על בסיס החלטת ממשלה 4439 מיום 6 בינואר 2019
החלטת ממשלה 4439 מיום 6 בינואר 2019 עוסקת בהרחבת הפעילות לצמצום תופעת האלימות במשפחה על ידי משרד העבודה, הרווחה והשירותים החברתיים ומטרתה לתת מענים הן לטיפול בתוקפים והן לטיפול בקורבנות.
דו"ח זה עוקב אחר ביצוע סעיפי ההחלטה במטרה לתאר תמונת ביצוע עדכנית ומפורטת בחלוף כשנה וחצי מקבלת
החלטת הממשלה. בנוסף, נותחו המאפשרים והחסמים שתרמו או פגעו ביישום ההחלטה.
הדוח נכתב על ידי תחקירנית המוניטור שיר בן דוד וקנין
ובהנחיית אוריה גפן קליין ומיכל ש. צדוק מצוות ממשל במרכז להעצמת האזרח.
מהדוח עולה כי החלטת הממשלה מיושמת באופן חלקי בלבד עד כה, כך, מתוך 26 סעיפים שיועדו לביצוע, 7 סעיפים
יושמו במלואם (27%), 12 סעיפים יושמו חלקית (46%) ו־ 7 סעיפים לא יושמו כלל (27%).
מתוך בחינת ממצאי היישום עולים החסמים הבאים:
העדר תכנון תקציבי: רבות נכתב ודובר על תהליך התקצוב הסבוך של תכנית זו. למרות זאת, עד כה לא
ניתנה החלטה מדוייקת מהממשלה על התקציב לשם מימוש התוכנית מעבר לתקציב 2019 , אלא רק הערכה
של משרד הרווחה לעלות התכנית למשך 5 שנים.
מנגנון מדידה והערכה: ההחלטה מורה על הקמת מנגנון מדידה והערכה הבנוי על כמה אדנים אשר אמור
לשפר ולקדם את התכנית בעתיד. עם זאת, מערך המדידה טרם הושלם. יש להניח כי השלמת הקמת המנגנון
תביא לשיפור ביישום עתידי של סעיפי התוכנית ובהגשמת תכלית ההחלטה.
מדדי תוצאה: ההחלטה מורה על הצבת מדדי תוצאה, דבר המעלה באופן מובהק עפ"י מחקר המקרו של
המרכז להעצמת האזרח את פוטנציאל היישום של החלטות מדיניות. תהליך הצבת המדדים טרם הושלם
ויש להניח שהשלמתו תאפשר את קידום יישום סעיפי ההחלטה.
כוח אדם: ניכר כי אחד החסמים המרכזיים ליישום החלטה זו נוגע ביכולת לגייס ולהכשיר כוח אדם
מתאים לביצוע המשימות. מספר סעיפים בהחלטה אינם מבוצעים באופן מלא בשל קושי בגיוס של עובדים
סוציאליים (סעיפים 12,13,4 (בגיוס כוח אדם במשטרה ובמטה) 18 ו־ 23).
פורס מז'ור: ניכר כי המציאות הפוליטית הקיימת והיעדר תקציב 2020 פגעו בהמשך היישום של החלטת
הממשלה ונכון להיום אין תכנון תקציבי עדכני ליישומה.
מתוך בחינת ממצאי היישום עולים המאפשרים הבאים:
צוות מתכלל: משרד הרווחה, העבודה והשירותים החברתיים אמון על ביצוע התכנית והעברת התקציבים.
גורם מתכלל נחשב כמאפשר ליישום גבוה של החלטות ממשלה, עם זאת, סעיפים רבים מתכנית הפעולה
שיועדה לשנת 2019 טרם יושמו. מנגד, במציאות המורכבת מבחינה פוליטית ותקציבית נדמה כי העובדה
שהחלטה הייתה רק תחת משרד אחד סייעה לסעיפים שכן יושמו.
מטרות ברורות: ישנה עמימות רבה לגבי התוכנית עצמה, כוונותיה ומכאן גם לגבי היישום שלה. לדוגמה
סעיף 5 העוסק בהרחבת מענים לגברים אלימים שאינו מדייק את הצורך ואינו מפרט את ההרחבה הנדרשת
ולכן קשה להבין האם ניתן מענה לצורך.


























-
תאריך ההחלטה05/10/2018
הטמעת שירותי מוקדי הקליטה ברשויות המקומיות
הממשלה ה-20החלטה 4174מיושם חלקית -
תאריך ההחלטה25/10/2018
מדיניות ממשלתית להתמודדות עם הפוליגמיה - יישום ומעקב אחר דו”ח הצוות הבין-משרדי להתמודדות עם השלכותיה השליליות של הפוליגמיה
הממשלה ה-20החלטה 4211מיושם חלקית -
תאריך ההחלטה11/09/2011
תוכנית חומש לקידום האוכלוסייה הבדואית בנגב 2012-2016
הממשלה ה-32החלטה 3708מיושם חלקית
רוצים לעזור לנו בעבודת המוניטור? יש לכם הערות, עדכונים או תיקונים?
מוזמנים ליצור קשר ולעזור לנו לשפר את הנתונים