרת ישראל, יותנה בהקצאת המשאבים התוספתיים הנדרשים, וכן בקיומה של אינדיקציה ברורה וחד משמעית ברמה הראייתית לביצוע שינוי מבנה בכלים אלו – שתאפשר ביצוע אכיפה בנושא.
4) לקדם בשיתוף משרד המשפטים תיקון לתקנות התעבורה כדלהלן, שייכנס לתוקפו ללא דיחוי:
– העלאת דרגת הקנס בגין רכיבה על אופניים חשמליים או קורקינט ממונע ללא קסדה מ-250 ש"ח ל-1,000 ש"ח (ובאופן דומה להעלות את גובה הקנס ביחס לאופנוע).
– לקבוע כי תקנה 132 המחילה חובות להתקנת פנסים ומחזירי אור באופניים תחול בהתאמות הנדרשות אף ביחס לקורקינט ממונע.
5) לקדם תיקוני חקיקה, שלפיהם פקחים לפי חוק רישוי שירותים ומקצועות בענף הרכב, התשע"ו-2016 יוסמכו לפקח על העוסקים במכירת כלים חשמליים, כשמוכר כלי שאינו עומד בתקן שנקבע לגביו, או מבצע בו טרם מכירתו שינוי מבנה בכלי, ייקנס בקנס של 10,000 ₪ לכל כלי כאמור, וניתן יהיה להתלות את רישיונו לפי חוק זה, ככל שאכן יש בידיו רישיון כאמור.
ג. הקמת צוותים:
להטיל על משרד התחבורה להקים צוותים כדלהלן:
• צוות בהשתתפות נציגי משרד המשפטים, משרד הפנים ונציג שלטון מקומי שימנה שר הפנים, אשר יבחן את האפשרויות לביצוע רישום וסימון של הכלים החשמליים וניהול המידע בעניינם, בין היתר, באמצעות הרשויות המקומיות.
• צוות בהשתתפות נציגי המשרד לביטחון הפנים, משרד המשפטים, משרד הפנים ומשרד האוצר, שיבחן אפשרות יישום וקידום תשתית משפטית להקצאת נתיבי או שבילי אופניים ייחודיים לאופניים חשמליים או לקורקינט ממונע אל מול נתיבים או שבילי אופניים המיועדים לאופניים שאינם חשמליים – וסימונם בסימון ייחודי נפרד כמיועדים לכלים החשמליים בלבד.
• צוות בהשתתפות המשרד לביטחון הפנים, משרד הפנים ומשרד הכלכלה והתעשייה שיבחן האפשרות ליישום וכפועל יוצא מכך לאפשרות קידום תשתית משפטית להחרמת כלי חשמלי אשר איננו תקני מאת הרוכב עליו או המשווקו, וגריטתו, כולו או חלקו, או שהרוכב עליו נתפס בהפרת חובת הגיל המזערי לרכיבה, הפרת הדין לעניין הרכבה, ברכיבה כשהוא שיכור, באי ציות לרמזור אדום; וכן לבחון אפשרות לקידום הרחבת סמכויות לפקחים הפועלים מכוח חוק לייעול האכיפה ברשויות המקומיות (תעבורה), התשע"ו-2016 כך שיוכלו גם הם להחרים ולגרוט כלים כאמור מאת הרוכב עליהם או משווקם, לפי העניין, וכן שביצעו עבירות מבין המפורטות לעיל, הן על המדרכה והן על שבילי האופניים, הנתונות לסמכותם. ככל שיוחלט לקדם את התשתית המשפטית האמורה, יישומה הלכה למעשה בכל הנוגע למוטל על משטרת ישראל יותנה בהקצאת המשאבים התוספתיים הנדרשים.
אישור תיקוני החקיקה וחקיקת המשנה כפופים לסעיף 40א לחוק יסודות התקציב, התשמ"ה-1985 ולביצוע פעולה מאוזנת כהגדרתו בסעיף האמור.