על בסיס החלטת ממשלה 4462 מיום 13 בינואר 2019
החלטת הממשלה 4462 שהתקבלה ב- 13.1.2018 ״יישום המלצות הצוות הבין־משרדי לצמצום צריכת זנות״ שהתקבלה ב־ 13 בינואר 2019 , היא תוצר של אישור חוק איסור צריכת זנות (הוראת שעה ותיקון חקיקה), התשע״ט– 2019 שעבר ב־ 31 בדצמבר 2018 ושל אישור החלטת ממשלה 4099 בה נקבע שאת תוכנית יש ליישם ביחד עם אישור החוק. בהחלטה הנוכחית נקבע כי יש ליישם את תכנית הפעולה לשנת 2019 עליה המליץ הצוות שהוקם בעקבות החלטת ממשלה 4099 .
הדוח נכתב על ידי תחקירנית המוניטור נועה מאיר ובהנחיית עינת קורן ומיכל ש. צדוק מצוות ממשל במרכז להעצמת האזרח
הדוח עקב אחר יישום סעיפי ההחלטה, במטרה לתאר תמונת ביצוע עדכנית ומפורטת בחלוף כשנה וחצי ממועד פרסום החלטת הממשלה.
התמונה שעולה מהדו"ח היא כי יישום ההחלטה לוקה מאוד בחסר ואחוזי הביצוע נמוכים. כך, מתוך 31 הסעיפים שיועדו לביצוע עד לכתיבת דוח זה, 21 סעיפים לא יושמו (68%) ו־ 10 סעיפים יושמו (32%). סעיף אחד נותר ליישום עתידי.
מניתוח ההחלטה עולים החסמים הבאים:
חוסר ביצוע תקציבי: למרות שבהחלטה קיים תכנון תקציבי המפרט הן את המקורות התקציביים והן את
העלות התקציבית של כל סעיף, עדיין סעיפים רבים בהחלטה לא בוצעו מבחינה תקציבית ופרקטית. חלק
מאי היישום מקורו בעיכוב של העברת הכספים למשרד הרווחה וחלק מקורו בהיעדר תקציב לשנת 2020
שהוביל במקרים רבים לצורך בועדות חריגים.
התקשרויות: בהחלטה מפורטים סעיפים רבים הדורשים התקשרויות עם רשויות, ארגוני חברה אזרחית, וספקים נוספים. רבים מתהליכי ההתקשרויות נתקלו בקשיים ולא הושלמו.
עבודת הרשויות המקומיות: ביצוע סעיפים רבים החלטה נשען על עבודת הרשויות המקומיות, עם זאת מניתוח ממצאי היישום עולה עבודה לקויה של הרשויות בחלק מן המקרים.
כוח אדם: חסם המופיע כאשר לא נמצא כוח האדם ליישום ההחלטה. בהחלטה נקבעה תוספת כוח אדם, הן בגזרת העובדים הסוציאליים והן בגזרת המפקחים. בשני המקרים תוספת כוח האדם לא אוישה.
שותפות בין מגזרית: כאשר יש שיתוף פעולה בתכנון או בביצוע בין מגזרים שונים, במקרה זה עמותות,
הדבר נחשב למאפשר יישום ופוטנציאל היישום עולה. מניתוח ממצאי היישום עולה, כי נעשו שינויים רבים
בהחלטת הממשלה לאחר התייעצות עם גורמי השטח. גם אם הדיוק שנעשה הוא חשוב, הדבר הוביל לעיכוב
רב ביישום ונדמה, כי היה צריך לעשותו עוד בשלב התכנון של התכנית ולא בשלב הביצוע.
היעדר גורם מתכלל: בהחלטה לא הוגדר גורם מתכלל אחד אשר תפקידו לוודא את יישום ההחלטה.
פורס מז'ור: אין ספק כי היעדר תקציב 2020 פגע ביכולת ליישם את החלטת הממשלה וסעיפים רבים נדרשו לעבור לוועדת חריגים. עם זאת, תכנית הפעולה התייחסה לשנת 2019 וניתן היה לצפות לתעדוף ויישום גבוה יותר של המשרדים השונים.
מניתוח ההחלטה עולים המאפשר הבא:
מבנה הסעיפים, חלוקת עבודה ברורה: החלטת הממשלה כוללת בתוכה תכנית עבודה מפורטת שכתוב
בה מי המשרד האחראי, איזו פעולה עליו לבצע ומהו גובה התקציב המוקצה לביצוע פעולה זו.























-
תאריך ההחלטה18/05/2014
”רפורמת הקורנפלקס”- רפורמה בתחום ייבוא המזון הרגיל לישראל
הממשלה ה-33החלטה 1606יושם
רוצים לעזור לנו בעבודת המוניטור? יש לכם הערות, עדכונים או תיקונים?
מוזמנים ליצור קשר ולעזור לנו לשפר את הנתונים